Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
boğaz, köprüsünün, yapımı

Boğaz Köprüsünün Yapımı

Eski 07-17-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaz Köprüsünün Yapımı



Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1 Boğaziçi Köprüsü”nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970’de törenle atıldı Kabataş ve Kadıköy’den kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşıyarak tören alanına getirdi 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı
20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)



Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı

4 Ağustos 1971: Kule montajı



17 Ağustos 1971: Kule montajı

Ortaköy kulesinin inşaatı
Mayıs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971’de başlandı 1972’nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi

Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması
Kuleler tamamlanınca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972)



Taşıyıcı çelik halatların çekimi

Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü
İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı

Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı

21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili



Kuleler (henüz tabliyesiz)

Kulelerden birinin içi

Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi

Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı

Tabliye montajı devam ediyor

26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi

26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken

26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere

Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı
1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı

Köprü üzerinde kauçuk menşeili asfaltlama

Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi

23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı



Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi

Yaklaşım viyadüğü inşaatı

Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lido’nun yanı)

20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası

8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı

Yaklaşım viyadüğü inşaatı

(Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi 10 Eylül 1974’de de Haliç Köprüsü açıldı)

(Haliç Köprüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları)

Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandıİnşaat bitmek üzere

Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı (Cumhuriyet’in 50 Yıldönümü)

Açılış sabahı

30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar

Açılış töreni Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler
Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi) Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi) Hatta gazetelerde şu örnek verilmişti: “Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir” Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden

30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı



30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi

İlk 24 saat içinde; 28126 motorlu araç köprüden geçti Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti Köprü 440 milyon liraya maloldu



Köprünün açıldığı hafta
Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira) Köprünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak köprüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi Ancak köprüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi

Alıntı Yaparak Cevapla

Boğaz Köprüsünün Yapımı

Eski 07-17-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Boğaz Köprüsünün Yapımı





20 Şubat 1970'de temeli atılan ve Cumhuriyet'in 50 yıldönümü olan 30 Ekim 1973'de büyük bir törenle açılan Boğaziçi Köprüsü'nün kare kare yapılış hikayesi



20 Şubat 1970: Beylerbeyi'ndeki temel atma töreni



Mart 1970'de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı 4 Ağustos 1971'de Kule montajı yapıldı



Kule Montajı: 17 Ağustos 1971



Ortaköy kulesinin inşaatı



Mayıs 1971'de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 197'de başlandı Ocak 1972'de iki çelik kule de yükseldi





Dikey kulelerinin birbirleriyle yatay olarak bağlanması Ocak 1972'de kuleler tamamlanınca Ortaköy'den Beylerbeyi'ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel 2 adet kulavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek ilk birleşim sağlandı





Taşıyıcı çelik halatların çekilmesi





Beylerbeyi Kulesi





21 Şubat 1972'de kılavuz halatlar çekildi





Kulelerden birinin içi





Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı




Montaj devam ediyor





Son tabliye denizden montaja getirilirken 26 Mart 1973'de son tabliye de monajlandı Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı Böylece ilk kez yürüyerek Asya'dan Avrupa'ya geçildi





26 Mart 1973'de son tabliyenin montajı tamamlanmak üzere





Nisan 1973'de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltın dökümüne başlyandı 1 Haziran 1973'de asfalt döküm işlemi sona erdi





Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen levhalar monte edildi





Şubat 1973'de Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen yaklaşım viyadüklerinin inşasına başlandı Mayıs 1973'de bitirildi





Ortaköy yaklaşım viyadüğünün inşaatı





Yaklaşım viyadüğünün inşaası





8 Haziran 1973'de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı





15 Mart 1974'de Çevreyolu'nun önemli geçişlerinden olan Haliç Köprüsü'nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi 10 Eylül 1974'de de Haliç Köprüsü açıldı





29 Ekim 1973'de açılış için mobil şeref tribünü araçları gidiyor





Köprü Cumhuriyetin 50 yıldönümü olan 29 Ekim 1973'de törenle açıldı





Açılış sabahı





Tören alanında yayaların yürüyüşü başladı: 29 Ekim 1973'de

Yoğun yaya geçişi nedeniyle köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca çökme tehlikesi doğabileceği düşüncesiyle derhal yaya geçişlerine son verildi





İlk 24 saat içinden 28 bin 126 motorlu araç köprüden geçti Bu rakam 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti Köprü 440 milyon liraya maloldu





Köprüden yayalara geçiş, 1 lira geçiş ücreti karşılığında 2 Mayıs 1974'de verildi Köprünün taşıyıcı ayaklarının her birinde yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu Ancak köprüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi ve günümüze kadar köprü yaya geçişlerine kapatıldı

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.