![]() |
Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Klasik MantıkMantık Nedir? ![]() A—Kelime anlamı: Mantık kelimesi, Yunanca Logike kelimesinin arapça tercümesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Mantık kelimesi de tıpkı böyledir ![]() "Bu sanatın (mantık) adı nutk kelimesinden türemiştir ![]() 1—İnsanın makulleri idrak edebileceği kuvvete delâlet eder ![]() ![]() 2—İkincisi insanın nefsinde anlayış yolu ile hasıl, olan makullerdir; bunlara içten konuşma denilir ![]() 3— Üçüncüsü, içeride bulunan şeyi dil ile söylemektir; ona da dıştan konuşma denilir" ![]() Ali Sedad da nutk kelimesinin hem dış nutuk (söz) hem iç nutuk (düşünme)a delâlet ettiğini söy-leyerek Seyyid Şerif Cürcani'nin Haşiye-i Suğra'sından şu nakli yapıyor; "Mantık nutk-u zahiriye (dış nutuk) ıtlak olunur ki bu konuşmadır ve nutk-u batini (iç nutuk) ye ıtlak olunur; o da makulatm idrakidir ![]() fen (yani mantık) öncekini, (yani konuşmayı) kuvvetlendirir ve ikincisini (yani makulatın idrakini) doğru yola sevkeder ![]() ![]() ![]() Demek ki mantık kelime anlamı ile hem düşünme, hem de bunun ifadesi olan konuşma ile İlgilidir ![]() B — Terim anlamı: Mantık kelimesi hem bir bilime ad olarak hem de bir düşünme tarzını belirtmek için kullanılıı ![]() ![]() ![]() ![]() Mantıklı düşünme ile mantık bilimi arasında sıkı bir ilişki vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Mantıklı düşünmeye, doğru düşünme veya tutarlı düşünme de denilir ![]() ![]() ![]() ( Genellikle akıl ilkeleri olarak özdeşlik ilkesi (Le principe d'identite) ve onun müştakları (derive) olan çelişmezlik ilkesi (le principe de contradietion), üçüncü şıkkın imkânsızlığı ilkesi (le principe de tiers-exclu) ile yeter sebeb ilkesi (le principe de raison suffisante) ve bunun müştakları olan nedensellik ilkesi (le principe de causalite) ve "gaiyet" ilkesi (le principe de finalite) den bahsedilir ![]() Özdeşlik ilkesi: Bu ilke düşüncenin kendi kendisi ile uygunluğunun şartıdır ![]() ![]() Çelişmezlik ilkesi: Birşey aynı zamanda hem kendisi hem de kendisinden başka bir şey olamaz veya A non A değildir, diye ifade edilir ![]() Üçüncü şıkkın imkânsızlığı ilkesi: A ile A arasında üçüncü bir ihtimal yoktur, diye ifade edebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Saydığımız bu üç ilke tamamen şekilsel düşünce (la pensee formelle) için yeterlidir ![]() ![]() ![]() Düşünme, akılyürütme veya akılyürütmeler zinciridir ![]() ![]() ![]() "Mantık hakikata sevkeden zihin işlemlerinin bilimidir" derler ![]() ![]() "Mantık zihni hatadan koruyan bir fen, bir aletdir ![]() ![]() Bu tanımlardan anlaşıldığı gibi mantığın bir teorik yönü bir de pratik yönü vardır ![]() ![]() ![]() İkinci yönü ise kurulan bu bilimin tatbik edilmesidir, bu tutumu ile de bir sanat ve teknik (fen) olarak adlandırılır ![]() Mantık bilim midir? yoksa sanat mıdır? diye yapılan tartışmaların sebebi bu iki yönlülükten gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Klasik MantıkTeşekkürler maialmila Mantığa aslında ölçü yada ölçüt de diyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() kuşlarda kanat vardır ve kuşlar uçar ![]() ![]() Biriside çıkıp dese hayır kuşlar uçar ve kanatları vardır fakat bu kanatlı hayvanların hepsinin uçmasını gerektirmez dese bu mantıga da karsı durulmaz ![]() Demekki mantık kavramın malzemeleri vardır ![]() Bilgi doğru yanlışlık duzlemi yarar zarar gibi kriterler vardır ![]() Fakat mantığın akıldan bir cüz olduğu söylenirse mantık genelde gerçek yada gerçek olmayan var yada yok eksi artı gibi zıtlardan meydana gelen kavramlardan yola çıkarak her turlu şeyi yorumlayan ve sonuca getiren bir ölçüt olarak kabul edebiliriz ![]() Aslında hala mantık ilkeleri tam olarak oturtulamamıştır ![]() Mesela bilimsel olarak mantık ilkeleri bellidir ![]() ![]() ![]() ![]() BAzılarına göre mantıgı belirleyen kurallar madde ve altı yöndür ![]() BAzılarına göre ise mantığı belirleyen( yani tüm mantıkların kapsayan evrensel mantıktan bahsediyorum ) şey Yaratıcıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Konu uzar gider ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Klasik Mantıkumuttt_80 Nickli Üyeden Alıntı Teşekkürler maialmila Mantığa aslında ölçü yada ölçüt de diyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() kuşlarda kanat vardır ve kuşlar uçar ![]() ![]() Biriside çıkıp dese hayır kuşlar uçar ve kanatları vardır fakat bu kanatlı hayvanların hepsinin uçmasını gerektirmez dese bu mantıga da karsı durulmaz ![]() Demekki mantık kavramın malzemeleri vardır ![]() Bilgi doğru yanlışlık duzlemi yarar zarar gibi kriterler vardır ![]() Fakat mantığın akıldan bir cüz olduğu söylenirse mantık genelde gerçek yada gerçek olmayan var yada yok eksi artı gibi zıtlardan meydana gelen kavramlardan yola çıkarak her turlu şeyi yorumlayan ve sonuca getiren bir ölçüt olarak kabul edebiliriz ![]() Aslında hala mantık ilkeleri tam olarak oturtulamamıştır ![]() Mesela bilimsel olarak mantık ilkeleri bellidir ![]() ![]() ![]() ![]() BAzılarına göre mantıgı belirleyen kurallar madde ve altı yöndür ![]() BAzılarına göre ise mantığı belirleyen( yani tüm mantıkların kapsayan evrensel mantıktan bahsediyorum ) şey Yaratıcıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Konu uzar gider ![]() ![]() ![]() Teşekkürler Umutt ![]() ![]() ![]() ![]() Haklısın ![]() ![]() ![]() ![]() m ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanoğlunun çağa ait devinimleri farklılaştıkça insanlığın sonuna kadar da bu soru onunla devam edecektir,farklı kriterlerle ![]() ![]() Referans noktamız olmalı,elbette ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Klasik Mantık |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Klasik Mantık![]() ‘Mantık’ bilinenler yardımıyla bilinmeyenlere ulaşmanın yollarını gösteren kurallar bütününe verilen addır ![]() Bilinen kavramlardan bilinmeyen kavramlara ‘tanım’larla ulaşılır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Zihnimizdeki bilgilerin bir kısmı -sıcaklık, soğukluk gibi- ispata gerek duymazken, diğer bir kısmı da ancak ispat yoluyla bilinebilir ![]() Kavram Kavram varlıkların zihnimizdeki karşılığıdır ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Mantıkçıların benzetmesine göre; ‘kavram’ binada kullanılan tuğla, ‘hüküm’ duvar, ‘akıl yürütme’ ise binanın tamamıdır ![]() Mantık sözle değil anlamla ilgilenir ![]() ![]() ![]() ![]() Varlıklara ait tasavvurlar, zihin kutucuğuna tek tek değil de ‘grup’ halinde yerleştirilmektedir ![]() ![]() Mantıkçılar varlıkları gruplandırırken zihnin beş tümel kavramı esas aldığından bahseder: tür, cins, ayrım, hassa ve ilinti ![]() ![]() Kavramlar Arası İlişkiler Kavramlar arasında dört ilişki vardır: - Eşitlik: Bütün konuşanlar gülendir ![]() ![]() - Tam Girişimlilik: Bütün bitkiler canlıdır ![]() ![]() - Eksik Girişimlilik: Bazı insanlar beyazdır ![]() ![]() - Aykırılık: Hiçbir insan taş değildir ![]() ![]() Tanım Tanımlar ‘beş tümel’ kavramdan yararlanarak yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Önerme Önerme için iki terime ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() Önerme Türleri Önermeler ‘yüklemli’ ve ‘şartlı’ olmak üzere ikiye ayrılır ![]() - Yüklemli önermede birinci kısma ‘konu’ ikinci kısma da ‘yüklem’ denir ![]() - Şartlı önermelerin birinci kısmına ‘mukaddem’ ikinci kısmına ise ‘tali’ denir ![]() Şartlı önerme iki önermenin bitişmesinden oluşur ![]() - Birinci tarafın sebep ikinci tarafın sonuç olması şeklinde olursa buna ‘bitişik şartlı önerme’ denir ![]() ![]() - Taraflardan biri diğerinin zıddı veya çelişiği olacak şekilde de olabilir, buna da ‘ayrık şartlı önerme’ denir ![]() ![]() Bir yüklemli önermenin konusu tek bir varlığı gösteriyorsa buna ‘şahsi önerme’ denir ![]() ![]() Önermenin konusu birden fazla varlığı gösteriyorsa bu durum ister bazı ister bütün sözüyle ifade edilmiş olsun önerme ‘müsevver’ adını alır ![]() Önerme konusu birden fazla varlığı gösteriyorsa ve bu belirtilmemişse ‘mühmel önerme’ adını alır ![]() Mantıkta daha çok müsevver önermelerden bahsedilir ![]() ![]() (Bunların olumlu ve olumsuzları kullanıldığında ortaya dört tane önerme çıkar: tümel olumlu, tümel olumsuz, tikel olumlu, tikel olumsuz ![]() ![]() Önermeler arası ilişki Çelişki Bir yüklemin bir konuya aynı anda hem yüklenmesi ve hem de yüklenmemesi sonucu ortaya çıkan bir durumdur ![]() Örnek; ‘Ali Ahmet’e borçludur’ ile ‘Ali Ahmet’e borçlu değildir’ cümleleri aynı anda doğru olamaz ![]() Başında bütün, bazı, hiçbir gibi ifadeler bulunan önermelerin çelişikliği bu önermelerin hem olumluluk hem olumsuzluk hem de tümellik-tikellik bakımından farklı olmalarıyla gerçekleşir ![]() Örneğin ‘bütün insanlar canlıdır’ önermesinin çelişiği ‘bazı insanlar canlı değildir’ önermesidir ![]() Döndürme Bir yüklemli önermenin konusunu yüklem, yüklemini konu yapmaktır: - Önerme döndürülmeden önce olumlu ise döndürülmeden sonra olumlu olarak kalmalıdır ![]() - Döndürülmeden önce doğru olan bir önerme döndürüldükten sonra da doğru olur ![]() Tekabül Aynı terimle yapılmış biri olumlu diğeri olumsuz iki tümel önermeden biri doğru veya yanlış olursa diğerinin ne durumda olacağını, aynı şekilde iki tikel önermenin birbiri karşısındaki durumunu anlatmak üzere kullanılan bir terimdir: - Tümel olumlu doğru olursa, tümel olumsuz yanlış ![]() - Tümel olumsuz doğru olursa tümel olumlu yanlış olur ![]() Kıyas Kavramlar önermeleri, önermeler de akıl yürütmeleri meydana getiririr ![]() ![]() Kıyas; dayandığımız iki önermenin doğruluğunun kabul edilmesi herhangi bir ek bilgiye gerek duymaksızın bizi yeni bir bilgiye götürür ![]() Örnek: Âlem değişkendir ![]() ![]() ![]() Örnekteki ilk iki cümle doğrulukları kabul edildiği için bunlara ‘kıyasın öncülleri’ denir ![]() ![]() Bu örnekte ‘değişken’ terimi ‘orta terim’, ‘sonradan olma’ terimi ‘büyük terim’, ‘alem’ terimi de ‘küçük terim’dir ![]() ![]() Kıyasın Şartları - Orta terim her iki öncülde de tikel olarak alınamaz ![]() - Büyük ve küçük terimler sonuçta öncüllerdekilerden daha kapsamlı olamazlar ![]() ![]() - Öncüllerin ikisi birden tikel olamaz ![]() - Sonuç öncüllerin zayıf olanına bağlıdır ![]() - Öncüller olumlu ise sonuç olumsuz olamaz ![]() Kıyas Türleri Kıyasları, ‘sonucun öncüllerde görülemediği kıyaslar’ ve ‘sonucun öncüllerde görülebildiği kıyaslar’ olarak ikiye ayırmaktayız ![]() Sonucun öncüllerde görülemediği kıyaslar yüklemli önermelerle yapılabildiği gibi şartlı önermelerle de yapılabilmektedir ![]() ![]() Yalnızca bir önermesinin şartlı olması kıyasın şartlılardan sayılmasını gerektirmektedir ![]() ![]() ![]() “Bütün menekşeler bitkidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Mıknatıs bu cismi çekerse bu cisim demirdir ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyası-ı Mukassem, sonucun öcülerde görülmediği kıyaslardan şartlı olanlar içerisinde en çok kullanılan kıyastır ![]() Bu tür kıyaslara Fatih Sultan Mehmed’in babasına söylediği sözü örnek verebiliriz ![]() ![]() ![]() Kıyas Dışındaki Akıl Yürütme Yolları - Tümevarım Tek bir şeyin incelenmesiyle işe başlanır; tek tek incelenen şeyler bir kanaatin oluşmasını sağladığı zaman bu kanaat genel bir hüküm halinde ifade edilir ![]() Tümevarımı en çok Fizik, Kimya, Biyoloji gibi ‘deneysel bilimler’ kullanır ![]() - Analoji Birbirine benzeyen iki şeyden biri hakkındaki hükmü diğeri için de geçerli saymaktır ![]() ![]() Kıyasların İçeriği Dilbilgisine göre; özne ve yüklemden meydana gelen ifadeye ‘tasdik’ denir ![]() ![]() Biz bir şeye ‘şöyledir’ dediğimiz için o şey öyle olmuyor, o şey öyle olduğu için biz onu tasdik etmiş oluyoruz ![]() ![]() Bütün insanlarda doğru bilgiye ulaşma yolu üçtür: 1- Akıl: Bazı bilgileri hiçbir vasıtaya başvurmaksızın zihnimizde hazır bulmamız demektir ![]() 2- Beş duyu 3- Haber-i sadık (doğru haber yolları) Tasdik Türleri Yakinen bilinen bir şeye ait tasdikin özellikleri: - Söylenen sözün vakıaya uygun olması ![]() - Sözü söyleyenin hiçbir şüphe taşımaması ![]() - Sözü söyleyenin böyle bir tasdike tamamen kendi imkanlarıyla ulaşmış olması ![]() Söylenilen söz bir başkasından alınmışsa buna ‘taklid’ denir ![]() Söylenen söz vakıaya uygun değilse ‘cehl-i mürekkeb’ denir ![]() Söylenilen sözün doğruluğuna emin olmama durumuna ‘zan’ denir ![]() Beş Sanat Kullanılan önermelerin sağlamlığına göre kıyaslar burhan, cedel, hitabet, safsata ve şiir adını alırlar ![]() - Tasdiklerimiz yakınen bildiğimiz şeylerin ifadesiyse yaptığımız kıyasa ‘burhan’ denir ![]() Mantıkçılar yakınen bildiğimiz şeylere ait tasdiklerimize ‘yakıniyyat’ adını vermişler ve 6 grupta toplamışlardır: Evveliyat, Fıtriyyat, Müşahedat, Hadsiyat, Mücerrebat, Mütevatirat ![]() - Yakiniyat için konan kıstaslara sahip olmayan ama yine de insanların kabulü göz önünde tutularak yapılan kıyaslara ‘cedel’ denmektedir ![]() Cedelde kullanılan önermeler başlıca iki grupta toplanır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() - Kesinliğinden emin olamadığımız, buna rağmen kullandığımız bilgilerle yapılan kıyaslar ‘hitabet’ adını almaktadır ![]() - Yanlış oldukları halde bir takım şartlandırmalardan ötürü doğru sandığımız veya yanlış olduğunu bildiğimiz halde işimize öyle geldiği için kullandığımız sözler de vardır ![]() ![]() ![]() - Hayal mahsulü tasdiklerden oluşan önermelere de ‘şiir’ denir ![]() Aristoteles’e ait ‘Organon’ adlı eserin İkinci Analitikler kitabı, İbni Sina’nın ‘Şifa’ adlı eserinin Burhan adını alan kitabı, Gazali’nin, ‘Miyaru’l-İlm’ adlı eserinin ilgili bölümleri ve Mantık’a dair daha birçok eser, en sağlam kıyasların hangileri olduğu hakkında bilgi vermektedir ![]() * Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|