07-12-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Riyâzü's Sâlihîn'in Namaz Bölümü 7 Numaralı Hadisi
Riyâzü's Sâlihîn'in Namaz Bölümü 7 Numaralı Hadisi
7 Ebû Mâlik el-Eş'arî radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Temizlik imanın yarısıdır "
Müslim, Tahâret 1 Ayrıca bk Tirmizî, Daavât 86
Açıklamalar
Bu hadisi daha önce 26 numarada tam metin halinde görmüştük 7'ncı hadis olarak bir kere daha okuyacağız İmâm Nevevî hadisi buraya konuyla alâkası nisbetinde ihtisar ederek almıştır Bilindiği gibi, dinin temeli ve bütün ibadet ve tâatlerin aslı imana dayanır İman kalbî bir amel olup, diğer ibadet ve ameller imanın bir parçası değildir O halde temizlik nasıl imanın yarısı olarak kabul edilebilir? Çünkü temizlik insanın cismiyle ilgili bir ameldir Ulemâ bunu çeşitli şekillerde açıklamaya çalışmıştır
Bazılarına göre, temizliğin ecri ve sevabı katlanarak devam eder ve sonunda imanın yarısı kadar sevap kazandırır Bazı âlimlere göre, iman nasıl önceki günahları yok ederse, abdest de öylece yok eder; çünkü imansız abdest sahih olmaz Dolayısıyla inanan insan bir de ibadet edip iyi işler yaparsa dinini eksiksiz uygulamış olur Böylece hem imanı hem ameli tam bir insan olur Temizlik, ameli yani inanmanın gereği olan eylemi ifade eder Bazıları da buradaki imandan maksadın namaz olduğunu söyleyerek, namazın sahih olması için de temizliğin şart olduğunu, binaenaleyh bu hadisin temizliğin önemini vurguladığını söylemişlerdir Bu durumda abdestin mutlaka namazın yarısı olması da şart değildir Bir başka yorum tarzı da şöyledir: İmanın iki şartı vardır; biri şirk başta olmak üzere nefsi her türlü küfürden ve kötülükten arındırmak, diğeri de vücudun uzuvlarını maddî ve manevî kirlerden temizlemek Şirkten ve küfrün her çeşidinden kalbi arındırıp iman ettikten sonra, Allah'a ibadet için vücudu temizlemek şart olduğundan dolayı böyle denilmiştir Çünkü temizlik, bütün ibadet ve tâatlerin yapılabilmesinin ve Allah katında makbul olmasının temel şartı olup, diğer şartların hiçbiri ona denk değildir
Netice itibariyle bu hadis, bazılarının iddia ettiği gibi amelin imanın bir cüz'ü olduğunu veya abdestin sevabının imanın sevabının yarısı olduğunu göstermez
Hadisten Öğrendiklerimiz
1 Temizlikle iman arasında yakın bir bağ vardır Çünkü iman etmeyenin abdestinin veya guslünün hiçbir kıymeti yoktur
2 İman kalp ve gönül temizliğinin, hadesten ve necâsetten temizlenmek de cisim ve vücut temizliğinin temelidir
3 Temizlik, başta namaz olmak üzere abdestli bulunmayı gerektiren ibadetlerimizin sıhhatinin şartıdır
|
|
|