Prof. Dr. Sinsi
|
Recm Cezası
Hz Peygamber'in evli olarak zina edene recm cezası uyguladığı, tevatüre ulaşan hadislerle sabittir Temelde kıyasa göre evlilere de yüz değnek (celde) cezası uygulanması gerekırken, bu konudaki hadislerle amel edilerek recm cezası öngörülmüştür
Recm konusunda hükmü devam eden, fakat Kur'an ayeti olarak okunması neshedilen bir ayet de nakledilir Abdullah b Abbas (r anhümâ), Hz Ömer'in minberde şöyle dediğini rivâyet etmiştir "Cenab-ı Allah Muhammed (s a s)'i hak ile göndermiş ve O'na Kitab'ı indirmiştir Recm ayeti de O'na indirilen ayetlerden idi Biz bu ayeti okuduk, ezberledik ve anladık Resulullah (s a s) recmi uyguladı, ondan sonra biz de uyguladık" Korkarım, zaman geçince birileri çıkıp "Biz Allah'ın kitabında recmi bulamıyoruz" der ve Allah'ın indirdiği bir farzı terkederek sapıklığa düşerler Şüphesiz recm, Allah'ın kitabında, evli olmak, şahit, gebelik veya ikrar bulunmak şartıyla, zina eden kimse aleyhine bir haktır" (Müslim, Hudûd, 15)
Hz Ömer'in sözünü ettiği okunuşu mensuh ayet şudur: "Ihtiyar erkekle ihtiyar kadın zina ederlerse, onları recmedin" (Mâlik, Muvatta', Hudûd 10; Ibn Mâce, Hudûd, 9; Ahmed b Hanbel, V, 132, 183) Hz Ömer'in recmi, Medine minberinden ilân etmesi, içlerinde bir çok sahabe bulunan cematten hiç birinin buna karşı çıkmaması, recmin sabit olduğunu gösterir (Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi, Ahmed Davudoğlu, Istanbul 1978, VIII, 350) es-Serahsî (ö 490/1097) Ömer (r a)'in şöyle dediğini nakleder:
"Eğer insanlar, Ömer Allah'ın Kitabına ilave yaptı demeyecek olsalar, "ihtiyar erkekle ihtiyar kadın zina ettikleri  " ifadesini Mushaf'ın haşiyesine yazardım" (es-Serahsî, el-Mebsût, Beyrut 1398/1978, IX, 37)
Hz Peygamber'in recm cezasına uygulama örnekleri:
1 Işvereninin eşiyle zina eden bekâr işçiye yüz değnek ve bir yıl sürgün cezası, kadına ise recm uygulanmıştır
Ebû Hureyre ile Zeyd b Halid el-Cühenî (r anhumâ)'dan nakledildiğine göre, zina eden kadının kocası ile, zina eden işçinin babası Resulullah (s a s)'e başvurarak bu konuda "Allah'ın kitabı" ile hüküm vermesini istemişlerdir Işçinin babası şöyle dedi:
"Benim oğlum bu adamın yanında işçi idi Onun hanımı ile zina etti Bana, oğlum için recm gerektiği haber verildi Ancak ben onun adına yüz koyunla bir cariye fidye verdim Bu arada bilenlere danıştım, (oğlum bekâr olduğu için) ona yüz değnekle bir yıl sürgün cezası, bunun karısına ise recm cezası gerektiğini haber verdiler" Bunun üzerine, Hz Peygamber şöyle buyurdu:
Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, aranızda Allah'ın kitabı ile hükmedeceğim Cariye ve koyunlar geri verilecek Oğluna yüz değnekle bir yıl sürgün gerek Ey Üneys, sen de bu adamın karısına git Eğer zinasını itiraf ederse, onu recmet" Üneys kadına gitmiş ve kadın suçunu itiraf etmiş, Hz Peygamber'in emri üzerine de recmedilmiştir (Müslim, Hudûd, 25; Buhârî, Hudûd III, 38, 46, Vekâlet,13) Ebû Hanife'ye göre, yüz değnek yanında bir yıl sürgün, ayete ilâve niteliğinde olup, ayet inince bu ilâve kısım neshedilmiştir Ancak Islâm devlet başkanı böyle bir cezayı ta'zir cezası olarak verebilir
2 Zinasını dört defa ikrar eden Mâiz b Mâlik (r a)'in recmedilmesi
Mâiz b Mâlik, Hz Peygamber'e gelerek "Beni temizle" dedi Hz peygamber "Yazık sana, çık git, Allah'a tövbe ve istiğfar et" buyurdu Mâiz, pek uzaklaşmadan geri döndü ve "Ey Allah'ın Resulu! Beni temizle" dedi Hz Peygamber aynı sözlerle üç defa daha geri gönderdi Dördüncü ikrarında "Seni hangi konuda temizleyeyim?" diye sordu Mâiz; "Zinadan" dedi Hz Peygamber "Bunda akıl hastalığı var mıdır?" diye sordu Böyle bir rahatsızlığı olmadığını söylediler "Şarap içmiş olabilir mi?" diye sordu Bir adam kalkıp içki kontrolü yaptı Onda şarap kokusu tesbit edemedi Hz Peygamber tekrar "sen zina ettin mi?" diye sordu Mâiz "Evet" cevabını verdi Artık emir buyurdular ve Mâiz recmedildi Recimden sonra onun hakkında sahabiler iki kısma ayrıldılar Bir bölümü Mâiz'in helâk olduğunu, başka bir grup ise onun en faziletli tövbeyi yaptığını söylediler Bu farklı yaklaşım üç gün sürdü Daha sonra yanlarına gelen Resulullah (s a s) "Mâiz b Mâlik için dua edin" buyurdu "Allah Mâiz'e mağfiret eylesin" dediler Hz Peygamber şöyle buyurdu: "Mâiz öyle bir tövbe etti ki, bu tövbe bir ümmet arasında paylaştırılırsa onlara yeterdi" (Müslim, Hudûd, 22; eş-Şevkânî, Neylül-Evtâr, VII, 95,109; ez-Zeylaî, Nasbu'r-Râye, III, 314 vd )
3 Gâmidiyeli evli kadının zinadan dolayı recmedilmesi
Mâiz'in recmedilmesinden kısa bir süre sonra Ezd kabilesinin Gâmid kolundan bir kadın geldi ve "Ey Allah'ın elçisi! Beni temizle" dedi Hz Peygamber "Yazıklar olsun sana Çık git, Allah'a tövbe ve istiğfar et" buyurdu Kadın dedi: "Beni, Mâiz'i çevirdiğin gibi geri çevirmek istiyorsun" Hz Peygamber, "Sana ne oldu?" diye sordu Kadın kendisinin zinadan gebe olduğunu söyledi Bunun üzerine "Sen mi?" buyurdu Kadın "Evet" dedi Hz Peygamber "Doğuruncaya kadar git" buyurdu Kadının bu arada geçimini Ensar'dan bir adam üstlendi Daha sonra Hz Peygamber'e gelerek; "Gâmidli kadın doğurdu" dedi Çocuğun bakımını da Ensar'dan birisi üzerine aldı ve kadın recmedildi" (Müslim, Hudûd, 22, 23, 24; Ibn Mâc'e, Diyât, 36; Mâlik, Muvatta', Hudûd, II) Başka bir rivâyette, çocuk sütten kesilinceye kadar emzirmesine izin verildiği, recm sırasında Hâlid b Velîd (r a)'ın üzerine kan sıçraması üzerine kadın hakkında kötü sözler söylediğini işiten Hz Peygamber'in şöyle buyurduğu nakledilir:
"Ey Halid! yavaş ol Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim Bu kadın öyle bir tövbe etti ki, onu bir baççı (vergi memuru) yapsaydı, şüphesiz mağfiret olunurdu" Sonra kadının hazırlanmasını emrederek cenazesini kılmış ve kadın defnedilmiştir (Müslim, Hudûd, 23)
4 Evli bulunan Yahudi erkeği ile Yahudi kadınının zina sebebiyle recmedilmesi Abdullah b Ömer (r a)'tan nakledildiğine göre, Hz Peygamber'e, zina etmiş bir yahudi erkeği ile bir yahudi kadını getirmişler Allah elçisi, yahudilere, Tevratta ki zina hükmünü sormuştur Yahudiler; "yüzleri karaya boyanır, sırt sırta hayvan üzerine bindirilip sokaklarda dolaştırılır" demişler Tevrat getirilmiş, ancak okuyan yahudi genci recm ayetine gelince ceza kısmını parmağı ile kapatıp atlayınca durumu farkeden ve yahudi iken Islâm'a giren Abdullah b Selâm, Hz Peygamber'e yahudinin Tevrat'ın üzerinden elini kaldırmasını emir buyurmasını istemiştir Yahudi elini kaldırınca recm ayeti görülmüş ve her iki yahudi hakkında da evli olarak zina ettikleri için recm uygulanmıştır (Müslim, Hudûd, 26)
Bera b Azıb (r a)'ten nakledilen, iki yahudinin recmedilmesi olayı ise şöyledir: Hz Peygamber'e, yüzü kömürle karartılmış ve dayak vurulmuş bir yahudi getirildi Allah elçisi yahudilere evlilerin zinasının Tevrat'taki hükmünü sordu Onlar, bu şekilde olduğunu söyleyince, bir yahudi bilginine "Sana, Tevrat'ı Musa ya indiren Allah aşkına soruyorum Zina edenin Tevrat'taki hükmü nedir?" diye sordu yahudi bilgini; Tevrat'ta recim var Fakat zina eşraf arasında artınca, şerefli birini getirirlerse serbest bırakır, yoksul biri yakalanırsa onu recmeder olduk Bu iki sınıfa eşit ceza için recmi terkettik, kömürle boyayıp, dayak vurmayı recmin yerine koyduk" Bunun üzerine, Hz Peygamber şöyle buyurdu: "Allahım! Senin emrini onlar değiştirdikten sonra ilk uygulayan benim Bunun üzerine emir verdi ve yahudi recmedildi" (Müslim, Hudûd, 28)
Bazı Islâm müctehidlerine göre ehl-i küfür, müslüman mahkemesine başvurursa, hâkimin mutlaka Allah'ın hükmü ile amel etmesi gerekir Onlar bu konudaki muhayyerliğin neshedildiğini söylerler, Hanefiler ve Imam Şâfiî'den bir görüşe göre bu esas geçerlidir Ancak Ebû Hanife şöyle demiştir: "Islâm mahkemesine inkârcı karı-koca birlikte gelirlerse aralarında adaletle hükmetmek gerekir Yalnız kadın gelir, kocası razı olmazsa hakim hüküm veremez" Ebû Yusuf ve Imam Muhammed'e göre ise hüküm verebilir (Ahmed Davudoğlu, Sahihi Müslim Terceme ve Şerhi, Istanbul 1978, VIII, 376)
|