![]() |
Din Felsefesinin Temellendirilmesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Felsefesinin TemellendirilmesiA ![]() Din felsefesi, dini konu edinen, dinin temellerini ve öğelerini ele alan, sorgulayan felsefe dalıdır ![]() ![]() ![]() Dine Felsefi Açıdan Yaklaşım: Dine felsefi yaklaşım her şeyden önce din gerçeğini kabul eden ve anlamladırmaya çalışan bir yaklaşımdır ![]() ![]() ![]() Din felsefesi, dini tanımlamaya, açıklamaya ve anlamlandırmaya, dinsel kavramları ve davranış biçimlerini felsefi temeli üzerinde savunmaya ya da eleştirmeye, dinlerin kullandığı dili çözümlemeye yönelik felsefe araştırmalarından meydana gelir ![]() Teoloji İle Din Felsefesinin Farkı: Teoloji (ilahiyat) de tıpkı din felsefesi gibi dini ve Tanrıyı konu alır ![]() ![]() ![]() * Teoloji dogmatik ve otoriteye dayalıdır, din felsefesi özgür düşünme, nesnel olma ve sorgulamayı temel alır ![]() * Teolojinin amacı inananların inançlarını güçlendirmektir, din felsefesi ise dinin ilkelerini sorgular kişilerin dindar olmalarına çalışmadığı gibi inançları sarsmaya da kalkışmaz ![]() * Teoloji belli bir dini ele alırken, din felsefesi genel olarak din ya da dinleri ele alır ![]() Dinin Felsefi Temellendirilmesi: * Felsefe dini temellendirirken dine rasyonel açıdan bakmak zorundadır ![]() ![]() ![]() * Felsefe dini temellendirme çabasında nesnel olmak ve eleştirel bir tavır takınmak durumundadır ![]() * Felsefe dini temellendirirken, konuya olabildiğince geniş kapsamlı ve kuşatıcı bakışla yaklaşmalıdır ![]() * Din felsefesi nesnel olmak zorundadır ![]() ![]() B ![]() Tanrı: Evrende var olan herşeyin yaratıcısı olduğuna ve tekliğine inanılan yüce varlık ![]() Mucize: Mucize, insan aklının ölçülerini aşan, doğa yasalarının dışına çıkın, düşünce ilkelerinde değil de, dini inanca dayanan bir oluştur ![]() Vahiy: Peygamberlere gelen ilahi ilham anlamına gelir ![]() ![]() Peygamber: Peygamber, her dinde Tanrı’nın buyruğnu insanlara bildiren elçidir ![]() İman: Dinin ortaya koyduğu doğrulara inanmaya denir ![]() İbadet: Tanrının buyruklarını yerine getirmeye ibadet adı verilir ![]() Yüce: İncanca ölçüleri aşan, sınırlanamayan, önünde eğinilen üstün varlık anlamına gelir ![]() Kutsal: Din açısından saygıya değer olan, Tanrı ya da peygamberler tarafından kutsanmış olandır ![]() C ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() * |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Felsefesinin Temellendirilmesi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Felsefesinin TemellendirilmesiTanrının varlığı ilgili yaklaşımlar Tanrının varlığı konusunda üç temel yaklaşım bulunmaktadır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() a) Teizm: Tanrıya inanma anlamına gelir, Tanrıya inanmama anlamına gelen Ataizm’e karşıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ontoloji Kanıt: Kanıtın ontolojik olması Tanrının varlığından hareket edilmesinden kaynaklanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Kozmolojik Kanıt: İlk neden kanıtı olarak da bilinen bu kanıt, aynı zamanda nedensellik ilkesine dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Düzen ve Amaç Kanıtı: Bu kanıt çevremizde doğal dünyaya baktığmızda, her şeyin kendi işlevini yerine getirecek şekilde, en ince ayrıntısına kadar düzenlenmiş ve ayarlanmış olduğunu göreceğimizi belirtir ![]() ![]() ![]() ![]() * Ahlak Kanıtı: Tanrı olmasaydı her şey mübah ( sevap ya da günah olmayan) olurdu ![]() ![]() ![]() * Dini Tecrübe Kanıtı: Bir çok insan Tanrının varlığının kanıtı olarak iç duygularını ve sezgilerine başvurmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() b) Deizm: Deizm, Tanrının varlığına inanmakla birlikte Tanrının evrenden aşkın (transandantal) olduğunu, evrenin dışında olduğunu, bir kez yaratıp sonradan evrene müdahale etmediğini savunur ![]() ![]() * Varlığı akılla bilinen Tanrı anlayışı * Evrenin yaratıldıktan sonra kendi yasalarına göre işleyişi Deizm dine akılcı açıdan yaklaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() c) Panteizm: Panteizim, Tanrı ile evreni bir kılan, her şeyi Tanrı olarak gören felsefi öğretidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist adı verilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Kötülük Kanıtı: İçinde yaşadığımız dünyada kötü olarak nitelediğimiz oluşumlar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Ahlaki gerekçeler Kanıtı: Bu çerçevede içinde değerlendirmemiz gereken iki düşünür vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Sartre’a göre evrende kendi kendini yaratan tek varlık insandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietzsche’ye göre insan gücünün bir değeri olacaksa, insan için bir özgürlük ve ahlaktan söz edilebilecekse, soncuzca güce sahip olan bir varlığın var olması gerekir ![]() ![]() 3 ![]() Tanrıya ilişkin bilgiye sahip olunamayacağını, dolayısıyla Tanrı’nın var olduğunun da var olmadığının da kanıtlanamayacağını savunan öğretiye felsefe de agnostisizm (bilinemezlik) adı verilir ![]() ![]() ![]() * Alıntı |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Felsefesinin Temellendirilmesi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Felsefesinin TemellendirilmesiFelsefe İSLAM a göre küfürdür ![]() ![]() ![]() Felsefeciler 10 akıl olduğunu birinin yaratıcı akıl olduğu gibi bir takım görüşler öne sürmüştür ![]() ![]() ![]() İmam-ı Gazali'nin ??? ???? ??? ünlü bir felsefecinin “akıl kâdimdir” demesi sebebiyle küfrüne fetva verdiği rivayeti vardır ![]() Bu iş akılla olsaydı izafiyet teorisini bulan ünlü fizikçi Einstein ve niceleri kurtulurdu ![]() ![]() Temel bir kaide şudur : Din akılla bulunmaz , akılla anlaşılır ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefenin temel kaynağı : akıldır Dinin temel kaynağı ise : vahiydir İlk Felsefe yapan şeytandır : "ALLAH: "Sana emrettiğim halde secde etmene ne engel oldu ![]() ![]() "Ben ondan hayırlıyım, beni ateşten yarattın, onu ise çamurdan ![]() ![]() Dolayısıyla felsefecilerin öncüsü odur ![]() ![]() ![]() eflatun: Felsefecilerin atası (tabiri caizse başkomutanlarından) eflatun, Hz İsa ??? ????? ? ???? ?????? nın Peygamber olduğunu bilmiş ancak akıl yürüterek iman etmemiştir ![]() ![]() ![]() Kendisine gelen halk "Bir Zat çıktı Peygamberim diyor ölüleri diriltiyor" demiş ![]() ![]() ![]() o "ölüleri dirilttiğini gördünüzmü ?" halk "evet" demişler ![]() ![]() ![]() o "biz tıp ilminde zirveye çıktık ancak hala ölüleri diriltemiyoruz eğer gerçekten diriltiyorsa ona uyun" demiştir ![]() ![]() ![]() eflatun "biz yolumuzu bulmuşuz" demiş reddetmiştir ![]() ![]() ![]() İmam Gazali Hzleri ???? ???? : İLİMLER İKİ KISIMDIR : Birincisi Şer'î ilimler(Din ilmi), ikincisi ise sosyal ilimler ve san'atlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkat edinizki zamanımızdaki ilahiyat profösörleri akıl ve mantıkla hareket ettiklerinden , çok tehlikeli insanı Dinden çıkaracak fikirler ortaya atmaktadır ![]() ![]() ![]() Zamanımızdaki ilahiyat fakültelerinde (40 senelik Alimin dahi anlayamadığı) bir yöntem uygulanmaktadır ki , yöneticilerin ve eğitimin başındakilerin dahi bundan haberi yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TEMEL KAİDE ŞUDUR : DİN NAKİLLEDİR , AKILLA DEĞİLDİR Dinin Akılla yorumlanması : batılı İSLAM düşmanlarının yüzyıllardır İSLAMın içine sokulmak için mücadelesini verdiği şeydir ![]() ![]() ![]() Ayrıca ilahiyat mezunu bir takım hocaların bu ayrıntıları bilmeden maalesef felsefeye merak saldığı görülmektedir ![]() ![]() ![]() Türkiyede en meşhur Tarihçi der ki :"Din ve emirleri sorgulanmaz, ya inanırsınız ya inanmazsınız" ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Felsefesinin Temellendirilmesi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Felsefesinin TemellendirilmesiPaylaştığın bilgiler için teşekkürler kitabe ![]() ![]() ![]() ![]() İşte belli bir bakış açısına göre felsefe bakış açısını genişletmek için gereklidir ![]() ![]() ![]() Kur'an bile anlamı ile tanınmalıdır ![]() ![]() ![]() Gazali ve Farabi felsefeye farklı açılardan yaklaşır ![]() ![]() * Farabi'ye göre, ilk varlık, Tanrı, varlık taşkını yoluyla evrendeki bütün varlık düzenini 'doğal bir zorunlulukla' meydana getirir ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı, Farabi'nin sisteminde herşeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci aklın varlığı, Tanrı dolayısıyla zorunlu, ama kendi özünde mümkündür; ilk akıl, kendini bu niteliğiyle bildiği için, onun maddesinden birinci gök katı, formundan da (suretinden de) o gök katının ruhu sudur eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan anlayışında, Farabi insanın ruh ve bedenden meydana geldiğini söyler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Farabi ahlak anlayışında, insanın akıl yoluyla iyi ve kötüyü ayırt edebileceğini savunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın kendisini ve evrenin amacını anlamaya kalkışması ise, bilim ve felsefe yapmakla ilgili bir şeydir ![]() ![]() FARABİ |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Felsefesinin Temellendirilmesi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Felsefesinin Temellendirilmesiİlime karşı olan bir davranış yazmışsınız ![]() ![]() ![]() Bu mezkur ilimler bu gün bir şey diyor en doğru bu diyor , yarın ise başka birşey çıkınca aaa bu doğruymuş diye değişiyor ![]() ![]() ![]() Onun için değişmesi mümkün olan ve kesinliği belli olmayan ilim üzere bir şey bina edilebilir mi ? Bu felsefecilerin akaide muhalif olarak dedikleri şeyler tamamen zanlarına dayalı şeyler ![]() ![]() ![]() Gazali hzleri , Felsefenin en yaygın olduğu dönemlerden birinde ortaya çıkmışı yazdıkları ile felsefik akımlara set çekmiştir ![]() ![]() ![]() Farabi ve İbni Sina ya gelince : Ehli Sünnet Alimleri onlara itibar etmez ve yoldan çıkmış olduklarını söylerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Din Felsefesinin Temellendirilmesi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Din Felsefesinin TemellendirilmesiBu sizin tercih ettiğiniz bakış açısı kitabe ![]() ![]() Gazali'yi biz bugün liselerde ders kitabında entüisyonist,sezgici bir filozof olarak alıyoruz ![]() ![]() Yaşadıkları dönemdeki gazali ve farabi uzlaşmazlığı bilinmektedir ![]() ![]() Ama takdir edersiniz ki ne siz Gazali'siniz ne de tek doğru budur anlayışı kabul edilebilir ![]() ![]() Felsefenin özü aynı konuya farklı bakış açıları ile yönelmek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ameller niyetlere göredir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|