|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
alt, bilim, bilimsel, biyolojinin, çalışma, dalları |
![]() |
Bilimsel Çalışma Ve Biyolojinin Alt Bilim Dalları... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilimsel Çalışma Ve Biyolojinin Alt Bilim Dalları...Bilim , tarafsız yapılan gözlem ve deneyler sonucu elde edilen bilgidir ![]() ![]() Bilim ,özünde bir arayıştır; gerçeği bulmaya , olgusal dünyayı açıklamaya yönelik bilişsel bir arayış! Bilimsel gelişme karmaşık bir süreçtir : ne salt bireysel atılımlara ya da kendi iç dinamizmine , ne de salt sosyal ya da ekonomik koşulların etkisine indirgenebilir ![]() ![]() Bilim ile uğraşan kişilere bilim adamı denir ![]() * Amacı insanlığa faydalı olmaktır ![]() * Akılcı , gerçekçi ve yeniliğe açık olmalıdır ![]() * Objektif olmalıdır ![]() * Meraklı, Sabırlı, Azimli ve Hırslı olmalıdır ![]() * Şüpheci olmalıdır ![]() * Diğer bilim adamları ve diğer bilim dalları ile ilişki içinde olmalıdır ![]() * Bilgilerini paylaşmalıdır ![]() Bilim adamı çalışmalarını belli bir yönteme bağlı kalarak yapmaktadır, bu yönteme bilimsel çalışma yöntemi denir ![]() Bilimsel Çalışma Yönteminin Basamakları: 1- Problemin Belirlenmesi Öncelikle problemin iyi anlaşılması gerekiyor ![]() ![]() 2- Gözlem Nitel ve Nicel olmak üzere iki çeşit gözlem vardır ![]() Nitel Gözlem : Beş duyumuzu kullanarak yaptığımız gözlemlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Nicel Gözlem : Ölçü aletleri kullanılarak yapılan gözlemlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki örneklerden de anlaşıldığı gibi nitel gözlemler kişiler arasında farklılık gösterebilirken , nicel gözlemler daha objektifdir ![]() ![]() 3- Verilerin Toplanması Veriler problem ile ilgili gerçekleri içerir ![]() ![]() 4- Hipotezin Kurulması Hipotez , probleme geçici bir çözümdür ![]() ![]() - probleme iyi bir çözüm önermeli, - deney ve gözlemlere açık olmalı, - toplanan tüm verilere uygun olmalıdır ![]() 5- Tahminlerde Bulunma Kurulan hipotezler doğrultusunda mantıklı sonuçların çıkartılmasıdır ve bu sonuçlar ile hipotezler test edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tümdengelim yönteminde bir ön bilgi kullanılarak genelleme yapılır ![]() ![]() Tümevarım yönteminde ise özel gözlemler yapılarak bir sonuca varılır ![]() ![]() 6- Kontrollü Deney Yapılan tahminlerin geçerli olup olmadığı kontrollü deneyler sonucu tespit edilir ![]() ![]() ![]() Deney sonuçları tahminleri doğrular ise hipotez geçerlilik kazanır ![]() ![]() 7- Gerçek Deneyler ile kanıtlanmış bilimsel doğrulardır ![]() 8- Teori Tekrarlanan deneylerle doğruluğu tam olarak değil, ama büyük ölçüde kabul edilmiş hipotezlerdir ![]() ![]() 9- Kanun Bir teori veya hipotez , doğruluğu bütün bilimlerce kabul edilmiş ise kanun halini alır ![]() ÖRNEK BİR BİLİMSEL ÇALIŞMA YÖNTEMİ Problem : Orta Anadolu Bölgesinde yetişen bitkilerdeki çinko eksikliğinin nedeni nedir? Gözlem ve Verilerin toplanması : - Bu bölgedeki topraklarda toplam çinko miktarının zengin olduğu gözlemlenmiştir - Bu bölgedeki toprakların kireç içeriği fazla ve pH değeri yüksek ![]() - Bu bölgedeki topraklar kil minerali bakımından zengin ![]() - Bu bölgedeki topraklar organik maddeler bakımından fakir ![]() - Bu bölgedeki toprakların nem oranı az ![]() - Bu bölgedeki topraklara her yıl yüksek dozlarda fosfor ve fosfor içerikli gübreler verilmektedir ![]() - Bu bölgedeki topraklarda yetişen bitkiler kısa boylu kalmaktadır ![]() Hipotez : 1- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki fazla kireç ve yüksek pH dır ![]() 2- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki kil miktarının fazla olmasıdır ![]() 3- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki organik maddenin az olmasıdır ![]() 4- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, yağışların az olmasıdır ![]() 5- Bitkideki çinko eksikliğinin sebebi, topraktaki fazla fosfordur ![]() Tahmin : 1- Eğer 1 ![]() ![]() 2- Eğer 2 ![]() ![]() 3- Eğer 3 ![]() ![]() 4- Eğer 4 ![]() ![]() 5- Eğer 5 ![]() ![]() Kontrollü Deney : Aynı tür buğday bitkileri ile çalışmalar yapılır ![]() ![]() 1- Yapılan çalışmalarda toprak pH'sının 6'dan 7'ye yükseltilmesiyle bitkilerin topraktan çinko alımının 100-150 kez bir azalma gösterdiği bulunmuştur ![]() 2- Kilin , toprağın çinkoyu kuvvetlice bağlayarak tutmasını sağladığı bulunmuştur ![]() 3- Organik maddelerin , toprakta çinkonun kolaylıkla hareket etmesine ve çözünür formda kalmasını sağladığı ortaya çıkmıştır ![]() 4- Toprak neminin , çinkonun bitki köklerine taşınmasında ve dolayısı ile köklerce alımında belirleyici bir rol oynadığı saptanmıştır ![]() 5- Yüksek dozlarda uygulanan fosfor , bitkilerin köklenme etkinliğini azaltarak bitkinin toprakla yeterince bağlantı kurmasını ve dolayısı ile bitkinin toprağın çinkosundan yararlanmasının sınırlandığı ortaya çıkmıştır ![]() ![]() Gerçek : Bitkilerdeki çinko eksikliğinin , topraktaki çinko miktarıyla direkt bağlantılı olmadığı, toprağın sahip olduğu birtakım fiziksel ve kimyasal özelliklerden kaynaklandığı bulunmuştur ![]() ![]() Biyolojinin Konusu ve Bölümleri Biyoloji; kelime anlamı canlı bilimidir (bio= canlı, loji= bilim), yani kısaca canlıları inceleyen bir bilim dalıdır ![]() ![]() ![]() Canlıların çeşitliliği ve sahip oldukları birçok özelliği düşünülürse , canlıları tek biyoloji başlığı altında incelemek bir hayli zor, hatta imkansızdır ![]() ![]() Zooloji : Hayvanları inceleyen bilim dalıdır ![]() Botanik : Bitkileri inceleyen bilim dalıdır ![]() Sitoloji : Hücre bilimidir ![]() ![]() Histoloji : Doku bilmidir ![]() ![]() Fizyoloji : Doku , organ ve sistemlerin çalışmasını ve görevlerini inceler ![]() ![]() Anatomi : İç organların yapsını, görevlerini ve birbirleri ile olan ilişkilerini inceler ![]() Morfoloji : Canlıların dış yapılarını inceler ![]() Embriyoloji : Canlıları zigottan yeni bir fert oluncaya kadar geçirdiği evreleri inceler ![]() Genetik : Canlıların kalıtsal özelliklerini ata canlıdan oğul döllere nasıl aktarıldığını inceler ![]() ![]() Taksonomi : Canlıların sınıflandırılmalarını inceler ![]() Biyokimya : Canlıların kimyasal yapısını inceler ![]() Moleküler Biyoloji : Canlıların yapısını moleküler seviyede inceler ![]() ![]() Mikrobiyoloji : Mikroorganizmaları inceler ![]() Mikoloji : Mantarları inceler ![]() Patoloji : Hastalıklı doku ve organları inceler ![]() Ekoloji : Canlıların birbirleri ile ve çevreleri ile olan ilişkilerini inceler ![]() Palentoloji : Fosil bilmi ![]() Entomoloji : Böcek bilmi ![]() İhtiyoloji : Balık bilmi ![]() Ornitoloji : Kuş bilmi ![]() Bakteriyoloji : Bakteri bilmi ![]() Viroloji : Virüs bilmi ![]() Parazitoloji : Parazit bilmi ![]() Biyoteknoloji : Biyolojik sistemlere ve organizmalara uygulanan , kendilerinden yararlanılması ve istenilen biçimlere ve ürünlere dönüştürülebilmeleri amacıyla kullanılan bilimsel teknikler ve endüstriyel yöntemlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
|