![]() |
Felsefenin Dogusu Ve Yunan Felsefesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefenin Dogusu Ve Yunan FelsefesiEski bir Hint dini olan "Brahma" dininin kuralları "Veda" denilen kitaplarda toplanmıştır ![]() ![]() Her ne kadar dini bir kitap olsa da, bu din kitabının eski bölümlerinde "Tanrılar ve insanlar henüz yokken acaba bu evrende ne vardı?" sorusu sorulur ![]() Bu türden düşünceleri ilk felsefi açıklamalar olarak benimseyebiliriz ![]() ![]() Tabii ki bu soruyu soran kişilerin Tanrı' nın varlığından şüpheleri yoktu ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde bir bilim olarak kabul edilen felsefenin, tanımına uygun düşünce dizgelerinin asıl başlangıç tarihi ve yeri, M ![]() ![]() ![]() Eski Yunanlılar üç büyük kabileden oluşmuştur: * Köy kökenlilerin oluşturduğu: Eolia' lılar, * Güneyde oturan ve asker kökenlilerin oluşturduğu: Doria' lılar, ve * Tüccar ve denizci kökenlilerin oluşturduğu: İonia' lılar ![]() Denizci ve tüccar her ulus gibi İonia' lılar da meraklı ve araştırıcı insanlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hellenizm' in en karaketeristik özelliği, bir yandan Yunan kültür ve düşüncesinin o zamanki doğuya yayılması, diğer yandan doğuya ait din ve düşüncelerin batıya girmesidir ![]() Hellenizm dönemindeki en büyük siyasi olay, Roma İmparatorluğu' nun kurulması olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğu dinlerinin etkilerinin batıya sızmasını sağlayan Hellenistik dönemde, bu etkiler sayesinde önce monoteist (tek tanrılı) dinler doğmuş, ardından önce Hristiyanlık sonra da İslamiyet görülmüştür ![]() İşte Yunan felsefesi, bu tarihi çerçevede yerini alarak doğmuş ve sonradan "Hellenistik Felsefe" adını alarak oluşumunu sürdürmüştür ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Felsefenin Dogusu Ve Yunan Felsefesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Felsefenin Dogusu Ve Yunan FelsefesiMilâddan 500-600 yıl öncelerinde İran devleti Avrupayı da hâkimiyeti altına alıp etkinliğini yaymaya çaba harcamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Yunanlıların İranlıları bozguna uğratmaları, ulusal birliklerini belgeleyen tek görüntü olarak kalmıştır ![]() ![]() ![]() Sürekli biri ötekiyle çatışmış ve iç savaşlar ile kendilerini yıpratıp bitirmiştirler ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanlılar tam anlamıyla sen-ben çekişmesi içinde yaşayan insanlardı ![]() ![]() ![]() Şöyle ki; Yunanlılarda rahipler sınıfının oluşması bu karakter yapılarının bir sonucu sayılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanlılar üç büyük kabileden oluşmuştur: Köy kökenlilerin oluşturduğu Eolia'lılar, güneyde oturan ve asker kökenlilerin oluşturduğu Doria'lılar (Ispartalılar bu boydandır), tüccar ve denizci kökenlilerin oluşturduğu İonia'lılar ![]() ![]() Aristo'nun dediği gibi, bilimin temelinde merak ve araştırmacılık ruhu ve yeni bir şey karşısında duyulan şaşkınlık vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Yunan kültürünün yüksek düzeyli ürünlerini ilk kez M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilindiği gibi, Yunanlıların birleşmesiyle bu saldın sonuçsuz kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu seferler sayesinde Doğu ve Batı kültürleri arasında karşılıklı diyalog kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Hellenizm çağının siyasi alandaki en büyük olayı, Roma İmparatorluğunun kurulmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Yunanistan kültür rehberliğini korumuş, Romalılar kültür yönünden Yunanlıların öğrencisi olmaktan kurtulamamıştır ![]() ![]() ![]() Böylece kültür çevremizin ilk dönemine ait tarihin ana hatlarını belirlemiş olduk ![]() ![]() Acaba Yunan felsefesini ve onun tarihini hangi kaynaklardan öğreniyoruz? Yunan felsefesini, öncelikle bize kadar kalan çok sayıdaki metinlerden öğreniyoruz ![]() ![]() Eflatun'dan önceki ve sonraki filozoflardan da pek çok bilgiler bize kadar ulaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diogenes bu yapıtında bildiği filozofları sırası ile sayar ve bunların öz geçmişleri ve yapıtları ile ilgili bilgi verir ![]() ![]() ![]() Doksograflar ise, sözgelişi evrenin ya da yaşamın başlangıcı gibi, yalnızca belirli tek bir felsefe problemini ele alır ve bu problem ile ilgili çeşitli filozofların görüşlerini, kanaatlerini (doksa) tasvir ederler ![]() ![]() ![]() ![]() Aristo'dan sonra da doksografik araştırma yapanlar olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aristo, haklı olarak, felsefede ilk kez evrenin kaynağı konusunu ele almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Teologlardan da önce şair Hesiod bu konuyla ilgilenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hesiod'a göre herşeyin başlangıcında kaos vardır ![]() ![]() ![]() Hesiod evrenin başlangıcında ne tam anlamıyla somut ve ne de tam anlamıyla soyut olan, fakat bu ikisi arasında aracılık yapan varlıkları kabul etmekle, Tanrıların yalnızca somut olarak benimsenmesi görüşünden uzaklaşır, bunları kavram olarak anlamak yolunu benimser ![]() ![]() ![]() Fizikçiler, Tanrıların kaynağı ve onların var oluşları ile ilgili efsanelerden ve problemlerden değil de doğrudan yapılan gözlem ve deneysel olaylardan hareket ederler ![]() ![]() ![]() Teologlar Tanrıların kökünü araştırdıkları halde; fizikçiler, doğanın nereden geldiğini, doğanın kökünün ne olduğunu araştırır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|