![]() |
Kadın Sesi Erkeğe Haram Mıdır? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadın Sesi Erkeğe Haram Mıdır?Kadın sesi erkeğe haram mıdır? Soru Kadın sesi erkeğe haram mıdır? Cevap Değerli Kardeşimiz; İslâmiyet kişiyi fitne ve fesada sürükleyen görüntü, davranış ve hallere karşı koruyucu tedbirler alır ![]() ![]() ![]() Diğer yandan insana verilmiş olan özellik, kabiliyet ve farklılıklar bir başkasının vebal altına girmesine sebep olmamalı, yanlış duygulara kapılmasına meydan vermemeli, nefsini azdırmamalıdır ![]() Yaratıcı tarafından kadına ihsan edilen sesi de bu çerçeve içinde düşünmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Başta Hanefi ve Şâfiî imamları olmak üzere mezhep sahibi müçtehid imamlarımızın kanaatleri de bu merkezdedir ![]() ![]() ![]() Şâfiî mezhebi âlimleri ve diğer müçtehidler şöyle derler: “Kadının sesi avret değildir ![]() ![]() ![]() Kadının sesinin avret olmadığının gerekçesi İslâmın ilk uygulamalı devri olan Saadet Asrıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birincisi: Peygamber Efendimizin (a ![]() ![]() ![]() ![]() Bir örnek olması bakımından şu hadis-i şerifi nakledelim: Amr bin Şuayb rivayet ediyor: Bir kadın yanında kızı ile birlikte Resulullaha (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın, “Hayır, vermiyorum” diye cevap verdi ![]() Bunun üzerine Resulullah (a ![]() ![]() ![]() “Peki, kıyamette bu iki bilezik yerine Allah’ın sana ateşten iki bilezik taktırması hoşuna gider mi?” Kadın iki bileziği hemen çıkarıp Resulullaha (a ![]() ![]() ![]() ![]() İkincisi: Sahabiler gerek Peygamberimizin hanımlarına, gerekse diğer hanım sahabilere hadis ve benzeri durumlarda soru sorarlar, konuşurlar ve bazı konularda bilgi alırlardı ![]() Üçüncüsü: Yine Sahabe döneminde kadınlar, halifelere şikâyetlerini dile getirirler veya dinî meselelerde diğer sahabilere bilmediklerini sorup öğrenirlerdi ![]() Bu mesele için de bir örnek verelim: Kadının biri Hazret-i Ömer’e gelerek, “Yâ Emîrelmü’minîn! Kocam geceleri ibadet eder, gündüzleri de oruç tutar” şeklinde şikâyette bulundu ![]() Hazret-i Ömer, “Ne demek istiyorsun? Kocanı geceleri ibadet etmekten ve gündüzleri oruç tutmaktan alıkoymamı mı istiyorsun?” Bunun üzerine kadın başka bir şey söylemeden çıkıp gitti ve biraz sonra bir daha gelip aynı şikâyetini dile getirdi ![]() ![]() Bu durumu gören Kâ’b bin Sûr söze karıştı ve “Yâ Emîrelmü’minîn, kadının hakkı var ![]() ![]() Bunun üzerine Hazret-i Ömer kadının kocasını çağırtıp dört günde bir oruç tutmamasını ve her dört gecede bir kadının yanında yatmasını emretti ![]() Ancak diğer bütün mübah meselelerin mahiyet değiştirip mahzurlu bir hal almasında olduğu gibi, kadının sesi meselesinde de aynı durum söz konusudur ![]() Kadının sesi yaratılışı icabı dikkat çekicidir ![]() ![]() ![]() Ahzab Sûresinin 32 ![]() “Ey Peygamber hanımları! Siz herhangi bir kadın gibi değilsiniz ![]() ![]() ![]() Müfessir Vehbi Efendi bu âyeti tefsir ederken, “Söylediğiniz söz fitneye sebep olmasın ![]() ![]() ![]() ![]() Vehbe Zühaylî bunu normal konuşmalardan ziyade dinî muhtevada da olsa aynı gerekçe ile mahzurlu görür: “Kadının, Kur’ân şeklinde de olsa, coşkulu ve nağmeli olarak okumakta iken seslerini işitmek haramdır ![]() ![]() İbni Âbidîn ise meseleye şu şekilde bir açıklık getirir: “Tercih edilen görüşe göre kadının sesi avret değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizim de katıldığımız hükmü Faruk Beşer Hoca veciz bir şekilde şöyle dile getirir: “Kadın her şeyiyle olduğu gibi sesiyle de çekici, büyüleyici ve tahrik edicidir ve aslında bu onun çirkin olduğunu değil, güzel olduğunu gösterir ![]() ![]() ![]() Son olarak zamanımızın müfessirlerinden Muhammed Ali es-Sabûnî’nin yorumuna yer verelim: “Açıkça görüldüğü gibi, eğer fitneden emin ise kadının sesi haram olmaz ![]() ![]() Sorudaki unsurlara gelince, şiir ve ilahide ses incelip kalınlaştığı, nağmeli olduğu ve câzip bir mahiyete büründüğü için yabancı erkeklerin duyacağı şekilde söylemek beraberinde mahzurları taşımaktadır ![]() Hanımların sesli olarak zikretmeleri de şayet yabancı erkekler duyacaksa, yine aynı kategoriye girmekte ve birtakım yanlış duyguların uyanmasına sebebiyet vereceğinden ezanda olduğu gibi müsaade edilmemektedir ![]() ![]() 1 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167 ![]() 2 Tirmizî, Zekât: 12 ![]() 3 Hayâtü’s-Sahâbe, 3: 349 ![]() 4 İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, 1: 467 ![]() 5 Reddü’l-Muhtar, 1: 272 ![]() 6 Hanımlara özel ilmihal, 314 ![]() 7 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167 ![]() Mehmed Paksu Aileye Özel Fetvalar |
![]() |
![]() |
|