![]() |
Kavram Ve Soyutlama |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kavram Ve SoyutlamaKavram, soyut bir fikirdir, yani gerçeğin zihin tarafından yalıtılmış bir cephesini temsil eden bir fikirdir ![]() Soyut fikir, tam da soyut olduğu için geneldir ![]() Örneğin, insan fikri geneldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mantıkçılar bir kavramı iki bakımdan ele alırlar: içlem ve kaplam ![]() ![]() ![]() ![]() Kavramların içlem ve kaplamları ters yönde değişirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates olan tek bir kişi vardır: Sokrates’in kendisi ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak soyutlama problemini psikolojik açıdan -yani meydana gelişi açısından- ortaya koymalıyız ![]() Soyutlama hangi zihinsel işlemler sonucu gerçekleşir? Soyutlama nasıl mümkündür? Ayrı başına verilmiş olmayan bir şeyi ben nasıl ayrı başına bir varlık olarak düşünebilirim? a ![]() Empiristler bu probleme köklü ve olumsuz bir çözüm teklif ederler ![]() ![]() sorusuna empirist, "Genel olarak insan fikri mevcut değildir" diye cevap verir ![]() ![]() O halde genel fikir bir yanılgıdır ![]() ![]() ![]() Örneğin ben, Pierre’in, Jean’ın, René’nin önünde aynı "insan" kelimesini telaffuz ederim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaçağ’da Roscelinus, Occam’lı William, XVII ![]() ![]() ![]() ![]() Nominalizm şüphesiz köktenci biçimiyle savunulamaz ![]() ![]() Abelardus’un daha kendi zamanında Ortaçağ nominalistlerine söylediği şuydu: Kelime, bir anlamı olduğu için, bir sesten fazla bir şeydir ![]() ![]() ![]() Bu problemi açıklığa kavuşturmak için Binet (denekler olarak kızları Armande ve Marguerite ile) kışkırtılmış içe bakış yöntemini uygulamaktaydı ![]() Örneğin, deneğe şunu soruyordu: Adalet fikrini düşündüğünüzde aklınıza ne geliyor? Bazı denekler gözleri önüne somut bir şeyin, örneğin bir terazinin veya kırmızı külahlı bir yargıcın geldiğini söylemekteydiler ![]() ![]() Binet şu sonuca varmıştır (Aklın Deneysel İncelemesi, 1903) : "İnsanlar yüz bin franklık düşünceleri ile ilgili dört kuruşluk imgelere sahipler ![]() ![]() ![]() "Düşünmek Epinal katedralinden aşağı bakmak değildir", insanın zihnini bağıntılara, yargılara, anlamlara yöneltmesidir ![]() Aynı dönemde Wurzbourg okuluna, düşünme psikolojisi (Denkpsychologie) okuluna mensup Alman psikologlar, Watt, Bühler, Külpe de benzeri sonuçlara varmışlardır: İnsan imgesiz düşünebilir ![]() ![]() Bu tür analizler açık olarak düşüncenin, algının bilincimize yerleştirdiği somut tasavvurların edilgen oyununa indirgenemeyeceğini göstermektedir ![]() Düşüncelerimin altında yatan psikolojik bir dinamizm, zihinsel bir etkinlik vardır ![]() Yalnız, Binet ve Wurzbourg okuluna ait psikologlar, bu altta yatan etkinliğin derin doğası hakkında bize fazla açıklama vermemektedirler ![]() * |
![]() |
![]() |
![]() |
Kavram Ve Soyutlama |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kavram Ve SoyutlamaAslansema ![]() ![]() ![]() ![]() * b ![]() Eğer her soyutlama öznenin bir etkinliğini gerektiriyorsa, bu etkinlik eğilimlerimizin, hayati ihtiyaçlarımızın etkinliği değil midir? Bazıları bize şu çelişik düşünceyi teklif etmektedir: Eğer soyutlama, genel kavramlara sahip olma gücümüz varsa, bunun nedeni özellikle salt bir ruh olmamamız, ihtiyaçlarımız ve tepkilerimizin düşüncelerimizi şekillendirmesidir ![]() Bu kuram Laporte tarafından savunulmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Soyutlama her algıda tohum halinde bulunur, çünkü algı eylemin hizmetindedir ve her algı, şeyler dünyasında onların canlı varlığa faydalı olan yönlerini soyutlamaya yönelir ![]() ![]() ![]() ![]() Bergson, "gereksiz olandan hareket ederek algıda zorunlu olanı soyutlayan"ın eğilimlerimiz olduğunu söylemekteydi ![]() ![]() Gerçekten de ister gölgede, ister güneşte olsun, ister nemli, ister kuru olsun, ot daima ottur, yani otlanılacak bir şeydir ![]() ![]() Öte yandan psikanalizin kısa bir incelemesi bize duygusallık düzeyinde kendiliğinden soyutlamaların olduğunu göstermektedir ![]() ![]() Çocuklukta kazanılmış bu kompleksler, bu nevrozluya davranış kalıplarını, sürekli tekrarlanan değişmez davranış şemalarını kabul ettirir ![]() ![]() ![]() Ancak genel kavramın bu tür ruhsal kaynaklı oluşumu bizim için yeterli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsal hayatın, somut bireyseli bastırmaya bizi zorladığı ve düşüncelerimizde soyut tümeli desteklediği tartışılamaz ![]() ![]() ![]() * alıntı |
![]() |
![]() |
|