|  | Senaryo Nasıl Yazılır |  | 
|  07-16-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Senaryo Nasıl YazılırÖncelikle anlatacaklarimin üzerine kendi derleyip topladigim notlarim ve de genel bir bakis ile birlikte begeni saglayan senaryolarin temelleri üzerine olduklarini belirtmek isterim  Bunlar kesin kurallar degiller (Zaten sinemada kural olmamali)  Ancak özellikle büyük paralar yatirilan sinema sektörünün basarisizliga tahümmülü olmamasindan dolayi ortaya çikan ve bir filmde mümkün basariyi oldugunca risksiz bir sekilde yakalamaya yönelik genellemeleri de içermekte  Senaryo nedir: Senaryonun temeli "bir hikaye en iyi sekilde nasil anlatilir?" sorusudur  Eger iyi bir hikayeniz varsa onu anlatmak için iyi bir senaryo ilk sarttir  Hitcock'un dedigi gibi "iyi bir film çekmek için 3 sey lazimdir: Senaryo, senaryo ve de senaryo"  Senaryolar önceleri edebiyattan, sonralari tiyatrodan geliyordu  Ardindan çikan 'özgün senaryo' kavrami ise hikayeleri sadece sinema için yazmak ve görselligi düsünen bir sekilde anlatmak anlamindadir  Iyi bir senaryonun temel özellikleri nelerdir: Iyi bir senaryonun ilk sarti hikayenin iyi olmasidir  Hikaye yöresel olmamali, sinirlari asmali, tüm dünya insanlarina ulasmali  Hikayenin bir çikis noktasi olmali  Senaryo "Ben ne anlatacagim?", "Bir mesaj veriyor mu?" sorulari ile kurulmali  Burada mesaji bilgi olarak verip, altini çizip dikte etmek seyirciyi sikmanin en kestime yolu  Örnegin bir kiskançlik hikayesi olan 'Raging Bull' filminde 'kiskançlik' üzerine tek bir kelime geçmez  "Hansel ile Gratel" masali aslen sütten kesilen içerlemis çocugun halen ana babaya yemek konusundaki bagliligini anlatir  Ama bu mesaj gayet iyi gizlenmis durumda  Beni motive eden bir cümlem var ve bunu anlatmak istiyorum  En basit sekilde nasil anlatabilirim? Ne olursa olsun hikaye en basit sekilde, tepeden bakip görerek anlatilmali  Içine girildiginde detaylarda bogulmak çok kolay  Bazi seyler de saklanmali  Senaryoya koyduklarimiz kadar koymadiklarimiz da önemli  Bilmemek seyirciyi heyecanlandirir ve meraklandirir  Olasi seylerin söylenmesi de heyecani arttirir  Pilota annesinin 'Aman oglum bugün uçma kötü bir rüya gördüm' demesi gibi  Senaryo yazmaya nasil baslanir: Senaryo yazmak, sürekli senaryo yazilarak ögrenilir  Üzerinde defalarca çalisilan ve bir çok revizyonlardan geçen bir senaryo final haline ulasir  Senaryo yazarken ekonomik olmak çok önemlidir  Ne bir fazla ne bir eksik, bir yap-bozun parçalari gibi hersey tam olmalidir  Senaryo yazarken kural-kaide düsünülmeden önce hikaye yazilir  Gerektigini hissettigimiz herseyi yazariz  Düzenli bir sekilde çalisarak hergün bir saat ayrilarak bir sayfa senaryo yazilsa bu yilda yaklasik üç senaryo eder  Fikir almak, kisilere anlatip onlarin düsüncelerini ögrenmek yapilacak düzeltmelere yardimci olabilir  Yazarin en sevdigi kismi bile atabilmesi gerekir  Tekrar tekrar yazilarak senaryo son halini alir  Ustalik öncelikle birseyi ögrenmek, ögrenilenlerle zoru kolaylastirmak; kolayi her gün yaparak güzellestirmek olarak tanimlanabilir ki bu senaryo yazimi için de geçerli  Kurallara gelince, senaryoyu düzelten profesyoneller de bulunabilir  En son asamada onlardan yardim alinabilir  Senaryo yazmanin altin kurallari: yoldan ayrilma, ana temada kal, sahneleri uzatma, seyirciyi sikma  Senaryo kimin hikayesini anlatir: Film kaç kisi üzerine olursa olsun, episodik olanlar yani bölümlere ayrilarak farkli hikayeler anlatanlar haricinde, bir tek kisinin hikayesini anlatir  Nasil bir insanin hayati 'karakter' olabilir? Niye bizler hikaye olamiyoruz  Temel sebep kendimiz ortaya çikip 'ben sunu yasadim ben bunu yasadim' demek durumundayiz ve bunu yapmiyoruz  Yada hikaye olacak yasiyormuyuz gerçekte? Tekdüze bir hayatimiz mi var? Burada söylenmesi gereken TV'nin bizlere ne oldugumuzu, sinema ne olamadigimiz gösteriyor oldugu  Filmden zevk almamizin temel sebebi; yapamadikarimizi, olamadiklarimizi, kahramanin ayakkabilari içine girerek yasiyormus hissine kapilmamizdir  (James Bond gibi tür filmlerini biraz ayri tutmak gerekiyor)Filmimizde ana karakter, antigonist (yani kötü karakter), ana karakterin hikayesi, ana hikaye ile tamamen ayni paralelikte gidis gösteren 'sub story' bulunur  Ana tema dis çatismayi anlatirken, sub story karakterin duygusal yönünü ve iç çatismayi anlatir  Bu yan hikaye anlatilmazsa eksiklik hissedilebilir  Diyaloglar da buna göre beslenir  Anlatilan hikaye karakterin hikayesi olmaktan çikip seyircinin kendi hikayesi olmaya baslarsa yani seyirciler kendini ne kadar o role koyabilirse, senaryo da o kadar hedefe ulasmis demektir  Burada seyircinin bunu kabullenmeye hazir olarak sinemaya gelmesi avantajdir  Karakter seçilirken siradan olan, daha çok zorluk çekecek olan tercih edilir  Örnegin yüzügü daga götürüp atmak ve amansiz kötülüge son vermek görevi savasçiya degil ufak tefek, korkak ve evinden çikmak istemeyen birine verilir  Zaten sonuca ulasmak kolay olsa hikayede olmaz  Yüzügü alip götürüverse ve bir çirpida yanardaga atsa macera olmaz  Ayni zamanda bir çatisma yaratilir  Basrol kizi seviyor 'evlen benimle' diyor  Cevap 'evet' olursa bu bir hikaye degildir  'Hayir', 'noolur evlen', 'kesin olmaz', 'ölüyorum senin için', 'iyi git o zaman kaf dagindan 3 elma getir'  Böylece macera baslamis olur  Macera anlatilirken hikayelerdeki iyi-kötü arasindaki mesafe ne kadar büyük olursa, film de o kadar heyecanli olur  Iyi ve kötü farkli amaçlarla da olsa ayni hedefe kosarlar (yüzük, ask, vb)  Ayni zamanda pasif karakter ile hikaye anlatilmaz  Pasif karakter dramatik etkiyi kuvvetlendirdiginden ancak bazen etkili olurDünyanin en iyi oyunculari çocuklar, hayvanlar ve sokaktaki insanlardir  Sadece kendilerini oynarlar  15 dakika sonra kamera ve isiklara olan çekingenliklerini kaybederler  Örnegin Kustarika, 'Çingeneler Zamani'nda gerçekten o hayati yasayan çingeneleri oynatti  'Tanrikent' sokak çocuklarinin hayatini onlarin içinden çocuklarla son derece basarili bir sekilde anlatti  Burada yönetmenin gücü çok büyük  Oyuncu ise ancak baskasini oynayinca 'oyuncu' olur  Senaryo hikayeyi nasil anlatir: Sinemada temel amaç inandiricilik oldugundan, gerçekçi olma çabasi gereksizdir  Gerçekçilik televizyon için geçerli bir konu  Senaryolar duyulmamisi anlatmali ve inandirici bir atmosfer yaratmali  Seyirci de zaten sinemaya inanmaya hazir bir sekilde gelir  Film yaparken hep bir çatisma durumu vardir  Sessiz sahne arkasindan aksiyon, birbiri ardina gündüz-gece, hüzün-nese gibi  Film hep kontrastlarla anlatilir  Örnegin bir kiliseye girildiginde atmosferden dolayi kisilerin ruh durumu, tutumu degisir  Daha sessiz olunmaya çalisilir  Bir anda sokaktan gelen taskin bir grubun kliseyi basmasi ile atmosfer bir anda degisir  Ayni atmosferde ayni anda iki farkli durum olamaz  Baska bir örnek, ölüm haberi gelen bir dügünün bir anda nesesini kaybetmesi olarak verilebilir  Senaryonun anlatiminin temellerinden biri dramadir  Dramayi ele aldigimizda objektif drama yada subjektif drama kullanilabiliriz  Objektif dramayi, tanimasak bile insanlar için üzülmek yada endiselenmek olarak tanimlayabiliriz  Duvarda yürüyen bir bebek için tanimadigimiz halde düsecek mi diye korkariz  Subjektif dramada ise karakteri taniriz  Korkularini biliriz ve karakteri bu korkulacak durum içine koyarsak seyirce de korkar  Gerilimi yüksek tutmanin ve akilda kaliciligin daha kolay saglanmasi için ani bir soktansa, seyircinin bildigi ancak karakterin bilmedigi bir tehlike daha etkili olur  Bir anlik bomba patlamasi yerine bir masa altina bomba koyuldugunu göstermek ve karakterin bundan habersizce sandalyeye otururup bu masada yemek yemesi çok daha büyük ve etkili bir gerilim yaratir  Bu sekilde tansiyonun uzun süre yüksek tutulmasi saglanabilir  Tesadüfler ancak karakterin aleyhine islerse ve hedefler zorlasirsa seyirci inanir  Aksi taktirde hedefi kolaylastiran tesadüfler karakteri pasiflestirir ve filmdeki gerçekçilik duygusunu bozarSenaryoda görsellik nasil anlatilir: Bir senaryo ana fikirden yola çikar  Senaryo yazilirken önce bunun "snopsis"i sonra "threatment"i yazilir  Yani her sahnede neler olacagi önce sadece görsel olarak anlatilir  Diyaloglar hale hazirda yazilmamistir   Sonrasinda resimlerin yetmedigi yerde senaryo yazarken diyaloglar sadece gerektiginde araya girer  Film çikisinda hiçbir diyalog kolay kolay hatirda kalmaz  Görsel hafizanin daha kuvvetli olmasi sebebi ile sinemayi sinema yapan görselligidir  Karakteri yaptigi seyler tanimlar  Karakter aksiyonun içine atilinca bir reaksiyon gösterir ve böylece karakteri otrtaya çikar  Hisler hareketlerle daha belirgin bir sekilde ortaya koyulur  Örnegin "senden nefret ediyorum" demektense tokat atmak daha etkili olur ve akilda kalir  Diyaloglar akildan geldigi gibi konusuluyormus havasi verilmelidir  Bir sair günlük hayatinda sürekli siirsel konusmaz  Her insanin ve meslegin kendi konusma tarzi vardir  Bunlari yazmak için gerekirse o insanlarla vakit geçirme ve onlari konusturup dinlemek iyi olabilir  Ancak su unutulmamali ki, film görseldir, temel amaç aksiyonlarla hikaye anlatmaktir ve diyaloglar üzerine kurulmaz  Diyaloglar indirekt mesajlar, gelecek, geçmis hakkinda bilgiler verebilir  Diyaloglar TV çiktiktan sonra çikan bir seydir  Oyuncuyuda oyuncu yapan söyledikleri degil davranislaridir  Senaryo yazilirken baska kimsenin isine karismamak gerekir  Filmde her çalisan birsey katar  Örnegin kameramanlara nasil çekim yapilacagi söylenmez  Kameraman açilari, konsepti, isigi, ekipmanlari kullanarak görselligi arttirir  Oyuncuya ögüt verilmez, dekora karisilmaz  Söyle denir "1930 Karaköy'de bir otel"  Gerisi yönetmen, görüntü yönetmeni, sanat yönetmeni, kameraman ve diger kisilerin halledecegim detaylardir  Mesela oda duvarinin renginin ne oldugu senaryoda bir detay ve önem tasiyan bir mesele ise verilir yoksa kimsenin isine karismaya gerek yok  Müzik, ses ve efektler de konuyu besler  Ancak senarist eger senaryosu için özel bir anlam ifade etmiyorsa yine kullanilacak müziklere de karismaz  Senaryo teknik bilgisine kimler sahip olmali enaryodan teknik anlamda film yapan herkes anlamalidir  Prodüktör senaryonun genel begeniye uygun olup olmadigini bilebilmeli ki ona göre yatirim yapsin ve oynadigi bu kumarda batmasin (bir sürü para yatiracak);yönetmen senaryoyu çekerken eksikleri olup olmadigini görebilmeli; oyuncu,kameraman, isikçi, sesçi herkes basarili bir film için senaryo nedir konusunda bilgili olmali  Hollywood'da binlerce senarist ajanslara bagli çalisiyor  Prodüktöre gelene kadar senaryolar bir çok kez okunur ve kontrol etmeye ve düzeltmeye yönelik çalisan profesyoneller tarafindan da incelenir  Anlasmaya göre film çekilirken senaryonun kelimesine bile dokunulmayabilir yada sadece fikir de satilmis olabilir  Bu durumda yönetmen ve yapimci bunu istedigi gibi yorumlar ve çeker  Film çekimi sirasinda Türkiye'de yönetmen mutlak güç  Amerika'da ise prodüktörler son sözü söyler  Kendi kurguculari vardir ve yönetmeni kurguya sokmazlar  Yönetmenler piyasaya sürülen filmlerini ancak galada görürler  Bunun sebebi yönetmenlerin gelende filmi daha uzun tutma egilimleri ve en sevdikleri kisimlari kurguda çikartmalarinin kolay olmayisidir  Bununla birlikte bazi filmler "Director's cut" denilen yönetmenin kurgusu da daha sonra piyasa verilmekte  Yönetmenin isi kabaca takimini motive etmek, yönlendirmek, oyuncu seçmek(majorler bunun disinda tutulabilir, onlarsa star sistemi var) olarak tanimlanabilir  Sekil Olarak Senaryo: Senaryoya format olarak baktigimizda ana iki tür görüyoruz; 1- Italyan formati:Sahne tanimlarinin (mekanin, iç/dis çekim, gece gündüz çekimi gibi bilgiler) senaryonun sag kisminda tanimlanirken, o sahnede geçen diyaloglar sag tarafta yer alir  2- Amerikan formati:Sahne tanimlarinin sonrasinda, o sahnenin diyaloglari sayfanin ortasina gelecek sekilde yazilir  Herhangi bir resim yada yazi formatlama (koyu yazi, altiçizgili) kullanilmaz  12 boyutunda 'Courier' font kullanilarak dümdüz yazilir  Senaryoda her sayfa 1 dakikayi ifade eder  Yani iki saatlik bir filmin senaryosu 120 sayfadir  Bundan sonraki örneklerde hep filmimizi 120 dakikalik, yani 120 sayfalik bir senaryo gibi düsünelim  Yapi Olarak Senaryo: Senaryolardaki konu yapilanmasinin temelleri aslinda zaman içince asilmis teknik bir sorundan geliyor  Eskiden sinemalarda yalnizca bir projeksiyon cihazi vardi  2 saatlik bir film 8 bobinden olusuyordu vede gösterimler sirasinda, bobinler halindeki filmlerin fiziksel uzunlugu ile kisitlanan gösterimler mecburen 30 saniye ile bir dakika arasinda duraklamalarla, bobinlerin degistirilmeleri ile sürmek zorundaydi  Iste bu aralarda seyircinin filmden kopmamasi için herbirine sekans dedigimiz bu bölümlerin sonlarina bir soru ile girilmesi saglaniyordu  'Simdi ne olacak?' Böylece seyirci 120 dakika mesgul edilirdi  Zaman içince projektörlerin sayisinin ikiye çikmasi ve ara vermeden gösterimin mümkün olmasina ragmen anlatim tarzi olarak benimsenen sekans mantigi sürdü  Bir senaryo üç bölümden (giris, gelisme ve sonuç) vede sekiz sekanstan olusmakta  "Giris" bölümü 30 dakika, 2 sekans; "Gelisme" bölümü 60 dakika, 4 sekans; "Sonuç" bölümü ise yine 30 dakika,2 sekans olarak görülür   Senaryolar hareket noktasi olarak temelde 'Karakterden yola çikan' ve 'Hikayeden yola çikan' olarak ikiye ayirabiliriz  Akis olarak ayni kaliplara uyan senaryolardan 'Karakterden Yola Çikan'lar üzerine devam edelim  Öncelikle senaryo karakterin zayifligi yada ihtiyaci üzerine kurulur  Bölüm ve sekanslar olarak ele alirsakGIRIS BÖLÜMÜ (30 dakika-2 sekans): Hikayede ne anlatacagini anlatir  Yaraticilik ister  Soru sorar  Motivasyonu gösterir  Burada karakter siradan insandir  1  Sekans - Karakterin durumu(Aura): Karakterin rutin hayatinda, siradan olarak neler yapar gösterilir  Seyirciye karakter tanitilir  Ne zaman yasadigi, kim oldugu verilir  Hatta karakterin herkesten sakladigi gizlerini seyirci ögrenirse bu paylasim seyirciyi kendini onun yerine koymasini kolaylastirir  Karakter kendine ait aurasi içinde, güvenli ve sicak bir ortamda hayatini yasayip gider  Bunun disina ancak bir zorlama olursa çikacaktir  Yarini göremedigimiz anda macera baslar  Karakter için çatisma yaratilir, etkenler huzuru bozmaya baslar  Iste karakterin güvenlik duydugu, sicaklik duydugu, mutlu yasadigi ortam bozulunca 'maceraya çagri' noktasina gelinir  Motivasyon gösterilir (Eksik parçayi tamamlamak, gurur meselesi yapmak, açlik, emniyet, ask, en zayif noktamiz olan sevgiliyi ve ailemizi korumak) Bu birinci sekansin sonu olur  (Simdi ne olacak?)2  Sekans - Motivasyon: Motivasyon gösterilerek problem tanimlanir  Karakter önce gitmemeye yada olay her ne ise yapmamaya çalisir  Problemler ve bunun sebepleri tanimlanir  Geri dönüsü olmayan noktaya gelip karar verir ve yola çikar  Burada seçenekleri çoktur ve bunlar arasindan bir seçim yapar  Karar vermesiyle hikaye baslarGELISME BÖLÜMÜ (60 dakika-4 sekans): Hikayeyi anlatir  Ustalik ister  Aktivasyonu gösterir  Seyirci burada umut ve korku hisseder  Karakter hedefine ulassin ister ama ya ulasamazsa kaygisini tasir  3  ve 4  Sekanslar - Engeller (Yükselen aksiyon): Bu iki sekansta engeller ve yükselen aksiyon sonucunca tepe noktasina ulasilir  Macera iyi gider  Engeller teker teker asilir ve sanki karakter hedefe ulasmis gibi gözükür  Sanki film bitecekmis gibidir  Kötü adam neredeyse yenilmistir  Karakterin seçenegi teke düser  Bu tepe noktasi filmin yarisi vede 4  sekansin sonudur  5  ve 6  Sekanslar - Düsüs: Karakterin iç-dis çatismalari ve eksik bir tarafi vardir  Mutlu oldugunu saniriz ama degildir  Bu eksik taraf ortaya çikar  Elde ettigi basaridan hoslanmaz ve ve kendi iç çatismalarini da çözmelidir  Hersey terse döner  Dibe vurur ve hedefinden en uzak noktada 6  sekans biter  SONUÇ BÖLÜMÜ (30 dakika-2 sekans): Hikayeyi neden anlattigini anlatir  Felsefe ister  Hedefi gösterir  7  ve 8  Sekanslar - Hedefe kesin ulasma ve Mutlu son: Bu iki sekansta karakter gelisme bölümünde kazandigi tecrübe ile en son ve çok daha güçlü bir sekilde son savasa girer ve kazanir  Iç problemlerini çözer  Önyargilarini yener  Karakterin yola çikarkenki hedefi de degismis olabilir  Karakter film içerisinde degisime ugrar ve olaganüstü durum içerisinde kendini bulur ve film mutlu sonla biter  Birkaç not:· Filmde ana karakter degisim göstermektedir  Hikayenin basindaki karakter gelismis, ögrenmis ve felsefik bir degisime ugramistir  Bu degisimi seyirciye göstermede kullanilabilen tekniklerden biri "planting-pay off"dur  Bu yöntem ile ayni kelime, hikaye yada objeyi film içerisinde örnegin üç kere göstererek (basinda ortasinda sonunda gibi) bunun farkli sey ifade ettigi seyirci tarafindan algilanir  "My life as a dog" filminde tahta degneklerle takla atan çocugun ilk görünmesinin komik, ikinci görünmesinin girtlak dügümleyici, son görünmesinde içe aglatan olmasi gibi  · Hikayeye dayali senaryolarda karakter çok degisim göstermez  Öncelik aksiyondadir  · Filmin tamaminin oldugu gibi, her sekansin, her sahnenin, her diyalogun da bir giris-gelisme-sonuç bölümü vardir  Her sahne karakterimizin sahnesi degildir  Her sahnenin bir karakteri vardir  · Iyi senaryo yazana biri iyi bir edebiyatçi olmayabilir  Senaryo yazmak tamamen farkli bir daldir ve edebi bir dil kullanan senaryonun gerçekçiligi azalir  · Biyografi çekmek zordur  Iyi bir filmde biyografisi çekilen kisinin karakter olmasi için zayif yanlarinin da gösterilmesi gerekir  Aksi taktirde ancak reklam yapilmis olur  · Belgesel filmler arayip bulur  Senaryoya dayali filmler ise yaratir  tesadüf yoktur ve her detay en ince ayrintisina kadar tasarlanir· Tür filmleri olarak sayabilecegimiz korku, macera, bilim kurgu ve komedi filmlerinin kendine has kurallari vardir  Bu kurallara uyulmazsa o türün seyircisi tarafindan film dislanir  Burada söz ettigimiz senaryo kurallarini barindirmazlar  · Çekilen senaryolar degerini kaybeder  Deger artik metamorfoza ugrayarak filme geçer  Internettte tüm çekilmis film ve dizilerin senaryolarini bedavaya bulmak mümkün  "Temel Içgüdü" filminin rekor 3 Milyon $'lik senaryosunu bile  · Basarinin bir manifestosu yok  Seyirciyi tanimak imkansiz  Yöntemlerle ve senaryo kurallari ile sadece riziko azaltilir  Çogunlugun begenisine bakilmaktadir  Burada önemli olan tüm dünyayi etkileyen hikayeler anlatmak  Anlatilan hikaye ile dinlenilen çok farkli olabilir  · Alisilmamisi alisilmisin içinde aramak ve bulmak gerekiyor  Aslinda herkesin bir hikayesi var  · Hikaye kalpten anlatilmali, kurguyu ise beyinle yapilmali  Ilginç karakter, ilginç hikaye, ilginç kurgu!· ALTIN KURAL! Bilmedigin seyi yapma! Senaryoda gerekli olan kisilerin dünyalarinin içine girerek ve de onlari yasayarak gerçekleri ögrenmek mümkün  Aksi taktirde turist filmlerin çikmasi kaçinilmaz bir durum    alper selenden dır | 
|   | 
|  | 
|  |