![]() |
Düşünmeyi Öğretmek |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Düşünmeyi ÖğretmekAklın sınırlarını genişletmek ve bir problem için yaratıcı çözüm geliştirmek için nasıl düşünüleceğini kısacası düşünmeyi bilmek gerekir ![]() ![]() Düşünme becerimiz, yeni bilgiyi ne kadar iyi alabilmemiz ve işleyebilmemiz üzerinde etkilidir ![]() Bu becerinin geliştirilebilmesi için sınıfta kullanılan zamanın bir bölümü öğrencilere bir konuyu sadece hatırlamaları için değil, bunun nedenini sorgulamaları ve düşünmelerini sağlamak için kullanılmalıdır ![]() Özellikle zor öğrenen öğrencilerin bu zamana daha fazla ihtiyacı vardır ![]() BUNU NASIL SAĞLARIZ ? DÜŞÜNME ATMOSFERİ YARATARAK Her konuda olduğu gibi düşünmeyi öğrenmek de bu konu üzerinde pratik yapmayı gerektirir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Çünkü, zeki çocuklar çabuk cevap verebildikleri için düşünme alışkanlığı geliştiremezler ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu durumu dikkate alarak öğretmen, öğrencilerin okudukları kitap üzerindeki görüşlerini yazmaları için, o gün öğrendiklerini geçmiş bilgileri ile nasıl yorumladıklarını ve güncel olaylar üzerindeki düşüncelerini yazmaları için teşvik etmelidir ![]() DOĞRU SORULAR SORARAK Eğitimciler, Sokrat'ın öğrencilerini düşündürmek ve onların fikirlerini analiz etmeleri için sorular sorduğu 2200 yıl öncesinden günümüze kadar, doğru soru sorma stratejilerinin öneminin farkındadırlar ![]() Doğru soru, düşünmeyi başlatır, öğrencilerin yaratıcılıklarını ve kendi görüşlerini geliştirmelerinde ihtiyaç duyacakları pratik yapma fırsatını verir ![]() Araştırmalar göstermektedir ki, ilköğretim ve orta öğretimde öğretmenler bir derste onlarca soru sormasına rağmen bu soruların % 90'ın cevabı ezberlenen bilgilerdir ![]() Çeşitli amaçlara hizmet edecek şekilde sorular sorulabileceği gibi öğrencilerin düşünmesini sağlamak için de sorular sormak gerekir ![]() Düşünmeyi sağlayacak sorular sormak için aşağıda sekiz doğru soru sorma stratejisi önerilmektedir ![]() ![]() Strateji 1 : Evet, Ama Neden? Öğrencilere bir cevabın neden doğru olduğunu sorun ![]() Kristof Kolomb Amerika'yı keşfettiği için neden meşhur olmuştur? Tersine çevrilerek sorulan her iki soruda temel bilginin bilinmesinin yanı sıra, bu bilgilerin kullanılmasını gerektirir, Strateji 2 : Faydası Nedir? Bilginin kullanımına odaklanmış sorular sorun ![]() Öğrenciler, "bahçede bitkileri nereye dikeceğimize veya hangi bitkilerin ışığın gelişine göre daha uygun olduğuna karar verebilmemiz için" gibi cevaplar verebilirler ![]() Bu şekilde sorulan soruların cevapları her ne olursa olsun öğrencilerin bilgiyi kullanmalarını sağladığı için kalıcı olurlar ![]() Ayrıca, Neden?" sorularının bir başka yararı da, öğrencilerin kısa bir süre sonra sadece cevap vermenin dışında kendi kendilerine soru sormalarını da sağlar ![]() Strateji 3 : Şimdi Fark Nedir? Bir yeniliğin veya değişimin uygulanması ile ilgili sorular sorun ![]() ![]() Uyarlamak ![]() ![]() Değiştirmek ![]() ![]() ![]() ![]() Yerine Geçirmek ![]() ![]() Büyütmek ![]() ![]() Küçültmek ![]() ![]() Yeniden Düzenlemek ![]() ![]() Ters Çevirmek :Olayları tam tersinden sorun ![]() Birleştirerek ![]() ![]() Strateji 4 :İspatlayabilir misiniz? Öğrencilerin formüle ederek veya savunarak ispatlayacakları sorular sorun ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek : Bir dörtgenin alanını bulmak için kullandıkları formül her zaman doğru sonuç verir mi? Neden? Strateji 5 : Doğru, Yanlış veya Hiçbiri? Ezberlenmiş bilgi ile cevaplandırılan sorular arkasından neden bu şekilde olduğunu sorun ![]() Örnek : Türkiye'de kaç ilin olduğunu sorduktan sonra illerin neden I , 2, 3, 4 gibi sayılar ile adlandırılmayıp da her birine ayrı isim verildiğini sorun ![]() Strateji 6 : Nedir? yerine neden? Öğrencileri dikkatli bir analize yönelten birden fazla doğru cevabı olan sorular sorun ![]() ![]() Örnek : Sıfatın tanımını yaptırmak yerine bir cümle içerisinde uygun yerdeki boşluğun bir kelime ile doldurulmasını isteyin ve neden bu kelimeyi kullandığını sorun ![]() Strateji 7 : Benzer veya farklı Kavramları, olguları, olayları değerlendirerek karşılaştırmayı gerektiren Sorular sorun ![]() Örnek : Atatürk ile Fatih Sultan Mehmet'in yaptıklarının benzerliklerini ve farklılıklarını sorun, Strateji 8 : Sıra dışı bağlantılar, Sıra dışı ve yaratıcı fikirler gerektiren sorular sorun ![]() Örnek : Kavramları öğretirken bunların alışılagelmiş eylemler ve alışkanlıklar ile bağlantısının dışında kullanımını isteyin ![]() ÖĞRENCİLERİN SORDUĞU SORULARLA Kimi zaman roller değişir soruları öğrenciler sorar ![]() sordukları sorular ile bilgi almak, diğer öğrencilere farklı bir bakış kazandırmak veya onlara fikir vermek için soruları kullanırlar ![]() Ayrıca öğrencilerin sorduğu sorular, öğretmenin yanlış anlaşılan veya karıştırılan yerleri belirlemesine yardımcı olur ![]() ![]() ![]() Bu nedenle, herkesin birbirine güven duyduğu bir ortamda öğrenciler rahatlıkla soru sorabilirler ![]() ![]() ![]() YARATICILIK TEŞVİK EDİLEREK Eğitimci Barbara Clark (1992) tarafından yaratıcılık; "insanların bilişi, duyguları, eylemleri ve sezgilerini de kapsayan bütün fonksiyonlarının sentezi" olarak tanımlanmaktadır ![]() ![]() Yaratıcı kişiler farklı bakış açısına sahip kişilerdir ![]() Problemlere yeni bir perspektiften bakar ise, olması gerektiğinden çok nasıl olması gerektiği konusunda odaklanırlar ![]() Öğrencilerde yaratıcılığının desteklemesi için uygulanabilecek bazı teknikler aşağıda belirtilmiştir ![]() Rol yapma ![]() Bu teknik ile öğrencilerin kendilerini bir başkasının veya bir karakterin yerine koyması istenir ve onun perspektifinden bakarak ele alınan konuyu incelemesi istenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin; Eğer toplum kurallarını çocuklar koysaydı bu kurallar nasıl olurdu? , Eğer dünyada yerçekimi olmasaydı neler olurdu? , Eğer balinalarla iletişim kurabilseydik neler olurdu? gibi sorular ile yaratıcı düşünce teşvik edilir ![]() Parçaları düşünme üzerinde pratik yapma ![]() Okul ile bir ağaç arasındaki benzerlikler nelerdir? Bir insan ile kitap arsında nasıl bir benzerlik bulunur? gibi sorular ile öğrenciler bütünün parçalarını karşılaştırmalı olarak düşünmeye sevk edilebilirler ![]() Açık uçlu problemleri çözme ![]() Kürdanlar ve silgi parçaları kullanarak nasıl bir bina maketi yaparsınız? Hangi atık maddeleri kullanarak ne gibi sanatsal eserler yapabilirsiniz? gibi sorular sorarak öğrencilerin dikkati farklı şeyler üzerinde düşünmeye sevk edilebilir ![]() HAYAL GÜCÜNÜ GENİŞLETEREK Hayal gücü doğal akıcılığı olan bir düşünme biçimidir ve çok hassastır ![]() ![]() ![]() bu çağda yaşayan bir ailenin yaşayışı nasıl olurdu? Aile fertlerinin sorumlulukları neler olurdu? hatta bu çağdaki okul nasıl olurdu? Gibi öğrencilere sorulacak sorular ile öğrencilerin hayal güçleri harekete geçirilebilir dolayası ile düşünmeye yönlendirilebilirler ![]() ÖDEVLER; (NE OLMAMALI ? ) Öğrenciler sadece güçlük çeksin diye bir iş, Öğrencilere Sınıfta Tamamlayamadıkları Çalışmaları Tamamlama Fırsatı ![]() Öğrencileri Sınıfta Oyalama, Öğrencilere Ceza, Öğrencilerin Kendi Kendilerine Öğrenme Yöntemi, Velide İlgili Öğretmen İmajı Yaratmak İçin, Not Vermek İçin, olmamalı ! ! ! ÖDEVLER NASIL OLMALI Amacı ve tamamlamanın neden önemli olduğu açıklanmalı, Öğrencinin zamanına ve emeğine değmeli, Velileri öğrenciye uygun çalışma ortamı hazırlamak için teşvik etmeli, Öğrencinin emeğinin dikkate alındığını göstermek için toplanmalı, kontrol edilmeli ve üzerinde tartışılmalı, Öğrencilerin kişiliklerini ortaya koymalarına fırsat vermeli, Öğrencilerin yaratıcılıklarına fırsat sağlayarak öğrenme deneyimlerini zenginleştirmeli, Öğrencileri araştırmaya yöneltmeli, |
![]() |
![]() |
|