![]() |
Eğitim, Dil Ve Felsefe: Eğitimde Diyalog Modelleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eğitim, Dil Ve Felsefe: Eğitimde Diyalog ModelleriEğitim, dil ve felsefe ilişkisi üzerinde dururken öncelikle dil felsefesini açıklamak ve çağdaş dil felsefesi kuramlarının sundukları “anlam” görüngüsünü göz önünde bulundurmak, özellikle Wittgenstein ikinci dönem dil oyunları temelli dil felsefesi, eğitimde farklı diyalog modellerini oluşturmak açısından faydalı olacaktır ![]() Daha sonra Nermi Uygur'un ifadesiyle “Dildeki Felsefe”nin ne menem bir şey olduğu üzerinde durarak, rasyonel otorite (Erich Fromm), Sokratik diyalog temelli eğitim modelleri ve bu modellere alternatif olabilecek usta-çırak ilişkisi temelli egitim diyalog modeli üzerinde duracagim ![]() Dilin doğasını, yapısını, kökenini inceleyen, anlamlı ifade ile anlamsız ifadeyi ayıranın ne(ler) olduğunu ortaya koyan, anlamların dilde nasıl dolaştığını, nasıl iletildiklerini betimleyen, sözcükler nesneler, cümleler ile olgu ya da olgu bağlamları arasındaki ilişkiye odaklanarak dil ile gerçeklik arasındaki ilişkinin nasıl kurulduğunu açıklayan ve dilin pragmatik, göstergebilim, retorik gibi boyutlarını araştıran, dilin insan yaşamındaki yerini ve önemini bütün yönleriyle ele alan dil felsefesidir ![]() Dil felsefesinin ilk temelleri, ayrı bir felsefi çalışma alanı olarak, XIX ![]() ![]() ![]() Çağdaş dil felsefesi “anlam” görüngüsünü bütün yönleriyle açıklayacak genel bir kuram oluşturma çabasındadır ![]() Bu manada üç ana düşünceden söz edilebilir: i ![]() Dildeki tek tek anlam birimlerinin dünyadaki şeylere karşilik geldigini belirten görüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ii ![]() Anlamların insanların zihinlerindeki tasarımlardan, imgelerden ya da bir takım başka ruhbilimsel görüngülerden oluştuğunu öne süren yaklaşımdır ![]() ![]() iii ![]() “Anlam kullanımdır” düşüncesi doğrultusunda şekillenen bu görüş J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wittgenstein'ın anlam sorununu kullanım içinde çözüştürmesi dil felsefesinde önemli bir kırılmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En önemlisi “Dil varlığın evidir” ifadesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil Oyunu , son dönem Wittgenstein felsefesinin “anahtar” kavramıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wittgenstein bu örnekleri dilimizdeki farklılıklara dikkat çekmek için kullanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her dil oyununun kendi iç kuralları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Wittgenstein, günlük dili kullanarak, onu felsefe sorunlarının kaynağını anlamada bir rehber olarak kullanmıştır ![]() Nermi Uygur “Dildeki Felsefe”den söz ederken, buradaki felsefe ifadesinin ‘dünya görüşü' olarak düşünülmemesi gerektigini söyleyerek, felsefenin yerinin, çok kez dünya görüşlerinin ötesinde oldugunu ifade eder ![]() Dünya görüşü, tek insanin ya da insan öbeklerinin, evreni, tümüyle dünyayi “algilayişlarina” verilen addir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu manada dil farkli “dil oyunlari”nin karişimidir ![]() ![]() ![]() ![]() Umut Karagöz |
![]() |
![]() |
![]() |
Eğitim, Dil Ve Felsefe: Eğitimde Diyalog Modelleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eğitim, Dil Ve Felsefe: Eğitimde Diyalog ModelleriEğitim-Öğretim Ve Felsefe “ EĞİTİM-ÖĞRETİM ” İçinde bulunduğumuz yüzyıla büyük beklentilerle girmemizin ana nedeni, “mutlu insanlık” ülküsüne ulaşma isteğini içimizde taşımamızdır ![]() ![]() Türünü sürdürmenin ötesine geçen; ”düşünme gücü”yle doğasını ve doğayı değiştirebilen; yeryuvara ve yaşama anlam katma uğraşını veren bir dirim olarak sınırlı, günü kurtarıcı ve çıkarcı bir anlayışla yaşamak, insana yaraşır bir yaşam sayılamaz ![]() “Çıkar”, kişisel ya da günsel olduğu sürece çatışmaları, savaşları ve zamansız ölümleri oluşturmaktadır :Tarih buna tanıktır ![]() ![]() Doğanın değişimini sağlarken bozan insan, daha da ileri gidip, kendi “insan doğası”nı da bozmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() 21 ![]() ![]() ![]() Çözüm arayışlarının tıkandığı yerde, hep kurtarıcı olgu olarak “eğitim-öğretim” çıkartılır karşımıza ![]() ![]() ![]() Eğitimin doğum-ölüm arasını, öğretiminse okul yıllarını, zamansal olarak içerdiğini, bilmek yetmez ![]() ![]() Yeryüzünde yer alan her ulusun, yüzyılların imbiğinden süzülen, kendine özgü değerler dizgesi oluşmuştur ![]() ![]() ![]() İlerici, çağdaş, yaratıcı; kendini gerçekleştiren, bilimsellikten yana olan, eleştirici, sorgulayıcı bireyler, ancak “çağcıl demokrasiler”de oluşabilir ![]() ![]() Koşullar böyle olunca, ”bilimsel bilgi”yle ve ”eleştirel düşünme”yle bilinçlenen çocuklar ve gençler, geleceğin yöneticileri olmak adına, nitelikli donanıma ulaşacaklarından, ”mutlu insanlık” için büyük bir yol alınmış olacaktır ![]() Eğitim-öğretim dizgeleri, ulusal özellikleri/özgünlükleri içermekle birlikte, ”evrensel değerler”e de yer vermelidir ![]() ![]() ![]() Her ulus, yeryuvarın doğasal, insanın törebilimsel kirliliğinin tanıklığını izlememekle kalmayıp, insanın özünde gizilgüç olarak yatan “güzellik” olgusunun dışa çıkması ve yayılması için uğraş verse, bu doğrultuda bir eğitim-öğretim anlayışını benimseyebilse; geçici küçük çaplı çıkarlar yerine, kalıcı büyük çaplı çıkarları, eşdeyişle, “evrensel birliktelik”e yönelim/katılım ve yaşam adına azımsanamayacak denli bir yolu almış olur ![]() Üzerinde yaşadığımız yeryuvar hiç kimsenindir ya da herkesindir ![]() ![]() Şimdilerde bir kavram gündeme yerleştirildi: “Küreselleşme ![]() ![]() ![]() ![]() Yeryuvarda yaşayan insanları ve ulusları “Kuzeyliler-Güneyliler”, “Varsıllar-Yoksullar”, “Hristiyanlar-Müslümanlar”, “Gelişmişler-Gelişememişler”, “Çağdaşlar-İlkeller” benzeri ayrımcı bir tavırla bölmeye kalkışmak, anlaşılması istenen, dile getirilen küreselleşmeden bambaşka bir içerik taşımaktadır ![]() Ulusların “evrensel eğitim-öğretim anlayışı”, tam da bu bağlamda işlevselleşmelidir ![]() ![]() ![]() Umudun yitirildiği yerde insanca bir yaşam olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuçta, iki seçenekten birini seçmekle karşı karşıyayız: Ya “mutlu insanlık” için “evrensel değerleri içerir bir eğitim-öğretim dizgesi”ni uygulanmak ya da kısa zaman dilimli, ileriyi görmekten uzak, gündelik bakışa yönelik/günü kurtarıcı, yazgıcı bir anlayışla niteliksiz insanlar yetiştirmek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tan Doğan |
![]() |
![]() |
![]() |
Eğitim, Dil Ve Felsefe: Eğitimde Diyalog Modelleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eğitim, Dil Ve Felsefe: Eğitimde Diyalog ModelleriDoç ![]() ![]() ![]() Eğitimin çeşitli dayamakları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yazıda, bazı felsefelerin eğitime ne şekilde yansıdığı, başkabir deyişle, eğitimi ne şekilde ele aldığı ve açıkladığı üzerinde durulacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İdealizm (Idealcilik), Realizm (Gerçekçilik), Rasyonalizm (Akılcılık) ve Pragmatizm (Uygulamacılık) batımn düşünce yaşamındayer alan eski görüşlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekçilere göre öğretmenler, iyi belirlenmiş belli değerleriortaya koymalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akılcı gerçekçilik, klasik ve dinsel gerçekçilik olarak ikiye ayrılabilir ![]() Dinsel gerçekçilik esas olarak "skolastisizm" adı altında Katolik Román Kilisesinin resmi felsefesi olarak karşımıza çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekçiliğin eğitime bakış açısını özetle ifade etmek gerekirse;birey toplum içinde doğduğuna göre, topluma hakim olan değerlereuyum göstermelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrencileri, halen bilinmeyen ve bugünden tahmin edilemeyen gelecekteki durum ve sorunlar için donatmak olanaksızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uygulamacılık, "instrumentalism," "fonksiyonalism" ve "experimentalism" gibi çeşitli isimler altında incelenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda değindiğimiz dört görüş, aslında felsefenin eğitim alanına katkılarını göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Eğitim öğretimi gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() Kneller, prennialismi özetleyen altı ilkeyi şöyle belirtmiştir: (BeeknerCornett, s ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Kısaca belirtmek gerekirse, prennialisme göre, kusursuz ve sağlıklı bir eğitim, ortaçağların eğitim anlayışının ruhuna ve ideallerineuygun olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Prennialistler bir entellektüeller aristokrasisi"ni desteklemeve öğretimi "büyük kitaplar"m klasik geleneği ile sınırlandırmaları açısından eleştirilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde genel olarak kabul edilen eğitimuygulamalarının çoğu essentialist görüşle ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|