![]() |
Psikolojinin Alt Dallari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojinin Alt DallariGünümüzde Psikoloji genişlemiş ve Psikolojide çeşitli alt dallar oluşmuştur ![]() DENEYSEL PSİKOLOJİ Davranışın temelinde yatan nedenleri anlamak için araştırma yapar ![]() ![]() Örneğin: Motivasyonun öğrenme üzerindeki etkisi Yorgunluğun dikkat üzerinde etkisi KLİNİK PSİKOLOJİ Bir kurumda bakılmayı gerektiren duygusal, davranışsal bozuklukları olan, toplumla uyumları kopmuş anormal insanların davranışlarını inceler ![]() ![]() NOT: Psikolog ile Psikiyatrist farklıdır ![]() Psikiyatrist: Tıp doktorudur ![]() ![]() Psikolog: Bilim doktorudur ![]() ![]() SOSYAL PSİKOLOJİ Bireyin grup içindeki davranışlarını inceler ![]() ![]() ![]() ![]() GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Döllenmeden ölüme kadar bireyin yaşa bağlı davranış değişikliklerini inceler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ana bölüme ayrılır: Çocuk Psikolojisi ( Döllenmeden ergenliğe kadar ) Ergenlik Psikolojisi ( Ergenlikten yetişkinliğe kadar ) Yetişkin Psikolojisi ( Yetişkinlikten ölüme kadar ) Hayvan Psikolojisi ( Hayvan gelişimini inceler ) EĞİTİM PSİKOLOJİSİ Psikolojinin eğitim alanlarına uygulanmasından doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() DANIŞMANLIK PSİKOLOJİSİ Hafif duygusal, kişisel sorunları olan bireylerin davranışlarını inceler ![]() ![]() ![]() ![]() PSİKOMETRİK PSİKOLOJİ Psikolojide araştırma sonuçlarının sayılarla ifade edilmesidir ![]() ![]() ![]() PSİKOLOJİDE EKOLLER EKOL: Herhangi bir alanda Bilimde, Sanatta ve Felsefede aynı konuyu işleyen, aynı yöntemi kullanan ve aynı amacı paylaşan insanların oluşturduğu birliğe denir ![]() Aynı olguyu açıklamaya çalışan farklı yaklaşımlar her bilimde olmuştur ![]() ![]() ![]() Doğa bilimlerini kesin sonuçlara ulaştıran deney yönteminin kullanılmasındaki sınırlılık ![]() İnsan davranışlarının olağanüstü, çok yönlü ve karmaşık olması ![]() Psikoloji’nin oldukça yeni ve genç bir bilim olması ![]() YAPISALCILIK ( Strüktüralizm ) Konusu: İnsan bilincinin (zihnin) yapısı ve işleyişi Yöntemi: İçe bakış (iç gözlem) Temsilcileri: Wilhelm WUNDT, Edward TİTCHENER Yapısalcılar insan zihninin öğelerini ve bunlar arasındaki ilişkiyi, yani zihinsel süreçleri ( duyum, algı, bellek, düşünce, duygu, irade, dikkat gibi) incelemişlerdir ![]() ![]() ![]() Yapısalcılar, Kimya biliminden etkilenmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NOT: Birey sorulan sorulara yanlış cevaplar verebilir ![]() ![]() DAVRANIŞÇILIK ( Bihevyorizm ) Konusu: Dışardan gözlenebilen, ölçülebilen davranışlar Yöntemi: Deney Temsilcileri: John Watson, İvan PAVLOV, Frederic SKİNNER, Edvard THORNDİKE Davranışçılar, yapısalcıların incelediği bilinci somut olmadığı için bilimin konusu olamayacağı ve kullandıkları içe bakış yönteminin yeterince objektif olmadığını söyleyerek eleştirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NOT 1: J ![]() ![]() NOT 2: İlk hayvan deneylerini davranışçılar yapmıştır ![]() İŞLEVSELCİLER ( Fonksiyonalizm ) Konusu: Çevreye uyum sağlayan davranışlar, Bilinç ne işe yarar Yöntemi: İçebakış, Deney, Gözlem Temsilcileri: W ![]() ![]() Yapısalcılar, bilinç nedir? Derken, İşlevselciler bilin ne işe yarar? Sorusuna cevap aramışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NOT: İşlevselciler, sayesinde psikolojinin hayata uygulanması ile Çocuk Psikolojisi, testler, Eğitim Psikolojisi gibi yeni alanlar doğmuştur ![]() PSİKANALİZM ( Psikodinamik, Psikoanalitik, Dinamik, Derinlik, Bilinçaltı ) Konusu: Bilinçaltına itilen olumsuz düşünceler, duygular Yöntemi: Serbest çağrışım, Telkin, Hipnoz, Rüya analiz, Mülakat, Test, İçebakış Temsilcileri: S ![]() ![]() ![]() ![]() Freud’a göre “cinsellik” ve “saldırganlık” insanların doğuştan getirdikleri iki temel eğilimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Psikanalistlere göre kişilik üç bölüme ayrılır; İD - İlkel istekler EGO - Bilinç, Düzenleyici SÜPEREGO – Toplumsal değerler Freud’a göre insanın davranışlarını anlamak için bireyin bilinçaltını çözümlemek gerekir ![]() GESTALT ( Bütünlük) EKOLÜ Konusu: Davranışlar bir bütündür ![]() Yöntemi: Tümdengelim Temsilcileri: Wertheimer, Koffka, Köhler Diğer ekollerin parçacı yaklaşımını eleştirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HÜMANİST (İnsancıl) YAKLAŞIM Konusu: İnsan kendine özgü özellikleri ve ihtiyaçları olan özgür bir varlıktır ![]() Yöntemi: İçebakış, Empati Temsilcileri: Maslow, Rogers, Sartre İnsanı temele alan hümanist yaklaşım, varoluşçuluk felsefesinden etkilenerek doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BİYOLOJİK YAKLAŞIM Konusu: Davranışlardaki biyolojik yapı Yöntemi: Deney Temsilcileri: A ![]() Davranışların kökeninde biyolojik özelliklerin etkisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() BİLİŞSEL YAKLAŞIM Konusu: Bilişsel faaliyetler Yöntemi: Deney Temsilcileri: J ![]() Davranışın kökeninde bilişsel faaliyetler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() PSİKOLOJİDE YÖNTEMLER Betimsel Tarama Klinik Deneysel İstatistiksel Yöntemler Yöntemi Yöntemler Yöntemler Yöntemler YÖNTEM Bilimlerin doğa ve toplumsal olayları anlamak ve açıklamak için izledikleri sistemli ve düzenli yoldur ![]() BETİMSEL YÖNTEMLER GÖZLEM: Herhangi bir nesneyi, olayı, durumu izlemeye gözlem diyoruz ![]() ![]() Doğal gözlem: Herhangi bir nesneyi, olayı kendi doğal durumunda izlemeye denir ![]() ![]() ![]() Örnek: Bir öğretmenin bahçede oynayan herhangi bir çocuğu, ona fark ettirmeden izlemesi ![]() Sistematik Gözlem: Şartları ve ortamı araştırmacı tarafında oluşturulan, araştırmacının denetimi altında gerçekleştirilen gözlemdir ![]() Örnek: Maymunları kendi doğal ortamlarında izlersek buna doğal gözlem denir ![]() ![]() İyi Bir Gözlem İçin Gerekli Olan Şartlar: Araştırmacı olaya kendi duygularını katmamalıdır ![]() Gözlenen kişi gözlendiğini fark etmemeli, fark ederse doğal davranmayabilir ![]() Araştırmacı iyi yetişmiş, elindeki verileri en iyi şekilde kullanabilmelidir ![]() Araştırmada yeterli derecede araç – gereç kullanılmalı, bu araştırmanın objektifliğini arttırır ![]() TARAMA YÖNTEMİ ANKET: Bireylerin belirli bir konudaki görüşlerini, tutumlarını tahmin edebilmek için oluşturulmuş standart soru kağıtlarıdır ![]() TEST: Bireylerin ( zeka, yetenek, kişilik, bilgi vb ![]() ![]() KLİNİK YÖNTEMLER Davranış bozukluğu gösteren bireyleri teşhis ve tedavi etmek amacıyla uygulanan yöntemlerdir ![]() Mülakat: Kişiliği değerlendirmek amacıyla yapılan karşılıklı konuşmadır ![]() Biyografi: Bireyin davranışlarının nedenini öğrenmek için, bireyin geçmiş yaşantılarını anlatmasıdır ![]() Telkin: Sözle etkileyip davranışları yönlendirmektir ![]() Hipnoz: Sözle ya da bir nesne aracılığıyla bireyi yapay bir şekilde uyutmaktır ![]() Serbest Çağrışım: Bireyin hiçbir şeyden etkilenmeden aklına geleni anlatmasıdır ![]() DENEYSEL YÖNTEMLER Gözlemlerden elde edilen varsayımları ispatlamak veya çürütmek amacıyla olgular arasında neden – sonuç ilişkisi kurmak suretiyle gerçekleştirilen yöntemdir ![]() Bir deneyde iki grup vardır: 1) Deney Grubu: Üzerinde araştırma yapılan, şartlarında değişiklik yapılan gruba deney grubu denir ![]() 2) Kontrol Grubu: Karşılaştırma yapmak için, şartlarında herhangi bir değişiklik yapılmayan gruptur ![]() Bir deneyde iki değişken grup vardır: 1) Bağımsız Değişken: Etkisi araştırılan değişkendir ![]() ![]() 2) Bağımlı Değişken: Bağımsız değişkenden etkilenen değişkendir ![]() ![]() Örnek: Ücret tarifesinin üretim miktarı ve kalitesi üzerindeki etkisini incelemek için bir fabrikada çalışanlardan, yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, yapılan iş ve çalışma süresi bakımından birbirine denk iki grup oluşturuluyor ![]() ![]() Bu deneyde parça başına ücret alan grup deney, haftalık ücret alan grup ise kontrol grubudur ![]() ![]() Örnek: Süt İçersen Sağlıklı Olursun Çalışırsan Başarırsın Bağımsız bağımlı bağımsız bağımlı değişken değişken değişken değişken İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER İSTATİSTİK Araştırma sonuçlarının sayısal verilerle ifade edilmesidir ![]() ![]() ![]() Korelasyon: İki değişken arasındaki bağıntıya korelasyon denir ![]() Pozitif Korelasyon: İki değişkenden biri artarken diğeri de artıyor, biri azalırken diğeri de azalıyorsa buna pozitif korelasyon denir ![]() Örnek: Enflasyon fiyat Artar artar Negatif Korelasyon: Değişkenlerden biri artarken diğeri azalırsa, biri azalırken diğeri artarsa buna negatif korelasyon denir ![]() Örnek: Enflasyon alım gücü Artar azalır Nötr Korelasyon: İki değişken arasında hiçbir ilişkinin olmama durumudur ![]() Örnek: Kel olmak basketçi olmak Korelasyon Katsayısı İki veri arasındaki ilişki katsayılarla gösterilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enflasyon artarsa, fiyat artar Pozitif Korelasyon (Doğru Orantı) Kel olmak ile Zeki olmak Nötr Korelasyon Enflasyon artarsa, alım gücü azalır alıntı |
![]() |
![]() |
|