![]() |
Nasıl Empati Kurabiliriz?.. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nasıl Empati Kurabiliriz?..Empati başkaların inançlarını, arzularını ve özellikle de duygularını kendimizinkileri empoze etmeden anlayabilmek, başkalarını "okuyabilmek" anlamına gelir Dinleme ve empati diğer insanlarla ilişki kurma yolunda önemli meziyetlerdir Çoğumuz günün %70'ini iletişim kurarak geçiririz, bunun %45'i ise dinleyerek geçer ![]() Hepimiz dinlenilmek isteriz, görmezden gelinmek ya da yok farz edilmek küçük düşürücüdür ![]() Dinlemek karşıdaki kişinin sözcüklerini duymaktan daha öte bir şeydir ![]() ![]() Empati insanın kendisini başkasının yerine koyarak onun hissettiklerini anlayabilmek ve benzer şekilde içimizde hissedebilmek anlamına gelir ![]() ![]() Peki amaç nedir? Karşımızdaki kişiyle ilgilendiğimizi ve onu anladığımızı gösterir, böylece bizimle konuşmaktan hoşlanır ve bize daha çok açılırlar ![]() Yanlış anladığımız bir durumda kişiye yanlış edindiğimiz izlenimleri düzeltme hakkını vermiş oluruz ve insanlar hakkında daha çok şey öğreniriz ![]() Diyaloğu duygusal açıdan daha önemli noktalara çekebiliriz ![]() Dinlerken konuşan kişinin olduğu gibi kabul edildiğini hissettirerek güvenini kazanır ve bize daha yakın hissetmesini sağlamış oluruz ![]() Sonuçta derin konulara girerek kişi duygularını açar ve kendisine yönelerek kendisini keşfeder ![]() Anlayabildiğimiz için öfke ve iritasyonumuz da azalmış olur ![]() ![]() Önyargılarımız azalır, herkesin anlaşılabilir olduğunu fark ederiz ![]() Anlamlı, daha yardımcı ve samimi arkadaşlıklar kurarız Bu yolda atılacak ilk adım iyi ve aktif bir dinleyici olabilmektir: Aklınızda kalan yakın arkadaşlarınızı, öğretmenlerinizi ve aile fertlerini bir düşünün ![]() ![]() Maine Üniversitesi'nde bir araştırmacı olan Dr ![]() Kendi duygularını ve fikirlerini diğerine yansıtmaya değil diğerine yönelmeye eğilimlidirler ![]() Kendilerini korumaya ve defansif davranmaya çalışmazlar ![]() ![]() Karşıdaki kişinin rollerini, bakış açılarını ve deneyimlerini hayal etmeye çalışırlar, kendi yaşantıları ile benzerlik kurmaya çalışmazlar ![]() Bir eleştirmen gibi değil, bir alıcı gibi dinlerler ![]() ![]() Bu da ilk olarak diğer kişiyi gerçekten merak etmeyi ikinci olarak ise dikkatli dinlemeyi engelleyen bir takım bariyerlerden uzak durmakla olur ![]() Konuşanla kıyas içine girmek (kim daha akıllı?vs ![]() Konuşmacının aklından geçenleri okumaya çalışmak (acaba aptal olduğumu mu düşünüyor vs ![]() Karşıdaki konuşurken kendisinin bir sonraki adımda neler söyleyeceğini tahmin etmek konuşulanları ayıklayarak dinlemek ![]() Söylemleri henüz tamamlanmadan yargılara varmak (örn: saçma, sıkıcı, aptalca vs ![]() Kişi konuşurken hayallere dalıp başka şeyler düşünmek ![]() Konuşanı dinlemek yerine kendi deneyimlerimizi hatırlamak ![]() Konuşma tamamlanmadan vereceğimiz öğütleri planlamak ![]() Konuşmayı karşılıklı tartışılması gereken entelektüel bir düzeye çekmeye çalışmak ![]() Her zaman haklı olduğunuzu ve dinlemeye ihtiyacınızın olmadığını düşünmek ![]() Sohbet ne zaman ciddi bir boyut alsa çabucak konu değiştirmek ![]() Sürekli aktif bir dinleyici olmak kolay değildir, konsantrasyonumuzu ancak 15-20 dakika sürdürebiliriz ![]() ![]() Şu soruları sormamız gerekir: konuşan kişi kendisiyle ilgili ne düşünüp ne hissediyor? Dünyayı nasıl görüyor? Ve son olarak sözcükleri olduğu kadar yüz ifadesi ve beden dilini de "dinlemeliyiz" ![]() ![]() İyi bir dinleyici konuşan kişinin gözlerinin içine bakar, gülümseyerek destekler, yukarıda bahsedilen bariyerlerden uzak kalıp anlamaya çalışarak sırası geldiğinde kendi düşünce ve deneyimlerini de özgürce paylaşır ![]() İyice dinledikten sonraki ikinci adım empatik yanıttır: İyi bir dinleyici anladığını belirtir tarzda uygun bir şekilde yanıt da vermelidir ![]() İşte bu yanıt empatidir ![]() ![]() ![]() Örneğin sevdiği kişiyi henüz kaybetmiş birisine "nerede oldu", ne zaman oldu ya da nasıl oldu gibi sorulardan ziyade "çok acı duyuyor olmalısın" "kendini yalnız hissediyor olmalısın" şeklinde yanıtlar verilebilir ![]() ![]() Karşınızdaki kişi size problemlerinin detaylarını anlatırken siz de kendinizi daha çok konuşmak ya da yorum yapmak zorundaymış gibi hissedebilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Empatik yanıtın doğruluğu konuşan kişi yanıt verene kadar ölçülemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Empati ile sempatiyi karıştırmamak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Empati kuran kişi karşısındaki kişinin dünyasının tamamına girebilirken, sempati duyan kişi sadece onayladığı ve katıldığı , kendisine de dokunan kısmı kadarına girebilir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|