![]() |
Sünnet De Delildir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sünnet De DelildirSünnet de delildir Sual: Sünnetin delil olduğuna dair İmam-ı Şafii’nin bir yazısı varmış ![]() CEVAP Çok yazısı vardır ![]() Resulullah efendimizin, Kur’an-ı kerimi açıklayan sünnetine önem vermeyen biri, İmam-ı Şafii hazretlerine der ki: — Kur’anın bir kelimesini inkâr eden kâfir olur ![]() İmam Şafii, Kur’anda geçen Hikmet’in sünnet demek olduğunu ispat ettikten sonra der ki: — Allahü teâlâ buyuruyor ki: (Resule itaat eden Allah’a itaat etmiş olur ![]() (Hayır, Rabbine andolsun ki anlaşmazlıklarda seni hakem kılıp verdiğin hükümden içlerinde hiçbir sıkıntı duymadan tam manasıyla kabullenmedikçe iman etmiş olmazlar ![]() Demek ki, Allah’ın hükmünü bildiren Kitap’tan ayrı olarak, Resulullahın hükmü de vardır ![]() (Peygamber size neyi verdiyse onu alın, neyi yasakladıysa ondan da sakının!) [Haşr 7] Bu âyet de, Resulullahın emir ve nehyine sarılmanın farz olduğunu bildiriyor ![]() İmam Şafii hazretleri, Kur’anda bulunan bazı genel hükümlerden sünnet ile özel hükümlerin çıkarıldığını bildirir: — Namaz kılmanın genel emrinden hayzlı kadınların hariç bırakılması, zekâta sadece bazı malların tâbi tutulması, vasiyetin feraiz âyetleriyle nesh edilmesi, miras âyetlerinin bütün anne, baba ve çocuklara şamil olduğu halde, kâfir olanlarına miras verilmeyeceği gibi istisnalara sünnet ile açıklık getirilmiştir ![]() Bu açıklamalardan sonra insaf ehli olan zat, sünnetin de delil olduğunu kabul eder ![]() ![]() — Peki, sünnet ile kesin bir haram nasıl mubah kılınabilir? — Bak şu yanında duran adamın kanına ve malına kimse dokunamaz ![]() — Kısas olarak öldürülür, malı da asıl sahibinin vârislerine dağıtılır ![]() — Peki, bu şahitlerin yalan söyleme veya yanılma ihtimali var mıdır? — Elbette vardır ![]() — Peki, kesinlikle dokunulmaz olan can ve malı nasıl oldu da kesin olmayan iki şahidin sözü ile mubah oldu? — Çünkü şahitliği kabul etmek de dinin emridir ![]() — Peki, Kur’anda katillikte şahitliğin kabulünü gösteren bir âyet var mı? — Hayır, Allah’ın diğer emirlerinden kıyas ederek bunu çıkarıyorum ![]() — Şahitlerin hakiki hallerine yalnız Allahü teâlâ vakıf olduğu halde, zahire göre onları kabul ediyorsun ![]() ![]() ![]() ![]() Sen iki şahitle, bu şahitlerin yanılma ve yalan söyleme durumları da olabildiği halde, bunlara inandın hüküm verdin, bir cana kıydın ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|