![]() |
Transcendental-Kant |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Transcendental-Kant![]() Kant, öteki irili ufaklı yapıtlarından başka üç “kritik” yayımlamıştır ![]() Bunlardan ilki olan “Kritik der reinen Vernunft” (“Salt Aklın Kritiği”), yalnız Kant için değil, felsefe için de yeni bir çığır açmıştır ![]() Bu yapıt, “kritik felsefe” nin ekseni, ana dayanağıdır ![]() ![]() ![]() Eserin kuruluşu, önce, öteden beri bilinen bir mantık şemasına uygundur : İlkin bilginin öğeleri, yani kavramlar, yargılar, usavurmalar incelenir (Transzendentale Elemantarlehre), sonra yöntem öğretisi ele alınır (Transzendentale Methodenlehre) ![]() “salt görü formları” da bilginin öğeleri arasında yer alır ![]() Eserde başka sınıflama açılarını da buluruz ![]() ![]() Bir başka sınıflandırma şeması da bilgi yetilerine göredir ![]() ![]() Kant, aklın gördüğü işi inceleyip eleştirecel yönteme, bu kendi yöntemine, yine kendisinin olan bir deyimle “transcendental” adını vermektedir ![]() “Transcendental yöntem”, şu ya da bu objeye yönelmiş olan bilgiyi değil bilginin kendisini inceleyen yöntemdir ; bilginin kritiğdir, bilgi öğretisidir ![]() ![]() Nitekim “Salt Aklın Kritiği” nin sorunu, “insan bilgisinin yapısı ile sınırlarını araştırmak” tır ![]() ![]() ![]() ![]() Onun a priori’ye bu ilgisi, bir yandan konuları gereği a priori bilgilerle çalışan metafiziği eleştirmeyi asıl gözönünde bulundurduğundandır ; öbür yandan da a priori bilgiyi deney bilgisinden üstün saydığındandır ![]() Çünkü a priori bilgi, “zorunlu” ve “tümel geçerliği” olan bilgidir ![]() A priori bilgiyi a posteriori bilgiden, deneyden türemiş olan bilgiden ayıran da bu ölçüdür (kriterium) ![]() A posteriori olan bilgiler sallantılıdırlar, yani gözlemlerle boyuna düzelirler ![]() * |
![]() |
![]() |
|