Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Kültür - San'at & Eğitim > Kitap Dünyası

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
ademe, anlama, etmek, gelir, secde

Adem'e Secde Etmek Ne Anlama Gelir?

Eski 07-16-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Adem'e Secde Etmek Ne Anlama Gelir?





Cemalnur Sargut, çalışmaları ile adından söz ettiren yazarlardan Nefes yayınları tarafından Fususu'l Hikem Çalışmaları'nın birinci kitabı Hz Adem'i okuyucuyla buluşturdu
Ekim ayında piyasaya çıkan kitap Nefes Yayınları tarafından basıldı Kitabın 118 sayfa olması aldatıcı gibi görünse de aslında kaynak niteliği taşıyan bir çalışma Her sayfası ve ortaya konan tespitler büyük ses getirecek türden
Kitabın başlangıcından itibaren bir ilgi silsilesi bir an önce sonunu getirmenizi teşvik ediyor Buraya kadar anlatılan övgülerden ziyade kitaptan lanan ifadeler kitabın neden bu kadar methedildiğini ortaya koyacak
KİTAPTA NELER VAR?
Cemalnur Sargut'un sunuşunun ardından yayıncı önsözü ile başlayan kitapta, ilk bölüm olarak varlığın 5 mertebesi olan Lahut Alemi, Ceberut Alemi, Melekut Alemi, Nasut Alemi ve İnsan-ı Kamil tanımlanıyor
Mutlak Varlığın Yedi İnişi (Tenezzulat-ı Seb'a) adı verilen ikinci bölümde kitabın girişindeki ağır dil kendini yavaş yavaş daha anlaşılır bir ifade tarzına bırakıyor
18 BİN ALEM NEREDEN GELİR?
Kitaptan larla devam edilmesi gerekirse, iman edenlerin defalarca duyduğu, ilahilerden kulağına çalınan ve Hz Peygambere atfedilen "18 bin alemin Mustafası" söyleminin, 4 elementle (ateş, su, hava, toprak) açıklamasını Sargut şu ifadelerle anlatıyor:
Akl-ı Kül ile Nefs-i Kül yani yaratıcı kudretin aktif ve pasif sıfatlarından dokuz felek meydana geldi Bundan da dört unsur zuhur etti: Ateş, hava, su, toprak
Bunların birleşmesinden ise 3 varlık doğdu Maden, nebat ve hayvan ki hepsi birden 18 eder her biri zuhurdaki çok itibariyle bin sayılır Bu suretle 18 bin olur
Yaratıcı kuvvet, Hakk'ın mutlak varlığıdır Akl-ı kül, hakikat-ı Muhammediye'dir Nefs-i kül, hakikat-i Muhammediye'nin toplu olarak, öz olarak zuhurudur
Bu iki aleme ahadiyet ve vahidiyet denir Allah, ahadiyyü'z-zat ve vahidiyyü's-sıfattır Hakikat-i Muhammediye'nin tafsil ile zuhuru dokuz feleği meydana getirmiştir"
KABE İNSAN-I KAMİL'İN VÜCUDUDUR
Kitapta en çok gönderme yapılan isimlerden biri de Ken'an er-Rıfai (hz) Sargut er-Rıfai'nin münacaatına yer verdiği kitabında Kabe hakikatini şöyle anlatıyor
"Kabe, insan-ı kamil'in(Hz Muhammed'in SAV) vücudundan başka bir şey değildir ki Orada Allah'tan gayrı bir şey olamaz
Hz Bestami'nin de buyurduğu gibi "Şu vücudumda Hakk'tan gayr-ı bir şey kalmadı Gel beni tavaf et! Zira Kabe, Kabe olalı çok defa putlarla doldu ama şu viran olmuş vücudumda güneşin (Allah nurunun) tecellisinden başka bir şey kalmadı"
ALLAH NEDEN ADEME SECDE EDİLMESİNİ İSTEDİ?
Kitabın devamında Sargut Adem Kelimesindeki İlahiyye Hikmeti adını verdiği bölümde de Allah'ın HzAdem'e meleklerin ve iblisin secde edilmesini istemesini şöyle açıklıyor:
"Allah Teala insanın varlığını en güzel biçimde halk etmiş ve onu her türlü yüce vasfı kabul eden, ilahi isim ve sıfatların manasını içeren ve varlıkta ilahi zatı izhar eden bir varlık kılmıştır
Eğer durum bu şekilde olmasaydı diğer mahlukata karşı onun halifeliği doğru olmaz ve gökcisimlerinin üstündeki meleklerin ona secde etmelerini Hakk emretmezdi
Her yönden kuşatıcı ve kapsayıcı bir şekilde isimlerin tamamı kendisine öğretilmezdi Geçmiş zamanlarda Allah'a yakın olan iblis bu yüzden makamdan düşürülmezdi"
Sargut'a göre Fusus'da Adem'den kasıt hakikat-i Muhammediye'dir Sargut kitabında bu konuyu şöyle açıklar: "Hakikat-i Muhammedi ilahidir Zira, bütün varlıklar ondan yaratılmıştır
Hazreti Peygamberin, 'Adem çamurla toprak arasındayken ben vardım'sözü Adem adı ile tecelli eden varlığın Hz Muhammed'in hakikatini taşımasındandır O halde kamil insan, amaçta ilk, yaratılışta sondur"

İNSAN NEDEN YARATILDI
Sargut Resulullah'ı evu'l-ervah(ruhların babası) ve Hz Adem'in de ebu'l-beşer (beşeriyetin babası) olarak anlattıktan sonra yaratılışın sebebini "Esma ilminin (ilahi isimlerin bilgisi) Allah tarafından Adem'e öğretildiği bilinmektedir Burada öğretmekten maksat, Ademde isimlerin tek tek tecelli etmesidir Ama zatı idrak edip bilmek Hz Mustafa'ya nasib olmuştur Demek ki bütün nebiler, isim ilminden (Adem'den) zat ilmine geçişle ortaya çıkmıştır Burada da anlaşılacağı gibi, Allah'ın varlık aleminde kendi hakikatini görmeyi ve bu görüşle kendi sırrını kendine açıklamayı irade etmesi yaratılışın sebebidir" sözleriyle izah eder
BÜTÜN YARATILMIŞLAR ADEME SECDE ETTİ
Sargut yine aynı bölümde kainatın aslının tek bir hakikat olduğunu Hz Adem'in de o hakikatin aynadaki yansıması olduğunu belirtir Hz Adem'de Allah'ın bütün isim ve sıfaları zuhur ettiğiinden Hz Adem'e bu yüzden şerefli kılındığını ve yaratılmış bütün varlıkların ona secde ederek tabi olduğunu anlatır
Sargut Adem'e secde etmelerine de açıklık getirir Kitabının ilerleyen bölümde meleklerin secdesine gönderme yaparak 'Adem Allah mıydı? Haşa! Fakat topraktan yaratılmış Adem'e melekler secde ettiler' dedikten sonra cevabı 'Zira Allah orada tecelli etmişti' şeklinde veriyor

Meleklere 'Adem' secde ediniz' emri gelince bütün melekler secde ettikten sonra, yer ve gök alemin varlığının bütün cüzleri, zerreleri, şeytan, peri ve balıktan aya kadar olan diğer bütün yaratıklar niçin secde etmesinler? Bunların hepsi derece itibariyle meleklerden daha aşağıdır Padişah ve emirleri secde ettikten sonra köleler ve sipahiler niçin secde etmesinler? Bunların başlarını yere koymaları secde sayılmaz Bu secdenin şerhi ve tercümesidir"
HAYY'DAN GELİR HU'YA GİDER DERKEN NE KASTEDİLİR?
Kitapta sık sık başvurulan kaynaklardan biri de İbn-i Arabiİbn-i Arabi'nin Futuhat- Mekkiyye adlı eserinden lanan ve 'isimler'in anlatılış şekli de bir hayli dikkat çekici bölümler arasında!
Arabi'den lan bölümde 'Yaratma'nın yoktan var etme anlamında kullanılmadığı belirtilmiş Ayrıca Allah'ın kendi ruhundan sürekli üflediği de belirtiliyor da 'Yaratmak yoktan var etmek anlamında kullanılmaz
Hakk'tan ortaya çıkmak anlamında demektir Allah ilahi üfleyişiyle ruhundan yani kendi hakikatinden daima üfelemektedir' deniliyor Nefes almanın diriliş olduğu vurgulanan bölümde Nefes'in insanı idraksizlikten idrake dirilmesi olduğu anlatılıyor
Kitapta "yaratılmak her nefeste tekrarlanan ve her nefes insana idrak kabiliyeti sunan bir lutuftur
Hayy ismi ile dirilten Allah, kendi hüvviyetini o kişiden aşikar etmek üzere onu uyandırır Rahmani nefesin sirayeti kalp, göğüs, boğaz, hançere (gırtlak) ve iki dudaktır Bunlar mertebelerin benzerleridir Ama ne mutlu anlaya: Hayy'dan gelen Hu'ya gider"

Kitabın kaynakçasında 71 sağlam kaynaktan istifade edildiği görülüyor Sargut'un çalışmaları arasında ayrı bir yer sahibi olacak bu çalışmada bugüne kadar bir şekilde inancınız içerisinde yer alan ama nereden nasıl geldiğini bilmediğiniz hatta bazen düşünme ihtiyacı bile duymadığınız bilgiler de sunuluyor
Hz Adem'in yaratılışını daha iyi anlayabilmek, yatatılma gerekçesine vakıf olabilmek için neden sonuç ilişkisini kurmak için istifade edilebilecek bir kitap Hz Adem
Şems'in tabiri ile 'Her kul kendi idrak ettiği Allah'a tapar, idrak edemediğini reddeder Ancak kemal noktasındaki insan bütün isim ve sıfatları ile Allah'ı bilir' Kitabın Allah'ı bilmeye vesile olması umuduyla

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.