07-14-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Profesyonel Yaşamda İş Stresi
İşin insan yaşamındaki önemi kuşkusuz sadece sağladığı maddi kazanımlar değildir İş sayesinde yaşam daha anlamlı bir hale gelir, kişi topluma katkıda bulunur ve kendi potansiyelini ortaya koyma olanağını elde eder Ancak günümüzün değişken ve aşırı rekabete dayalı profesyonel yaşamı zaman zaman çalışanları psikolojik olarak zorlayabilmekte ve bazen de sorunlara yol açabilmektedir Sorunların olmadığı durumlarda da bireyler kendi potansiyellerini en iyi şekilde değerlendirebilmek için çaba harcamaktadırlar İş insan etkileşimi çok yönlü, karmaşık ve ilginç olabilen dinamiklere yol açabilir Bazı durumlarda ise işten kaynaklanan sorunlar bireyin kendisi, ailesi, yakınları için üzüntü kaynağı olup sadece bireyin kendisi değil iş arkadaşları ve çalıştığı kurum da bundan olumsuz etkilenebilir
Bu yazı dizisinde iş insan etkileşimini çok yönlü olarak ele almaya çalışacağım Sadece olumsuzluklara ilişkin değil kendi potansiyelini en iyi şekilde kullanmak isteyen profesyonellere yönelik bilgileri ve görüşlerimi de aktaracağım Ayrıca şirket birleşmeleri, satın almalar, küçülme ve hızlı değişim gibi kurumsal ve organizasyonel süreçlere ve bunların yönetilmesine ilişkin düşüncelerimi de size iletmeye çalışacağım Bugün iş stresi üzerinde durmak istiyorum Günümüz insanı hangi konumda olursa olsun çok daha fazla, farklı ve şiddetli stres faktörleriyle karşı karşıya bulunmaktadır Stresin en önemli kaynaklarından başta gelenlerinden birisi de iş ile ilgili strestir “Çalışanın kapasitesi, kaynakları ve gereksinimleri ile işin gerekleri uyumlu olmadığı zaman birey üzerinde oluşan baskı” iş stresi olarak adlandırılmaktadır
Araştırmalara göre çalışanların büyük bölümü, iş stresinin önemli bir sorun olduğunu belirtmekte ve bu durum da hem çalışanlar hem de kurumlar için ciddi sonuçlara yol açmaktadır
Son yıllarda tüm dünyada ve özellikle Avrupa topluluğu ülkelerinde iş stresi üzerinde önemle durulmakta ve bu durum insan sağlığını tehdit eden en önemli faktörler arasında gösterilmektedir Bu ülkelerde yapılan ön çalışmalarda iş stresini bilimsel olarak ele alarak yapılan girişimlerden çok olumlu sonuçlar elde edilmiştir Bu çalışmalar oluşan stresle baş etmek ve özellikle stresi oluşmadan önlemek üzerinde yoğunlaşmıştır Diğer yaklaşımlar yanında iş dizaynı ve yönetsel faktörlere ilişkin girişimler de oldukça etkili bulunmuştur
Kendi haline bırakıldığında bireysel olarak çeşitli sıkıntılara neden olan ve sonunda tükenmişlik sendromu denilen mesleğine karşı yabancılaşmaya kadar gidebilen bu olumsuzluklar kurumsal düzeyde de üretim ve verim düşüklüğü, sağlık harcamalarında artış gibi pahalı sonuçlara yol açabilir Bu nedenle iş stresi ile mücadele hem sağlık sorunlarının önlenmesi hem de kişi ve kurumların verimliliklerinin en üst düzeyde olabilmesi açılarından önem taşımaktadır
İş yerindeki stres faktörleriBilimsel olarak incelendiğinde iş yerlerindeki stres faktörleri şu şekilde sıralanabilir;
İnsanlara ilişkin:
* İş arkadaşları ve üstlerinden destek alamama
* Diğer kişilerin huzursuz edici hareketleri
* Diğer çalışanların kendilerine düşeni yapmamalarıİş ile ilgili:
* Zamanla uygunsuz yük
* Uzmanlık dışı yük
* Monoton iş
* Yanlış meslek seçimi
Çalışan ile ilgili:
* Duygusal zekası
* İletişim becerileri
* Kişilik yapısı
* Bireyin duyarlılıkları
* Zaman yönetme becerileri
Kurum ile ilgili:
* Gelişme veya yükselme olanaklarının olmaması
* Adil davranılmamak (ücret, terfi vs )
* Belirsiz iş rolleri ve beklentiler
* Sorunların iletilebileceği bir mekanizmanın olmaması
* İşini kaybetme korkusu
|
|
|