Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > Serbest Forum

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
anadol, deki, otomobil, tarihcesi, türkiye

Anadol Ve Türkiye' Deki Otomobil Tarihcesi

Eski 07-17-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Anadol Ve Türkiye' Deki Otomobil Tarihcesi



1960'lı yıllara kadar Türkiye'de sadece Amerikan otomobilleri ve bazı Avrupa otomobilleri bulunuyordu Ancak ülkede bir döviz darboğazı vardı Hem ithal edilen otomobiller, hem de bu otomobillere gerekli olan yedek parça için yabancı ülkelere önemli miktarlarda döviz akıyordu 1960 ihtilali' nin ardından milli bir otomobil yapılması için Devlet Başkanı Cemal Gürsel' in ilgisi ve desteği ile Adapazarı Vagon Fabrikası'nda, çeşitli otomobillerden toplanan aksamlar ve elde imal edilen parçalarla bir kaç ay içinde Devrim ortaya çıktı Ford Consul tarzı olan bu araç, örneğin camı başka bir otomobilden, farı başka bir otomobilden adapte edilerek oluşturulduğu için, çok da fazla yerli otomobil olarak lanse edilebilecek bir çalışma değildi Prototiplerin törenlere yetiştirilmeye çalışılırken, kalabalık yüzünden benzin
alınamayınca, resmi geçit sırasında benzini bitti Devrim projesi rafa kaldırıldı
(Devrim otomobili DDY Eskişehir Fabrikası' nda görülebilir)

Anadol hikayesine gelirsek, sanayici Vehbi Koç'un yerli otomobil üretmek gibi bir hayali vardı Aslında Vehbi Koç'un otomobil sevgisi eskilere dayanıyordu 1928 yılında Ford ürünlerinin Ankara bayisi olan Koç, ikinci Dünya Savaşı'ndan sonra da italyanlar'la Fiat traktörlerinin Türkiye'de üretimi için işbirliğine girmişti 1959'da kurduğu Otosan Fabrikaları'nda Ford markası altında kamyon üreten Koç, artık Türk otomobilini Otosan Fabrikaları'nın çatısı altında üretmek istiyorduKoç Türkiye'de otomobil üretimiyle ilgili olarak Ford'la görüşmeye gittiğinde firma yetkilileri ona küçük rakamlarda üretim yapmanın anlamlı ve karlı olmadığını anlattılar veotomobil ithal ederek satmaya devam etmesini salık verdiler; çünkü 1966yılında Türkiye'de 91 bin araçlık otomobil parkı vardı ve yıllık otomobil satıştan da 2 ila 3 bin civarındaydı Ancak Koç yılmadı; çünkü ona göre ithalat, döviz kaybı demekti

Bununla birlikte Ford yöneticilerinin de belirttiği gibi yılda 23 binlik üretim, yapılan yatırımı amorti etmezdi; çünkü bir otomobilin kalıp maliyeti 50 ila 60 milyon doları buluyordu ve bu da her bir otomobile sadece kalıp maliyeti için 4 bin dolarlık amortisman payı demekti Bu paraya o yıllarda neredeyse bir otomobil satın almak
mümkündü

Sac karoserli bir otomobilin küçük üretim rakamlarında pahalıya mal olması, Koç Grubu'nu yeni arayışlara yöneltti 1963 yılında Otosan'ın Ankara'daki dağıtım şirketi Otokoç'un önünde oturan Bernar Nahum (Otomotiv Grubu Başkanı) ve Rahmi Koç'un dikkatlerini yedek parça almak için gelen bir bayinin pikapı çekti Pikapı incelemeye başlayan Bernar Nahum ve Rahmi Koç, aracın karoserinin sacdan yapılmadığım anladılar Bunun üzerine motor kaputunu açınca israil yapımı (Autocar firması) bir kasaya sahip olduğunu gördüler Aracın sahibi, karoserde 'fiberglas' isimli yeni bir malzemekullanıldığını söyleyince bu yeni malzeme Koç' ların ilgisini çekti

Ekim 1963'te fiberglas malzemesinin imalat tekniklerini incelemek için israil'e giden Rahmi Koç, seyahat dönüşünde hazırladığı raporda israil'deki fabrikada fiberglas karoserin çok ilkel ve özensiz metotlarla üretildiğini ve israilli üreticilerle işbirliği yapılamayacağını kaydetti Bu arada israil'deki üreticinin teknolojisini ingiltere'deki Reliant fırmasından aldığı, Reliant otomobillerinde de fiberglas malzeme kullanıldığı öğrenildi Bernar Nahum, Reliant'ın yöneticisi Raymond Wiggin'le Ocak 1964'te Atina'da görüştü; Mayıs ayındaysa Vehbi Koç, Rahmi Koç ve Bernar Nahum Reliant'ın ingiltere Tamworth/ Staffordshire'deki tesislerini ziyaret ettiler Reliant'ın gerek teknolojisi, gerekse üretim prosesleri oldukça moderndi Reliant firması, önceleri motorsiklet bazlı hafif araçlar yapmaktayken bu imalatı geliştirmiş ve özellikle 3 tekerlekli araçlarda (Regal, Robin, Kitten, Bond Bug vs) uzman bir üretici olmuştu

Ayrıca yüksek performanslı spor otomobiller (Scimitar, Sabre vs), aile otomobilleri (Rebel) ve hafif ticari araçlar (Ant) ile iç ve dış pazarlar için bir çok model ve prototip üretmekteydi

Koç Grubu Reliant'la işbirliğine olumlu bakıyordu Ancak Türkiye'ye dönünce projeyi Başbakanlık'a onaylatmak gerekiyordu Başbakanlık ise Makina Kimya Endüstrisi'nin onayını istedi Ancak MKE'nin teknik kadrosu, yeni bir üretim sistemiyle imal edilecek bir otomobili onaylamayacaklarını belirtti Böylece fiberglas otomobil doğmadan sekteye uğradı Bu arada Otosan'da üretilen Ford kamyonlarının orijinal tasarımı değişti Ancak bu tasarım değişikliğini Türkiye'de çabucak uygulamak zordu Maliyet nedeniyle sürücü kabinini fiberglastan imal etme fikri Otosan'da kabul gördü Ford'dan onay alınarak Reliant'a bir şoför kabini yaptırıldı Bu projenin hayata geçmesi ve malzemenin kendisini kanıtlaması Koç'u cesaretlendirdi ve harekete geçirdi

Vehbi Koç Reliant'a giderek bir prototip yaptırmak ve prototipi ilk fırsatta
Ankara'daki hükümet yetkililerine göstermek istiyordu Prensip olarak prototipin iki kapılı olması (Fiberglas üretimi o dönemde ancak iki kapılı üretime müsaitti) ve motor, vites kutusu ve diferansiyelin Ford'dan alınması kabul edildi Aracın dizaynı küçük otomobil ve yüksek performanslı otomobiller konusunda uzman olan David Ogle'a ait Ogle Design tarafından üstlenildi Ogle Design, sadece otomobil değil bir çok alanda tasarım yapan çok başarılı bir firmaydı Bizim Anadol'u , bu ekibin şefi Tom Karen dizaynetti Aslında bu araç, Ford Cortina taslakları ve Ogle Design firmasının Reliant için tasarladığı yüksek performanslı Scimitar Coupe modeli baz alınarak tasarlandıPrototipin imali sırasında hükümet değişti Yeni hükümetin Sanayi Bakanlığı projeyi onaylamak için prototipi incelemek istedi

Reliant tarafından FW 5 (Sabre) olarak adlandırılan prototip, tam olarak hazır olmamasına rağmen yola çıkarıldı ve ingiltere'den istanbul'a 63 saatte geldi Otomobili 22 Aralık 1965'te inceleyen ve deneme sürüşü yapan Sanayi Bakanlığı yetkilileri, üretimi 10 ay da gerçekleştirmeleri ve fiyatının 30 bin liranın altında olması şartıyla üretim izni vereceklerini açıkladılar 10 Ocak 1966'da resmi başvuru yapıldı 1966 hummalı bir çalışma yılı oldu Otosan için Bu arada otomobile isim koymak için bir anket düzenlendi Ankete gelen 100 bini aşkın mektupta iki binden fazla isim önerisi vardı Bunlar içinde en beğenilen Veko (Vehbi Koç), Anadolu, Anadol, Otosan gibi teklifler olmuştu Divan Oteli'nde yapılan dört ayrı toplantı sonunda bu isimler arasında yeni otomobile 'Anadol' ismi uygun görüldü

Planlandığı gibi 19 Aralık 1966'da ilk yerli otomobil olan Anadol üretim bandından indi Otomobilin satış fiyatı 26 bin 800 liraydı ve bu
rakam1966'daki döviz kuruyla 2 bin 980 dolara eşitti ilk üretilen ikikapılı Anadol'da 12 litrelik (1198 ccm Anglia motor) Ford motoru vardı, ilk yıl 1750 adet üretilen Anadol'un üretimi daha sonraki yıllarda 8 bine kadar ulaştı Seriye 71 yılında 4 kapılı Anadol da katılırken iki kapılı modelin üretimi 1975 yılında sona erdi Motorların kapasitesi 12 litreden 13 litreye yükseltildi

üte yandan Otosan'da başkanlığı Bernar Nahum'un oğlu Jan Nahum'un yürüttüğüar-ge departmanı yeni otomobiller geliştiriyordu

Bunlardan Anadol STC 16 (spor otomobil) ve Anadol SV 1600 (Bertone tasarımı ve Reliant Scimitar Estate Coupe taslaklarının 4 kapılı binek Anadol modeline adaptasyonu) 1973' te, Böcek (hobi otomobili) ise 1975' te üretildi 16 litre motorların kullanıldığı STC 16 modelinden üç yılda toplam 176 adet, SV 1600 station modelindense 9 yılda toplam 6 bin 72 adet üretildi Böcek ise üretimde kaldığı bir yıl içinde 202 adet sattı Tek kapılı Anadol 1966-1975 yılları arasında 19 bin 715 adet üretilirken dört kapılılar 1971-1981 yılları arasında 35 bin 365 adet satıldı STC 16 düşünce olarak çok iyi bir arabaydı ve performansı da çok iyiydi Ancak dönemin
koşulları, bu modelin otomotiv tarihinde alabileceği gerçek yerin anlaşılamaması, 2 kişilik bir otomobilin o günkü şartlarda aşırı lüks görülmesi ve bu nedenle geniş kitlelere yayılamaması sebebiyle bu otomobil ortadan kayboldu

1970'li yılların sonunda da Otosan'da farklı çalışmalar devam etti ürneğin trendin sürekli modernleşmeye dayandığı bu döneme Otosan da ayak uydurmak istedi ve Jan Nahum ekibi üağdaş adı verilen ve akademik ödül de kazanan aile tipi bir otomobil prototipi ürettiler Ancak ülkenin içinde bulunduğu şartlar müsait olmadığından, bu modelin üretimi gerçekleştirilemedi Bu dönemde Reliant firmasına, Bertone tasarımcısı Marcello Cardini (Lamborghini Miura, Counttach modellerinin tasarımcısı) tarafından çizilen FW 11 (Scimitar Se 7) olarak lanse edilen otomobilin prototipi yaptırıldı
Ancak Otosan yönetimi bu otomobilin satış şansının az olduğunu düşündü Toplam 4 adet yapıldığı sanılan bu prototipin 1 tanesin ingiltere'de, 1 tanesinin Fransa ya da isveç'te olduğu, bir tanesinin de Türkiye' ye gönderilmiş olduğu sanılmaktadır Bu otomobil 1980 Birmingham Otomobil Fuarı' nda Reliant standında prototip olarak sergilendi ve büyük bir ilgi gördü

Bu otomobil daha sonra tasarımındaki ufak tefek değişikliklerle sac karoserli (Bagaj kapağı fiberglas kaldı) olarak Citroen firması tarafından BX adıyla üretildi! üretimde kaldığı
12 yıl boyunca Citroen firmasının est-seller' ı oldu!

Anadol'un SV 1600 modelini sedana çevirerek ürettiği son tasarımı 16 SL 981'de piyasaya sürüldü Orjinal ve özgün bir tasarıma (hatta füturistik oduğu ve uzun süre üretimde kalabileceği zannedilen) sahip olduğu düşünülen bu model 4 yıl içinde toplam 1013 adet üretildi ve satış yetersizliğinden üretimi durduruldu Aslında kasa formu olarak çok kötü değildi ancak,yakalamak istediği tarza ulaşamamıştı Biçimsiz bir arka dizayn ve stoplambaları, oransız ön görünüm, aracın modern görüntüye kavuşturulmaya çalışılırken atlanan detaylar, eski modelden daha eski SL modellerinden daha az sevilmesine yol açtı Bu dönemde Anadol'ların kıtır kıtır doğranması da arabanın prestijini düşürdü

Ayrıca, Tofaş'ın çıkardığı yeni modeller!, Renault' un motor ve aksesuar atakları ! ve az da olsa ithal otomobillerin artması ile bu modelin satış sansı iyice azaldı Anadol' ları keserek kamyonet yapma vicdansızlığı, aslında bizdeki geçmişe saygısızlık, biraz da vandalist bir intikam alma duygusu ile bu araçlardan kurtulunması gerektiğiparanoyası, güzelim arabaları yok etti Aslında Anadol daha piyasaya çıkar çıkmaz, bir şeyden anlamadığı halde illa ki karşı çıkma güdüsü ile hareket eden gruplar tarafından "YOK EFENDiM iNEKLER YEDi, YOK EFENDiM TAMiRCiDE FARELER KEMiRDi SABAH ARABAYIBULAMADILAR" gibi dedikodular toplumda bu arabaya karşı bir cephe
oluşturmuştu bile Aslında aracın handikapları çok fazla değildi Ancak "BiZ BiR şEY BECEREMEYiZ" arabeskliğinin altında ezilen kitleler, belki de yerli otomotiv sektörünün gelişmesini istemeyen dönemin ithalatçıları, her türlü aleyhte kampanyayı yürütmüşlerdi

Buna karşın yine de bu arabayı anlayan bir kullanıcı ve hayran kitlesi vardı Anadol'u koca Amerikan arabaları ile mukayese edenler iki aracın farklı kulvarlarda gittiğini ve küçük bir arabanın da aslında ne kadar başarılı olabileceğini görmezden gelmişlerdir Amerikan arabalarının yıllara karşı koyamamaları, buna karşılık, çelik şasili ve paslanmaz GRP karoserili (Glass Reinforced Body) hele o sağlam (Kent motor da tabir edilen Anglia motor ya da Cortina ve Escort motorlu) Anadol'ların her türlü hor görmeye ve kesilme korkusu ile titremelerine karşın hala ayakta olduklarını görmek beni mutlu ediyorVe Anadol dünya klasik otomobil literatürlerinde yerini çoktan aldı bile (1967 Anadol A1 ve !973 STC 16) Anadol bantlara veda ettiği 1984 yılına kadar toplam 62 bin 543 adet üretildi ve yerini sac karoserli Ford Taunus'a bıraktı

Anadol, şu anda ingiltere'de de bazı otomobil meraklılarının elinde bulunan ve klasik statüsündeki bir otomobildir (ingiltere' de Reliant Anadol olarak anılır) Ayrıca Reliant firması bu işbirliğini iyi bir referans olarak kullanmıştır Reliant ve Ogle Design ile ilgili Web siteleri ile bazı literatür sitelerinde Anadol'u görebilirsiniz Anadol'u tasarlayan Prof Tom Karen halen Ogle Design' in başındadır Ayrıca BBC televizyonunda 1967 yılında Anadol ile ilgili tanıtıcı bir program yapılmıştı Ancak bu filmin şu anda kayıp olduğu belirtiliyor

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.