Prof. Dr. Sinsi
|
Anaokulu Seçeceğiz Ama Nasıl?
Okul öncesi eğitimin, bir çocuğun, bedensel, bilişsel, sosyal ve duygusal tüm gelişim alanlarında ne kadar etkili olduğu bilinen bir gerçektir Literatürde yapılan araştırmalar, okul öncesi eğitim alan çocuklarla almayan çocuklar arasında oldukça belirgin farklılıklar olduğunu ortaya koymaktadır Ülkemizde de okul öncesi eğitimle ilgili bilinç ve yönelim her geçen gün artış göstermektedir Çocuğun gideceği anaokulunu seçmek çok kısa bir süreye sıkıştırılmamalıdır Çocuğun okula gönderilmesinden önceki bir yıl içerisinde gözlem ve değerlendirme çalışmaları yapılmalıdır Bu süre içerisinde, anaokullarını ziyaret etmek, basındaki haberleri izlemek, anaokullarını bilenlerden görüş almak, çocuklarını çeşitli anaokullarına gönderen anne-babaların görüşlerini almak, anaokullarınca düzenlenen çeşitli faaliyetlere aktif olarak katılmak, bu okullarda görev yapan kişilerle görüşmek gibi pek çok inceleme çalışması yapılmalıdır Anne-babanın anaokulları ile ilgili yapacağı gözlem ve değerlendirme çalışmaları sonucunda çeşitli konularda bilgi toplamaları gerekmektedir Karar verirken eşler bir araya gelmeli, bu bilgilerin ışığında konuyu tartışmalıdırlar Anaokulu seçerken toplanacak bilgiler şunlar olabilir:1 Okulun benimsediği eğitim anlayışı ve modeli Günümüzde anaokullarında birbirinden farklı eğitim modelleri uygulanmaktadır Montessori, High Scope, Çoklu Zeka vb çeşitli eğitim modelleri ülkemizde de uygulanmaktadır Bu modellerin ne olduğu ve eğitim adına neleri öngördüğü önceden araştırılmalı ve okulda hangisinin uygulandığı mutlaka öğrenilmelidir Hatta mümkünse, bu modelin nasıl uygulandığına dair örnekler istenmelidir Çünkü bazı anaokullarında uygulandığı iddia edilen modelle ilgili hiçbir uygulama yapılmamaktadır Daha da ötesi, söz konusu modelin bile yeterince bilinmediği söylenebilir 2 Okulun fiziksel koşulları Binanın müstakil olma durumu, okulun güvenlik durumu, ısı ve aydınlatma koşulları, okuldaki genel hijyen durumu, bahçesinin yeterliliği, bahçedeki araç-gereçler, sınıfların büyüklüğü, tuvaletlerin sınıflara yakınlığı, rehberlik servisinin olup olmaması, sınıflarda yerlerin kolay temizlenebilir malzeme ile döşenmiş olması, ilgi köşelerinin olup olmaması, eğitim materyalinin yeterli olması gibi pek çok konu değerlendirilmelidir 3 Okulda uygulanan eğitim programı Okulun eğitim programı kapsamında yaptığı faaliyetler incelenmelidir Programa dayalı uygulamaların, çocuğun tüm gelişim alanlarını kapsayıp kapsamadığı, yeterince zengin olup olmadığı, çocuğun bireysel özelliklerini dikkate alıp almadığı değerlendirilmelidir Özellikle branş etkinliklerinin neler olduğu ve bu kapsamda hangi tür faaliyetlerin yürütüldüğü de öğrenilmelidir Yıl içerisinde eğitim uygulamalarına anne-baba katılımının ne düzeyde olduğu da bir başka öğrenilmesi gereken konudur 4 Okulun eğitim kadrosu Mümkün olduğu kadar öğretmenlerle de bireysel olarak görüşmeler yapılmalıdır Okulda kaç öğretmen olduğu, bir öğretmene düşen çocuk sayısı, branş öğretmenlerinin olup olmaması, öğretmenlerin aldıkları hizmet öncesi eğitim, iletişim kurma tarzları değerlendirilmelidir 5 Okuldaki rehberlik hizmetleri Okulda rehber uzman olup olmaması, rehberlik kapsamında hem çocuklara hem de ailelere yönelik yürütülen hizmetler, çocukla ilgili düzenli olarak ailelere geribildirim verilip verilmediği, kullanılan rehberlik materyalleri incelenmiş olmalıdır 6 Okulun personeli Okulda servis, güvenlik, temizlik ve yemek gibi hizmetleri yürüten personelin sayı ve nitelik yeterliliği sorgulanmalıdır Mümkün olduğunca bu personel de yakından gözlemlenmelidir Kıyafetleri, temizlik durumları, çalıştıkları mekanlar ve iletişim kurma tarzları incelenmelidir
Anne-babalar, tüm çabalarının sonrasında elde ettikleri her bilgiyi kaydetmeli ve yeterli araştırmayı yaptıklarına kanaat getirdiklerinde bu bilgileri bir araya getirerek okulları karşılaştırmalıdırlar Hangi okulun hangi alanda diğerlerine göre güçlü, hangi alanlarda ise zayıf olduğunu gerçekçi bir şekilde değerlendirmelidirler Sonuçta, en iyi olduklarını düşündükleri birkaç okulu belirleyip, bu okulların son durumlarını yakından görmek için ziyarete gitmelidirler
Çocuğun gideceği anaokuluna karar vermede son aşama, eşlerin birbirleri ile uzlaşmasıdır Bu uzlaşmanın en önemli belirleyicisi de, o ailenin temel değerleri ile eşlerin çocuğa ve eğitime bakış açılarıdır Sağlıklı çocuk yetiştirmek, anne-babanın ortak bir çocuk yetiştirme felsefesine sahip olmasını gerektirir Bu felsefenin ne olduğuna anne-baba birlikte karar verebilirler Ortak felsefe, çocukla ilgili eylemlerin belirli bir bilince dayalı olmasını sağlar Bu açıdan bakıldığında, anaokulu seçmede son aşama, anne-babanın elde ettikleri bilgilerle çocuk yetiştirme felsefelerini karşılaştırmalarına dayanır Aksi halde iyi-kötü ve doğru-yanlış tanımlamalarını yapmak zaman zaman çok zorlayıcı olabilir
Günümüzün çocukları, geçmişin çocuklarına göre bir çok açıdan çok daha şanslı aslında Onlar, bir yandan oldukça zengin imkanlara, diğer yandan da daha bilinçli anne-babalara sahipler Anne-babalar çocuklarının geleceği için duydukları kaygıları, bilgilerini artırarak azaltabilirler Bilfen Okulları
Kaynak: Anneyiz
|