![]() |
Erzurum Kongresi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Erzurum KongresiMart 1919 tarihinde merkezi İstanbul’da bulunan Vilayât-ı Şarkîye Müdafaa-i Hukuk-u Milliye/Doğu İllerinin Haklarını Koruma adı ile kurulmuş Cemiyetin Erzurum Şubesi, Amerikan mandasi'nin kabul edilmesi ön fikri ile bir Erzurum il toplantısı planlamıştı ![]() Bu cemiyet, kendi adına olan etkinlikleri düzenlemek için Heyet-i Faale/Faal-Aktif Heyet adında Halide Edip'inde savundugu Manda fikrinin heveslisi bir üst kurul oluşturmuştu ![]() ![]() Aynı dönemde Erzurum’a gelen Mustafa Kemal Amasya tamimi sonrasi il toplantisindan bolge kongresine cevirilen toplanti oncesinde, delegeler ile on temaslar sonrasi, Manda fikrine karsi cikilmasi gorus hakimiyetiyle Osmanli ordusundan istifa etmisti ![]() ![]() ![]() ![]() Mustafa Kemal kongreye 48 oyla başkan seçilmiş ve kongre, çalışmalarını 7 Ağustos tarihine kadar sürdürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun sonucunda hem Amasya grubu sivil meşruluk kazanmıştır, sivilleşmeye başlamıştır hem de kongreye tek ve merkezi yönetim fikrini aşılamıştır ![]() ![]() Erzurum Kongresi'nde Alınan Kararlar Erzurum’da, ileri ki yılların uygulamalarında da daima göz önünde tutulacak olan bu kararları alan kongre, başkanlığını Mustafa Kemal’in yapacağı ve kongre adına hareket edecek, kongrenin icracı kurulu olarak görebileceğimiz dokuz kişilik Temsil Heyeti’ni seçtikten sonra dağılmıştır ![]() Erzurum Kongresi, Doğu Anadolu’nun kaderini görüşmek üzere toplanmış olsa da memleketin bütününü ilgilendiren meseleler hakkında karar almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Kongrede vatan sınırları belirtilerek, vatanın bir bütün olduğu ve parçalanamayacağı ilan edilmekle, emperyalistlere de Anadolu’nun, öz yurdun işgal edilemeyeceği anlatılmak istenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Erzurum Kongresi’ne, doğal olarak İstanbul Hükümeti ve İşgal Kuvvetleri tepki göstermişler ve, Mustafa Kemal ile Rauf Bey’in tutuklanarak İstanbul’a gönderilmelerini istemişlerdi ![]() ![]() ![]() Erzurum Kongresi yetkilerini Temsil Heyeti’ne devrettikten sonra dağılmış ve Mustafa Kemal de Heyet-i Temsiliye Reisi sıfatıyla Doğu İlleri’nde Cemiyetin teşkilatını yaymak, kökleştirmek için çalışmalara başlamıştı ![]() ![]() Sivas Kongresi’nin hazırlık çalışmaları yapılırken gerek kamuoyu gerekse temsilciler bazı fikirler çerçevesinde çatışmalar ya da çelişkiler yaşamakta idi ![]() Bazıları tümden, Damat Ferit’in görüşlerini paylaşıyorlar; bu Kongre’nin İngilizler başta olmak üzere İtilaf/Anlaşma Devletlerini Osmanlılar’a karşı iyice olumsuz bir tavır içine sokacağını ileri sürüyorlardı ![]() ![]() ![]() Bunların dışında, Kongre’ye taraftar olanlar, hatta katılmak isteyenlerin seçimi veya seçildikten sonra Sivas’a gönderilmeleri İstanbul tarafından her çeşit taktik kullanılarak engellenmeye çalışılıyordu ki doğal olarak bu da Kongre’ye yönelik düşünceleri etkiliyordu ![]() ![]() ![]() Erzurum Kongresi Kararları Şarkî-Anadolu Vilayâtı’nın Erzurum Kongresi Beyannamesi’dir ![]() Bismillah Mütareke’nin (30 Ekim 1918’de Mondros Limanı’nda) akdini müte’akib gittikçe artan ahd-şikenâne mu’amelat; ve İzmir, Antalya, Adana ve Havalisi gibi aksâmi mühimmei Memalikimiz’in fiilen işgali; ve Aydın Vilayeti’nde ikaa edilen tahammülsüz Yunan fecâyi’i; ve Ermenilerin Kafkasya dahilinde hududlarımıza kadar dayanan (Nahçıvan-Iğdır-Kağızman-Sarıkamış-Kars-Göle’deki) katliamı ve imhâyı İslam siyasetiyle, istila hazırlıkları; ve Karadeniz sahilinde Pontus Hayali’ni tahakkuk ettirmek gayesiyle hazırlıklar yapılması; ve sırf bu maksatla Rusya (Karadeniz) Sahilleri’nden akın akın Muhacir namı altında gelen (Rus teb’ası) Rumların ve bu meyanda da müsellâh (Rum) Eşkıya Çeteleri’nin sevk ü celb edilmesi gibi hadisat karşusunda, Mukaddes Vatan’ın inkısam ve inhilal tehlükesini gören Milletimiz hiçbir iradei milliyeye istinad etmeyen Hükümeti Merkeziyyemiz’in bu âlam ü fecâyi’a çâresâz olamayacağına, emsali meş’umesiyle kaani; ve birçok mü’essirat tahtında, ihtimal ki daha elîm ve gayrikaabili hazm ü kabûl mukarrerata da serfürû edeceğinden, endışenâk bulunuyor ![]() Binâen’aleyh, kendini en yakın ve hûnin tehlikeler karşusunda gören Şarki Anadolu Vilayâtının Mukaddesatını bizzat muhafaza gaayesiyle, her taraftan Vicdanı Millîden doğmuş Cem’iyyetler’in iştirâkıyle, ahîren mün’akid olan Erzurum Kongresi, 7 Ağustos 335 (1919) tarîhinde mesâ’îsine hitam vererek bi-Lûtfihi-Taala bervechi âtî mukarreratı ittihaz etti: 1- Tırabuzon Vilâyeti (Rize, Tırabuzon, Gümüşhane, Giresun, Ordu) ve Canik (Samsun) Sancağı’yla, Vilâyâtı Şarkiyye nâmını taşıyan: (Bayazıd/Ağrı ili Erzurum, kuzey Bingöl, Kiğı, Yusufeli ve Bayburd’u içine alan) Erzurum, (Amasya, Tokat, Şarkîkarahisar/Şebinkarahisar, Sivas/Merkez Sancaklarıyla) Sivas, (Siverek, Diyarbekir, Mardin ve Palu kesimini içine alan) Diyarbekir, (Adıyaman, Malatya, Dersim/Tunceli, Harput/Elaziz’i içine alan) Mâmûretilazîz, (Hakâri ve Van illerini içine alan) Van, (Si’ird, Bitlis/Merkez, Muş ve Güney Bingöl/Genç bölgelerinden kurulu) Bitlis Vilâyâtı ve bu saha dahilindeki (Erzincan ve Samsun gibi) Elviyei Müstakılle, hiçbir sebeb ve bahâne ile, yekdiğerinden ve Cami’ai Osmâniyye’den ayrılmak imkanı tasavvur edilmeyen, bir külldür ![]() Sa’adet ve felâkette iştirâki tammı kabul ve mukadderâtı hakkında ayni maksadı, hedef ittihaz eyler ![]() ![]() 2- ‘Osmanlı Vatanı’nın Tamâmiyyeti ve İstiklâli Millimiz’in Te’mini ve Maakamı Saltanat ü Hilafet’in Masûniyyeti içün, Kuvâyî Milliyye’yi ‘amil ve İrâdei Miliyye’yi hakim kılmak esastır ![]() 3- Her türlü işgaal ve müdâhale, Rumluk ve Ermenilik teşkili gaayesine ma'’tûf telâkkî edileceğinden, müttehiden müdâfa’a ve mukaavemet esası, kabûl edilmiştir ![]() ![]() 4- Hükûmeti Merkeziyye’nin bir tazyîki Düvelin karşısında, buraların terk ve ihmâli ıztırârında kalması ihtimaline göre, Makaamı Hilâfet ve Saltanat’a merbûtiyyetini ve mevcudiyyet ve Hukuukı milliyeye kâfil tedâbîr ve mukarrerât, ittihaz olunmuştur ![]() 5- Vatanımız’da öteden beri birlikte yaşadığımız Anâsıri Gayrimüslime’nin Kavânîni Devleti Osmâniyye ile mü’eyyed hukuukı müktesebelerine, tamâmiyle ri’âyetkârız ![]() ![]() 6- Düveli İ’tilâfiyye’ce, Mütâreke’nin imza olunduğu 30 Teşrinievvel 334 (Ekim 1918) tarihindeki hudûdumuz daahilinde kalan; ve her mıntıkasında olduğu gibi, Şarkî-Anadolu Vilâyetleri’nde de, ekseriyyeti kaahireyi İslâmlar teşkîl eden; ve harsî, iktisâdî tefavvuku Müslümanlar’a ‘aid bulunan; ve yekdiğerinden gayrikaabili infikâk özkardaş olan din ve ırkdaşlarımızla meskûn Memâlikimiz’in, mukaasemesi nazariyyessinden bilkülliyeye sarfinazarla; mevcûdiyyetimize, hukuuki târihiyye, ‘ırkıyye, dinniyemize ri’âyet edilmesine; ve bunlara mugaayir teşebbüslerin, tervic olunmamasına; ve bu sûretle, tamâmiyle hakk ve ‘adle müstenid bir karâra, intizâr olunur ![]() 7-Milletimiz insânî, ‘asrî gaayeleri tebcîl; ve fennî, sınâî, iktisadî hâl ve ihtiyâcımızı takdir eder ![]() ![]() ![]() 8- Milletler’in kendi mukadderâtını, bizzât ta’yin ettiği bu târihî devirde, Hükümeti Merkeziyyemiz’in de irâdei milliyeye tâbi’ olması zarûrîdir ![]() ![]() Binâen’aleyh, Millet’in içinde bulunduğu halî zucret ve endişeden kurtulmak çârelerine bizzat tevessülüne hâcet kalmadan, Hükümeti Merkeziyyemizin Meclisi Milli’yi heman ve bilâifatei an toplanması; ve bu suretle, Mukadderâtı Millet ve memleket hakkında ittihaz eyliyeceği bilcümle mukarrerâtı, Meclisi Milli’nin murâkabesine ‘arzetmesi mecbûrîdir ![]() 9- Vatanımızın mâ’ruz kaldığı âlâm ve hâdisât ile, ve tamâmen ‘ayni maksadla Vicdâni Milliden doğan (“Tırabuzon Muhâfazai Hukuukı Milliyye Cem’iyyeti”, “Viyâyâtı Şarkiyye Hukuukı Milliyye Cemiyyeti”, Diyarbekir Muhafazai Vatan” adlarındaki Cem’iyyetlerin İttihâd ve İttifâfından hâsıl olan kütlei ‘umûmiyye, bu kerre, Şarkî-Anadolu Müdâfaai Hukuuk Cem’iyyeti ünvaniyle tevsim olunmuştur ![]() İşbu Cem’iyyet, her türlü fırkacılık cereyanlarından külliyen ‘aridir ![]() ![]() 10- Kongre tarafından müntehab bir “Hey’eti Temsiliyye” kabûl, ve köyler’den bil’itibâr Vilâyât Merâkizi’ne kadar, mevcut Teşkîlati Milliyye, tevhîd ve te’yid olunmuştur ![]() 7 Ağustos 335 (1919) Pencşenbe (İmza Kongre Hey’eti) Erzurum Kongresi Delegeleri listesi Şimdiki Erzurum, Bayburt, Ağrı illerimiz ile Yusufeli Kiğı ilçeleri dahil ![]() Erzurum/Merkez Kazası: Mustafa Kemal Paşa (ATATÜRK) Erzurum/Merkez Kazası: Hüseyin Rauf (ORBAY) Erzurum/Merkez Kazası Mehmed Raif (DİNÇ) Bayazıt Sancağı/Merkez: Hüseyin Avni (ULAŞ) Bayburt Kazası: Abdullahağazade Zahid Bey (PEKİNDAĞ) Bayburt Kazası: Alemdarzade Mehmet Tevfik (ÇORUH) Diyadin Kazası: İsmail Hakkı (NALBANDOĞLU) Diyadin Kazası: Mustafa (SABUNCUOĞLU) Eleşkirt Kazası: Maksud (KAPIKAYA) Hasankale Kazası : Mehmet Cevat DURSUNOĞLU Hasankale Kazası: Battal EYİGÜN Hınıs Kazası: Alaeddin Bey/Paşazade Mehmed Celaleddin Bey İspir Kazası: Cemal AKSU Karakilise (Karaköse-Ağrı)- Süleyman Necati GÜNERİ Kiğı Kazası: Mirüveyszade Kahraman Sabri YAZICI Kiğı Kazası: Yazıcızade Mehmed Sa’id Bey Narman Kazası: Sait Bey (ÖZLÜTÜRK) Tercan Kazası: Namıkefendizade Ahmed Mümtaz ERVERDİ Tortum Kazası: Kâzım YURDALAN Yusufeli (Kiskim) Kazası: Ahmed YARALI Trabzon vilayeti Şimdiki Rize, Trabzon; Giresun, Ordu ve Gümüşhane illerini kapsıyordu ![]() Trabzon/ Merkez Kazası: Abanoszade Hüseyin Avni Bey Trabzon/Merkez Kazası: Hacısalihoğlu Servet Siret (SALİHOĞLU) Akçaaabat (Polathane) Kazası: Serdarizade Hasan Remzi (SERDAROĞLU) Giresun Kazası: Kitapçızade İbrahim Hamdi (Muhsin ELGEN) Giresun Kazası: Duydukzade Dr ![]() Gümüşhane Merkez Kazası: Kadirbeyoğlu Zeki Bey (KADİRBEYOĞLU) Kelkit Kazası: Müderris ve Müftü Hafız Osman Nuri Efendi Maçka Kazası: Eyyübizade Mehmet İzzet Bey Of Kazası: Müfti-Müderris Hafız Yunus Sıdkı (BULUT) Ordu Kazası: Avukat Hasan Hilmi (KORAL) Rize Merkez Kazası: Gençağaoğlu Abaza Hafız İsmail Hakkı (GENÇ) Rize Merkez Kazası: Mehmed Necati MEMİŞOĞLU Sürmene Kazası Eyyübizade Ömer Fevzi EYÜBOĞLU Sürmene Kazası: Kulaçzade Ahmed (KULAÇ) Şiran Kazası: Müftü Hasan Fahri (POLAT) Tirebolu Kazası: Yusuf Ziya (ŞİŞMAN) Vakfıkebir Kazası: Hafız Abdullah Hasib (ATAMAN) Rize Pazar: Ahmed Bey Sivas vilayeti Sivas, Amasya, Şebinkarahisar ve Tokat Sancakları Sivas/Merkez Kazası: Mehmed Fazlullah Efendi Sivas/Merkez Kazası: Yusuf Ziya (BAŞARA) Alucra Kazası: Payaszade Hacı Hüseyin Hüsnü Bey (ÖZDEMİR) Amasya Merkez Kazası: İbrahim Süreyya (YİĞİT) Bey Divriği Kazası: Müftü Hayrullah Efendi Karahisar-ı Şarki (Şebinkarahisar) Kazası: Dr ![]() Koyulhisar Kazası: Çadırcızade Ali Bey Mesudiye Kazası: Serdarzade Mehmed Mustafa Efendi ![]() Niksar Kazası: Mehmed Şeref Efendi ![]() Reşadiye Kazası: Mehmed Sırrı (KAYMAZ) Suşehri Kazası: Çeçenzade İsmail Hakkı Efendi Tokat Kazası: Mehmed Rifat Bey (ARKUN) Zara (Koçgiri) Kazası: Emekli Yüzbaşı Receb Efendi ![]() Erzincan sancağı/mutasarrıflığı temsilcileri Erzincan/Merkez Kazası: Şeyh Hacı Ahmed Fevzi Efendi Erzincan/Merkez Kazası Müfti Hafız Osman Fevzi (TOPÇU) Kuruçay Kazası: Müfti Mehmed Şevki Efendi (YURTBAŞI) Pülümür (Kuzucan) Kazası: Emekli Komiser Abbas Necati Efendi Refahiye Kazası: Taha Kemâleddin Efendi Refahiye Kazası: Tal’at Bey Bitlis vilayeti Bitlis merkez, Muş, Siirt, Kısmen Şırnak ve Genç, Bingöl dahil ![]() Bitlis/Merkez Kazası: İsmail Efendi Bitlis/Merkez Kazası: Emekli Binbaşı Süleyman (HATUNOĞLU) Siirt/Merkez Kazası: Müderris Hafız Mehmed Cemil (AYDIN) Siirt/Merkez Kazası: Hafız Mehmet Hilmi (ÇORAPSIZ) Van vilayeti Hakkari dahil ![]() Vilayet adına: Sa’idefendizade Cazim (ABUŞOĞLU) Vilayet adına: Hocazade Osman Tevfik Bey (ALYANAK) |
![]() |
![]() |
|