![]() |
Zaman Yönetimi |
![]() |
![]() |
#1 |
[KAPLAN]
|
![]() Zaman YönetimiSınıfta Zaman Yönetimi ![]() Genellikle öğrenciler derse çalışmak için yeterli zamanı bulamamaktan, öğretmenler ise eğitim programını yetiştirmek için yeterli zamanları olmadığından söz ederler ![]() Öğretmenler sınıflarını yöneterek eğitim programını yetiştirmekten, öğrencilerinin bilgi ve becerilerini geliştirip başarılarını arttırmaktan sorumlu kişiler olarak aslında zamana karşı yarışırlar ![]() ![]() ![]() Bunların dışında sınıfta öğretim sürerken de öğretmenler çok değerli ve sınırlı olan ders saatinden zaman ayırmalara yol açan, çalışmayan bir araç, birbirleriyle konuşan ya da başka bir işle uğraşan bir kaç öğrenci, kitabını unutmuş ya da kalemini kaybetmiş aranan bir öğrenci gibi bir çok durumla karşılaşabilirler ![]() Bir öğretmenin bu gibi sorunlarla zaman kaybetmeden başa çıkabilmesi ve zamanı daha etkili kullanabilmesi için yapması gerekenlere ilişkin açıklama, örnek ve önerilere yer verilebilir ![]() Zaman Yönetiminin Önemi Öğretmenin zamanı dikkatlice kullanması hem öğrencilerin başarısını hem de disiplin problemlerini ortadan kaldırmak açısından oldukça önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etkili Zaman Yönetimine Nereden Başlamalıyız? Etkili zaman yöntemi için kabul etmemiz gereken bazı gerçekler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Öğrencilere ders zili çalar çalmaz sınıfa girmeleri, yerlerine oturmaları ve verilen etkinlik üzerinde hemen çalışmaya başlamaları öğretilebilir ![]() ![]() 2 ![]() Yoklamanın yapılması öğretmenin görevleri arasında yer alan bir iştir ![]() ![]() Yoklama yapılarak devamsızlığı olan öğrenciler belirlenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Sınıfta dolaşan öğrenciler diğerleriyle konuşarak sınıfta karmaşa yaratırlar ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Bu durumlar içinde öğretmenin yedek birkaç kitap ya da teksir v ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Ödevlerin yapılışı için açık bir yörünge vermek oldukça önemlidir ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Öğrencilerin sınıfta birbirleriyle konuşmaları gurup çalışmaları dışında istenen bir durum değildir ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Tartışmalar esnasında öğrenciler nasıl söz alıp konuşacaklar? Belli bir sıra mı izleyecekler yoksa konuşma sırasını öğretmen mi belirleyecek? Genellikle izlenen yol parmak ya da el kaldırılması ve öğretmenin de bunlar arasından seçim yapmasıdır ![]() ![]() 8 ![]() Öğrenciler bireysel ya da grup halinde çalışırken zaman zaman öğretmenin yardımına ihtiyaç duyabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() Öğretim sırasında kullanılacak araç ve gereçlerin ders başlamadan önce hazır duruma getirilmesi gereklidir ![]() ![]() ![]() Bu kuralların oluşturulması sınıftaki öğrencilerin özelliklerine, öğretmenin tercihine ve yaratıcılığına bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çalışma Hayatında Zaman Yönetimi |
![]() |
![]() |
#2 |
[KAPLAN]
|
![]() Çalışma Hayatında Zaman YönetimiÇalışma Hayatında Zaman Yönetimi ![]() Teknoloji, enformasyon ve iletişim alanlarındaki büyük gelişmeler ülkelerin ekonomik yarışını hızlandırmış, dolayısıyla rekabet artmış; kalite ve verimlilik daha da önem kazanmıştır ![]() Değişen bu koşullarla orantılı olarak insan-zaman ilişkisi daha da belirginleşmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ZAMAN VE BİYOLOJİK RİTM İLİŞKİSİ Gün içinde zihinsel ve bedensel performansın en düşük, en yüksek olduğu zamanlar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın uykudaki ve uyanık haldeki bazal metabolizmasının farklı düzeylerde olması da insan enerjisinin değişiklik göstermesine, neden olur ![]() Sabah Tipleri: Bu tipler sabah çok enerjik olurlar ![]() ![]() ![]() Öğleden Sonra Tipleri: Bu tipler çok zor uyanırlar, sabahları kayıtsız ve uyuşukturlar ![]() ![]() ![]() Her Zaman Hazır Tipler: Bu tip kişiler, sabah ve öğleden sonra tipinin en iyi yönlerinin karışımıdır ![]() ![]() ![]() O halde kişilerin performanslarının ne zaman yüksek olduğunu bilmeleri, zamanlarını verimli kullanmaları açısından çok önemlidir ![]() ![]() ![]() En yüksek performans gösterilen saatler için şunlar önerilebilir; -Yapılacaklar listesinde önemlileri saptamak, - Öncelikli işler üzerinde tartışmak ![]() - Rutin işleri yapmak, - Daha sonraki işler için planlama yapmak ![]() - Telefon görüşmeleri yapmak, - Ziyaretçileri kabul etmek, - Mektupları cevaplandırmak ![]() ZAMAN YÖNETİMİ NEDİR? Zaman yönetimi, amaçlara ve hedeflere ulaşmada önemli bir kaynak olan zamanı verimli kullanma çabasıdır ![]() ZAMAN YÖNETİMİ NEDEN ÖNEMLİDİR? Zamanı verimli kullanma isteğinin çoğunlukla erişkin insanlarda görülen bir davranış biçimi olduğu gerçektir ![]() ![]() ![]() - Aile ile daha çok vakit geçirmek, - Arkadaşlarla daha çok beraber olmak, - Müzik dinlemek, kitap okumak vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ZAMANI NASIL HARCIYORUZ? Herkes günde 24, haftada 168 saate sahip olmasına rağmen bazı insanlar için zaman hep yetersizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KİŞİSEL İŞLER : Haftada 89 saat Bu kişisel işler ; Uyku (ortalama günlük 7 saat) Haftada 49 saat Yemek yeme (ortalama günlük 2 saat) Haftada 14 saat Giyinme (ortalama günlük 1 saat) Haftada 7 saat İşe gidiş geliş (ortalama günlük 1 saat) Haftada 5 saat Kendimiz, ailemiz ve evimiz için yapılması gereken işler (ortalama günlük 2 saat) Haftada 14 saat GELİR ELDE ETMEK İÇİN İŞ : Haftada 40-50 saat AİLE, EĞLENCE, EĞİTİM, OKUMA, HOBİ, BOŞ ZAMAN : Haftada 30-40 saat TOPLAM HAFTALIK ZAMAN (ORTALAMA) HAFTADA 168 SAAT Haftalık zaman analizine göre, zamanın çok büyük bir kısmı, kişisel işler için harcanmaktadır ![]() ![]() ZAMANI NASIL ETKEN KULLANIRIZ? Zaman bir kaynak olduğuna göre, bu kaynağın etken kullanımı önemlidir ![]() ![]() ZAMANI ETKEN KULLANMADA DAVRANIŞ BİÇİMLERİNİN ÖNEMİ Zamanı etken kullanmada davranış biçimleri çok büyük paya sahiptir ![]() ![]() ![]() A tipi davranış biçimi : A tipi davranış biçiminde bulunan insanlar, kişilik özelliklerinden dolayı yetki devretmezler, ekip çalışmasına inanmazlar, her şeyi ben yaparım düşüncesindedirler ve özel merakları yoktur ![]() ![]() - Rekabet halinde başarıya ulaşma çabası içindedirler, - Saldırgandırlar, - İhtiraslıdırlar, - Acelecidirler, - Ben merkezcidirler, - Konuşma ve hareketlerinde hızlıdırlar, - Hızlı karar verirler, - Kendileri için zaman bulamazlar ![]() B tipi davranış biçimi : B tipi davranış biçiminde bulunan insanlar, ekip çalışmasına önem verirler, yetki devrine inanırlar ve sosyal ilişkileri çok kuvvetlidir ![]() ![]() - Rekabet duyguları gelişmiş değildir, - Sakin ve yavaş yapıdadırlar, - Hayatları ve işleri konusunda çok rahattırlar ![]() - Planlamaya önem verirler ![]() - Onlar için nicelik değil nitelik önemlidir ![]() - İyi dinleyicidirler ![]() - Çok düşünür ve geç karar verirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ZAMANI ETKEN KULLANMAK İÇİN NELER YAPILMALI? Zamanı etken kullanmak için, kişi öncelikle bu konuda istekli olmalı, ve kendisine yardımcı olacak alışkanlıklar kazanmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Hedef ve amaçların belirgin olması ![]() 2- Planlama yapılması, 3-Önceliklerin belirlenmiş olması, 4-Acil durum değerlendirilmesinin yapılması gerekmektedir ![]() 1-HEDEF VE AMAÇLARIN BELİRGİN OLMASI Amaç, gelecekte sahip olmayı istediğimiz değerler ve kendimizi görmek istediğimiz yerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başarılı, belirgin ve gerçekleştirilebilir hedefler belirleyebilmek için, bir hedefte bulunması gereken özellikler aşağıda verilmiştir ![]() - Belirli, - Ölçülebilir, - Ulaşılabilir, - Sonuca yönelik, - Zamanlı olmalıdır ![]() 2-PLANLAMA Planlama, belirlenen hedeflere ulaşmak için gerekli araç ve yöntemlerin seçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Amaç ve hedeflerin belirsizliği ya da doğru belirlenmemiş olması, - Amaca ulaşmada hedef belirlemenin öneminin bilinmesi - Günlük ve acil olaylara önem verme - Planlamayı önemsemeyen tutucu kişilerin yönetimde olması, - Yönetim ve kalite standartlarının iyileştirme bilincinin olmaması ![]() Planlama, bilinçli bir seçim ve karar verme sürecidir ![]() ![]() ![]() ![]() Planlamalar şu dönemler içinde incelenebilir; - Kısa dönemli planlar, - Orta dönemli planlar, - Uzun dönemli planlar Kısa dönemli planlar: Bunlar günlük planlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Orta dönemli planlar: Aylık planlar olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() Uzun dönemli planlar: Uzun dönemli planlar, yıllık plan olarak düşünülebilir ![]() ![]() ![]() ![]() 3-ÖNCELİKLERİN BELİRLENMESİ Planlama yaparken gerekli olan yapılacaklar listesi, öncelik sırasına göre hazırlanmalıdır ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() Yapılan öncelik belirlemesi kişinin amaçlarına ve hedeflerine uygun olmalıdır ![]() ![]() - Çok önemli (asıl amaç için mutlaka yapılmalı) - Oldukça önemli (yapılması gerekli) - Önemli (yapılması faydalı) - Önemsiz (yapılması gerekli değil) 4-ACİL DURUM DEĞERLENDİRMESİ Acil durum, çözümü geciktiğinde krize neden olan sorundur ![]() ![]() ![]() - Çok acil (hemen yapılması gerekli) -Acil (kısa zaman içinde yapılmalı) - Aciliyeti yok (zaman olduğunda yapılmalı) - Zaman önemli değil Plan dahilinde çalışan işletmeler de dahi zaman zaman acil durum görülebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Acil, krize neden olan ya da panik durumlarında yapılacak ilk iş, o anki sorunun çözümüyle uğraşmak ama hemen sonrasında bu durumların tekrar yaşanmaması ya da en az zararı verebilmesi için ne yapılması gerektiğini düşünmektir ![]() ZAMAN YÖNETİMİNİ ENGELLEYEN NEDENLER Değişen dünya ile beraber sorunlarımız da değişmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşletmelerde zaman yönetimini engelleyen nedenler aşağıdaki şekilde gruplandırılmıştır ![]() - Kişisel nedenler, - Dışsal nedenler, - Örgütsel nedenler, - Mekanik nedenler ![]() KİŞİSEL NEDENLER insanların kişilik yapıları, alışkanlıkları, biyolojik ritimleri zaman yönetimine yaklaşımlarını değiştirebilir ve kişiler bilinçli ya da bilinçsiz zaman yönetimine engel olabilirler ![]() - Organize olamamak, - Ertelemek, - Sürüncemede bırakma, - Kendim yapacağım tutkusu, - Zaman tahminlerinde yanılma, - Hayır diyememek, - Masa düzeninin olmayışı ![]() Dışsal Nedenler: Zaman yönetimini engelleyen nedenlerden bir kısmı, kişinin doğrudan sebep olmadığı ama çalışma verimini düşünen ve performansını engelleyen nedenlerdir Bu nedenler; - Ziyaretçiler, - İş gezileridir ![]() Örgütsel Nedenler: Zaman yönetimini engelleyen nedenler arasında, işletmelerin yönetsel ve organizasyonel yapılarından kaynaklanan nedenler önemli bir yer tutar ![]() - Yetki ve görev devrinin olmayışı - Karar verememe, - Kriz yönetiminin olmayışı, - Verimsiz toplantılar, - Çalışma ortamının koşulları, - Kuralsız yazışmalar, - Hızlı okuma tekniklerinin olmayışı, - Öğle yemeği ve dinlenme aralarının uzaması, - Sekreterlerin verimsizliği ![]() Mekanik Nedenler: Teknolojinin büyük bir hızla geliştiği günümüzde, özellikle iletişim ve bilgisayar teknolojilerindeki büyüme baş döndürücüdür ![]() ![]() ![]() - Telefonlar - Teknoloji olarak sıralanabilir ![]() Zamanın maliyeti yüksektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde ekonomik gelişmeler ve rekabet artışı, yönetsel değişikliklere ve çalışma zamanının kullanımındaki farklılıklara neden olmuştur ![]() ![]() Kaynak: Asuman UĞUR, Anahtar Dergisi, Sayı:143 |
![]() |
![]() |
![]() |
Yönetimde Zamanı İyi Kullanma Kuralları |
![]() |
![]() |
#3 |
[KAPLAN]
|
![]() Yönetimde Zamanı İyi Kullanma KurallarıYönetimde Zamanı İyi Kullanma Kuralları ![]() Yönetimde zamanı iyi kullanma, başarılı olmanın etkili yoludur ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 Yolculuk sırasında yada beklerken zamanı değerlendirmek için yanınıza bir kitap yada bir iş alın (rapor tetkik edin) ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zaman Yönetimi Neden Önemlidir? |
![]() |
![]() |
#4 |
[KAPLAN]
|
![]() Zaman Yönetimi Neden Önemlidir?Zaman Yönetimi Neden Önemlidir? Zamanı verimli kullanma isteğinin çoğunlukla erişkin insanlarda görülen bir davranış biçimi olduğu gerçektir ![]() ![]() ![]() Zaman yönetimi bilinciyle hareket edildiğinde insanlar: - Aile ile daha çok vakit geçirmek, - Arkadaşlarla daha çok beraber olmak, - Müzik dinlemek, kitap okumak vb ![]() ![]() Bu liste daha da uzayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zaman Yönetimi Teknikleri |
![]() |
![]() |
#5 |
[KAPLAN]
|
![]() Zaman Yönetimi TeknikleriZaman Yönetimi Teknikleri I![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peki, "belirgin amaç" nedir ve nasıl belirlenir? Bu soruyu uygulamalı olarak yanıtlamak daha yararlı olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir liste daha ayrıntılandırılarak ve her bir amaç için bitirme zamanı belirlenerek yapılabilir ![]() ![]() Amaç belirleme sürecinin önemli bir parçası da "aciliyet" ve "önem" konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Bir işin önemi, zaman planlaması açısından gerçekten çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşlerimizin önem derecesini belirlemek için, kendimize uğraştığımız iş hakkında bazı sorular sorabiliriz: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() Bu sorulara verilecek yanıtlar, bize, uğraşmakta olduğumuz işin ne kadar önemli olduğunu gösterebilecek ipuçları verecektir ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Zaman Yönetimi |
![]() |
![]() |
#6 |
Ergenekon
|
![]() Cevap : Zaman Yönetimigüzel ve yararlı bir konu olmuş, teşekürrler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|