![]() |
Çocuk Psikiyatrisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk PsikiyatrisiÇocuk Psikiyatrisi çocuk Psikiyatrisi Anne - Bebek Psikoterapisi 0 - 3 Yas Bebegin Kisisel ve Sosyal Gelisimi Henüz Konusamayan çocuga Dil ögretimi - Konusmaya Hazirlik Saglikli Bebegin Gelisim Tablosu 3 - 7 Yas - Okul çocuklarda Karsit Olma - Karsi Gelme Bozuklugu Erken çocukluk Psikozlari'ni Tanima Anne - Bebek Psikoterapisi Son 10 yildir ABD'de DANIEL STERN - BERTNARD CRAMER Anne - Bebek Psikoterapisi gündeme gelmeye baslamistir ![]() Bebegin dünyaya geldigi günden itibaren anne ( ya da ilk bakici )ile olan iliskisi, anne bebek iletisimi, etkilesiminin bebegin dünyasinda tasidigi önemin alti çizilmektedir ![]() Stern Bir bebek dogdu isimli kitabinda, Bir bebek dogdugunda bir de anne dogar demistir ![]() Cramer ise Istanbul'da verdigi Anne - Bebek Psikoterapisi seminer dizisinde Bir bebek dogdugunda anne ona iki yaninda mesaleler yanan bir yol açar ![]() ![]() ![]() ![]() Anneler bebege neyin yapilmasini ve neyin yapilmamasini gösterirler ve ögretirler ![]() ![]() Anne - Bebek Psikoterapisinde terapist bebegin anneyle iletisimini, etkilesimini ve duygulanimini izleyerek çikabilecek sorunlarda yardimci olmaktadir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cramer anne en çok hangi alanda çatisma yasiyorsa ve hangi alanda kaygi yasiyorsa bebegine bu aktarimi geçirdigini söylemistir ![]() Cramer bebeklikten baslayarak her seyi anneden ve babadan ögrenerek baslandigini ifade ederek söyle özetlemistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anne bebek psikoterapisinde Cramer kusak geçisleri, annenin fantezileri ve annenin çocuga yansittiklariyla çalisarak bebegin saglikli psikolojik gelisimi üzerinde durmustur ![]() Son 2 yildir ülkemizde Anne - Bebek Psikoterapisi yapilmaktadir ![]() 0 - 3 Yas Yeni dogan bebek duygusal ve zihinsel açidan gelismis ve organize olmustur ![]() ![]() Bebekler kisilik - mizaç özellikleri ile dogarlar ![]() ![]() Chess ve Thomas bebeklerle yaptiklari çalismalarda bebekleri üç sinifa ayirmislardir ![]() 1- Kolay bebekler ![]() 2- Zor bebekler ![]() ![]() 3- Yavas alisan bebekler ![]() ![]() Kagan da bazi bebekleri utangaç ( ketlenmis ) bazi bebekleri ise sosyal (ketlenmemis) olarak tanimlar ![]() ![]() ![]() Bebekle ilk bakici arasinda karsilikli bir sosyallesme süreci vardir ![]() ![]() Bebek 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bebeklikte gelisen en önemli duygusal özellikler, baglanma, bagimsizlik ve bebegin kendilik gelisimidir ![]() Bakici ile bebek arasindaki baglanma, bebegin kisi devamliligi için çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ainsworh bebegin baglanma tipini : 1- Güvenli baglanma ![]() ![]() 2- Güvensiz baglanma ![]() ![]() ![]() 3- Dirençli güvensiz baglanma ![]() ![]() Baglanma bebek ile baba arasinda da kurulur ![]() ![]() Ilk bakici - bebek arasinda kurulan güvenli baglanma, daha sonra yasanacak bagimsizlik mücadelesi için önemlidir ![]() ![]() Birinci yilin sonunda bebek çevreyi inceler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendilik gelisiminde bebegin kendini ve baskalarini ayri birer kisi olarak tanimasi önemlidir ![]() ![]() ![]() Ikinci yasindan sonra büyüme hizi yavaslar ![]() ![]() ![]() Bebegin Kisisel ve Sosyal Gelisimi Bebek dogduktan sonra ilk iliskisini büyük bir olasilikla annesi ile kurar ![]() ![]() ![]() ![]() Eger bebek herhangi bir gelisim geriligi ile dogmussa (örnegin erken dogum, down sendromu v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KISISEL VE SOSYAL GELISIM Kisisel beceriler, beslenme, giyinme ve kisisel saglik bilgisi alanlarinda kendimize bakmamiza olanak veren seylerdir ![]() Sosyal beceriler, iletisim ve etkilesimi içerir ![]() Bu alanda da en temel olarak oyunu alabiliriz ![]() Bu beceri gruplarini bes ana baslik altinda toplayabiliriz ![]() 1- Sosyallesme ve Oyun 2- Yeme ve Içme 3- Giyinme 4- Tuvalet 5- Yikanma ve çekidüzen verme 1- SOSYALLESME VE OYUN Bu alanda çocugun digerleriyle iliskileri ve çocugun oyun yetenegine bagli beceriler sunulmustur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OYUN çocugun oyun becerisini nasil gelistirebiliriz ? Oyuncaklarini koyabilecegi bir kösesi olmalidir ![]() ![]() ![]() Zihinsel olarak özürlü bir çocuk, yasina degil zihinsel düzeyine uygun oyunlar oynar ![]() ![]() ![]() ![]() Sadece yatiyor pozisyonunda olan bir çocuga da oyun ögretmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Evdeki kardesler, büyük anne-baba çocugun oyununa mutlaka katilmalidir ![]() ![]() Ince ve kaba motor becerilerin gelismesi için kullanilan pek çok materyal ayni zamanda birer uyum aracidir ![]() ![]() Oyuncaklarin tümü ayni anda çocuga sunulmamalidir ![]() ![]() ![]() Yürümeye baslayan bir çocugun oyun dünyasi daha zengindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Su çocugun sakinlesmesine ve dokunma duygusunun gelismesine büyük katki saglar ![]() ![]() ![]() Su ile birlikte sabun oyunlari da oynanabilir ![]() ![]() ![]() Fantazi oyunlari çocugun dünyasinda önemli bir yere sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() Zihinsel özürlü çocuklar akranlariyla oynamaya akranlarindan normal çocuklardan daha geç geç baslaralar; hatta bazen bunu çok az basarirlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() çocugun vurarak oynayabilecegi oyunlari olmalidir ![]() ![]() ![]() Bol resim malzemesi olmali ve çocuga rehberlik ederek, yönelterek, bu oyunlardan yararlanmalidir ![]() Grupla birlikte müzik etkinliklerine katilmak, hikayeler anlatmak da çocugun oyun dünyasina girer ![]() Oyuncaklar dayanikli olmalidir ![]() ![]() ![]() ![]() 2- YEME IçME Zamani geldiginde eline biberonunu, bardagini, kasigini vermekten çekinmemelidir ![]() ![]() çocuga önce çignemeyi ögretmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() 3- GIYINME çocuk 1 yas civarlarinda önce çorap ve sapka gibi bazi giysilerini çikarmayi ögrenir ![]() ![]() ![]() ![]() 4- TUVALET EGITIMI Normal gelisen çocuk 12 ![]() ![]() ![]() ![]() çocukta tuvalet egitiminde sabirli olmak gerekir ![]() 1- çocugun hangi saatlerde kirlettigi çok iyi gözlenmeli ve hem o saatlerde hem de yemeklerden sonra tuvalete oturtulmalidir ![]() 2- çocuk tuvalete rahatlikla ulasabilmelidir ![]() ![]() 3- Giysilerini nasil indirip kaldiracagi ögretilmelidir ![]() ![]() 4- Tuvalette gösterdigi her basaridan sonra ödüllendirilmelidir ![]() 5- çocuga nasil temizlenecegi ögretilmeli, elleri her tuvalet sonrasi yikatilmalidir ![]() 6- Gece kazalarini önlemek için 1 veya 2 kez tuvalete kaldirilmalidir ![]() Tuvalet ve temizlik egitimi neseli bir oyuna dönüstürülerek verilmelidir ![]() ![]() ![]() Henüz Konusamayan çocuga Dil ögretimi - Konusmaya Hazirlik çOCUGA DIL öGRETIMI Konusmaya baslamadan önce birçok çocuk, sözel olmayan becerileri kazanirlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konusma öncesi dönem, iletisim için normal ve aslinda bütün çocuklarin geçtigi gerekli bir dönemdir ![]() Bu dönemdeki degisik ve zengin bir iletisim, daha sonraki etkili ve doyurucu bir iletisimin temelini olusturur ![]() ![]() çocuk daha yasi çok küçük oldugunda ya da bu alanda zorluk çektiginden konusamiyor olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Konusma öncesi ögrenimde 5 önemli alan vardir : * Baskalarina yönelme ve karsilik vermeyi ögrenme * Oyun oynamayi ögrenme * Sira almayi ögrenme * Taklit etmeyi ögrenme * Günlük hayatta, iletisim becerilerini kullanmayi ögrenme ![]() Bu alanlar büyük ölçüde örtüsürler ve çocugun becerilerini gelistirmek için çalisirken, iki veya daha fazla alanda birden çalisilir ![]() Asagida size verdigimiz listeyi kullanarak çocugunuzun dil gelisimi ile ilgili bir degerlendirme yapabilirsiniz ![]() BASKALARINA YöNELME (DINLENME) VE KARSILIK VERMEYI öGRENME Yönelme (dinleme) becerileri, iletisim için ayri bir ön kosul degildir ![]() ![]() ![]() ![]() Eger çocuk zaten yüzünüze bakiyorsa ve siz konusurken cevap veriyorsa, bir yandan da bu alanlarda yavas yavas gelistirirken , bir yandan da dilin diger alanlarinda da çalisabilirsiniz ![]() Eger çocuk henüz yönelmiyor, dinlemiyorsa, bunu ilk amaciniz olarak hedefleyin ![]() ![]() önceliklerinizin ne olmasi gerektigi konusunda 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KONTROL LISTESI 1 DINLEME / YöNELME BECERILERI I EVET / HAYIR * Onunla her konustugunuz zaman, yüzünüze bakiyor mu ? * Bir dakika boyunca onunla konustugunuzda, en az yarisinda, gözünüzü veya agzinizi seyrediyor mu ? * Yüzünden 30 uzaklikta tutulan bir esyaya bakiyor mu ? * çocuk onu kaldirmak için egildiginizde veya biberonu gösterdiginizde, ne olacagini bildigini gösterir bir hareket yapiyor mu ? 1 ![]() ![]() ![]() KONTROL LISTESI 2 DINLEME / YöNELME BECERILERI II EVET / HAYIR * Ona seslendiginizde çocuk sizi bulmak için basini ve gözlerini çeviriyor mu ? * çocuk bir sandalyede desteklenerek oturtuldugunda, en az bir dakika boyunca dikkatini size veya gösterdiginiz seye toplayabiliyor mu ? * çocuk, en az 2 dk ![]() * Isaretle birlikte söylendiginde, çocuk basit isteklere karsilik veriyor mu ? Mesela ver dediginizde ve elinizi uzattiginizda, bir esyayi veriyor mu ? * Yapmasini istediginizde, yardimsiz veya göstermeden, el sallama, el çirpma gibi basit hareketleri yapiyor mu ? 2 numarali kontrol listesindeki sorularin herhangi birine hayir cevabi verdiyseniz, çocugun dinlenme ve yanit verme becerilerine hala öncelik vermeniz gerekecek ![]() ![]() ![]() Eger bütün sorulara evet cevabi verdiyseniz, çocugun dinleme / yönelme ve yanit verme becerileri için iyi bir temeli var demektir ![]() ![]() ![]() çocuklara yönelme ve yanit vermeyi ögretmekle geçerli olan bazi temel prensiplerle devam edecegiz ![]() YöNELME VE YANIT VERMEYI TESVIK ETME YOLLARI Beraber yaptiginiz her seyde çocugu sizi dinlemeye ve size yönelmeye tesvik edebilirsiniz ![]() ![]() ![]() * çocukla konusun : Bir sey yaparken, yaptiklariniz hakkinda çocukla konusun ![]() ![]() ![]() * Konusurken gülümseyin ve dokunun ![]() ![]() * Onunla konusurken yüzünüzü, onunkine yakin tutun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * çocuga cevap vermesi için süre taniyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Birakin çocuk ne olacagini tahmin etsin ![]() ![]() ![]() ![]() * Rastgele olsalar veya bir mesaj iletmeseler bile çikardigi sese cevap verin ![]() ![]() * Ayni olay ve hareketler için ayni kelimeleri kullanin ![]() ![]() ![]() ![]() * çocugu yönelme ve yanit vermeye tesvik ederken bütün aileyi bu ise dahil edin ![]() ![]() ![]() ![]() * çevresinde olmadiginiz zamanlar, bebege bakacak bir seyler verin ![]() ![]() ![]() * Nelerle ilgilendigini, nelere baktigini belirlemek için bebegi gözlemeye zaman ayirin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Yavas ama istikrarli bir ilerleme hedefleyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Dikkat dagitacak faktörleri sinirli tutun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() öZEL ILGIYE IHTIYACI OLAN çOCUK Gelismis bir dil için gereken seslerden bir veya daha fazlasini çikarmakta güçlük çeken çocuklar için, bir konusma terapistinin yardimi gereklidir ![]() çocugun konusmasinin gecikmis olup olmadigi üzerinde dururken, birçok normal çocugun okula basladiklari zaman bile hala bütün sesleri çikaramadigini aklinizdan çikarmayin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DIL öGRENME Diger insanlarla iletisim kurma ihtiyaci , insanin en temel ihtiyaçlarindan biridir ![]() ![]() ![]() ![]() öneminin bilinmesine ragmen, egitimcilerin iletisim becerilerini ögrenme yollari bulmalari diger beceri alanlarina kiyasla daha yavas oldu ![]() ![]() ![]() Son yillarda çocugun iletisime olan ihtiyaci için çevresindeki insan ve esyalarla iliskisini hesaba katan teknikler gelistirildi ![]() ![]() ![]() ![]() DIL öGRENME VE öGRETME NEYI KAPSAR ? Dil (veya iletisim) sadece konusmaktan daha çok sey kapsar ![]() ![]() ![]() Konusmayla birlikte dil; * Dinleme ve anlama ![]() * Diger kisilerin dillerine cevap verme ![]() * Iletisim içinde sira ile konusmayi da içerir ![]() Bu beceriler, konusmak için daha zamani olan bebekler için de geçerlidir ![]() * Türlü ihtiyaçlarin karsilanmasi (sosyal, duygusal ve maddi) ![]() * Basta isaretler sonra sözcükler ve daha sonra sözcüklerin birlesmesiyle, degisik anlamlar ifade etme yetenegi ![]() * Dil bilgisi formlarini kullanmak yoluyla, daha detayli anlamlar ifade etme becerisi, düzgün sözcük sirasi (çogullar, zamanlar gibi) ![]() * Türlü sesler çikarma becerisi ![]() * Bir konusmayi baslatabilme ve izleyebilme becerisi ![]() Bu beceriler dinleme, anlama, cevap verme ve sira alma gibi yukarida adi geçen yetenekleri içerir ![]() Belki bütün bunlar biraz karmasik gözüküyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() çOCUKTAN CEVAP BEKLEYIN çocuk, yüzünüze bakmayi ögrenen bir bebek de olsa, cümle kuran okul öncesi bir çocuk da olsa, tavirlarinizla, her zaman onun cevap verecegini umdugunuzu gösterin, ona zaman taniyin ![]() ![]() Ona iletisimi baslatma firsati ve zamani da verin ![]() ![]() çocukla konusmak çok önemlidir; fakat çocuk bakip dinliyorsa bile iki yönlü bir iletisime katilircasina konusun ![]() ![]() ![]() çOCUGU ILGILENDIREN SEYLER HAKKINDA KONUSUN Canli bir bebekle asagi yukari hersey hakkinda konusabilirsiniz ![]() ![]() ![]() çocuk dikkatini objelere ve etrafinda gelisen hareketlere vermeye basladiginda, ipuçlarini onun oyuncak seçiminden ve neye gülümsediginden alin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AKTIF çOCUGA DIKKATINI YOGUNLASTIRMASINDA YARDIMCI OLMAK Küçük çocugun dikkati, bir seyden baska bir seye kolayca kayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DOGAL BIR CESARETLENDIRME DILI KULLANIN Iyi çocuk veya iyi konusma gibi ifadelerden kaçinin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KONUSABILEN çOCUK IçIN Yukarida anlatilan alanlar, konusmayi ögrenen çocuk için önemini sürdürür ![]() ![]() ![]() Bu asamada ayrica su alanlar önem kazanir : DEGISIK TüRDE ANLAMLARI IFADE ETMEK çocuk, genis bir kelime bilgisinden daha çok seye ihtiyaç duyar ![]() ![]() ![]() DILBILGISI KALIPLARINI KULLANMAK çocuk, bir noktaya kadar dilbigisi açisindan dogru olmasada , kendini ifade edebilir ![]() ![]() AGIZ HAREKETLERI VE SöZCüKLERI TELAFFUZ ETMEK Bu alan, diger iletisim becerilerini ögrenmis olsalar bile birçok özürlü çocuk için güçlük yaratir ![]() KONUSMAYI BASLATMAK VE DEVAM ETTIRMEK Olgunlasmis bir konusma becerisi, konusma baslatma ve diger kisilerin konustuklarina cevap verme arasinda bir denge içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DIL öGRETMEK IçIN TEMEL PRENSIPLER * çocuga, cevap vermek için süre taniyin, dinleyin, bekleyin, * çocukla onu ilgilendiren seyler hakkinda konusun, * Planlanmis aktiviteler esliginde, çocugun dikkatini belli amaçlara yöneltin, * çocugu dogal bir biçimde tesvik edin ![]() NASIL öGRETMELI ? Ne ögretmeli? listesi size çok uzun geliyorsa, bu becerilerin ayni anda ögretebilecegini bilmek, tam olarak neyi amaçladiginizi aklinizdan çikarmadiginiz sürece sizi rahatlatacaktir ![]() ![]() ![]() ![]() NE öGRETILECEK ? HENüZ KONUSMAYAN çOCUK * Dinleme ve oyun becerileri : Bebekler kelimeleri kullanabilmeden çok önce, konusmalara katilabilirler ![]() ![]() ![]() *Sira almak : Iletisim iki yönlü bir süreçtir ve konusmayla birlikte, dinleme ve beklemeyi de içerir ![]() ![]() ![]() * Taklit etmek : Taklit, yeni sesler ögrenmede büyük rol oynar (ileride kelime üretmede kullanilacak olan sesler) ![]() ![]() ![]() ![]() * Sesleri ve jestleri degisik amaçlarla kullanmak : çocuklar, çikardiklari seslerin ve yaptiklari hareketlerin, çevrelerindeki insanlarin hareketlerini etkiledigini ve bulunduklari ortami kontrol ettigini ögrenmelidirler ![]() ![]() *Anlamak : Henüz konusamayan çocuklar kisileri, objeleri, olaylari betimleyen kelimeleri anlamayi ögrenebilirler ![]() çocugun özürü, iletisim becerilerini ögrenmesini engelliyorsa, anne-babanin ve egitmenin, bu konuda daha duyarli olmasi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BU çOCUK KONUSMAYI öGRENEBILIR MI ? Agir derecede özürlü çocuklar dahil, çocuklarin birçogu konusmayi ögrenebilir ![]() ![]() çocuk daha küçükse (bebekse) hareket veya isaret dilinde mi daha rahat olacagina karar vermek için çok zamaniniz var demektir ![]() ![]() ![]() MACQUAIRE PROGRAMINDA DIL NASIL öGRETILIYOR ? Macquarie üniversitesi, down sendrom programinda, dil ögretimi T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *Bebeklikten itibaren, çocuklar diger kisilere yönelmeye, sira almaya, ses ve hareketleri taklit etmeye yönelebilirler ![]() *Konusmadan önce çocuklara, sesleri ve hareketlerini ihtiyaçlarini karsilamak için kullanabilecekleri gösterilir ![]() çocuk konusmaya basladiginda, her farkli dil alaninda amaçlar belirlenir ![]() ![]() * ögretim dogal ortamda, çocugun sevdigi materyal ve aktiviteleri kullanarak olur ![]() ![]() BASLAMADAN öNCE Bütün gelisim alanlarinda oldugu gibi, ögretim baslamadan önce, çocugu degerlendirmek gerekir ![]() ![]() Bu tür dogal konusma cesaretlendirmeleri çocuga, iletisim kurmak için attigi adimlarin degerini ve ise yaradigini, ayrica dil becerilerini nasil gelistirecegini gösterecektir ![]() NORMAL DIL GELISIMININ SEKANSLARI Dil konusunda çocugun su anda neler yapabildigini ve ilerde neler ögrenebilecegini, normal çocuklarin o yaslarda neler yaptiklarindan daha önemlidir ![]() ![]() ![]() Normal diye adlandirilan dönemin dil kazanimi konusunda sinirlari çok genistir ![]() ![]() ![]() ![]() 0 – 3 YAS ARASI Bebek önceleri sadece aglayarak ses çikarir, fakat sonra yavas yavas aglamadan da sesler çikarmaya baslar ![]() ![]() Bebek aglama disi sesleri çikarmayi ögrenirken , baskalarinin konusmasina da cevap vermeyi ögrenir ![]() ![]() ![]() 3 – 6 AY ARASI Simdi bebek iki degisik sesli harf çikarir ve yalnizken kendi kendine gigildar ![]() Ba ya da Da gibi sesleri çikarabilmek için bir sesli ve bir sessiz harfi yanyana getirir ![]() Artik degisik duygularini degisik sesler çikararak ifade ederler ![]() ![]() ![]() 6 – 9 AY ARASI Daha simdiden en az dört degisik ses kullanir ![]() ![]() çocuk yetiskin biriyle karsilikli sira alabilir (hareketler ve ses çikararak) ![]() Dikkat çekmek için bagirir ![]() ![]() Tanidik birini gördügünde gülümser ve ses çikarir ![]() Taklit becerileri artmistir ![]() ![]() ![]() 9 – 12 AY ARASI Bebek artik yetiskinlerin konusmalarindakilere benzer tonlamalar kullanir ![]() ![]() ![]() ![]() öksürmek, göz kirpmak veya dil çikarmak gibi yüz hareketlerini taklit edebilir; özellikle ses ile birlestirilen hareketleri taklit etmekten hoslanir ![]() 12 – 15 AY ARASI Bebek artik sohbetten zevk aliyordur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kelimeleri, onlara yakin seslerle taklit eder ![]() ![]() Tam olmamakla birlikte, yakin olan iki kelimeyi kullanabilir ![]() Bu nedir? sorusuna bir kelime veya kelimeye yakin bir sesle cevap verebilir ![]() Ses vurgulari gitgide daha olgunlasir, gelisir ![]() ![]() 15 – 18 AY ARASI çocuk artik 4 – 6 kelime söyleyebilir ![]() ![]() ![]() Sik sik duydugu sarkilari söylemeye çalisir ![]() Artik basarili bir taklitçidir ![]() ![]() 18 AY – 2 YAS ARASI çocuk artik 25 kelime söyleyebilir ![]() ![]() Kendisi kullanmasada iki kelimeli cümleleri taklit eder ![]() Kendisini iyi taniyan yetiskinler için konusmasi anlasilir düzeydedir; en azindan %70i ![]() 2 – 3 YAS ARASI Bu yasta çocuklar daha çok kelime kazanir ![]() ![]() Bu yasta kelimeleri iki kelimelik cümlelerde kullanmak için baglamayi ögrenirler ![]() ![]() Konusma boyunca sira almayi bilir ![]() ![]() Artik dilbilgisi kurallarini da ögrenmeye baslar ![]() Bazi hatalar yapmakla birlikte, tekerlemeler ezberleyebilir ![]() Oynarken kendi kendine söylenir ve konusmasi oldukça anlasilir ![]() 3 – 4 YAS ARASI Bu yil ilerledikçe, çocuk 3 kelimeli cümleler daha sik kullanilir, ta ki konusmasindaki cümlelerin % 80i, üç ve fazlasi kelimeden olisuncaya dek ![]() Ne, niçin, nerede ? ile baslayan sorular sorar ![]() Yakin geçmisdeki deneyimleri detayli bir sekilde anlatabilir ![]() Soruldugunda adini ve soyadini söyleyebilir ![]() çevremizdeki seylerin ne ise yaradigi ile ilgili olan sorular dahil, birçok soruyu cevaplayabilir ![]() Saglikli Bebegin Gelisim Tablosu SOSYAL GELISIM VE KISILIK GELISIMI TABLOSU Asagida bebeklerin aylara göre sosyal ve gelisim çizelgesi verilmistir ![]() ![]() 0 – 3 AY SOSYALIZASYON VE UYUM * Kucaga alindigi zaman susar ![]() * Kisa süreyle çevresinde gördügü yüze ilgi ile bakar ![]() * Konusma ve dokunmaya karsi gülme veya ses çikartma tepkilerinde bulunacaktir ![]() 3 – 6 AY SOSYALIZASYON VE OYUN * Tuttugu bir nesneyi veya oyuncagi agzina götürür ![]() * Kucaga alinmak istedigi zaman kollarini veya bacaklarini hareket ettirir, basini kaldirir ![]() * Kendiliginden gülümser ![]() * Aynadaki görüntüsüne gülümser ![]() * Yaninda olmayan bir oyuncaga uzanir ![]() * Basina bir örtü örtülünce güler ![]() YEME VE IçME * Beslenme sekline göre, annesinin memesini veya biberonunu gördügünde beslenecegini anlar ![]() * Elini annesinin gögsünün üzerine veya biberonuna koyar ![]() * Püre seklinde hazirlanmis yiyecekleri emer ve yutar ![]() 6 – 9 AY SOSYALIZASYON VE OYUN * Yabanci kisilere karsi bakma veya aglama tepkisinde bulunur ![]() * Degisik oyunlarla yaklasik 10 dakika süreyle oynar ![]() YEME VE IçME * Bardaktan yardimla su içer ![]() * Kati yiyecekleri agzinda ezer ve yutar ![]() * Bisküvi, ekmek gibi yiyecekleri agzina götürerek yer ![]() 9 – 12 AY SOSYALIZASYON VE OYUN * Ce oyunlarindan hoslanir ve kaybolanin çikmasini bekler ![]() * Karsilikli basit oyunlar oynar ![]() * Basit islevsel oyunlar oynar ![]() ![]() ![]() * Karsilikli top oynar ve kendisine yuvarlanan topu geri yuvarlar ![]() * Bir yetiskinin yaninda 15 – 20 dakika yalniz oynar ![]() YEME VE IçME * Parmaklarini kullanarak küçük parçalar halinde hazirlanmis yiyecekleri agzina atar ![]() * Kasigi tutar ve yiyecegi agzina götürmeye çalisir ![]() * Bisküviyi isirir ve çigner ![]() * Ezilmis yiyecekleri yer ![]() 12 – 15 AY YEME VE IçME * Kendi basina içebilir fakat sik sik döker ![]() * Kendi basina kasigi kullanir fakat sik sik döker ![]() * Herkesin yedigi yemeklerden yiyebilecegi büyüklükte olanlari verilince yer ![]() GIYINME * çorabini ve sapkasini çikarir SOSYALIZASYON VE OYUN * Oyun sirasinda veya reddetme davranisi nedeniyle oyuncaklarini, firlatir ![]() * Yetiskinin dikkatini çekmek için gösteris yapar ![]() * Yetiskine oyuncagini gösterir veya verir ![]() 15 – 18 AY GIYINME * Giyinirken ellerini ve kollarini uygun sekilde hareket ettirerek, giyinmeye yardimci olur ![]() * Sapkasini giyer SOSYALIZASYON VE UYUM * Resim veya kitap basasagi veya arkasi dönük sekilde verilmisse düzgün sekle döndürür ![]() * Ev islerini taklit eder ![]() * Islevsel oyunun süresini uzatir ![]() 18 AY – 2 YAS YEME VE IçME * Bardaktan dökmeden içebilir ![]() * Kasikla dökmeden yiyebilir ![]() TUVALET ALISKANLIGI * Gün boyunca oldukça istikrarli olarak kuru kalir ![]() GIYINME * Pantolonunu çikartir ![]() SOSYALIZASYON VE OYUN * Jestler kullanarak arkadaslariyla iletisim kurar ![]() * Parelel oyun seklinde oynar ve diger çocuklari seyreder ![]() * Sahip oldugu oyuncaklari vermek istemez ![]() * Evcilik oyunu oynamaz ![]() * Diger çocuklarin yaninda oynar ve arada etkilesimde bulunur ![]() * Basit ev islerine yardim eder ![]() * Yetiskinlerin söylediklerinin %50sine uyum saglar ![]() * Soruldugu zaman seçim yapabilir ![]() * Yetiskin kontrolünde sirasini bekler ![]() * Grup içinde 10 dakika süre ile müzik veya öykü etkinliginde dikkatini kontrol eder ![]() * Hatirladigi zaman lütfen sözcügünü söyler ![]() YEME VE IçME * Kamisla içer * çatali yiyecege batirir ![]() GIYINME * çorabini giyer ![]() * Ayakkabilarini giyer ![]() * Pantalonunu giyer ![]() * Tisört veya yelegini çikarir ![]() * Fermuar açar ![]() TUVALET * Tuvalet ihtiyaçlarini jestlerle haber verir ![]() * Sözel olarak tuvalet ihtiyacini söyler ![]() * Tek basina pantalonunu indirir ![]() * Yetiskin denetiminde tuvalet kullanir ![]() YIKANMA * Kendi kol ve bacaklarini yikar ![]() * Ellerini bir yetiskin yardimiyla yikar ve kurular ![]() * Yetiskinin denetiminde dislerini firçalar ![]() 3 – 4 YAS SOSYALIZASYON VE OYUN * Yetiskinin yönettigi oyunlarda kurallara uyar ![]() * Diger çocuklarla oynarken sirasini bekler ![]() * Diger çocuklarin yakininda oynar ve konusur ![]() * Oyun süresinin %50sinde diger çocuklarla etkilesim içinde oynar ![]() * Lütfen ve Tesekkür ederim ifadelerini, gereken durumlarin %50sinde hatirlatilmadan söyler ![]() * Yetiskinin sözlerine %75 oraninda uyum saglar ![]() * Soruldugu zaman insanlarin cinsiyetini söyler ![]() * Basit isleri yapar ![]() * Tehlikelerden kaçinir ![]() * Anne ve babasinin tayin ettigi fiziksel sinirlar içinde kalir ![]() * Yetiskinin ilgisini baskalariyla paylasir ![]() YEME VE IçME * Kasik ve çatal kullanarak yer ![]() * Dökmeden sürahiden su koyar ![]() GIYINME * Tisört veya jile giyer ![]() * Bluzunu giyer ![]() * Elbise veya uzun pantalon giyer ![]() * Büyük dügmelerin iliklerini kapar ![]() * Bütün giysilerini çikartabilir ![]() * Yetiskin denetiminde tamamen giyinir ![]() * çit çit kapatir ![]() TUVALET * Gece boyunca altini islatmadan yatabilir ![]() * Yönlendirildigi zaman kendini kurular ![]() * Söylendiginde tuvaletin sifonunu çeker ![]() * Söylendigi zaman kendi basina tuvalete gider ![]() YIKANMA VE KENDINE BAKIM * Söylendiginde dislerini firçalar ![]() * Hatirlatilmadan burnunu temizler ![]() * Yardimsiz olarak ellerini ve yüzünü yikar ![]() SAGLIKLI BEBEGIN KüçüK KAS GELISIMI Bebeginizin saglikli gelisiminde size rehberlik etmek üzere asagida bir kontrol listesi sunuyoruz ![]() 0 – 3 AY , BAKMA * Gözlerini bir nesneye yöneltir ve birkaç saniye odaklar ![]() * Sirtüstü pozisyonda bir nesneyi 90 derece takip eder ![]() * Dik durdugunda gözü ile takip eder ![]() YAKALAMA * Ellerini bir araya getirir ![]() * Eline verildiginde çingiragini tutabilir ![]() NESNE DEVAMLILIGI * Takip ettikten sonra nesnenin kayboldugu yere bakar ![]() 3 – 6 AY BAKMA * Bir nesneden digerine bakar ![]() * Elle tuttugu nesneyi görsel olarak inceler ![]() * Yatarken bir nesneyi 180 derece izler ![]() * Küçük nesnelere bakabilir ![]() YAKALAMA * çingiragini aktif bir sekilde yakalar ![]() * Uzatildigi zaman iki objeyi tutabilir ![]() * Nesnelere iki eliyle uzanir ![]() * Yatarken nesnelere uzanir ve alir ![]() * Otururken nesnelere uzanir ve alir ![]() * Oyuncagi bir elinden digerine aktarir ![]() 6 – 9 AY YAKALAMA * Küçük bir üzüm tanesini yakalayip alabilir ![]() * Iki nesneyi yerden alip ve elinde tutabilir ![]() * Aktif bir sekilde çingiragini sallar ![]() * Ayni nesneyi degisik sekillerde kullanir ![]() * Sekil tahtasindan sekil çeker ve çikarir ![]() * Küçük nesneleri almak için basparmak ve diger parmagi kullanir ![]() NESNE DEVAMLILIGI * Kismen sakli oyuncagi bulur ![]() * Bir oyuncak yere düstügü zaman yere bakar ![]() * Istedigi nesneye ulasmak için engeli ortadan kaldirir ![]() ![]() ![]() KOYMA * Bilegi desteklenirse bir nesneyi uygun sekilde yerine birakir ![]() 9 – 12 AY YAKALAMA * Taklid yolu ile nesneleri uygun deliklerine yerlestirir ![]() * Bir kap içindeki nesneyi alir ![]() * Sopaya yerlestirilmis halkalari çikarir ![]() NESNE DEVAMLILIGI * Tamamen görülmeyen sakli nesneyi bulur ![]() HAREKET ETTIRME BECERILERI * Bir oyuncagi almak için oyuncagin bagli oldugu ipi yatay sekilde çeker ![]() * Oyuncak tren veya arabayi iter ![]() * Iki kübü birbirine vurur ![]() KOYMA * Nesneleri kabin içine koyar ![]() * Sopaya büyük halkalar geçirir ![]() PROBLEM çöZME VE BULMACALAR * Iki kabi içiçe yerlestirir ![]() çIZGI çIZME * Karalama davranisini taklide çalisir ![]() KITAPLA ILGILI BECERILER * Yetiskinle birlikte bir kitaba bakar ![]() 12 – 15 AY NESNE DEVAMLILIGI * Iki örtü altinda sakli olan nesneyi bulur ![]() KOYMA * Büyük sekli sekil tahtasina koyar ![]() * Sekil tahtasina daire seklini yerlestirir ![]() * Iki küpten kule yapar ![]() çIZGI çIZME * Pastel boyayi tutabilir ve kagida çizebilir ![]() KITAPLA ILGILI BECERILER * Sayfa üzerindeki resme dokunur ![]() * Sayfa çevirmeye yardimci olur ![]() HAREKET ETTIRME BECERILERI * Oyuncagi almak için oyuncagin bagli oldugu ipi dikey olarak çeker ![]() PROBLEM çöZME VE BULMACALAR * Oyuncak bulmak için küçük kutunun kapagini açabilir ![]() * Taklid yolu ile sise içindeki küçük bir üzümü çikarmak için siseyi ters çevirir ![]() 15 – 18 AY çIZGI çIZME * Kendiliginden karalar ![]() KITAPLA ILGILI BECERILER * Kalin karton sayfali kitaplarin sayfalarini çevirir ![]() * Normal defter yapragi kalinligindaki kitaplarin sayfalarini ikiser, üçer olarak çevirir ![]() PROBLEM çöZME VE BULMACALAR * Sekil tahtasindaki kare seklini yerlestirir ![]() * Baskasini model olarak görmeden üzüm tanesini siseyi ters çevirerek çikarir ![]() HAREKET ETTIRME BECERILERI * Iki elini kullanarak nesneyi hareket ettirir ![]() 18 AY – 2 YAS ESLESTIRME VE SINIFLAMA ![]() * Nesneleri eslestirir ![]() * Iki seçenek içinden ayni olan nesneleri eslestirir ![]() YAKALAMA * Igne veya iplikleri alabilir ![]() KOYMA * Alti küple kule yapar ![]() çIZME * Dikey çizgi çizmeyi taklid eder ![]() KITAPLA ILGILI BECERILER * Kagit inceligindeki sayfalari teker teker çevirir ![]() PROBLEM çöZME VE BULMACALAR * Birbiri içine geçen dört kabi dogdu olarak yerlestirir ![]() * Sekil tahtasina üçgen sekli yerlestirir ![]() * Sekil tahtasina daire seklini üç seçenek içinden yerlestirir ![]() * Sekil tahtasina kare seklini üç seçenek içinden yerlestirir ![]() * Sekil tahtasina üçgen seklini üç seçenek içinden yerlestirir ![]() HAREKET ETTIRME * Taklit ederek kagit katlar ![]() * Araç kullanarak basit problemleri çözer ![]() 2 – 3 YAS PROBLEM çöZME VE BULMACALAR * üç parçadan olusan ve birbiriyle iliskili parçalari tamamlar ![]() * Nedensellik mekanizmasini arastirir ![]() ESLESTIRME VE SINIFLAMA ![]() ![]() * Nesne ve resimleri eslestirir ![]() * Dört seçenekli resimleri eslestirir ![]() ESLESTIRME, SINIFLAMA VE SEçME ![]() * Ipucu verildigi zaman bir nesneyi verir ![]() * Dört rengi iki seçenekli durumlarda eslestirir ![]() çIZGI çIZME * Daire sekillerini çizmeyi taklit eder ![]() * Yatay çizgileri taklit eder ![]() * Parmaklari ile boya kalemini tutar ![]() * Kagit üzerine kontrollü bir sekilde çizgi çizer ![]() HAREKET ETTIRME BECERILERI * Dört büyük boncugu ipe geçirir ![]() * Ipe geçirilmis oyuncaklari çikartir ![]() * 6 küpten kule yapabilir ![]() KITAPLA ILGILI BECERILER * Resimli kitaplarda ufak özelliklere dikkat çeker ![]() * Kitaplara tek basina bagimsiz olarak bakar ![]() 3 – 4 YAS PROBLEM çöZME VE BULMACALAR * 8 Parçali boz yaplari tamamlayabilir ![]() * Mekanik bir oyuncagi baskasindan görmeden isletebilir ![]() * Küçük ve büyük kavramlarini ayirir ![]() * Kategorilere göre nesneleri siniflandirir ![]() * Islevlerine göre nesneleri eslestirir ![]() * Renkleri 4 seçenek içinden seçer ![]() * 6 seçenek içinden harfleri eslestirir ![]() * 4 seçenek içinden sözcükleri eslestirir ![]() çIZGI çIZME * Arti isaretini taklit eder ![]() * Basit resimleri çizer ![]() * V seklini taklit eder ![]() * Tamamlanmamis insan resmine kol ve bacak çizer ![]() HAREKET ETTIRME BECERILERI * 4 Küçük boncugu ipe dizer ![]() * Kagit üzerinde sekli uygun tarafa yapistirir ![]() 3 - 7 Yas - Okul 3 - 7 YAS OKUL öNCESI DöNEM Bu dönemde düsünceler ve davranislar birbirleriyle içi içe geçmistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() çocugun anne babasi ve kardesleri ve yasitlariyla etkilesimi yasam boyu onun sosyallesmesinin temellerini olusturur ![]() ![]() Annenin çocugu siki denetimi, çocukta ketlenme, utanma ve bagimlilik yaratir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Otoriter 2- Demokratik 3- Izin verici Otoriter ve izin verici bir tutumla yetisen çocuklarda olumsuz davranislar daha sik görülür ![]() ![]() Demokratik yetisen çocuklarda kendine güven, kendine saygisi yüksek, arkadas canlisi, uyumlu, sicak davranislar gösterirler ![]() Freud'a göre Fallik dönem de içgüdüsel enerji ( Libido ) genital bölgede yogunlasir ve cinsel merak artar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Okul öncesi dönemde kardes dogmussa, annenin zamanini alan bebege düsmanlik duyulabilir ![]() ![]() Kardeslerle oynama, ilgi, anlayis, sevgi iliskileri çocugun sosyallesme sürecinde önemlidir ![]() ![]() çocuklar okul öncesi daha saldirgan olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde pek çok çocuk çalisan anneleri nedeniyle yuvalara gitmektedir ![]() ![]() çocuklarda Karsit Olma - Karsi Gelme Bozuklugu Karsit olma - karsi gelme bozuklugunun temel özelligi en az 6 ay süreyle büyüklere yönelik tekrarlayan, olumsuz karsi gelme, itaatsizlik, düsmanca davranis biçimidir ![]() ![]() 1 - Sik sik hiddetlenme huysuzlasma 2 - Sik sik büyükleriyle tartismaya girme 3 - Büyüklerin isteklerine ya da kurallarina uymaya çogu zaman karsi gelme veya reddetme ![]() 4 - çogu kez isteyerek baskalarini kizdiran seyler yapma ![]() 5 - Kendi yaramazliklari için çogu kez baskalarini suçlama 6 - çogu kez alinganlik, çabuk darilma ya da baskalarinca kolay kizdirilma ![]() 7 - çogu kez kizgin, gücenik ve içerlemis 8 - çogu zaman kinci ve intikam almak isteme Olumsuz tutum ve karsi gelme davranislari sürekli bir dikbaslilik, yönlendirmelere direnç gösterme, uyumsuzluk, isteksizlik, eriskinler ve arkadaslari ile bir türlü uzlasamama biçimindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ESLIK EDEN BOZUKLUKLAR Bu bozukluk yasa ve yaptigi islere göre degiskenlik gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bozukluk, sik sik bakim verenlerin degistigi, sert, tutarsiz ya da ihmal eden aile çocuklarinda görülür ![]() ![]() Ergenlik öncesi erkek çocuklarda ergenlik sonrasi esit olarak kiz çocuklarinda görülür ![]() ![]() GIDIS Genelde 8 yasindan öce ortaya çikar ve ergenlik döneminden sonra gözlenmez ![]() ![]() Karsit Olma - Karsi Gelme Bozuklugu, anne - babadan en az birinde Duydurum Bozuklugu, Davranis Bozuklugu, Karsit Olma - Karsi Gelme Bozuklugu, Dikkat Eksikligi, Antisosyal Kisilik Bozuklugu ya da uyusturucu madde kullanimi ve depresyon varsa daha sik görülür ![]() Erken çocukluk Psikozlari'ni Tanima Asagida verdigimiz kontrol listesini kullanarak, 0-3 yas arasi çocuklarda, en az 10 tanesini saptarsaniz, bir uzmandan yardim alarak güçlükleri asabilirsiniz ![]() ![]() 1 - Asiri izolasyon (kendini çevreden ayirma) ![]() 2 - Kucaga alinmayi beklememe ![]() 3 - Agriya hassas olmama ![]() 4 - Göz temasindan kaçinma ![]() 5 - Degisiklikten kaçinma ![]() a)Objelerin yeri bakimindan ![]() b)Davranis karakteristikleri bakimindan ![]() 6 - Cansiz objelere insandan daha çok ilgi gösterme ![]() 7 - Ayni hareketleri ardarda yapma (stereotipi) ![]() 8 - Konusma güçlügü ve gecikmesi (baska hiçbir sebep yokken) ![]() 9 - Ani veya gecikmeli ekolali ![]() 10- Cümle içinde kelimeleri yanlis yerlere koyma ![]() 11- Stereotipik beden hareketleri (el çirpma, sallanma) ![]() 12- Bilerek kendini yaralama, kafa vurma ![]() 13- Sebepsiz yere gülme, gülümseme, aglama ![]() 14- Normal zeka belirtisi gösterme ![]() 15- Ruhsal gerilemeyi takip eden kisa süreli iyilesme dönemleri ![]() 16- Normal motor (hareket) gelisim ![]() 17- Duygusal olmayan baglanma ![]() 18- Diger çocuklarla iliskide güçlük ![]() 19- Uyaranlara (ses, isik)anormal cevaplar ![]() 20- Konusulanlari anlamiyor izlenimi vermek ![]() 21- Insanlari obje veya alet gibi kullanmak ![]() 22- Beslenme uyku ve yemekte problemler ![]() 23- Asiri korku ve korkusuzluk ![]() 24- Güçlü hafiza, müzik, okuma gibi özel veya garip yetenekler göstermek ![]() 25- Asiri veya az hareketlilik ![]() 26- Ciddi ve hüzünlü bir yüz görünümü ![]() 27- Asiri negativizm (diger çocuklari taklit edememe) ![]() 28- Kisa bir dikkat süresi ![]() |
![]() |
![]() |
|