Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hiyerarşisi, ihtiyaçlar, insancıl, yaklaşım

İnsancıl Yaklaşım Ve İhtiyaçlar Hiyerarşisi...

Eski 07-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İnsancıl Yaklaşım Ve İhtiyaçlar Hiyerarşisi...



İnsancıl yaklaşımcılar, Freud’un tersine, insanın özde iyi olduğunu savunurlar İnsan özde iyi amaçlara yönelme eğilimi göstermektedir İnsancıl yaklaşıma göre insan “Biricik”tir

İnsancıl Yaklaşım’ın kuramcısı Abraham Maslov olmuştur Eğitim ile ilgili olarak ise Rogers’in görüşleri ön plandadır

Rpgers düşüncelerini 3 farklı kavramla ifade etmiştir:
-Danışan merkezli terapi,
-Fenomenoloji,
-İnsancıllık

*Danışan Merkezli Terapi: Yönlendirici olmayan bir yaklaşımdır Danışman, danışana akıl verir Danışmanın temel görevi; içinde bulunulan görevi, içinde bulunulan durumu danışan daha iyi görmesine ve farkına varmadığı seçeneklerin farkına varmasına yardımcı olur

*Fenomenoloji: Dış dünyanın ne olduğundan ziyade, bireyin ona nasıl bir anlam yüklediği üzerinde durur Önemli olan, dünyanın başkalarına nasıl göründüğü değil, bireye nasıl göründüğüdür Bu anlamda varoluşçudur

*İnsancıllık: Temelde insana, bireyselliğe, insan olmanın değerine, kişisel eylemleri belirleme hakkına önem verir

Temel İlkeleri:
—Her birey sürekli değişen yaşantı dünyasının merkezidir Bu ilke fenomenolojiktir Bireyin yaşantılarının öznel niteliğini, başkalarının onu bilemeyeceğini, ancak onlarında kendi yaşantılarına benzeterek anlamaya çalıştıklarını belirtir

—Organizma yaşadığı ve algıladığı şekliyle bir alana tepkide bulunur Bu ana bireyin fenomenolojik alanıdır Aynı öğretmen bazı öğrenciler tarafından sevilebilir, bazı öğrenciler tarafından sevilmeyebilir

—Organizmanın temel bir hedefi ve amacı vardır; yaşayan organizmayı gerçekleştirmek, sürdürmek, geliştirmek Rogers’in en önemli kavramı “Kendini Gerçekleştirmek”tir Bu, kişinin potansiyellerini ortaya çıkarma, yeterlilik ve olgunluğunu artırmaya yönelik bir yöneliş sürecidir Kişi özerkliğe doğru bir yönelim içersindedir

—Davranışı anlamanın en iyi noktası, bireyin iç referans çerçevesidir Davranışı anlamak için, kişinin nereden baktığını, dünyayı nasıl gördüğünü ve hatta nasıl algılayıp yorumladığını dikkate almak gerekir

—Çevreyle etkileşimin bir sonucu olarak benlik yapısı oluşur Yan,, benlik çevreyle etkileşim sonucunda kişinin geliştirdiği “Ben” algıları ve bu algılara bağlı değerlerdir

—Organizmanın benimsediği davranış biçimlerinin çoğunluğu benlik kavramıyla tutarlıdır Bireyler ellerinden geldiğince benlik kavramına tutarlı davranmaya çalışırlar

İNSANCIL YAKLAŞIMIN İLKELERİ

Düşünce ve Duygu Vurgusu:
Benlik Duygusunun önemi:
İletişim:
Bireysel Değerlerin Tanınması:

İnsancıl Vurgular

—Olgulara karşı anlamlar: Ne olduğu değil, bireyin ona ne anlam yüklediği önemlidir

—Tepkilere karşı duygular: Dış dünyaya ne tepki verildiği değil, ne hissedildiği önemli

—Topluma karşı birey: Toplum içinde birey kaybedilmemeli

—Muhafaza etmeye karşı değişme: Var olan durumu korumaya çalışmak değil, onları sürekli geliştirmeye çalışmak esastır

—Uymaya karşı özgürlük: Kişinin uyması değil, özgür olması gerekir

—Edilgin öğrenmeye karşı etkin öğrenme: Öğrenci öğrenmede etkin olmalıdır

—Kabul etmeye karşı araştırma:

—Başkalarının düşüncelerini alıcılığa karşı kişisel gelişim:

—Statükoyu sürdürmeye karşı değişim:

MASLOV’UN İHTİYAÇLAR HİYERARŞİSİ

"Maslow’un kuramının adı “ihtiyaçlar hiyerarşisi”dir Abraham Harold Maslow ’un geliştirdiği bu kuramı genel bir kalıp olarak görmek daha uygun olacaktırMaslow da ortalama bir kişinin fizyolojik ihtiyaçlarının % 85 ini,güvenlik ihtiyaçlarının % 70 ini,sosyal ihtiyaçlarının % 50 sini,saygı görme ihtiyaçlarının % 40 ve kendini gerçekleştirme ihtiyaçlarının % 10 unu tatmin etmiş olabileceğini ileri sürmüştür

Maslow,güdüleri mertebeli bir yapı içinde görür ve insanların alt basamaktaki gereksinmeleri giderilir giderilmez üst basamaktakileri doyurmaya yöneleceğini kabul ederBu basamaklar şunlardır:

1 Fizyolojik ihtiyaçlar:Yeme,içme,barınma vs

2 Güvenlik ihtiyaçları: Kendini güven ve emniyet içinde ve tehlikeden uzak hissetmek

3 Ait olma ve sevgi ihtiyaçları: Başkaları ile ilişki kurmak,kabul edilmek ve bir yere ait olmak

4 Değer ihtiyaçları: Prestij,başarı,yeterli olmak ve başkalarınca benimsenip tanınmak

5 Kendini gerçekleştirme ihtiyaçları : Kişinin amacını gerçekleştirmesi ve potansiyelini ortaya çıkarması,kişisel tatmin,kişisel başarı,bilimsel buluşlar

Robinson Crusoe adaya ilk düştüğünde parçalanan gemiden sahile savrulmuş birkaç yiyecek paketini topladı,daha sonra da birkaç parça eşyadan açıktan ve yağmurdan kurtulmak için korunacak kapalı bir yer yaptıÖnce yiyeceklerini(fizyolojik ihtiyaç),sonra da güvenli bir yeri düşündü(Güvenlik ihtiyacı)Daha sonra,Cuma ile ilişkilerinde öğretmen rolü üstlenerek(dil öğreterek,araç kullanmayı öğreterek)saygınlık ihtiyacını giderdiCrusoe,sonra düştüğü adayı keşfe çıktı ve bütün adayı tanıdıBir takvim yaptıRahatladığı anda şarkı söylemeye başladıBir kutudan çıkan kitapları okumaya başladıEn son aşamada da kendisini adadan kurtarmaya yarayacak bir araç yapıp kendilerini gerçekleştirmeye çalıştılar"

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.