Prof. Dr. Sinsi
|
Nlp Sözlüğü
NLP Sözlüğü
1 Accessing Cues (Erişim İpuçları) : Dışsal işaretler bize nasıl düşündüğümüzle ilgili bilgi verir
2 Analogue ( Analojik) : Analojik farklar , süreklidir Ölçü farklılığı gibi Dijital’in karşılığıdır
3 Analogue Marking (Analojik İşaretleme) : Bir cümledeki sözcükleri sözel ya da sözel olmayan bir ipucuyla işaretlemek
4 Anchoring (Çapa Atma) : İçsel ya da dışsal herhangi bir temsilin , bir tetikleme ile belirli bir tepkiye bağlanmasıdır Çapalar kendiliğinden oluşabildiği gibi , isteyerek de oluşturulabilir
5 As if Frame (Sanki Çerçevesi) : Aslında şu anda sizde olmayan bir yeteneği,beceriyi,yapabilme gücünü sanki sizde varmış gibi taklit etmenizdir
6 Associated (İçeriden gözlem ya da Katılımcı durumda olmak) : Bir deneyimin anısıyla ilişkiniz Sanki gözünüzle görüyormuşsunuz gibi
7 Auditory – A (İşitsel) : İşitmeyle ilgili temsil sistemi İçsel ya da dışsal olabilir Aynı zamanda Auditory Tonal (At) olarak da bilinir
8 Auditory Digital – AD (İşitsel Dijital) : Mantık ile ve kendi kendinizle konuşma şekliniz ile ilgili Temsil Sistemidir
9 Bactrack (Sözü Tekrarlamak) : Bir toplantıda geçen bir konuşmaya geri dönmek , onu özetlemek ve gözden geçirmek
10 Behaviour (Davranış) : Dışsal olarak ürettiğimiz ya da katıldığımız bir etkinlik
11 Being at Cause (Neden olmak) : Bir kişinin eylemlerinin sorumluluğunu almak
12 Beliefs (İnançlar) : Dünya hakkındaki yaptığımız genellemeler ve onun hakkındaki kanılarımızdır Neyi yapabileceğimizi ve neyi yapamayacağımızı belirlerler
13 Break State (Hal-Durum Değişikliği) : Bir hareketi kullanarak ya da dikkati başka tarafa çekerek duygusal halde (emotional state) bir değişikliğe neden olmak,Hali değiştirmek
14 Calibration (Kalibrasyon,Gözlem,Halden Anlama Becerisi) : Belirli bir standarda göre değişiklikleri fark etme ve ölçme becerisi Genellikle dışsal olan ve sözel olmayan iki farklı durum arasında kıyaslamayı kapsar Kıyaslama yoluyla, kişiler, yerler, şeyler, haller ve davranışlar arasındaki farklılıklara dikkat edebiliriz Kalibrasyon becerisi rafine edilmiş duyusal keskinliğe dayanır
15 Chaining (Zincirleme) : Zamansal olarak birbirini izleyen bir haller dizisidir (A series of states)
16 Chunking (Ölçekleme) : Tüme varım ya da Tümden gelim yoluyla hareket ederek bir algıyı değiştirmek Dili kullanarak yapılır
17 Circle of Excellence (Mükemmellik Çemberi) : Farklı ve arzu edilen bir davranış ve düşünme kalıbına erişebilmek için gerekli kaynakları oluşturmak amacıyla yerdeki hayali bir çemberin “Mekansal Çapa (Spatial Anchor)” olarak kullanılmasıdır
18 Complex Equivalence (Karmaşık Denkleştirmeler) : 1 Özel bir şeyin anlamına bağlandığnızda ve 2 biridavranışsal ve diğeri beceriyle ilgili iki önermenin aynı anlama geldiği düşünüldüğünde ortaya çıkar
19 Confusion To (Kafa Karışıklığı-Şaşkınlık) : Richard Bandler tarafından gerçekleştirilmiş orijinal bir kalıptır
20 Understanding (Anlayış) : Alt Modaliteler İçsel Temsillerinizin anlamını değiştirirler ve “Beğenme ve Beğenmeme”nin anlamını oluştururlar
21 Congruence (Tutarlılık) : Bir kişinin davranışları (konuşma tonu,fizyoloji vb ) ile söyledikleri arasında uygunluk olduğunda buna tutarlılık ya da bütünlük denir
22 Conscious (Bilinç) : Bizim şu anda farkında olduğumuz alandır
23 Conscious-Unconscious Integration (Bilinç ile Bilinçdışının Bütünlenmesi) : Düşüncelerinizin ve davranışlarınızın , bilinç ve bilinçdışı düzeylerinde bütünlenmesi , tutarlı olmasıdır
24 Content (İçerik) : Bir hikayenin ayrıntıları Danışanın (client) tarihi
25 Content Reframe (İçeriğin Yeniden Çerçevelenmesi) : Daha fazla içerik ekleyerek bir ifadenin anlamını değiştirmek Bu odak noktasını değiştirecektir Buna “Meaning Reframe (Anlamın Yeniden Çerçevelenmesi)” de denir
26 Context (Bağlam) : İçeriklerin ortaya çıktığı özel bir yer ya da durum(situation)
27 Context Reframing (Bağlamın Yeniden Çerçevelenmesi) : Bağlamını değiştirerek bir ifadenin anlamını değiştirmek
28 Contrastive Analysis (Karşıtlıklardan Yararlanarak Çözümlemek) : Eleştirel Alt-Modaliteleri keşfetmek için iki Alt Modaliteler setini çözümleme sürecidir
29 Convincer (İkna Etme) : Danışanın bilinçli zihnini ikna eden , onu inandıran ya da razı eden herhangi bir şeydir Böylece danışanın bilinçdışı zihni bir şeyler olabilir
30 Convincer Strategy (İkna Stratejileri) : Bir şeyin onaylandığını gösteren kesinlik, güven ve eminlik sağlanmasına yönelik kullanılan bir filtredir
31 Criteria (Kriter) : NLP’nin ‘değerler’ için kullandığı sözcüktür Değerler, sizin için önemli olan ve zamanınızı nasıl kullandığınızı belirleyen şeylerdir
32 Critical Submodality (Eleştirel Alt Modaliteler) : Alt-Modaliteler içinde farklılığı oluşturan farklılıklar,Eleştirel Alt-Modalitelerdir Karşıtlıklardan yararlanarak çözümleme yapma sürecinde keşfedilmişlerdir İki farklı içsel temsil arasındaki farklılığın belirlenmesini sağlarlar
33 CrossOver Matching (Çapraz Eşleştirme) : Bir kişinin dışsal davranışının ya da fizyolojisinin bir yanına, farklı bir fizyolojik hareket ile uyum sağlamak
34 Deductive ( Tümden Gelim) : Genel olandan özel olana doğru akıl yürütmek(reasoning) Diğer adı Chunk Down
35 Deep Structive (Derin Yapı) : Yazılı veya sözlü bir ifadenin yüzysel yapısının bilinçdışı temeli Derin yapının büyük bir kısmı,farkındalık alanımızın dışındadır Konuşulan bir sözün nedeninin ya da anlamının kökünde yatan şeydir
36 Deletion (Silme) : Modelin temelini oluşturan üç büyük süreçten biridir Diğerleri çarpıtma ve genellemedir Silme,biz deneyimimizin bir bölümünü içsel temsillerimize göre dışarı bıraktığımızda ortaya çıkar
37 Derivation (Sözcük türetmek) : Derin yapıdan elde edilen verilerle konuşulan sözcüklerin ortaya çıkması
38 Digital (Dijital) : Dijital bir saatte ya da bir elektrik düğmesinde olduğu gibi farklılıklar ya da değişikliklerin olması Analogue’un karşıtıdır
39 Dissociated (Dışarıdan Gözlem) : Bir deneyimin anısıyla ilişkiniz Sanki bütün bedeninizi bir resimde görüyor gibi
40 Distortion (Çarpıtma) : Modelin temeli olan üç büyük süreçten birisidir Şeyler, İçsel temsillerimize doğru olmayan bir şekilde katıldığında, yanlışlıklar ve çarpıtma ortaya çıkar
41 Double Binds (İkili Bağlar) : Danışana iki ya da daha fazla karşılaştırılabilir alternatifler arasında “özgür seçim” yapma olanağı sağlayan sorulardır Çok düzeyli iletişim kavramı üzerine dayalıdır
42 Downtime (İçe Dönük Dikkat Hali) : Bütün duyusal girişlerin içe odaklanmasıdır Dolayısıyla dışsal dikkate ayrılacak bir dikkat kalmaz
43 Drivers (Sürücüler) : Bir deneyimi anlamlandırmanızdaki en büyük farklılığı yaratan şey Alt-Modalitelerdir Bunları değiştirdiğimizde bütün diğer Alt-Modaliteler farklılıklarını, eleştirel Alt-Modaliteleri de birlikte taşırlar
44 Ecology (Ekoloji) : Herhangi bir değişimin daha geniş bir sistem içinde ortaya çıkardığı ya da çıkarabileceği sonuçların ya da etkilerin üzerinde çalışmaktır
45 Elicitation (Bulmak,Ortaya çıkarmak) : Danışanın bir ruhsal hale girmesi için onu etkileyecek veya sorular yoluyla bilgi edinerek veya davranışını gözlemleyerek onunla ilgili bilgilere erişmektir
46 Embadded Command (Gizli Emir) : Uzun bir cümlenin içinde gizli olan bir emirdir Konuşmalarda ses tonuyla ya da jestlerle ifade edilir
47 Embadded Question (Gizli Soru) : Uzun bir cümlenin içinde gizli olan bir sorudur Konuşmalarda ses tonuyla ya da jestlerle ifade edilir
48 Eye Accessing Cues (Göz Erişim İpuçları) : Gözlerin belirli yönlere doğru hareket etmesi, görsel, işitsel ya da dokunsal bir düşünmeyi gösterir
49 Feedback (Geri Bildirim) : Eylemlerinizin sonuçları, sizin bir sonraki adımınızı etkiler
50 First Position (Birinci Duruş) : Algısal Duruşlardan birincisidir İçeriden gözlem halinde olduğunuzda, kendi gözlerinizden baktığınızda ve yalnızca kendi Dünya Modelinizden yararlandığınızda Birinci Duruştasınız demektir
51 Fractionation (Fraksiyonlama) : Trans halini derinleştirmek için tekrar tekrar transa sokmak
52 Frame (Çerçeve) : Özel bir deneyimin çevresindeki bağlam ya da özel bir bakış açısı
53 Future Pace (Geleceğe Uyarlamak) : Gelecekte ulaşmayı planladığınız bir sonucu zihinsel olarak prova etmenizdir Böylece arzu ettiğiniz sonuç otomatik bir şekilde ortaya çıkar
54 Generalisation (Genelleme) : Çarpıtma ve Silme ile birlikte, Modelin temelini oluşturan üç büyük süreçten biridir Belirli bir deneyim, bütün bir deneyimler sınıfını temsil ettiğinde ortaya çıkar
55 Gestalt (Geştalt) : Belirli bir konu etrafında biriken anılar koleksiyonudur
56 Gustatory (Tatsal) : Tat almayla ilgili Temsil Sistemidir
57 Hallucination (Sanrı) : Gerçekte var olmayan bir şeyin duyumsal deneyimidir
58 Hypnotism (Hipnoz) : İnsanın gevşemiş ve rahatlamış bir hale girmesidir Bu durumdayken bilinçaltı ve bilinçdışı seviyelerde değişiklikler çalışmaya başlar
59 Incongruence (Tutarsızlık) : Bir kişinin davranışlarının sözleriyle uyuşmamasıdır
60 Inductive (Tüme Varım) : Özel olgulardan hareket ederek genel ve soyut bir sonuca ulaşmaktır (Chunking Up)
61 Intent (Niyet) : Bir davranışın ulaşmak istediği sonuçtur
62 Internal Representations (İçsel Temsiller) : Düşünme süreciğimizin içeriğidir ya da bilginin kanıtlarıdır Resimleri,sesleri,hisleri,tatları,kokuları ve kendi kendinle konuşmayı kapsar
63 In time (Zaman İçinde) : ‘Zaman içinde’ özellikli kişiler anılarını önden arkaya,yukarıdan aşağıya,bir ‘V’ içinde kodlamayı tercih ederler Ya da geçmiş, şimdi ve gelecekleri arkalarında ya da içlerindedir
64 Kinaesthetic(K)(Dokunsal) : Duygular ve duyumsamayla ilgili Temsil Sistemidir İçsel ya da Dışsal olabilir
65 Law of Dominant Effect (Baskın Etki Kanunu) : Bir telkin (suggestion) güçlü bir duygu ile aynı anda deneyimlendiğinde daha etkili olur
66 Kaw of Requisite Variety (Gerekli Çeşitlilik Kanunu) : Verili bir fiziksel sistem içinde, sistemin bir bölümü en esnek davranışı sergileyerek, sistemi kontrolü altına alır
67 Leading (Yönlendirme) : Yeterli uyumu sağladıktan sonra davranışınızı değiştirdiğinizde, karşınızdaki kişi sizi takip edecektir
68 Lead System (Yönlendirme Sistemi) : Temsil Sistemi bilgi stokuna erişmek için kullanılır Bilgiyi Bilnçdışı Zihin’den Bilinçli Zihne yönlendirir Göz Erişim İpuçlarını izleyerek bir kişinin Yönlendirme Sistemini keşfedebilirsiniz
69 Limiting Belief (Sınırlayıcı İnanç) : Kendimiz hakkında ve dünya modelimizle ilgili olarak kabul ettiğimiz ve yaşamımızı sınırlandıran inançlar ya da kararlardır
70 Limiting Decision (Sınırlayıcı Karar) : Sınırlayıcı inancın öncesindeki sınırlayıcı karardır
71 Logical Level (Mantıksal Düzey) : Somuta ya da soyut olma düzeyidir Mantıksal düzeyleri en üstte soyut olandan, en altta özel ve özgün olana doğru inen düzeyler olarak düşünebilirsiniz
72 Mapping Across : Karşıtlık çözümlemesini takip ederken, belirli bir İçsel Temsilin Alt Sistemler setinin değiştirilmesiyle anlamının değişmesini sağlayan Alt Sistemdir
73 Matching (Eşleşme) : Danışanın davranışını aynen yapmak, kopyalamak, adapte etmek Ya da bir kişinin fizyolojisinin bazı yanlarını aynen kopyalamak
74 Meaning Reframe (Anlamın Yeniden Çerçevelenmesi) : Daha fazla içerik sağlayarak odak noktasını değiştirmek ve bir cümleye başka bir anlam vermek
75 () : Bir şey, eğer başka bir şeyden seviyedeyse, ona göre olur
76 Model ( Model): Virginia Satir tarafından geliştirilmiş bir dil modelidir Dil üzerine bir bakış sağlar Dilimizi kullanırken yaptığımız silme, genelleme ve çarpıtmaları tanımamızı sağlar Dil açısından anlam belirsizliği olan ifadelere açıklık ve özellik kazandıracak soruları bize kazandırır
77 Metaphor (Metafor,Mecaz) : Danışanın bilinçli direncini devre dışı bırakan ve onunla daha derin bir düzeyde bağlantı kurmayı sağlayan sembolik bir hikayedir
78 Position ( Duruş) : Bir durumun (situation) dışına çıkarak, daha nesnel bir bakış kazanmamızı sağlayan bir duruş almaktır Dışsal gözlemci duruşudur, olayın ya da kişinin içeriğinden bağımsızdır Üçüncü Algısal Duruş’a çok benzer
79 Programs Programlar) : Bunlar bilinçdışı ile ilgili, içerikten bağımsız (content free) programlardır Bunlarla deneyimlerimizi filtreleriz
80 Milton Model (Milton Modeli) : Milton Modeli trans ya da anlaşma durumuna geçilmesi için tasarlanmıştır Bir dizi soyut dil kalıpları içerir Çok anlamlı olduğundan, danışanın deneyimi ile eşleşme sağlar Onun bilinçdışı kaynaklarına giriş sağlamada yardımcı olur Niyet olarak Modelin tam karşıtıdır
81 Mirroring (Aynalama) : Bir aynaya bakar gibi, danışanın davranışını ya da fizyolojisini aynen yansıtmaktır
82 Mismatching (Eşleşmeyi Bozmak) : İletişimi kesmek için davranış ya da söz olarak danışandan farklı bir kalıp kullanmak ya da karşıtlık içeren bir yanıt vermektir
83 Modalities (Sistemler) : İçsel Temsillerimizin bilgisine erişmek için başvurduğumuz sistemlerdir Beş duyu (Görsel,İşitsel,Dokunsal,Kokusal,Tatsal) ve İçsel Diyalog ile bağlantılıdır
84 Model Operators (Model Operatörler) : Zorunluluk içeren ifadeler (Model Operator of Necessity),(malısın,mecbursun,zorunlusun vb ) yaşamlarımızdaki kuralları belirler Olanaklılık içeren ifadeler (Model Operator of Possibility),(yapabilirsin,yapamazsın vb ) neyin olanaklı olduğuyla ilgili düşünceleri yansıtır
85 Model of The World (Dünya Modeli) : Bir kişinin değerleri,inançları,tutumları,içsel temsilleri,ruh halleri (states) ve fizyolojisinden oluşur Bütün bunlar birbiriyle bağlantılıdır ve dünyanın nasıl işlediğiyle ilgili inanç sistemini yaratır
86 Model (Model) : NLP’de model, kolayca adapte edilebilen bir kavram ya da davranışın tanımıdır, betimlemesidir
87 Modelling (Modelleme) : Modelleme, bütün NLP’nin yaratılmasını sağlayan süreçtir Modelleme sırasında Stratiler, Filtre Kalıpları (İnançlar ve Değerler) ve fizyoloji ile ilgili bilgi elde ederiz Bunlar bir insanın belirli bir şekilde davranmasını belirler Bunları arka arkaya atılan adımlar şeklinde kodladığımızda, bir davranışı kolaylıkla yeniden üretebiliriz
88 Neuro Linguistic Programming (Nöro Linguistik Programlama) : NLP mükemmellik ile ilgili bir çalışmadır Zihnimizin dilinin nasıl davranışlarımızı ürettiğini tanımlar Mükemmel olanı modellememizi ve mükemmel davranışı yeniden üretmemizi sağlar
89 Nominalization (İsimleştirme) : Bir isim, sadece isim olarak var olur Ona dokunulamaz Bir fiil ya da bir süreç, soyut bir isme dönüştürülmüş olur
90 Olfactory (O),(Kokusal) : Koklama ile ilgili temsil sistemidir
91 Outcome Orientation (Sonuca Yönelmişlik Durumu) : Danışan için arzulanan,özel ve duyu temelli bir sonuca sahip olmaktır Zihinde bir sonuç ve amaca sahip olma durumudur
92 Overlapping (Ötesine geçmek) : Tercih edilen Temsil Sisteminden, başka bir Temsil Sistemine geçmektir
93 Pacing (Ayak Uydurmak) : Bir insanın dışsal davranışına Eşleşme (Matching) ve Aynalama (Mirroring) uygulayıp bir süre için onların Dünya Modeline katılarak,Uyum (Rapport) sağlayıp bunu sürdürmek
94 Parts (Ayrı Parçalar) : Bilinçdışı zihin bir kısmıdır Sistemin bütününden farklı olarak çatışan ya da çelişen inançlar ve değerlerdir
95 Parts Integration (Ayrı Parçaların Bütünlenmesi) : Bilinçdışı düzeyinde ‘ayrı parçaların’ bütünlenmesini sağlayan bir tekniktir Her birinin, tüme varım(chunking up) yoluyla daha üst mantıksal düzeylere geçmesi sağlanır Her birinin sınırlarının ötesine geçilir Daha üst bir niyet ya da amaca ve bütünlüğe ulaşılır
96 Pattern Interrupt (Kalıp Kurmak) Bir insanın ruh halini değiştirmek Birdenbire oalbilir BKZ Break State
97 Perceptual Position (Algısal Duruş Almak) : Belirli ve özel bir durumdaki bakış açımızı gösterir Birinci Duruş kendi bakış açımızdır İkinci Duruş genellikle başka birisinin bakış açısıdır Üçüncü Duruş ‘dışsal gözlemcinin’ bakış açısıdır Yukarıdan bakış ya da Duruş’a benzer
98 Personal Edit : Bkz Self Edit
99 Phobia (Fobi) : Geçmişteki bazı kişiler ya da olaylarla ilgili güçlü, içeriden gözlemlenen (associated),istenmeyen bir korku tepkisidir
100 Phonological Ambiguity (Fonolojik Anlam Belirsizliği) : İki sözcük aynı sesi verdiğinde ve anlamları farklı olduğunda ortaya çıkar (to see/sea)
101 Physiology of Excellence (Mükemmellik Fizyolojisi) : Başkalarında görüp modellediğiniz mükemmelliği, kendinizde uygulamanız ve başkalarının da yararlanmasını sağlamanız
102 Post-Hypnotic Suggestion (Hipnoz Sonrası Telkini) : Transa girdikten bir süre sonra harekete geçen ve işlemeye başlayan bir hipnotik telkin
103 Precision Model (Kesinlik Modeli) : John Grinder tarafından Model’den geliştirilen ve daha fazla anlayış sağlayan beşli bir seridir
104 Predicates (Yüklemler) : Temsil Sistemlerinin bir bölümünü oluşturan sözcükler ve deyimlerdir (Özellikle fiiller, zarflar ve sıfatlar)
105 Preferred Rep System (Tercih Edilen Temsil Sistemi) : Kişinin düşünce ve deneyimlerini organize ederken sık olarak kullandığı temsil sistemidir Genellikle bunu kullanırız ve bize kolay gelir
106 Presuppositions (Önvarsayımlar) : Danışanın kendi dünya modelini desteklediği kabullerdir Önvarsayımlar danışanın inanç sistemleri için zorunlu olarak doğru kabul edilen şeylerdir ve danışan için anlamları vardır
107 Primary Rep System (Öncelik Taşıyan Temsil Sistemi) : İçsel süreçlerimizi dışsal olarak nasıl temsil ettiğimizle ilgilidir Çoğu insan bir temsil sistemini favori olarak benimser ve iletişimlerinde bunu kullanır
108 Presuppositions Of NLP (NLP’nin Önvarsayımları): Zorunlu olarak doğru olamayan,kabul edilen ve kolayca kullanılabilen varsayımlarır Kabul edilip uygulandıklarında düşünce biçimimizi değiştirirler ve sonuçları geliştirirler
109 Projection (Yansıtmak) : Bir kişinin düşüncelerinin ya da duygularının nedeninin başka insanlar ya da başka bir Dünya Modeli oldğunu düşünmesidir
110 Punctuation Ambiguity (Noktalamayla İlgili Anlam Belirsizliği ) : Bir cümlede noktalamanın yanlış yere yapılmasıyla ya da iki cümlenin tek cümle haline getirilmesiyle oluşan anlam belirsizliğidir
111 Quotes ( Gibi Göstermek) : Mesajınızı sanki bir başkasından almış gibi gösterdiğiniz bir dil kalıbıdır
112 Rapport (Uyum) : Bilinçdışı düzeyde sorumluluk taşıma sürecidir Güven ve anlayış ortamı yaratma becerisidir
113 Reference System (Referans Sistemi) : Bilgiyi nasıl organize ettiğimizle ve bildiğimizi nasıl bildiğimizle ilgilidir
114 Referential İndex Shift (Referans İndeks Değişimi) : Referans sistemini modellemek istediğiniz birisini bulursunuz Onun düşünme biçimini ya da kaynaklarını modellemek için dünya modeline girer, bakış açılarını not alırsınız Sürecin bütün bölümlerini, düşüncelerinin ve-veya eylemlerinin sonuçlarını not alırsınız Aynı zamanda bir cümlenin referans indeksinde(öznesinde) bir değişiklik yapmak ve bilinç düzeyinde aşırı yükleme yaratmak anlamına da gelir
115 Reframing (Yeniden Çerçevelemek) : Bir sorunun doğasında değişiklik yaparak veya yapısını değiştirerek veya bir cümlenin bağlamını değiştirerek ona başka bir anlam vermektir
116 Representation (Temsil) : Zihindeki bir düşüncedir Görsel, İşitsel, Dokunsal,Kokusal,Tatsal ve İşitsel Dijital (Kendinle Konuşma) kanallarıyla bağlantılı olabilir
117 Represantational System (Temsil Sistemi) : Duyusal bilgiyi kodlama ve dünyamızı deneyimleme şeklimizdir
118 Resources (Kaynaklar): Kendi içinizde değişim gerçekleştirebileceğiniz ya da bir hedefinize erişmenizi sağlayabilecek kaynaklarınızdır Belirli Ruh Hallerini, özel bir fizyolojinin adapte edilmiş olmasını, yeni stratejileri, inançları, değerleri, tutumları ve özel davranışları içerebilir
119 Resourceful State (Kaynak Dolu Ruh Hali): Bir kişinin her an kullanmaya hazır,olumlu ve yardımsever duygulara ve stratejilere sahip olması ve bunların davranışlarına yansıması halidir Başarılı bir sonucu belirtir
120 Search Anchor (Araştırma Çapası) : Bir sorunun ya da konunun kaynağını belirlemek için kullanılır
121 Secondary Gain (İkinci Dereceden Kazanç) : Danışanın var olan sorununda bir değişiklik olmadığı ve dışsal bir kaynak kullanılmadığı halde elde ettiği bir kazançtır
122 Second Position (İkinci Duruş) : Algısal duruşlarla ilgilidir Genellikle başka birisinin bakış açısından bakmayı ifade eder
123 Self Edit (Kendinin Editörü Olmak) : Kendi kişisel kaynaklarına ulaşıp bir değişim gerçekleştirmek
124 Self Inventory (Kendini Araştırmak): Duyusal temelli bir içsel araştırma,inceleme
125 Sensory Acuity (Duyusal Keskinlik) : Karşımızdaki insanın fizyolojisini gözlemleyerek onun bilinçli ve bilinçdışı tepkilerine dikkat edebilme ve fark edebilme becerisidir
126 Sensory Based Description (Duyusal Temelli Betimleme) : Bir insanın dışsal davranışlarını, hiçbir değerlendirme ya da varsayım katmadan sadece fizyolojik özelliklerinden hareketle betimlemek
127 State (Ruh Hali)(Bazen Durum) : Bizim içsel duygusal koşullarımızla ilgilidir NLP’de biz,Ruh halinin sonuçları belirlediğine inanırız Dolayısıyla mükemmel bir halde olmaya dikkat ederiz NLP’de bizim içsel temsillerimiz artı Ruh halimiz ve fizyolojimiz davranışlarımızdaki sonuçları yaratır
128 Strategy (Strateji) : Özel, tekrarlanabilir ve çapalanabilir, içsel ve dışsal temsiller dizisidir Belirli bir sonucun oluşmasına yol açar
129 Submodalities (Alt Sistemler) : Her temsil sisteminin bir parçasını oluşturan ince farklılıklar ve ayrıntılardır Görsel,İşitsel,Dokunsal,Kokusal,Tatsal ve İşitsel Dijital Sistemlerinin alt gruplarıdır Deneyimlerimizin kodlarını çözer ve ona anlam kazandırırlar
130 Surface Structure (Yüzeysel Yapı) : Dilbilim ile ilgili bir terimdir İletişimimizin konuşma düzeyinin organizasyonuyla ilgilidir Genellikle derin yapıdan bütünüyle ayrılınır Silme,Genelleme, Çarpıtma yoluyla Derin yapıdan uzaklaşırız
131 Synaesthesia (Sinestezi): Sistemler arasındaki iki adımlı bir stratejidir Birisi genellikle farkındalık dışında kalmak üzere iki adımın birbiriyle bağlanmasıdır
132 Syntactic Ambiguity (Sözdizimsel Anlam Belirsizliği) : Cümledeki söz dizimine bakarak belirli bir sözcüğün anlamını belirlemenin olanaksız olduğu durumdur
133 Third Position (Üçüncü Duruş) : Algısal duruşlarla bağlantılıdır Üçüncü Duruş ya da Duruş dışarıdan gözlemleyen gözlemcinin ya da yukarıdan bakışın bakış açısıdır
134 Through Time (Zaman Yoluyla) : ‘Zaman Yoluyla’ durumundaki insanlar hatıralarını soldan sağa yada sağdan sola doğru kaydederler Dolayısıyla zaman onların önlerindedir, sürekli, ve kesintisizdir
135 Time Code (Zaman Kodu) : Bu yolla hatıralarımızı Geçmiş,Şimdi ve Gelecek içine kaydederiz
136 Time Line (Zaman Çizgisi) : Her kişinin zaman çizgisi metaforik olarak geçmiş, şimdi ve gelecekle ilgili hatıraların kayıtlarını birleştiren çizgidir
137 Trace Anchor (İz Sürme Çapası) : Bkz Search Anchor
138 Trance (Trans) :Herhangi bir değiştirilmiş ruh hali
139 Transderivational Search (Trans Yönelimli Araştırma) : Hipnozda Göz Erişim İpuçlarının bir parçasıdır Bir bilgi elde etmek için Temsil Sistemlerinin birkaçından ya da hepsinden birden bakmaktır
140 Transformation (Dönüşüm) : Derin yapıyı Yüzeysel yapıya bağlayan bir köklerine inme serisidir
141 Trigger (Tetikleyici) : Bir davranışı ya da tepkiyi harekete geçiren dışsal olay ya da içsel inanç
142 Triple Description : Bkz Perceptual Positions
143 Unconcscious (Bilinçdışı ya da Bilinçaltı) : Zihninizin bilincinde olmadığınız bölümü 
144 Unconcsious Mind : Bilinçdışı Zihin
145 Universal (Evrensel) : Varsayım olduğu bilinen bir deneyim
146 Universal Quantifiers (Genelleyici Sözcükler) : Referans İndeksleri (öznesi) olmayan genelleyici sözcüklerdir Hepsi,her,hiçbir zaman vs
147 Uptime (Dışa Odaklanmış Dikkat Hali) : Bütün duyusal girdilerin dışa odaklandığı içe yönelecek dikkatin kalmadığı durumdur
148 Utilisation (Paylaşmak) : Bir insanın gerçekliğine ayak uydurmaktır Duyusal deneyimde ne hissettiklerini, ne işittiklerini, ne gördüklerini paylaşmaktır Bu, basit betimlemeyle yapılır
149 Values (Değerler) : Sizin için neyin önemli olduğunu belirten yüksek düzeyli genellemelerdir NLP’de bazen kriter olarak da adlandırılır
150 Visual (V) (Görsel-G) : Görme duyusuyla ilgili temsil sistemidir İçsel ya da dışsal olabilir
151 Visual Squash (Görsel Sıkıştırma ) : Bilinçdışı düzeyinde ayrı parçaların bütünlenmesini sağlayan bir NLP Tekniğidir Her birinin tüme varım yoluyla daha üst mantıksal düzeylere geçmesi sağlanır Her birinin sınırlarının ötesine geçilir Daha üst seviyede bir bütünlüğe ulaşılır Son dönemlerde Parts Integration olarak adlandırılmaktadır
152 Well Formadness Conditions (İyi Biçimlenmiş Koşullar) : Daha ulaşılabilir sonuçları ya da hedefleri belirlememizi sağlarlar çünkü dil, belirli kurallara uymaktadır
|