Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Beslenme, Diyet ve Sağlık

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
empati, kurabiliriz

Nasıl Empati Kurabiliriz?..

Eski 07-17-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Nasıl Empati Kurabiliriz?..



Empati başkaların inançlarını, arzularını ve özellikle de duygularını kendimizinkileri empoze etmeden anlayabilmek, başkalarını "okuyabilmek" anlamına gelir

Dinleme ve empati diğer insanlarla ilişki kurma yolunda önemli meziyetlerdir

Çoğumuz günün %70'ini iletişim kurarak geçiririz, bunun %45'i ise dinleyerek geçer

Hepimiz dinlenilmek isteriz, görmezden gelinmek ya da yok farz edilmek küçük düşürücüdür


Dinlemek karşıdaki kişinin sözcüklerini duymaktan daha öte bir şeydir O kişinin vermek istediği mesajı, içinde bulunduğu durumu ve duygularını gerçekten anlamak ve kabul etmek anlamına gelir

Empati insanın kendisini başkasının yerine koyarak onun hissettiklerini anlayabilmek ve benzer şekilde içimizde hissedebilmek anlamına gelir Kızılderililerin de dediği gibi : "başkasının mokasenlerinde 1 mil yürümek"

Peki amaç nedir?


Karşımızdaki kişiyle ilgilendiğimizi ve onu anladığımızı gösterir, böylece bizimle konuşmaktan hoşlanır ve bize daha çok açılırlar

Yanlış anladığımız bir durumda kişiye yanlış edindiğimiz izlenimleri düzeltme hakkını vermiş oluruz ve insanlar hakkında daha çok şey öğreniriz

Diyaloğu duygusal açıdan daha önemli noktalara çekebiliriz

Dinlerken konuşan kişinin olduğu gibi kabul edildiğini hissettirerek güvenini kazanır ve bize daha yakın hissetmesini sağlamış oluruz

Sonuçta derin konulara girerek kişi duygularını açar ve kendisine yönelerek kendisini keşfeder Bu anlamda da terapötik bir anlam kazanır

Anlayabildiğimiz için öfke ve iritasyonumuz da azalmış olur Anlayabilmek affedebilmektir

Önyargılarımız azalır, herkesin anlaşılabilir olduğunu fark ederiz

Anlamlı, daha yardımcı ve samimi arkadaşlıklar kurarız

Bu yolda atılacak ilk adım iyi ve aktif bir dinleyici olabilmektir:


Aklınızda kalan yakın arkadaşlarınızı, öğretmenlerinizi ve aile fertlerini bir düşünün Sizin üzerinizde etki bırakmış insanların kuvvetli dinleyiciler ve empati yeteneklerini geliştirebilen insanlar olduklarını fark edeceksiniz

Maine Üniversitesi'nde bir araştırmacı olan Dr Marisue Pickering'e göre empatik dinleyenlerin 4 özelliği aşağıdaki gibidir:


Kendi duygularını ve fikirlerini diğerine yansıtmaya değil diğerine yönelmeye eğilimlidirler

Kendilerini korumaya ve defansif davranmaya çalışmazlar Bu şekilde karşıdaki kişiye odaklanmak güçtür

Karşıdaki kişinin rollerini, bakış açılarını ve deneyimlerini hayal etmeye çalışırlar, kendi yaşantıları ile benzerlik kurmaya çalışmazlar

Bir eleştirmen gibi değil, bir alıcı gibi dinlerler Bir uzlaşma ve anlaşma sağlamaya uğraşmazlar

Bu da ilk olarak diğer kişiyi gerçekten merak etmeyi ikinci olarak ise dikkatli dinlemeyi engelleyen bir takım bariyerlerden uzak durmakla olur Bu bariyerlere örnek vermek gerekirse:

Konuşanla kıyas içine girmek (kim daha akıllı?vs)

Konuşmacının aklından geçenleri okumaya çalışmak (acaba aptal olduğumu mu düşünüyor vs)

Karşıdaki konuşurken kendisinin bir sonraki adımda neler söyleyeceğini tahmin etmek

konuşulanları ayıklayarak dinlemek

Söylemleri henüz tamamlanmadan yargılara varmak (örn: saçma, sıkıcı, aptalca vs)

Kişi konuşurken hayallere dalıp başka şeyler düşünmek

Konuşanı dinlemek yerine kendi deneyimlerimizi hatırlamak

Konuşma tamamlanmadan vereceğimiz öğütleri planlamak

Konuşmayı karşılıklı tartışılması gereken entelektüel bir düzeye çekmeye çalışmak

Her zaman haklı olduğunuzu ve dinlemeye ihtiyacınızın olmadığını düşünmek

Sohbet ne zaman ciddi bir boyut alsa çabucak konu değiştirmek

Sürekli aktif bir dinleyici olmak kolay değildir, konsantrasyonumuzu ancak 15-20 dakika sürdürebiliriz Zaman zaman dikkatimiz dağılabilir, ancak önemli olan konuya tekrar dönüp sorular sorarak netlik kazanmaktır


Şu soruları sormamız gerekir: konuşan kişi kendisiyle ilgili ne düşünüp ne hissediyor? Dünyayı nasıl görüyor?

Ve son olarak sözcükleri olduğu kadar yüz ifadesi ve beden dilini de "dinlemeliyiz" Diğer bir deyişle satır aralarını da okumalıyız

İyi bir dinleyici konuşan kişinin gözlerinin içine bakar, gülümseyerek destekler, yukarıda bahsedilen bariyerlerden uzak kalıp anlamaya çalışarak sırası geldiğinde kendi düşünce ve deneyimlerini de özgürce paylaşır

İyice dinledikten sonraki ikinci adım empatik yanıttır:

İyi bir dinleyici anladığını belirtir tarzda uygun bir şekilde yanıt da vermelidir


İşte bu yanıt empatidir Üzgün olduğumuz zaman duygularımızı tarif etmek ve paylaşmak için empati kurabilen bir insanla konuşma ihtiyacı duyarızbuna göre empati kurabilen kişi karşısındakinin hareket ve koşullarına değil duygularına odaklanmalıdır

Örneğin sevdiği kişiyi henüz kaybetmiş birisine "nerede oldu", ne zaman oldu ya da nasıl oldu gibi sorulardan ziyade "çok acı duyuyor olmalısın" "kendini yalnız hissediyor olmalısın" şeklinde yanıtlar verilebilir Üzgün olduğumuz zaman sorunları çözmeden önce duygularımızla başa çıkabiliyor olmalıyız


Karşınızdaki kişi size problemlerinin detaylarını anlatırken siz de kendinizi daha çok konuşmak ya da yorum yapmak zorundaymış gibi hissedebilirsiniz Bu ilgilendiğinizi gösterebildiğiniz sürece yersiz bir kaygıdır Birkaç kelime dahi buna yetecektir Kişiye konuşmak için olduğu kadar düşünmesi için de zaman tanımalısınız Sessizliği değerlendirmelisiniz


Empatik yanıtın doğruluğu konuşan kişi yanıt verene kadar ölçülemez Konuşan kişi daima haklıdır Sizin yorumunuz tüm psikoloji kitaplarına göre doğru olabilir, ancak kişi sizin gözleminiz ya da yorumunuza katılmadığı zaman empati skorunuz da düşük olacaktır Onu serbest bırakarak kendi içindeki kendi gerçeğini ve dolayısıyla sorunları çözmesi için kendi gücünü kullanabilmesini sağlayabilmelisiniz Bu durum hem terapilerde hem de arkadaşlık ilişkilerinde geçerlidir


Empati ile sempatiyi karıştırmamak gerekir Sempati karşımızdaki kişinin olumsuz ve sıkıntı veren duygularını paylaşmaya odaklıdır Empati ise herhangi belirli bir duygu ya da düşünceye yönelik değildir Sempati aynı zamanda kişinin duygu, düşünce ya da inançlarına bir ölçüde katılmak ve onaylamayı da kapsar, empatide ise katılalım ya da katılmayalım önemli olan şey anlamaktır


Empati kuran kişi karşısındaki kişinin dünyasının tamamına girebilirken, sempati duyan kişi sadece onayladığı ve katıldığı , kendisine de dokunan kısmı kadarına girebilir Empatiyle yaklaşan kişinin verdiği yanıtlar da daha derin ve kapsamlı olacaktır


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.