![]() |
Otizm |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() OtizmKendi dünyalarında yalıtılmış (izole) otizmli bireyler, farklı ve uzak gözükürler ve başkaları ile duygusal bağlar oluşturmazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmli bireyler çocuk gelişiminin tipik aşamalarını takip etmezler ![]() ![]() ![]() ![]() Anne-baba gibi öğretmen ve bakım verici de otizmli çocuk veya yetişkinle iletişim ve bağlantı kurma çabalarında hayal kırıklığı yaşayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde bu çocukların sosyal, dil ve akademik becerilerini iyileştirmek için yardım eden metotlar vardır ![]() ![]() Otizme dünyanın her yerinde her bölgesinde gözlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Problemi Anlama Otizm Nedir? Otizm, bireyin iletişim, başka insanlarla iletişim ve çevreye uygun tepkisini engelleyen bir beyin bozukluğudur ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmli bireylerin hepsi tamamen aynı belirti ve eksiklikler göstermemesine karşın, yordanabilecek tarzda davranışı etkileyen sosyal, iletişim, motor ve duyusal problemler sergilerler ![]() ![]() Not: Yukarıdakiler gözlenebilecek belirtileri göstermektedir ![]() ![]() Sosyal Belirtiler Başlangıçtan beri çoğu bebek sosyal varlıklardır ![]() ![]() Bunların tersine çoğu otizmli çocuk hergün ki insan iletişimindeki alış verişi öğrenmede büyük güçlük yaşarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmli bireyler başkalarının hislerini ve düşüncelerini anlama ve yorumlamada da güçlük çekerler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu problemlere ilaveten, otizmli bireyler başkalarının bakış açısından birşeye bakmada güçlük çekerler ![]() ![]() Bazı otizmli bireyler zaman zaman fiziksel olarak saldırgan olmaya eğilimlidir, sosyal ilişkileri kurmaları bunların daha zordur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil Güçlükleri Üç yaşına kadar birçok çocuk dili öğrenmede beklenen önemli bir kaç aşamayı geçerler ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmalar göstermiştir ki, otistik tanısı konmuş çocukların yaklaşık yarısı yaşamları boyunca sessiz kalırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşan otizmli bireyler dili olağan dışı tarzlarda kullanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı otizmli bireyler işittiklerini papağan gibi tekrar ederler, bu durum ekolali (yansımalı konuşma) diye adlandırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmli bireyler zamirleri karıştırmaya da eğilimlidir ![]() ![]() ![]() Bazı çocuklar çeşitli farklı durumlarda aynı cümlecikleri söylerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde otizmli birey vücut dilini anlamakta da güçlük çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmli bireyler gereksinim duydukları şeyleri başkalarına bildirmekte jest ve dili kullanmakta yetersizlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otizm |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() OtizmTekrarlayıcı Davranışlar ve Obsesyonlar Otizmi olan çocukların genellikle fiziksel olarak normal gözükmesine ve iyi kas kontrolü olmasına rağmen, tuhaf tekrarlayıcı hareketleri onları diğer çocuklardan ayırt ettirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmli bazı bireyler belirli eylemleri defalarca tekrarlamaya eğilimlidir ![]() ![]() ![]() Bazı otizmli çocuklar kendileri için tehlikeli veya sağlıksız objelere saplantı gösterebilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinmeyen nedenlerle otizmli çocuklar belirli çevrelerde uyumlu davranırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bilim adamları bu çocukların tekrarlayıcı ve obsesif davranışlarına olası bir kaç açıklama getirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tekrarlayıcı davranışlar ve obsesyonlar çocuğun hayali oyun (imaginative play) kurmasını da kısıtlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duyusal Belirtiler Eğer çocukların algılamaları tam ve sağlıklı olursa, işitme, görme veya hissetme yoluyla öğrenebilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Açıkçası, beyinin kötü işlevi sonucu, otizmli çoğu çocuk belirli seslere, dokunuşa, tatlara ve kokulara ya aşırı alışıktır veya bu duyular onlar için aşırı acı verici ve rahatsız edicidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmde beyin gelen duyu uyaranlarını uygun olarak ayarlayamıyor gibi gözükmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olağandışı Beceriler Bazı otistik bireyler olağanüstü beceriler gösterirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otizm |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() OtizmOtizm Tanısı nasıl Konur? Anne babaların ilk dikkatlerini çeken diğer çocuklara oranla olağandışı davranışlar göstermeleridir ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar olsa bile, ailenin tanı arayışı yıllar sürebilir ![]() ![]() ![]() Tanı Prosedürleri Otizmde tanı koydurucu görüntüleme veya kan tetkiki gibi herhangi bir tıbbi tetkik yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizm uzmanları tanı koymada çeşitli metotlar kullanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzmanlar otizmle aynı davranış ve belirtilerin çoğunun gözlenebildiği Rett bozukluğu ve Asperger bozukluğu gibi diğer durumları da düşünebilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanı Kriterleri Gözlemler ve test sonuçları değerlendirildikten sonra aşağıdakiler bulunduğu taktirde otizm tanısı konur: • Sosyal ilişkilerin olmaması veya kısıtlı olması • Gelişmemiş iletişim becerileri • Tekrarlayıcı davranışlar, basmakalıp ilgi ve aktiviteler ![]() Otizmli bireyler her alanda bozukluklar gösteririler, ancak her bir semptomun şiddeti bireyden bireye değişiklik gösterebilir ![]() ![]() Bazı uzmanlar ailenin umutsuzluğa kapılacağından korktuklarından otizm tanısını koymaktan kaçınırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Otizm veya Asperger bozukluğu gibi tanılar tedavi yaklaşımları bakımından anlamlı farklılıklar göstermesine rağmen, özel eğitimde yol belirlemede açısından önemli olabilir ![]() ![]() Otizm’in Nedenleri Nelerdir? Genellikle otizmin beyin yapısındaki veya işlevlerindeki anormalliklerden kaynaklanıldığına inanılmaktadır ![]() ![]() Fetusun beyini gebelik boyunca gelişir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beyinin farklı bölümleri farklı işlevlere sahiptir: Hipokampus: son yaşantıları ve yeni bilgiyi hatırlama imkanı sağlar (bellek işlevi) Amigadala: duygusal tepkilerimi yönlendirir ![]() Beyinin frontal lobları: problem çözme ileriye dönük plan yapma, başkalarının davranışlarını anlama, dürtülerimizi kontrol etme işlevleri vardır ![]() Parietal loblar: işitme, konuşma ve dili kontrol eder Beyincik: denge, vücut hareketleri, koordinasyon ve konuşma sırasında kasların hareketlerini düzenler ![]() Korpus kallozum: bilginin beyinin bir tarafından diğer tarafına geçişini sağlar ![]() Beyinin gelişimi doğumla durmaz ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karşın, bilim adamları normal beyin gelişimine birçok sorunun engelleyici etkisi olabileceğini bildirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmacıların bir kısmı gelişen beyinde ne gibi anormallikler oluştuğunu incelerken, diğerleri otizmli beyinde şu anda saptanan anormallikler üzerinde durmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sinir sisteminin kimyasal ulakları olan nörotrnsmitterlerindeki farklılıklar da araştırılmıştır ![]() ![]() ![]() Manyetik Rezonans görüntüleme ile yapılan çalışmalarda, özgün mental görevler sırasında beyindeki belirli bölgelerdeki enerji değişimi incelenmiş ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda sayılan problemlerin herbiri bütün otizmli bireylerde gözlenmez ![]() ![]() ![]() Beyin Gelişimini Etkileyen Faktörler Bazı araştırıcılar bir hastalığın bir nesilden diğer nesile geçişinde sorumlu genetik mekanizmaları araştırırken, diğerleri gebelik ve diğer faktörleri araştırmışlardır ![]() Genetik : yapılan birkaç ikiz çalışmasında bazı beyin işlev bozukluklarının genetik geçişinin yüksek olasılıklı olduğunu düşündürmektedir ![]() ![]() Bir otizmli çocuğa sahip bir anne babanın, diğer bir otizmli çocuğa sahip olma riski hafif derecede artar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı bilim adamları genetik geçiş olan şeyin genetik kodun irreguler segmentleri veya 3-6 unstable genin bazı kümelerinin olduğuna inanmaktadırlar ![]() ![]() ![]() Gebelik ve Diğer Problemler: Gebelik boyunca fetusun beyni gittikçe büyür ve daha karmaşık hale gelir, yeni hücreler oluşur, belirli bölgeler özgünleşir ve iletişim ağları oluşur ![]() ![]() Bu nedenle, araştırıcılar gebelik sırasında annenin sağlık durumu, doğumda yaşanan sorunlar veya belirli çevresel etmenler gibi beyinin gelişimini olumsuz etkileyebilecek belirli durumların olup olmadığını sorgulamaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eşlik Eden Bozukluklar Var mıdır? Birkaç bozukluk yaygın olarak otizme eşlik etmektedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otizm |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() OtizmMental Retardasyon Otizmde mental retardasyon sık gözlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zekalarını testler ile değerlendirmek güçtür, çünkü çoğu zeka testi otistik olmayan bireylere göre düzenlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Konvulziyonlar Yaklaşık otizmli bireylerin 1/3 ünde erken çocuklukta veya ergenlikte konvulziyon gelişir ![]() ![]() ![]() Frajil X Otizmli bireylerin 1/10 unda, çoğunlukla erkeklerde Frajil X saptanır ![]() ![]() ![]() Tubero Skleroz 10000 doğumda bir gözlenen nadir bir bozukluktur ![]() ![]() ![]() Umutlanmak İçin Neden Var mı? Anne babalar çocuklarının otistik olduklarını öğrendikleri zaman, çoğu çocuklarını bir dokunuşla iyileştirebilecek sihirli bir değneğin olmasını arzularlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün eskiye oranla otizmli bireyler daha çok yardım bulabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün etkin terapi ve eğitim olan bu çocuklar çeşitli şeyler öğrenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal Beceriler ve Davranışlar İyileştirilebilir mi? Bazı eğitim yaklaşımları beceri geliştirme ve işlevsel olmayan davranışın yerine daha uygun davranışın konulmasını amaçlar ![]() ![]() ![]() ![]() Gelişimsel Yaklaşımlar Uzmanlar otizmli çocukların becerilerine ve ilgilerine en iyi hitap eden öğrenme ortamının oluşturulmasını önermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelişimsel okul öncesi bir sınıfta, tipik bir ders; denge, koordinasyon ve vücut farkındalığının gelişimine yardımcı olacak fiziksel etkinliklerle başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüksek işlevli otizmli çocuklara akademik işlerle başa çıkabilirken, verilen görevleri organize etmelerine ve dikkatlerinin dağılmaması için yardımcı olmak gerekir ![]() ![]() Davranışçı Yaklaşımlar İnsanlar belirli davranışları için ödüllendirildikleri zaman, o davranışı tekrarlama veya devam ettirme olasılıkları daha fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaman içinde birçok davranışçı metotlar geliştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Standart Olmayan Yaklaşımlar Bu çocuklara yardımcı olmak için olası birçok denemeler yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ¨ Kolaylaştırılmış (artırılmış) İletişim (Facilitated Communication): konuşmayan çocuğun kollarını ve parmaklarını destekleyici olarak kullanarak, iç düşüncelerini yazabilsin diye klavye kullanılır ![]() ¨ Kucak Terapisi (Holding Therapy): çocuk direnç gösterse bile anne-baba çocuğunu uzun süreli kucaklar ![]() ![]() ![]() ![]() ¨ İşitsel Bütünleştirme Eğitimi (Auditory Integration Training): çocuğun dili anlamasını iyileştirmek amacıyla çeşitli sesler dinletilir ![]() ![]() ![]() ¨ Dolman/Delcato Method: bu yöntemde çocuğun yaşamın erken gelişim dönemlerinde yapamadığı işlemler (sürünme vs ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otizm |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() OtizmElverişli İlaç Tedavileri Nelerdir? Otizmin altta yatan nedenleri olarak düşünülen beyin yapılarını veya bozulmuş sinir bağlantılarını düzeltecek herhangi bir ilaç tedavisi yoktur ![]() ![]() ![]() Anksiyete ve depresyonda kullanılan ilaçların otizmin belirli belirtilerini nasıl iyileştirildiği araştırılmaktadır ![]() ![]() ![]() Bir çalışmada fluoksetin kullanan otizmli hastaların %60’ında amaçsız davranış ve saldırganlıkta azalma olduğunu bulmuşlardır ![]() ![]() ![]() Otizmde obsesif kompulsif bozukluğundakine benzer tarzda usandırıcı, kontrol edilemeyen tekrarlayıcı davranışlar olmaktadır ![]() ![]() ![]() Bazı otizmli çocuklar aşırı hareketlidir, bu taşkın hareketleri DEHB’ndakine benzer ![]() ![]() ![]() Otizmli çoğu çocuk duyusal sorunlar yaşamakta ve sıklıkla acıya duyarsızdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klorpromazin, tiyoridazin, haloperidol önceleri sık kullanılmasına rağmen yan etkiler nedeniyle son dönemlerde tercih edilmemektedir ![]() Magnezyum ile birlikte alınan Vitamin B6’nin beyin aktivitesini nasıl uyardığını araştırmışlardır ![]() ![]() ![]() Ergenlik Bütün çocuklar için ergenlik ve kafa karışıklığı dönemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ergenlik bireyin sosyal olarak daha duyarlı ve farkında olduğu bir zamandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmliler Gelişebilir mi? Şimdilik otizmin tedavisi yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otizmli Yetişkinler Bağımsız Yaşayabilir mi? Çoğu yetişkin otizmli yaşam boyu eğitime, gözetime ve becerilerinin pekiştirilmesine gereksinim duyar ![]() Araştırmalar Umut Vaat Ediyor mu? Düşünce, dil, duygu ve davranış işlevleri için merkez olan beyinin bu işlevleri nasıl yaptığına dair araştırmalar devam etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() OTİSTİK BOZUKLUK Yaygın gelişimsel bozukluklar içinde en iyi bilineni otistik bozukluktur (infantil otizm olarak da bilinir) ![]() ![]() 19 ncu yüzyılın başlangıcında, erken gelişim dönemlerinde birçok alanda gelişimsel anormallikler gösteren bu gibi çocuklar psikoz olarak değerlendirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Epidemiyoloji Toplumda otistik bozukluğun 12 yaşın altındaki çocuklarda görülme sıklığı 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etiyoloji Otizmin tanımlanmasından yarım asır geçmesine ve gittikçe artan bilgilerimize rağmen, ne yazık ki otizm bilmecesini çözmekten hala çok uzakta bulunmaktayız ![]() ![]() ![]() Psikodinamik ve Ailesel Etmenler: Kanner, otistik çocukların ailelerinde yüksek eğitim düzeyinin olduğunu, bunların obsesif kişilik özelliklerine sahip, soğuk, mükemmeliyetçi, yeterince duygusal ilişki kuramayan anne ve babalardan meydana geldiklerini belirtmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Genetik Etmenler: Bir kaç araştırmada otistik çocukların kardeşlerinin %2-4'ü otistik bozukluk göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Otizm için özgül bir gen bulunamamış olmasına karşın, son zamanlarda serotonin taşıyıcı genin otizmle olası bir bağlantısının olabileceği ileri sürülmektedir ![]() Bazı sitogenetik anormallikler otizm ya da otizme benzer davranışlarla birlikte olabilmektedir (örneğin, frajil-X; 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Perinatal Etmenler: Otistik çocuklarda perinatal komplikasyonlar yüksek olarak bildirilmesine karşın, direkt olarak neden olduğu gösterilememektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Perinatal etmenlerin yüksek fonksiyonlu otistiklerde daha az, düşük fonksiyonlu otistiklerde ise daha fazla rol oynadığı bildirilmektedir ![]() Biyokimyasal Etmenler: Otistik bozukluğu olan hastaların en az 1/3'ü plazma yüksek serotonin seviyesine (hiperserotoninemi) sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı araştırmacılar otistik bozukluğu olan çocuklarda merkezi sinir sistemi dopamin metabolizmasında bozukluğun olduğunu ileri sürmektedir ![]() ![]() ![]() Noradrenerjik sistemin de otizmde önemli rol oynadığı düşünülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Organik-Nörolojik-Biyolojik Etmenler: Nörolojik lezyonları olanlarda, özellikle tuberosklerozis, konjenital rubella, fenilketonüri, ve Rett bozukluğunda otistik bozukluk veya otistik belirtiler gözlenebilmektedir ![]() Tuberosklerozis seyrek görülen otozomal dominant bir hastalıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğu viral olmak üzere çeşitli doğum öncesi enfeksiyonların otizmin etiyolojisiyle bağlantılı olduğu ileri sürülmüştür ![]() ![]() Yapılan çalışmalar sonucunda otistik bozuklukta temporal lobların dışındaki beyin bölgelerinin de önemli olduğu gösterilmiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otizm |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() OtizmElektrofizyolojik Bulgular: Özgün bir EEG anormalliği olmamasına rağmen, otistik çocukların %10-83'ü çeşitli EEG anormallikleri gösterirler ![]() ![]() ![]() ![]() Beyin Görüntüleme Bulguları: Otistik kişilerin yaklaşık %20-25'inde BBT'de ventrikül genişlemesi olduğu gösterilmektedir ![]() ![]() ![]() Son zamanlarda otistik ve normal çocuklarla karşılaştırmalı olarak yapılan beyin Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRI) çalışmalarında total beyin volümünün daha fazla olduğu bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pozitron Emisyon Tomografisi (PET) tekniği ile beyinin bölgesel metabolik etkinliği, beyin kan akımı ölçümü yoluyla dolaylı ya da bölgesel glukoz kullanımının ölçümü yoluyla doğrudan yapılabilir ![]() ![]() Tek Foton Emisyon Komputerize Tomografi (SPECT) çalışmasında otistik grupta normal kontrol grubuna göre kortikal metabolizmada yaygın olarak azalmanın olduğu saptanmıştır ![]() Üçü yetişkin üçü çocuk olmak üzere 6 otistik kişinin otopsi çalışmasında hipokampus ve amigdalada yoğun nöron pakelerinin olduğunu gösterilmiştir ![]() ![]() İmmunolojik Etmenler: Anne ile embriyo veya fetus arasında immunolojik uyuşmazlığın otizme sebep olabileceği ileri sürülmüştür ![]() ![]() Otistik hastalarda T hücresinin aracılık ettiği immunitede eksiklikler olduğu ileri sürülmüştür ![]() ![]() ![]() Otizmde beyine karşı oluşan antikorlar araştırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Endokrin Sistem ve Endorfinler: Son yıllarda oksitosin hormonu otistik bozuklukta araştırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otistik çocuklarda gözlenen bir takım belirtilerin opiat bağımlısı olan kişilerdeki belirtilere benzediğinin gözlemlenmesi, doğum öncesi opiatlara maruz kalan bebeklerde otizme benzer belirtilerin görülmesi ve opiat antagonisti verilen laboratuvar hayvanlarının sosyal gereksinimlerinde artış olması nedeniyle otistik bozuklukta beta-endorfinler de dahil olmak üzere beyin opiat peptitlerinin aşırı salgılanmasının önemli olabileceğini düşündürmektedir ![]() Beslenme ve Gıda Alerjisi: Bazı otistik bireylerde süt ve tahıl tüketiminden sonra otistik belirtilerde kötüleşme bildirilmiştir ![]() ![]() ![]() Klinik Özellikler ve Tanı Koyma Günümüzde, otizmin prenatal başlangıçlı olduğu kabul edilse de tanı konabilmesi ancak 30-36 ncı aylarda olabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() Otistik özellikler gösteren bebeklerin iki tip davranış biçimi gösterdiği gözlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otistik çocuklarda beslenme problemleri yaygın olarak gözlenir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otizm |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() OtizmB ![]() Bebeklik döneminde anlatılan birçok özellikler 2-5 yaş döneminde devam etmektedir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() Bu dönemde de beslenme ve uyku problemleri yoğun bir şekilde gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Otistik çocukların konuşma özellikleri, dil gelişimleri, yaşıtları olan normal çocuklardan farklı tablolar çizmektedir ![]() ![]() ![]() Beş yaş sonrasında, otistik çocuk yeni kelimeler öğrenirler, isteklerini sözle ifade etmeye başlarlar, hatta bir iki kelimelik cümleler kurabilirler ![]() ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() ![]() e ![]() ![]() ![]() Konuşma becerileri ne kadar gelişmiş olursa olsun, konuşmayı iletişim aracı olarak kullanmak istemezler, yalnızca zorda kaldıkları zaman veya bir isteklerini belirtmek için konuşurlar ![]() 6 ![]() Otistik çocuklarda görülen problemli davranışlar, çocuğun bebeklik döneminden çıkmasıyla belirginleşir ![]() a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() d ![]() ![]() 7 ![]() ![]() a ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() 8 ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() Otistik çocukların en şaşırtıcı özellikleri, bir çok alanda sınırlı becerileri olmasına karşın, bazı alanlarda sahip oldukları özel becerilerdir ![]() ![]() ![]() unutmadığını, çok uzun şiirleri ezberleyebildiğini ve televizyonda dinlediği çok uzun bir konuşmayı olduğu gibi tekrar edebildiğini sıklıkla anlatmaktadırlar ![]() Otistik çocukların diğer bir özel becerisi de sayılar ve sayısal ilişkiler üzerinedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|