Baskı Resimleri (Açıklamalı) |
07-22-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Baskı Resimleri (Açıklamalı)Resim 1: Sanatçı siyah beyah figüratif bir çalışma sergilemiştir Ön planda oturan kadın figür, ufuk çizgisine kadar uzanan tarla görülür Ağacın dokularından yararlınarak yatay olarak oyulmuş bir gökyüzü ile derinlik yaratılmıştır Oturan kadın figüründen abartarak bir deformasyona gidilmiş, bir anlamda abstre bir çalışma denenmiştir Deformasyon sadece uzuvların uzatma şeklinde uygulanmıştır Örneğin; portre, eller ve ayak normal oranda resmedilmiş buna karşılık boyun, kollar ve bacaklar çok fazla uzatılmıştır İlk bakışta resimde grinin baskın olduğunu görmekteyiz Yüksek baskılarda gri bu örnekte görüldüğü gibi dokusal oymalarala elde edilmektedir Resimin dış bağlantıları serbest olarak bırakılmış, üsten ters bir şekilde komposizyon hazırlanmıştır Resim 2: Bu baskıda ilk bakışta yuvarlak siyah bir kütle leke halinde dikkarimizi çekmektedir Veysel Erüstün bu resmiyle 1950’lerde moda olan soyut ekspresif lekeci anlayışla çalışmış; aquantinta yöntemiyle ara değerleri uygulamıştır Ortada ritim sağlayan beyaz parçalar üç kenardaki grilerle iyi bir denge yaratmıştır Resim 3: Sabiha Erengönül’ün dairesel olrak hazırladığı bu komposizyon ile afişsel bir nitelik göze çarpmaktadır bunun yanında Japon baskı sanatının ekspresyonizme de yön veran dışavurumculuğunun tipik bir örneğidir Resimde gri ve beyazlar çoğunluktadır Romantik bir şekilde ifade edilen figür yine Japon üslubunda ve elbiseleri ve formu şekillendirilmiş, güvercinlerde çevresinde bir yapay küme oluşturmuş Resim 4: Viyana fantastik realizim ekolünün yansıtıldığı Erol Deneç’in “Şahmeran” adlı ****l baskısında bir yılan karmaşası, Şahmeran Efsanesi resmedilmektedir Birbirinin içine geçmiş zengin biçim ve doku resmin heryerine adeta eşit bir biçimde dağıtılmıştır Sanatçı baskısının içine tarih ve imzasını atarak belgesllik kazanmdırmıştır Resim 5: Yine Erol Deneç’in “Burçlar” serisinden, “Öküz Burcunu” görüyoruz Alaycı ve geniş fantezi biraraya gelince çok ustaca bir anatomi bilgisiyle zenginleşmiş desn görünümünde bir çalışmadır Resim 6: Uğur Üstünkaya’nın bu fantastik çalışmasında aşırı bir stilizasyon ile beraber masalsı bir anlatımı da birlikte görüyoruz Erotizim anıtsal bir biçimde göklere çıkartılırken resmin alt taraflarında teknoloji ve realist yaşam unsurları görülür, resmin üst tarafında birden fantastik bir öğe haline gelen bulutları ve figürlerin saç uzantılarını görüyoruz Resim 7: Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun genel kendi portereleri üslubundan ayrı görülemeyecek olan bir portre çalışmasıdır Tipik gravür özelliği göstermeyen bu çalışmada Eyüboğlu’na özgü dekoratif unsurlar ön plana çıkmaktadır Herşey adeta doku ve lekyle çözülmüştür Resim 8: Çizgi sanatının tipik bir örneğidir Minyatür komposizyon tekniği ile mekanlar yaratılmış, sürrealist bir ifade tarzıyla yalnız çizgilerden oluşan oryantel bir komposizyon ortaya çıkarmıştır Bu batı unsurları göze çarpmaktadır Bu resmin bütünlüğüne uymayan sol altta yerde yatan bir boğa görülmektedir Belki de resim içindeki karmaşanın sebebi budur Resim 9: Devrim Erbil’in minyatür ve primitive sanatların etkisinde kalarak yaptığı resimlerin bir devamı olan meatl oymada adeta bir mısır hikayesi işlenmiştir Negatif tarzda yapılmış bir baskı yöntemidir Resim 10: Mürşide İçmeli burada minimalist bir yaklaşımla sağladığı leke içerisinde realist anlamda sayısız figür yerleştirilerek şaşırtıcı bir ilüzyon yaratmaktadır Resimde sosyolojik bir direnişi ve yenik düşmüş yalnız kalmış kadın figürleri görülmektedir Resim 11: Mustafa Aslıer’in ****l baskısında bir dönem sovyet rejimi ve bir dönemde Hitler Almanya’sında görülen totaliter rejimleri ifade eden ekspresyonizmin belirgin bir örneğidir Simetrik ve statik bir yapıdadır |
|