07-01-2007
|
#1
|
Ergenekon
|
Eşsiz Bir Lahit
Eşsiz Lahit

Çanakkale'de bulunan İÖ 5 yüzyıla ait Altıkulaç lahti, boyalı figürleri ile eşsiz Kaçak kazı ile açığa çıkarılan lahit son anda kurtarıldı
Marmara Adası'ndan getirilen mermer ile yapılan lahit Anadolulu bir soyluya ait Kabartmalar genç yaşta attan düşerek ölen soylunun katıldığı av ve savaş sahneleri ile süslü
Anadolu için kaçak kazı cenneti desek hiç de abartmamış oluruz Gün yok ki ülkenin herhangi bir noktasından tahrip edilen arkeolojik bir yer haberi gelmesin Bu tür bir yasadışı kazı haberi 1998 yılında Çanakkale Çan ilçesi Altıkulaç köyünden geldi Burada bulunan tümülüs ve içindeki lahit tahrip edilmişti Lahtin kırılan parçalarını ve ait olduğu yerdeki diğer kalıntıları açığa çıkarmak amacı ile kısa süreli bir kurtarma kazısı gerçekleştirildi Ait olduğu yerden çıkarılmak zorunda kalınan lahit Çanakkale Müzesi'ne getirildi ve onarılarak sergilenmeye başlandı
Lahtin hikâyesi İÖ 480 yılında tüm Anadolu'nun geri kalan kısmı gibi, kuzeybatıda Troas bölgesinin de Perslerin egemenliği altında olduğu döneme uzanıryordu Persler bölgedeki kentleri kontrol altında tutabilmek için Daskyleion, Kyzikos, Adremytion ve Troas bölgeleri arasında kalan Çan, Yenice ve Gönen ilçelerinin bulunduğu dağlık kesimde karargâhlar kurmuşlardı Egemenlikleri Büyük İskender'in İÖ 334 yılında Pers orduları ile Biga'daki Granikos Ovası'nda yapılan savaşı kazanmasına kadar devam etti Altıkulaç'ta bulunan boyalı mermer lahit olasılıkla bu dönemde, İÖ 5 yüzyıl sonlarında yapılmıştı Anadolulu bir yöneticiye ait olduğu düşünülen lahtin içinden çıkan kemik parçalarının analizi, bu kişinin 22-28 yaşları arasında olduğunu ve attan düşerek öldüğünü kanıtlıyordu
Marmara Adası mermerinden, Greko-Pers üslubunda yapılan lahtin bir uzun ve bir dar yüzünde kabartmalar bulunuyor Üzerindeki sahneler, sahibinin hayattaki başarılarını vurguluyor Uzun yüzde, Pers kültüründe soylu bir iş sayılan, oldukça önemli bir yere sahip av sahneleri yer alıyor Dar yüzde ise mezar sahibinin Yunan ya da Trak boyları ile savaşı anlatılıyor Kabartmalar çeşitli renklerde boyalı ve antikçağ resim sanatı hakkında eşsiz bilgiler sunuyor Ağırlıklı olarak kırmızı, mor, mavi ve yeşil gibi ana renklerin yanı sıra az miktarda siyah kullanılmış Gölge yaratmak için kırmızı ve siyah boya karıştırılmış
Önyüzdeki kabartma, ortasındaki ağaç motifi ile iki sahneye ayrılıyor Solda geyik, sağda yabandomuzu avı var
Geyik avı düz bir araziye işaret eden mavi, yabandomuzu avı ise ormanlık bir alanı yansıtan yeşil zemin üzerinde Av sahnelerinin farklı zemin renklerine sahip olması her ikisinin olasılıkla farklı mekân ve zamanlarda, farklı insanlar tarafından yapıldığına işaret ediyor
Yanyüzde zırhlı bir Anadolu'lu hanedan üyesinin olasıkla Yunanlı bir asker ile mücadelesi anlatılıyor Pembe renkli atın ayrıntıları aşıboyası ve kırmızı renklerdedir Atın üzerindeki kişi kırmızı renkte zırh ve miğfer taşıyor Savaşçının mızrak fırlatmak üzere olduğu görülüyor, bir şahin de mücadeleye ağaç üzerinde gözcülük ediyor
|
|
|