![]() |
Mağara Sanatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mağara Sanatı![]() Mağara resimlerinin tarihi M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geyik Şaman ![]() Daha önceki seminerlerde mağara resimlerinin dinsel bir nitelik taşımadığı yönündeki iddialara değinmiştim ![]() ![]() ![]() Maabet Duvarı ![]() Diğer Şamanlar Bir önceki resimde bir “bizon şaman”ın resmedildiğini gördük… Burada ise bir “aslan şaman” yanında ise bir “ayı şaman” görüyoruz… ![]() Eskizler Mağara resimlerinde insanlara kıyasla hayvan çizimleri çok daha fazla sayıda… Ancak tarih-öncesi insanların tanıdığı bütün hayvanlar aynı sıklıkta çizilmemiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Les Trois Freres mağarasında bulunan bir bizon kazıması… Bu örneği bulduğum sayfanın sahibi, söz konusu “kazıma”nın (engraving), bir duvarı resmi için bir taslak olabileceğini düşünüyor ![]() Yontular, Kabartmalar ![]() ![]() Mağara kabartma ve yontularından örnekler… En üstteki dizide, birincisi kum taşına bir kabartma, ikincisi geyik boynuzundan bir yontu, üçüncüsü ise kireç taşına bir kabartma; üçüncü kabartmanın ortasında sanatçının ayak izlerini görmek mümkün ![]() Bir çok gerçekçi resmedilmiş figürün aynı zamanda anlamı hala spekülasyon konusu olan geometrik desenlerle süslenmiş olduğunu görüyoruz ![]() ![]() Asa ![]() Fransa’da Mas d’Azil’de bulunmuş, Ren geyiği boynuzundan yapılma bir “asa” ya da değnek… Resimden ne kadar okunabiliyor bilemiyorum ama asanın üzerine üç at başı oyulmuş… Biri, cinsiyeti belirlenemeyen bir tay, bir yetişkin at, bir de derisi yüzülmüş bir at kafatası… Bu atlar hayat çevrimine dair simgesel bir anlam mı taşıyordu? Asanın kendisi şamanistik törenlerde kullanılan araçlardan biri miydi? Ancak tahmin yürütebiliyoruz ![]() Hayvanlar- At ve Gergedan ![]() Taş çağı insanlarının tanıdıkları at, bugün bildiğimiz at değil, “przevalski” atı ya da Çin atı diye bilinen bir tür ![]() ![]() ![]() Lascaux mağarasından bir gergedan silueti ![]() ![]() Avustralya ![]() ![]() Genellikle Kaya sanatı örneklerinde kadın betimlerine pek rastlanmadığını söylemiştim ![]() ![]() ![]() ![]() “Cupule” ![]() Mağara sanatının yegane örnekleri, zannedilebileceğinin aksine, figüratif örnekler değil… En az onlar kadar eski olan bir başka biçim araştırmacıların “cupule” diye adlandırdıkları, taş üzerine kasıtlı olarak açılmış ve genellikle çapı 5 sm olan delikler… “Cupule”leri gerek şekilleri, gerek boyutları itibariyle, hem doğal oyuklardan hem, besin ya da boya malzemeleri saklamak için açılmış daha “işlevsel oyuklardan ayırt etmek mümkün (işlevsel oyukların çapları 8 ila 30 sm arasında değişiyor) ![]() Ayrıca depolama amacıyla açılmış işlevsel oyuklar neredeyse her zaman yatay yüzeylerin üzerine açılırken “cupule”ler, genellikle dikey taşlar üzerine açılmış ![]() ![]() ![]() 10 yıldır Hawai’de “cupule”ler üzerine araştırma yapan Dr ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yandan “cupule”lerin figüratif desenler için birer malzeme olarak, özellikle de yukarıdaki çizimde görüldüğü gibi göz niyetine kullanıldığı örneklere de rastlıyoruz ![]() Oyuklar Ancak oyukların figüratif çizimlerle iç içe kullanılmasının en yaygın biçimlerinden biri, daha önceden açılmış bir “cupule”in bereket ya da cinsellik çağrıştıracak şekilde çizilen (kazılan) figürün bir yerine yerleştirilmesi ![]() ![]() Tarihöncesi Priapos ![]() Araştırmacılar yandaki resmin sol altında zorlukla da olsa seçebileceğiniz “desen”i “fallus tasarımı” diye adlandırıyorlar ![]() ![]() Sahra Sanatı ![]() Libya’daki Messak sitesinde bir mamut çizimi… Daha eski mağara sanatı örneklerinden farklı olarak burada açık havada bırakılmış bir çizim (ya da “kazım- engraving” ile karşı karşıyayız ![]() ![]() ![]() Çad’ın Ennedi bölgesinden br figür ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|