![]() |
Bir Temel Yaşam Becerisi: Problem Çözme |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bir Temel Yaşam Becerisi: Problem Çözme“Başınızdan geçenler hep hoş şeyler olursa, cesur bir insan olamazsınız ![]() Mary Tyler Moore Elbette anne baba olarak, çocuklarımızın, özellikle ilk yaşlarının kontrol edemeyecekleri sorunlarla geçmesini istemeyiz, çünkü hepimiz güven duygusunun ruh sağlığı için ne denli önemli olduğunu biliriz ![]() ![]() Önemli olan, çocukların ruh sağlığına zarar veren ve kendilerine olan güvenlerini yok eden sorunların niteliği ve niceliği değil ,bu sorunların üstesinden nasıl gelindiğidir ![]() Öyleyse, çocuklarımızın karşılaştığı sorunlarla başa çıkabilmeleri için, onlara yapıcı olarak nasıl yardımcı olabiliriz? En önemli yol, elbette ki problem çözme konusunda çocuklarımıza iyi bir model oluşturmamızdır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Çocuğunuz problem çözme konusunda özgüvenini sık sık kaybediyor ya da siz gereğinden çok endişeleniyor veya aşırı şekilde korumacı davranıyorsanız, bunun üzerinde durmak gerekir ![]() Aşağıdaki cümleleri tekrar ederek, içinizdeki içgüdüsel anne-babayı pozitif bir yere oturtur ve böylelikle ilk adımı atmış olursunuz: - Pozitif ve yapıcı şekilde ele alınırsa, çocuklar her duygusal travmayı atlatabilirler ![]() - Çocuklar, sorunlarını çözerek psikolojik olarak güçlenirler ![]() - Çocuklar problem çözme yoluyla çok değerli yaşam becerileri edinirler ![]() 2 ![]() Bebekliklerinde, doğal olarak çocuklarımızın, elbette sorunlarının neredeyse tüm sorumluluğunu üstleniriz; fakat ileri ergenlik dönemine geldiklerinde, rolümüzün, aşamalı olarak yardım ve destek gerektiğinde, danışılan bir gözlemci durumuna gelmiş olması gerekir ![]() ![]() Çocuğunuza yardım etmeden önce aşağıdaki soruları kendinize sorabilirsiniz: - Bu sorunu tamamıyla çocuğumun mu çözmesi gerekiyor, yoksa benim veya bir başkasının, sorunu çözmede üstlenmemiz gereken sorumluluklar var mı? - Bu sorunu çözmesi için çocuğumun becerisi ve deneyimi yeterli mi? - Çocuğumun bu sorunla tek başına başa çıkabilmesinde başarı şansı nedir? (Yardımcı olacağını düşünürseniz 1’den 10’a kadar notlandırabilirsiniz ![]() 3 ![]() Her ne kadar arka plana çekilmeye ve çocuğumuzun kendi sorununa kendi çözümlerini getirmesi gerektiğine karar versek de, ona destek olmak gibi çok önemli bir rolümüz de vardır ![]() Acaba çocuğunuz ilişkinizde onu desteklediğinize, sonuç ne olursa olsun yanında olduğunuza yürekten inanıyor mu? Çocuğunuza desteğinizi açıklıkla ifade edip etmediğinizi şu sorularla test edebilirsiniz: - Duygularını anlayışla karşıladınız mı? (“Sorunun, seni endişelendirdiğini / ürküttüğünü / heyecanlandırdığını görüyorum ![]() - Gülümsediniz, kucakladınız ya da elini tuttunuz mu? - Gereksinim duyduğu takdirde, ona zaman ayıracağınızı söylediniz mi? - Onu önemseyip, günlüğünüze onun bu deneyimi ile ilgili bir şeyler yazıp, ona bunu gösterdiniz mi? 4 ![]() “Strateji” sözcüğünü kullanmasalar da, yetişkinlerin pek çoğunun kullandıkları problem çözme yöntemleri vardır ![]() ![]() Ancak, hepimiz çocuklarımızın bu bilgilerle dünyaya gelmediğini unutuverir ve günlük koşuşturmada denenmiş, sınanmış bu stratejileri çocuklarımıza öğretmeyi atlarız ![]() ![]() ÇOCUKLARIN PROBLEM ÇÖZMEDE KULLANABİLECEKLERİ BEŞ AŞAMALI BİR STRATEJİ: Bu stratejide çocuğun bir problemi hem kendine güvenerek, hem de başarıyla çözebilmesi için beş önemli aşama vardır: 1 ![]() “Sorununuzu paylaşırsanız, sorun bir bütün olmaktan çıkıp yarıya iner ![]() Çocukların çoğu ya sorunlarını başkalarına hissettirmez ya da farklı biçimlerde dışa vurur ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Bu aşamada çocuğa, herhangi bir önlem almadan önce, sorununu tüm ayrıntılarıyla düşünmesi gereği hatırlatılır ![]() - Resim yapmak, - “İyi” ve kötü” şeyler listesi hazırlamak, - Sorun hakkında farklı biçimde biten öyküler yazmak, - Fikir jimnastiği yapmak ![]() 3 ![]() “İyi formüle edilen bir problem yarı yarıya çözülmüş demektir ![]() Bu aşamada çocuğunuzun aşağıdaki noktalara dikkat ederek hazırlayacağı, uygulamaya yönelik bir eylem planı yapmasına yardım ediniz: · Uzun süreli hedef – Bu noktada unutmamanız gereken husus, seçilen hedefin başarıya ulaşma olasılığının olması ve sürenin gerçekçi olmasıdır ![]() ![]() · Kısa süreli hedefler – Hedeflerin saptanması çok önemlidir; çünkü küçük adımlarla işe başlanırsa, eylem planını sürdürme olasılığı artar ![]() ![]() 4 ![]() Çocuğun işine gereğinden fazla karışmanın sonuç üzerinde istenmeyen etkileri olur ![]() ![]() ![]() Ayrıca, kendi kendine denetlemesi için onu teşvik edin ve bu konuda önerilerde bulunun ![]() ![]() 5 ![]() Bu aşamada problemini çözebildiği için çocuğun ödüllendirilmesi gerekir ![]() ![]() Ödüllerinizi hazırlarken, amaca uygun olmalarına dikkat edin ve abartmayın ![]() ![]() ![]() Problem1: Yalnızlık ve antisosyalleşme 14 yaşında bir kız çocuğu, en sevdiği arkadaşıyla kavga edip, ondan ayrılmak zorunda kalmıştır ve giderek herkesten uzaklaşmaktadır ![]() Konuşma Anne-baba ya da yakın bir arkadaşı konuşmasına yardımcı olup, kızgınlığını dışa vurmasını, hatta ağlamasını sağlayabilir ![]() ![]() Düşünme Bu aşamada konuştuğu kişiyle birlikte: - bu kızla olan arkadaşlığı konusundaki tüm iyi ve kötü şeyleri bir liste haline getirebilir, - şimdi ne tür bir arkadaşlığa gereksinim duyduğunu düşünebilir, - okulda ya da çevresinde arkadaşlık etmek istediği başka kişilerin olup olmadığını düşünebilir, - Arkadaşlık etmek istediği kişilerle nasıl arkadaşlık kurabileceğini düşünebilir ![]() Harekete geçme Uzun süreli hedef: Gelecek döneme kadar yeni arkadaşlar edinmek Kısa süreli hedefler: - haftada bir kez dışarı çıkmak, - kendini iyi ifade edebilme konusunda çalışmalar yapmak, - dönem sonundaki partiye kadar cesaret toplamak ![]() Denetleme Bir ay içinde konu ile ilgili tekrar konuşulması ve durumun gözden geçirilmesi ![]() Ödüllendirme Dönem sonu partisi için alınacak yeni bir giysi ![]() Problem 2: Gözlük taktığı için alaya maruz kalma 8 yaşında bir kız çocuğu, gözlük takmaya başladıktan sonra giderek utangaçlaşmış ve dışarıya çıkma konusunda isteksiz davranmaya başlamıştır ![]() Konuşma Gözlük takma konusundaki duyguları hakkında konuşurken, gözlüğüyle sınıftaki çocukların sürekli alay ettiği ortay çıkar ![]() Düşünme Anne-baba ona şu şekilde yardım edebilir: - önce kendisiyle alay eden çocukları tek tek hatırlamasını sağlamak ve daha sonra kendisiyle alay etmeyen çocukların sayısının daha fazla olduğuna dikkat çekmek, - gözlük takan insanların bir listesini yapmak, - bu insanların, kendileri ile alay edildiği takdirde yanıt olarak neler söyleyebileceğini düşünmek ![]() Harekete geçme Uzun süreli hedef: Gözlüğünü yılbaşına kadar aksatmadan takmak ve kendisi ile alay edenleri umursamayacak kadar cesur bir insan olmaya çalışmak ![]() Kısa süreli hedefler: - Kendisi ile alay edenlere yanıt vermek için en kısa zamanda çalışmalara başlamak (örn ![]() - gözlükleri olan küçücük bir ayı alıp cebine koymak ve böylelikle daha cesaretli davranışlarda bulunmak (ya da başucuna gözlüklü bir ayı resmi çizmek), - gelecek hafta içinde daha uzun süre gözlük takmak, - bir ay içinde alaylarda bir azalma olmazsa, anne ya da babanın alay eden çocukların öğretmenleri ile konuşması ![]() Denetleme - Birisi alay ettiği zaman anne ya da babayla konuşulacak, - Gelecek ay içinde gözlüğü taktığı, fazladan her bir saat için kumbarasına para atılacak ![]() Ödüllendirme Bir ay sonra anne ya da baba kumbarasındaki parasını iki katına çıkaracak ve çok istediği özel bir şeyi satın alacak ![]() Problem 3: Başarısızlık 10 yaşındaki bir erkek çocuğunun karnesi çok kötüdür ve çocuk bu duruma çok üzülmekte ve özgüvenini kaybetmiş gözükmektedir ![]() Konuşma Anne-babanın yaptığı konuşma sonucunda kendisini ağabeyinin yanında çok yetersiz gördüğü ortaya çıkar ![]() Düşünme Anne- baba bu aşamada şu konularda yardımcı olabilir: - “En iyi” ve “en kötü” anlarının listesini yapmak - Başarı konusunda ilk kez kendine güvenini kaybetmeye başladığı anı not etmek ![]() ![]() - Başarılı ve başarısız olduğu dersleri not alıp, başarıların nasıl elde edildiğini ve başarısızlıkların nasıl başarıya dönüştürebileceğini belirlemek, - Farklı öğretmenlere karşı çocuğun performansına ve duygularına göz atmak Harekete geçme Uzun süreli hedef: İlk yazılı ve sözlülere kadar notlarını %5 oranında yükseltmek ![]() Kısa süreli hedefler: - Ağabeyiyle yarın konuşup matematik konusunda ondan yardım istemek - Hafta sonunda yeni bir ev ödevi çizelgesi yapmak - 6 tane başarısını liste halinde hazırlayıp, yatak odası için bir poster hazırlamak ve daha sonra yeni başarılarını, eskilerinin altına eklemek - Annenin ya da babanın çocuğun öğretmeni ile görüşmesi Denetleme - Her cumartesi kahvaltıdan sonra yaptığı ilerleme hakkında konuşup postere yeni başarılarının eklenmesi - 4 hafta içinde anne-babanın öğretmenle tekrar görüşmesi Ödüllendirme - Ailece (ağabeyin de katılacağı) sevilen bir parka ya da bir futbol maçına gitmek “Problemler, nasıl başa çıkacağınızı bilirseniz, iyiye kullanabileceğiniz fırsatlardır ![]() Henry J ![]() |
![]() |
![]() |
|