![]() |
Sınav Kaygısı Nedir- Kaygıdan Kurtulma Yolları - Sınav Öncesi Gerilim - Başarısız Olm |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sınav Kaygısı Nedir- Kaygıdan Kurtulma Yolları - Sınav Öncesi Gerilim - Başarısız OlmKAYGI NEDİR? Kaygı, kişinin bir uyaranla karşı karşıya kaldığında yaşadığı, bedensel, duygusal ve zihinsel değişimlerle kendini gösteren bir uyarılmışlık durumudur ![]() Dünyaya geldiğimiz anda bir öğrenme süreci içine gireriz ve bu süreç yaşamımın sonuna dek devam eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyleyse herhangi bir alanda başarılı olabilmek için hiç kaygı yaşamamak mı gerekir? Hayır! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Normal düzeydeki bir kaygı kişiye, istek duyma, karar alma alınan kararlar doğrultusunda enerji üretme ve bu enerjiyi kullanarak performansını yükseltmek açısından yardımcı olur ![]() ![]() ![]() Ancak yaşanan kaygı çok yoğun ise, kişinin, enerjisini verimli bir biçimde kullanması, dikkatini ve gücünü yapacağı işe yönlendirmesi engellenir ![]() ![]() A ![]() ![]() a) Sınav Kaygısı Nedir? Sınav kaygısı literatürde “öğrencinin sınavla doğrudan ilgisi olmayan düşüncelerini arttıran, yoğun bedensel uyarımlara yol açarak dikkati bölen, böylelikle verimli çalışmayı, öğrenmeyi ve öğrenilenlerin etkili biçimde kullanılmasını güçleştiren yoğun bir uyarım durumu” olarak tanımlanır ![]() b) Sınav Kaygısı Nasıl Tanımlanır? Bir sınava girmeden önce sınavı başarıp başaramayacağınız beyninizi aşırı meşgul ediyorsa ve yoğun bir kaygı hissediyorsanız üstelik bu bütün işinizi bozuyorsa, uykularınızı, yeme duyumunuzu etkiliyorsa, neredeyse başka hiçbir şey düşünmüyorsanız sınav kaygısına adaysınız demektir ![]() ![]() Sınav kaygısı iki ayrı boyutta ele alınabilir: Endişe ve Yoğun Duygulanım: ENDİŞE: Performansa yönelik zihinsel bir süreçtir ![]() ![]() YOĞUN DUYGULANIM: Kaygının yarattığı fizyolojik uyarım sonucu bedenden gelen ve bedenin olağan işleyiş dengesi dışında ortaya çıktığını belirten sinyallerdir ![]() Aşağıdaki bölümde sınav kaygısı yaşayan kişilerin, kaygının endişe ve duygulanım boyutlarını nasıl dile getirdiklerini gösteren bazı ifadeler bulacaksınız ![]() Endişe Bu sınavda başarılı olamayacağım ![]() Bu sınav sonunda her şey berbat olacak ![]() Sınıftaki herkes benden zeki ![]() Bu sınavda başarısız olursam not durumumu bir daha asla düzeltemem ![]() Sınav sırasında bildiğim her şeyi unutabilirim ![]() Kendimi yetersiz ve eksik görüyorum ![]() Evdekilerin yüzüne nasıl bakarım? ![]() Yoğun Duygulanım Kalbim yerinden fırlayacakmış gibi çarpıyor ![]() Çok perişan bir durumdayım ![]() Bu sınava gireceğim için paniğe kapıldım, elim ayağım birbirine dolaşıyor ![]() Gözüm kararıyor, midem bulanıyor, soğuk soğuk terliyorum ![]() - Ya başarısız olursam korkuları ![]() - Yeterince çalışmadığı için kendini suçlama ![]() - Kesinlikle başarılı olamayacağım yargıları ![]() - Hiçbir şey hatırlamadığını ve hiçbir şey bilmediğini düşünmek ![]() - Sürenin çok yetersiz olduğunu düşünmek ![]() - Sıkıntı, bunaltı hisleri ![]() - Ölsem de kurtulsam keşke bu duruma hiç düşmeseydim düşüncesi ![]() - Kaybederse asla tekrar denemeyeceğini düşünce ve kendini toparlayamama ![]() d) Hissedilen Fizyolojik Belirtiler Nelerdir? - Çarpıntılar, düzensiz kalp atışları ![]() - Düzensiz solunum, hava açlığı ![]() - Ellerde titreme, vücutta ateş basması hissi ![]() - Baş dönmesi, bayılma, beyni boşalmış hisleri ![]() - Kas yorgunlukları, uyuşma, titremeler ![]() - Yeme alışkanlıklarında değişme ![]() - Dilin, damağın kuruması ![]() - Gerginlik ve / veya sinirlilik hali ![]() - Bağırsak hareketlerinde değişme (ishal-kabızlık) ![]() Öğrenciler fizyolojik belirtilerin sınavın ilk 30-40 dakikası içinde daha yoğun yaşandığını, sınavın sonlarına doğru, belirtilerin şiddetinde bir azalma olduğunu belirtmektedirler ![]() ![]() Araştırmacılar, sınav başarısının düşmesinde endişe faktörünün etkisinin, yoğun fiziksel uyarma oranla daha fazla olduğunu belirtmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece sınava odaklanması gereken zihinsel enerji, hedefinden uzaklaşıp dağılır ve öğrencinin gösterdiği performans, potansiyelinin çok altına düşer ![]() e) Sınav Kaygısının Etkileri Nelerdir? - Öğrenilen bilgiler transfer edilemez ![]() - Okuduğunu anlama ve düşünceleri organize etmede zorluk yaşanır ![]() - Dikkatte bir azalma olur, dikkat sınavın içeriğine değil sınavın kendisine ve bağlı olarak yaşananlara odaklanır ![]() - Zihinsel beceriler zayıflar, bilgilerin hatırlanmasını engeller ![]() - Enerji tükenir ve israf edilmiş olur ![]() - Fiziksel rahatsızlıkların ortaya çıkmasına neden olur ![]() f) Sınav Kaygısının Nedenleri Nelerdir? - Zamanı iyi kullanamama ![]() - Kötü çalışma alışkanlıkları ![]() - Beklenti düzeyi ![]() - Görev ve sorumlulukları erteleme ![]() - Mükemmeliyetçi yaklaşım ![]() - Başarısız olma ve değerlendirilme korkusu ![]() g) Sınav Kaygısını Azaltan Faktörler Nelerdir? Bazen duygularımızı ifade ederken birbirine karıştırabiliyoruz ![]() ![]() ![]() Sınava başlamadan kısa bir süre önce hissedilen duygu hali genellikle heyecandır ![]() Beyin bir süre sonra karşılaşacağı sorunları yanıtlayabilmek ve gerekli olan yüksek beyin fonksiyonlarını yerine getirebilmek için hazırlık aşamasındadır ![]() ![]() Sınava girmeden birkaç saat önce yada sınav başlamadan kısa bir süre önce heyecanlanmaya başladığınızı fark ettiğinizde, bunu diğer tüm öğrenciler gibi sizinde yaşadığınızı, bunun doğal olduğunu ve hatta sınavda başarılı olabilmek için bu heyecanın gerekli olduğunu kendinize söyleyin ![]() “Geçmiş ve gelecek arasından savrulmayın günü yakalayın” ![]() Bazen insanlar geçmiş yaşantıları ile gelecekte yaşayacaklarına inandıklarının arasında gidip gelmekten bugünü yaşamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kişiler sınava hazırlanırken bütün güçlerini seferber ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bunların sonucunda bu öğrenciler potansiyellerinin çok altında başarı gösterirler ![]() ![]() Geçmişi yeniden yaşayamayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() h) Yararsız Düşünceler Nelerdir? - Sınava hazır değilim ![]() - Bu bilgiler çok gereksiz ve saçma ![]() - Sınavlar niye yapılıyor? Ne gerek var? - Bu bilgiler gelecekte işime yaramaz ![]() - Sınava hazırlanmak için gerekli zamanım yok ![]() - Bu konuları anlamıyorum, aptal olmalıyım ![]() - Biliyorum bu sınavda başarılı olamam ![]() - Sınav kötü geçecek ![]() - Çok fazla konu var, hangi birine çalışabilirim ki? ı) Yararlı Düşünceler Nelerdir? - Yapmam gereken nedir? Yapabildiğimin en iyisini yapmamın bana ne zararı olabilir? Ne kaybederim? - Yeterli zamanımın olmadığı doğru, ancak olan zamanımı en etkili şekilde nasıl kullanabilirim? - Tüm materyalleri çalışmasam bile, önemli bölümlere öncelik vererek sınava hazırlanabilirim, hiç olmazsa bu bölümlerden puan kazanabilirim ![]() - Hangi sorular sıklıkla soruluyor, ondan başlamalıyım ![]() - Takıldığım yerler olabilir, bilenlere soracağım ve yardım alacağım ![]() - Diğer öğrenciler kadar iyi olmasam da elimden geleni yapacağım ve daha iyi olduğumu göstereceğim ![]() - Diğer öğrenciler gergin ve telaşlı ![]() ![]() - Duygularım kontrolüm altında başarabilirim ![]() 3) SINAV KAYGISIYLA BAŞAÇIKMA PROGRAMI a) SINAV KAYGISIYLA BAŞAÇIKMA Amaç: Bu bölümde sınav kaygısıyla başa çıkmaya imkan verecek bedensel, zihinsel ve davranış düzeyinde teknikler öğretilecek ve bunların uygulamaları konusunda örnekler anlatılacaklardır ![]() İster koleje veya üniversiteye girer gibi uzun süreli ve önemli bir sınava hazırlık döneminde, ister yıl içindeki olağan eğitim döneminde olsun, her öğrenci zaman zaman sorumluluklarını üzerine yığıldığını hisseder ![]() Hazırlanması gereken derslerin birikip ağırlaşması, sizden beklenenlerin fazlalığı ve bütün bunları nasıl yapacağınızı bilmemeniz büyük bir yük oluşturur ve bu da zamanla bıkkınlık verir ![]() ![]() ![]() Gelişme döneminin kendine özgü bedensel ve hormonal değişimlerinin de etkisiyle bazen bu duygular başarınızın üzerinde bir kara bulut gibi dolaşır ve nereye gitseniz sizi izler ![]() ![]() Sınav kaygısı konusunu ayrı bir bölüm olarak ele almayı gereken sebep nedir? Sınav kaygısı gerçekten bu kadar önemli midir? Bu sorulara cevap olacak bir araştırmanın sonuçları aşağıdadır ![]() GEVŞEMENİN ÖĞRENİLMESİ Bütün stres azaltma tekniklerinin son amacı, stresin yol açtığı istenmeyen sonuçlarını ortadan kaldırmaktır ![]() ![]() Stres tepkisi sırasında beden kimyasında değişiklikler meydana gelir ve bazı kimyasal maddeler salgılanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bedensel olarak gevşemiş bir insan, ruhsal olarak sakin ve huzurludur ![]() ![]() Bir insan aynı anda hem gergin, hem gevşek olmayacağına göre gevşemiş bir insanın endişeli ve sıkıntılı veya gergin bir insanın sakin ve huzurlu olması mümkün değildir ![]() “Derin Gevşeme” duygusu, gevşekliğin bedensel durum ve özelliklerine bağlı olarak ortaya çıkartılabilir ![]() ![]() ![]() Eğer insan yukarıda anlatılan geveme cevabının özelliklerinden birini gösterebilirse, stresin yarattığı fizyolojik ve biyokimyasal kısır döngü kırılmış, onun yerine gevşemenin fizyolojik ve biyokimyasal kısır döngüsü kurulmuş olur ![]() Solunum derinleşmesi (stres tepkisi sırasında hazırlanır) kalp vurum sayısını azaltır (Stres tepkisi sırasında artar), el ve ayaklara gide kan miktarının artması bu bölgede ısınma ve ağırlaşmaya sebep olur (stres tepkisi sırasında damarlar daralır, kan içeri çekilir dolayısıyla yüzey sıcaklığı düşer) ![]() ![]() d) BEDENİ KONTROL ETMEK YOLUNDA BİRİNCİ BASAMAK: SOLUNUMUN KONTROLÜ VE NEFES EGZERSİZLERİ “Önce Nefes Almayı Öğrenin” Otonom (kendi kendine çalışan) organlarımız olduğunu biliyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Bedeni kontrol etmek yakındaki çabaların ilk adımı solunumu kontrol etmektir ![]() ![]() ![]() Yukarıda sayılan sebeplerden ötürü otonom faaliyetleri kontrol etmeye “solunumu kontrol etmekten” başlamak çok anlamlıdır ![]() ![]() Nefes almanın kendisi bir gevşeme yolu olduğu gibi bütün gevşeme egzersizleri içinde, egzersizin bir parçası olarak kullanılmaktadır ![]() ![]() Doğru ve derin nefes almanın kendisinin doğrudan damarları genişletme ve kanın (dolayısıyla oksijenin) bedenin en uç ve derin noktalarına kadar ulaşmasını sağlama özelliği vardır ![]() |
![]() |
![]() |
|