|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ayakta, fetvası, ile, ilk, kaldı, kurduğu, matbaa, rumların, şeyhülislamın |
![]() |
Rumlar'ın Kurduğu İlk Matbaa, Şeyhülislam'ın Fetvası İle Ayakta Kaldı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Rumlar'ın Kurduğu İlk Matbaa, Şeyhülislam'ın Fetvası İle Ayakta KaldıRumlar'ın kurduğu ilk matbaa, Şeyhülislam'ın fetvası ile ayakta kaldı ![]() ![]() Cizvit tarikatine bağlı papazlar Osmanlı İmparatorluğu'nda 1627'de ilk Rum matbaasını kuran Nikodemos Metaksas'ı kendi saflarına çekemeyince sapkınlıkla suçlamışlar, Metaksas ve matbaa Şeyhülislam Zekeriyazade Yahya Efendi'nin fetvası sayesinde kurtulmuştu ![]() ![]() Osmanlılar'ın matbaa ile tanışması hakkında bugüne kadar pek çok şey söylense de, genelde İbrahim Müteferrika'nın Yirmisekizçelebizade Mehmed Said Efendi ile birlikte 1727'de İstanbul'da kurduğu matbaa ilk Osmanlı matbaası kabul edildi ve İstanbul'daki müstensihlerin, yani geçimlerini yazı yazmakla temin eden kişilerin ve din adamlarının sert muhalefetinin matbaanın ülkemizdeki serüvenini geciktirdiği ileri sürüldü ![]() ![]() Ancak, İbrahim Müteferrika'nın matbaası Osmanlı Devleti'nin değil, imparatorluğun Türk-Müslüman teb'asının ilk matbaası idi ![]() ![]() İspanya'dan Osmanlı İmparatorluğu'na göçeden David ve Samuel ben Nahmias kardeşler, Sultan İkinci Bayezid'den aldıkları fermanla 1493'de İstanbul'da ilk Yahudi matbaasını kurdular ![]() ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() ![]() Cizvitler'in öncelikli düşünceleri İstanbul Rum Ortodoks Kilisesi'ni ele geçirip,Roma Katolik Kilisesi ile birleştirerek ortadan kaldırmaktı ![]() ![]() "Saint Benedikt Kilisesi harika bir iş çıkartan Cizvit papazlarınındır ![]() ![]() ![]() PATRİĞİ AZLETTİLER Cizvitler, 1609 da ve 1616 da iki defa Osmanlı hükümetinin hışmını üzerlerine çekmelerine rağmen pes etmediler, 1620 lerde ise davalarının karşısında en büyük engel gördükleri dönemin Rum Ortodoks Patriği Birinci Kiril'e adeta savaş açtılar ![]() ![]() ![]() Patrik Kiril, piskoposu afaroz ederek, yani dinden çıkartarak tehlikeyi savuşturmak istediyse de, Cizvitler'in heryerde yaptıkları, "Patrik Kiril'in aslında Lutherciler ve Kalvinistler gibi din sapkınlarıyla işbirliği içinde olduğu ve Floransalılar'a Takımadalar'dan bir ada teslim etmeye hazırlandığı" propagandasına karşı çaresiz kaldı ![]() Gerek Cizvitler'in suçlamaları, gerek ise Fransız Elçi Cesy'nin Veziriazam Mere Hüseyin Paşa nezdinde 40 bin taler tutarında bir para ile cazipleştirdiği telkinleri kısa sürede meyvesini verdi ![]() ![]() ![]() Zira, Rum Ortodoks cemaati, dinden çıkartıldığını bildikleri yeni patriğe vicdanlarını teslim etmedi ve Cizvitler'in yine kendi yandaşlarından olan Edirne metropolitini İstanbul'a çağırıp " İkinci Antimos" adıyla Patrikhane'nin başına geçirmeleri de işe yaramadı ![]() Cemaatinin tavrıyla ümitlenen sürgündeki Patrik Kiril, İstanbul'da diplomatik açıdan güçlü bir desteğe sahipti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖRGÜT KURDULAR ![]() ![]() Herşeye rağmen mücadeleden vazgeçmeyen Cizvitler, Papa’nın ve Fransız Elçi Cesy’nin de desteğiyle 1924’de bir kez daha Patrik Kiril’den kurtulmayı denediler, ancak en az rakipleri kadar kararlı olan patrik makamında tutunmayı başardı ![]() ![]() ![]() Cannachi Rossi’ye verilen talimatlara göre; Roma Katolik Kilisesi ezelden beri Ortodoks Kilisesi ile birleşmeyi en önemli görevi olarak görmüş, bu amaçla ne masraftan, ne de çabadan kaçınmıştı ![]() ![]() Rossi’nin ikna yetenekleri patriği devşirmede işe yaramaz ise, Papa bu soylu sapkın unsuru tekrar kilise ile birleştirmek için her türlü parasal desteği sağlamaya ve bilhassa Şark’ın tamamının bağlı bulunduğu Patrikhane’yi desteklemeye hazırdı ![]() ![]() Kiril, Vatikan’ın güvenebileceği iki adam olan Fransa Kralı’nın yahut Kayzer’in elçilerine, “Floransa Konseyi’nin kararlarını desteklediğini ve kendisinden önceki patrikler gibi Kalvinistler ile Lutherciler’in yanlışlıklarını lanetlediğini” söyleyerek suçsuzluğunu kanıtlayabilirdi ![]() ![]() PAPA’YI KÜÇÜMSEDİ ![]() ![]() ![]() Cannachi Rossi’nin kendisine ilettiği Papa’nın teklifini ve karşılığında şahsına ödenecek büyük parayı duyunca adeta küplere binen Patrik Kiril, ilk başta Hollanda ve Venedik elçilerinin de onaylayacakları çok sert bir karşı beyanname ile öneriyi geri çevirmek istedi, ancak İngiliz Elçi Thomas Roe’nun telkinleriyle kararından vazgeçip, Rossi’ye cevap vermeye dahi tenezzül etmeyerek Papa’yı iyice küçümser bir tavır takındı ![]() ![]() Gönül kazanma çabaları hayal kırıklığıyla bitince eski maharetlerini tekrar devreye sokan Cizvitler, Cannachi Rossi’nin bıraktığı paraları kullanarak Fransa Elçisi Kont Cesy aracılığıyla Cizvit mektebine mensup bir piskoposun veziriazam tarafından Rum Ortodoks Patrikliği’ne getirilmesini sağladılar ![]() ![]() ![]() Papa, 1626’da Cizvitler’in ve Fransız Elçi Cesy’nin işbirliğiyle patriği ortadan kaldırmak için bir plan daha yaptı, ancak yine başarılı olamadı ve bu dönemde, rakiplerinin entrikalarından iyice bunalan Patrik Kiril’in eline çok etkili bir silah geçti ![]() Nikodemos Metaksas adlı bir Rum keşiş, eğitim için gittiği ve uzun süre kaldığı İngiltere’de matbaacılığa merak salmış ve 1627 Haziran’ında İstanbul’a dönerken yanında bir matbaa makinesi getirmişti ![]() ![]() ![]() KARALAMA KAMPANYASI Nikodemos Metaksas, faaliyetlerine başlar başlamaz Cizvitler’in dikkatini çekti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cizvitlere göre, Metaksas, Osmanlı Devleti’ne ve İslamiyet’e tehlikeli olabilecek yazılar basan ve dağıtan bir sapkın, bir Kalvinist, bir Lutherci idi ![]() ![]() ![]() ![]() Veziriazam Halil Paşa, bu suçlamalar üzerine inceleme başlattı ve yeniçeriler matbaaya düzenledikleri baskınla 7 bin taler değerinde olduğu söylenen bütün kitapları, kağıtları, yazıları ve baskıları toplayıp,Divan’a taşıdılar ![]() ![]() ![]() TEMİZE ÇIKTILAR ![]() ![]() Rum keşişin kağıtlarını ve kitaplarını inceleyen Osmanlı din adamları, iddia edildiği gibi İslamiyet ve devlet aleyhinde hiç bir şeye rastlamadılar ve Şeyhülislam Zekeriyazade Yahya Efendi, Hristiyanlar’ın kiliselerinde okunmasına alenen izin verilen öğretileri hakkında kitaplar yazmalarının küfür yahut suç olmadığı yolunda bir fetva verdi ![]() ![]() Venedik vatandaşı olan Metaksas’ı Venedik elçisinin talebi üzerine evinde himayesine alan ve son gelişmeler üzerine misafirini temize çıkartmak için harekete geçen İngiliz Elçi Sir Thomas roe, Veziriazam Halil Paşa’ya, Rum matbaacının iftiraya uğradığını anlattı ve gerek bu kargaşanın, gerekse geçmişteki tatsız hadiselerin kaynağı olarak Cizvitler’i gösterdi ![]() ![]() Veziriazam Halil Paşa, Metaksas’ın ve İngiltere Kralı’na ithaf ettiği bir savunma yazısı bastıran Patrik Kiril’in masumiyetlerine ikna oldu ve el konulan her şey kendisine iade edildi ![]() ![]() ![]() ![]() CİZVİTLER HAPSE ATILDI ![]() ![]() Bir anda elleriyle kazdıkları kuyunun dibine düşen Cizvitler ve bu dönemde tekrar İstanbul’a gelen Cannachi Rossi, sürgünden kurtulmanın çaresini Fransız Elçi Kont Cesy’nin evine sığınmakta buldular ![]() ![]() ![]() Divan-ı Hümayun’un bütün Cizvitler’i idam etme kararı, İngiliz Elçi Sir Thomas Roe’nun araya girmesiyle son anda sürgüne çevrildi ![]() ![]() ![]() ![]() Kont Cesy, şayet Cizvitler sürgün edilirlerse hükümetinden aldığı talimatlar gereği kendisinin de İstanbul’dan ayrılacağı tehdidiyle Osmanlı yönetimini köşeye sıkıştırmak istedi, ancak kendisini son derece soğukkanlı halde dinleyen Veziriazam Halil Paşa’dan şu cevabı aldı: “Sultan, Fransa Kralı’na Hristiyan hükümdarlar arasında en eski ve en iyi dostu olarak büyük bir saygı duymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SAKIZ ADASI’NA SÜRÜLDÜLER ![]() ![]() Fransız Elçi Kont Cesy, sürgün kararını geri aldıramadığı gibi İstanbul’dan ayrılmaya da cesaret edemedi, başkentteki Cizvitler ise Veziriazam Halil Paşa’nın emriyle havalar uygun olur olmaz İtalya’ya yollanmak üzere gemilerle Sakız Adası’na götürülüp hapse atıldılar ![]() ![]() Kont Cesy, son bir hamleyle, Cizvitler’in Çanakkale Boğazı’ndan geçebilmeleri için kapdan paşadan gerekli izin belgesinin alınmadığını söyleyerek sürgünün durdurulması gerektiğini savundu Ve Cizvitler İstanbul’a geri getirildiler ![]() ![]() ![]() Patrik Kiril ile Nikodemos Metaksas, Cizvitler’in entrikalarından kurtulmalarına rağmen mutbaayı kurumsallaştırmadılar ve kısa süre sonra kapatmak zorunda kaldılar ![]() ![]() ![]() HRİSTİYANLIĞI BOZAN KİTAPLARLA MÜCADELE İŞİ PADİŞAHA DÜŞTÜ ![]() ![]() Cizvitler, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Kullandıkları en etkili yöntem, okullar açmak ve İstanbul’da kurdukları matbaalarda propaganda için kitaplar ve broşürler basmaktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İstanbul Kaymakamı’na emir; Galata’da iki yerde ve Valide Hanı’nda bazı fesatçılar, Ermeniler’in kitaplarını değiştirip, yeni ilaveler yapıp cemaatin arasında yayarak ihtilale ve nifaka sebep olmaktadırlar ![]() ![]() ![]() “İstanbul Kaymakamı’na emir; İstanbul’da Sulumanastır’da Ermeni rahiplerinden Ermeniler’in mezheplerini Frenk mezhebine değiştirmek için faaliyet gösteren Haçador adlı rahibin yakalanıp, küreğe konulmak üzere Tersane-i Amire zindanına hapsedilmesi fermanım olmuştu ![]() ![]() ![]() DÜKKANLARI KAPATILSIN ![]() ![]() ![]() Sen ki vezirimsin, tarafından durum açık ve gizli olarak araştırıldıkta, Haçador firar edip, matbaacılar da teftiş olundukta Valide ve Vezir hanlarında olduğu muhakkak olup, ancak eskiden beri matbaacılık yaptıklarından, azarlanmamışlardır ![]() ![]() Değiştirilmiş kitaplar Avrupa’dan gelip, onlara uyan soysuzlar vasıtasıyla satılıp, gereğini yerine getirmek üzere olduğnu haber vermişsin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MATBAANIN İLK 75 YILINDA TAM 40 BİN ADET KİTAP BASILDI ![]() ![]() Genç yaşında baskı makinesi yapma fikrini kafasına koyan Johannes Gutenberg, 1438’den sonra matbaa harflerini imal etmek için çalışmaya başladı ve yeni bir teknik geliştirdi ![]() Aslında matbaa ilk Çinliler tarafından icad edildi ve Çinliler, sekizinci yüzyılın başlarında kabartma yöntemiyle ilk baskı makinesini ürettiler ![]() ![]() ![]() Matbaacılık, ilk bulunduğu yıllarda çok yavaş ilerleyen ve aşırı emek isteyen bir işti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hem mürekkebin metalden kağıda kolayca basılabilmesi için bir yöntem geliştirmesi, hem de harf kalıplarına kolayca dökülebilmesi için düşük ısılarda eriyebilecek bir alaşım bulması gerekliydi ![]() ![]() Bir çok problemi çözen Gutenberg’in önündeki en büyük engel ise, parasızlıktı ![]() ![]() ![]() Büyük emekler vererek 1452’de matbaayı insanlığa kazandıran Gutenberg’in bastığı ilk kitap İncil’di ![]() ![]() Johannes Gutenberg, 1468’de öldüğünde matbaa Avrupa’nın her tarafına hızla yayılmış ve matbaanın icadından 15 ![]() ![]() ![]() GUTENBERG’İN YOLUNDAN GİDENLER, İKİ ASIR İÇİNDE AMERİKA’YA KADAR ULAŞTILAR ![]() ![]() Matbaa, Johannes Gutenberg tarafından 1430’ların sonuna doğru icat edilmesinden kısa süre sonra ilk başta Almanya’ya, daha sonra da bütün Avrupa’ya yayıldı ![]() ![]() Gutenberg’in işçileri Pannartz ve Sweynheim, matbaayı 1465’de İtalya’ya götürdüler ve ilk önce Subioco Manastırı’nda, daha sonra da 1467’de Roma’da kurdular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÜNYAYA YAYILDI ![]() ![]() Matbaa, Fransa’ya da Almanlar tarafından götürüldü ve 1470’de Paris’deki ilk matbaayı Lyon’da, Touluse’de, Foitiers’da ve Rouen’de açılan basımevleri takip etti ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı yıl Polonya’da 1476 da İngiltere’de,1479 da Avusturya ve Çek topraklarında, 1483 de İsveç de, 1507 de İskoçya’da, 15487de İrlanda’da basımevleri kuruldu ![]() ![]() ![]() Johannes Gutenberg’in baskı tekniği 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak: Ht Tarih ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|