![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiAbbasiler Hz ![]() ![]() Emeviler halifeliği, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Emevilerin, özellikle çoğunluğu Türk olan bölgelerde (Horasan, Toharistan, Sogd) uyguladıkları vergi soygunculuğu ve Arap olmayanları aşağı görme siyaseti bu propagandayı daha da güçlendirdi ![]() ![]() ![]() Peygamber sülâlesinden Ebul Abbas Seffah halifeliğe getirildi (750) ![]() ![]() BERMEKOĞULLARI Abbasiler ilk dokuz halife zamanında (özellikle Harun Reşit [786809] ve Memun [813833]) bütün İslâm dünyasını kapsayan (Endülüs hariç) bir egemenlik kurdular ![]() ![]() Türkler ve İranlılar tarafından iktidara getirilen Abbasiler, Araplara güvenemediklerinden yönetim işlerinde Türklerden ve İranlılardan yararlandılar ![]() ![]() ![]() Daha sonra gelen halifeler döneminde Abbasi egemenliği zayıfladı, İslâm İmparatorluğu'nda bağımsız hükümetlerin sayısı çoğaldı (Samanoğulları, Karahanlılar, Büveyhoğulları, Fatımiler v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1055'te Selçuklular, Bağdat'ı ele geçirerek Büveyhoğulları Devleti'ne son verdiler, ama yine halifeleri hoş tuttular ![]() ![]() ![]() ![]() Abbasiler döneminde İslam’ın Arap ve İran kesimi büyük ölçüde birliğe kavuştu ![]() ![]() Samarra'da (Irak) Cafer El-Mütevekkil Camii'nin kalıntıları ![]() «ziggurat» (çok katlı kule) biçimi tuğla minaresiyle ünlüdür ![]() Abbasiler döneminde İslam İmparatorluğu ![]() ABBASİ SANATI Abbasiler dönemi İslâm İmparatorluğu’nun en parlak dönemidir; öyle ki, bu dönemde hemen her bölge bağımsız bir sanat merkezi durumundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kayrevan Camii (Tunus) kubbeleriyle dikkati çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiDeniz Kavimleri Mısır yazılı kaynaklarına göre MÖ 13 ![]() ![]() ![]() Tarihte daha çok "Deniz Halkları Göçü" adıyla tanınan bu göç hareketi, "Deniz Budunları Göçü", "Deniz Kavimleri Göçü", "Ege Göçleri", "Ege Halkları - Budunları, Kavimleri - Göçü" ya da yalnızca "Kavimler Göçü" gibi farklı adlarla da anılırlar ![]() ![]() ![]() Adlandırma tartışmaları ne olursa olsun, bu olayın incelenmesi söz konusu olduğunda göçten önce, göç olayının seyri sırasında ve sonrasında, Ege Havzası, Anadolu, Kuzey Suriye ve Doğu Akdeniz'deki ne kadar halk ve devlet adı ve varlığı varsa hepsi işin içine girer ve bunların tarihsel, toplumsal, siyasi, kültürel ve konumlanmalarına (lokalizasyon) ilişkin durum ve tartışmalar da kendiliğinden konuya dahil oluverir ![]() Toplumların yer değiştirmesi olayına, bir de söz konusu bölgeleri ve çağı ilgilendiren kronolojik, teknolojik değişmeler ve gelişmeler ve toplumlararası ilişkiler boyutu da eklendiğinde, gerçekte çok geniş bir bölge ve karmaşık bir dönemin sorgulandığı açıkça ortaya çıkar ![]() Bu olayla birlikte Tunç Çağlar'ın bittiği ve Anadolu'nun doğusu hariç tümünde Demir Çağlar'ın başladığı kabul edilir ![]() ![]() ![]() Ege Göçleri'nin ve konuyla ilgili çalışmaların bir başka özelliği ise, 13 ![]() ![]() ![]() Yukarıda aktarılan tüm bu olguları ortaya koyabilmek için, bu göçlerin nereden ve ne sebeple başladığını, nasıl bir gelişim çizgisi izlediğini ve ne gibi sonuçlan olduğunu ortaya koymak oldukça ayrıntılı ve uzun süren bir araştırma süreci isteyeceği gibi, konuyu aydınlatabilmek için şimdikinden daha güvenilir ve zengin arkeolojik verilere de ihtiyacımız olduğu ortadadır ![]() Bu nedenle bu çalışmada daha çok göçler öncesi Ege ve Yakındoğu Dünyası ile Göç olaylarına ilişkin bilgi veren yazılı ve arkeolojik kaynaklar ve Göç'lerin etki ve sonuçlan üzerinde genel nitelikleriyle durulacak ve konunun detayları ve özellikle de lokalizasyon tartışmaları üzerinde çok fazla yoğunlaşılmayacaktır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiKavimler Göçü M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Miladın ilk yüzyıllarında, Roma imparatorluğu döneminde, Ren ve Tuna nehirlerinin ötesinde Germenler yani, Burgondlar, Franklar, Alamanlar, Vizigotlar, Ostrogotlar yaşıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sınırlarda ve İmparatorlukta Miladın ilk yüzyıllarında Avrupa'ya korku salan ve kendilerine batılılarca barbarlar da denen (Yunanca «yabancı» [Yunanlı olmayan] anlamına, barbaros sözcüğünden) bu kavimlerin yıkıcı akınlarını önlemek için, Roma imparatorları sınırları tahkim ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük İstilâlar IV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tarihten kısa bir süre önce, çeşitli kavimler, 406 yıllarından itibaren, Ren Nehri'ni aşmış, Galya'ya girmiş, sonra İspanya ve Kuzey Afrika'ya geçmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Solda) Vandal asıllı Stilicho ile karısı Serena'yı ve oğulları Eucherius'u tasvir eden fildişi kabartma ![]() ![]() ![]() (Sağda) Kavimler göçü ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiAtilla Hun imparatoru (400-453) ![]() Amcası Küba'nın ölümünden sonra, Doğu Hun İmparatorluğu'nun yönetimini ele aldı (434) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üstün savaş gücü sayesinde Roma ve Bizans'a korkulu günler yaşattı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Attilâ bir diktatördü, çevresinde âdeta dini bir korku uyandırırdı, ama adalete saygılı ve iyiliksever bir yöneticiydi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiRomalılar Romalılar, Roma şehrinin M ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçta, bu çok gösterişli gelişme Romalıların niteliklerinden doğuyordu: tokgözlü ve çalışkandılar, lüksten kaçınıyor, sade bir yaşam sürüyorlardı ![]() ![]() ![]() Toplum sıkı sıkıya örgütlenmişti ![]() ![]() ![]() DEV BİR ESER Etrüsk hükümdarlarının birkaç yüzyıl süren krallığı döneminden sonra, M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Serüven düşkünü fatihler, uyanık tacirler veya çiftçiler olan Romalılar, kılıcı da, pulluğu da aynı coşkuyla kullanıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YÜKSELİŞ VE GERİLEME M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akdeniz dünyasında, fethedilen bütün ülkeler Romalıların parlak uygarlığından yararlanıyor, onların mitolojisini, sanatını ve tekniklerini benimsiyorlardı: yollar ve köprüler yapılıyor; şehirler amfiteatrlarla, zafer taklarıyla, hamamlarla, tapınaklarla ve bazilikalarla süsleniyordu ![]() ![]() ![]() Patriciler ve plepler arasındaki geleneksel çatışmayla büsbütün alevlenen toplumsal haksızlıklar, sonunda cumhuriyetin bağrında gittikçe ciddileşen kargaşalıklara yol açtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiBambaralar Afrika'da yaşayan toplumlar arasında elde edilen en iyi ve en eksiksiz mitoslar Bambaralarınkidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı anda, iki gla arasında meydana gelen temas sonucu büyük bir patlama oldu; bu kez ortaya "sağlam ve güçlü bir madde" çıktı ![]() ![]() ![]() Kısa süre sonra, gla'dan bir başka unsur daha ayrıldı ve varlıkların üzerine gelip kondu: bu, insan bilincinin sembolü olan "insan ayağı"ydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evrenin yaratılışı yo'dan başlayarak "düşünce"nin bir bileşimi olarak kabul edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Yo, bir ruh olarak, kararlarında ve yaratıcı iradesinde özgürdü ![]() ![]() ![]() ![]() Hava ve ateş erkek, su ve toprak ise dişiydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Miri, aynı zamanda, içinde doğanın yattığı dünyanın yumurtasıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu 22 öğenin ilk yedisine bomıana adı verilmekteydi ve bunlar, varlıklarla nesnelerin genel karakterlerini özetlemekteydi: Kelena, birlik; Makari, dindarlık, merhamet; Mako, gereklilik; Sinaya saldırganlık, kıskançlık; Fadena, rekabet; Maloya, utanç; Şia, ırk, tür, soy ![]() Baugini adı verilen 12 öğe, insanların nitelik ve alınyazılarını belirtirdi: Ma ye ma ye, yetenek, imkân, eğilim; Mako, karşılıklı hizmet, sadelik, ağırbaşlılık, bilgelik, eğitim; Sebaya, kuvvet, kudret, egemenlik; Dyuguya, kötülük, güçlük; Kunanguya, kötü talih; Sira, yol, kılavuz, itaat, disiplin; Nafolo, zenginlik, bereket, sağlık; Adama-dena, kardeşlik, insanlık, özgürlük, iyilik; Dahirime, gıda, mal mülk; Saya, ölüm, hastalık, sakatlık, delilik; Su, gece, karanlık ve ışık, sır, büyü; Kle, gün, güneş ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiFeodolite Roma İmparatorluğu yıkıldıktan sonra barbar kavimler, Avrupa'nın çeşitli bölgelerinde devletler kurdular ![]() ![]() ![]() Kavimler Göçü'yle başlayan karışıklıkların etkisiyle büyük toprak sahipleri ve çiftçiler, hayatlarını devam ettirebilmek için güçlü kişilerin koruması altına girdiler ![]() ![]() ![]() Feodalitenin temel özelliği siyasi bölünmüşlük ve sosyal eşitsizliktir ![]() ![]() ![]() Avrupa'da siyasal ve sosyal bölünmüşlük, bölgesel ekonomik faaliyetler, insanlar arasında dil, davranış ve dünya görüşü bakımından farklılıklar doğmasına neden olmuştur ![]() Feodalite, bütün Ortaçağ boyunca devam etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asiller Ortaçağ Avrupası'nın en imtiyazlı sınıfı asillerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rahipler Asillerden sonra en imtiyazlı sınıftı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burjuvalar Kasaba ve şehirlerde oturup ticaret ve sanayi ile uğraşanlara burjuva denirdi ![]() ![]() ![]() Köylüler Ortaçağ Avrupası'nda en kötü şartlar altında bulunan sınıftı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiGronikos Çatışması İÖ 334 yazı başları), Pers İmparatorluğu'nun istilası sırasında Büyük İskender'in kazandığı bir zafer ![]() ![]() ![]() ![]() İskender, Pers Kralı III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BÜYÜK İSKENDER'İN GRANİKOS SAVAŞI (Valerio Massimo Manfredi'nin Büyük İskender adlı romanından ![]() ![]() ![]() Hükümdar zırhı ve dizlikleri bağlanır, kemeri beline geçirilir, kılıcı takılırken, ayaküstü kahvaltı etti ![]() ![]() ![]() ![]() Yardımcıları onun seçtiği atı almaya gittiler ![]() ![]() ![]() ![]() Uç birliklerinin süvarileri kampın ötesinde, doğu kapısına yakın bir noktada, mükemmel düzende beş sıra olmuş bekliyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Granikos'un birkaç stadyon ötesinden gelen nal seslerinin ardından dört haberci karanlıktan sıyrılıp İskender'in önünde durdular ![]() ![]() ![]() ![]() "Elbette hayır," dedi İskender, "ama onların orduları doğu kıyısıyla aralarındaki üç stadyonu kapatana dek bizler ırmağın sığ yerinden karşıya geçmiş olacağız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Korumalar uzaklaştılar; az sonra piyadeler durarak yanlarındaki süvarilere, Granikos'a doğru ilerlemeleri için yol verdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Irmağın ortasında olan İskender, "Borazanlar!" diye haykırdı ![]() ![]() ![]() Hükümdar ve askerleri olabildiğince çabuk karşı kıyıya geçmeye çalışırlarken Granikos (Kocabaş çayı) köpürüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() "İleri!" diye haykırdı ![]() Borazan seslerinin daha tiz ve etkileyici olarak yükselmesiyle, atlarını kamçılayarak suyun girdabından kurtarmaya çalışan binicilerin bağırışlarına, karmaşadan dolayı heyecana kapılan atların kişnemesi de katıldı ![]() ![]() ![]() Arkasından savaş düzeninde yürümekte olan piyadelerin haykırışları ona eşlik ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada iki hetairoi birliğiyle iki Thessalialı süvari birliği onu arkadan ve yanlardan komutanlarının buyruklarına göre korumaya aldılar ![]() ![]() ![]() "Kara!" diye seslendi İskender ![]() Klitos, safları sonuna dek gözden geçirdikten sonra ırmağa doğru baktı ve, "Tırmanmaktalar, Kralım," dedi ![]() ![]() Öte yanda, Pers süvarileri telaşla toplanırlarken belli bir karmaşa yaşamıyor değillerdi: Düzene girmiş olanlar Komutan Spithridates'in buyruğunu bekliyorlardı ![]() ![]() "Haydi, beni izleyin!" diye buyurdu Spithridates, daha fazla oyalanacak zamanı olmadığını anlamıştı ![]() Kornolar çaldığında toprak, ateşli atların yeri çekiç gibi döven nalları altında titriyordu ![]() ![]() ![]() "Anadolu'nun askerleri!" diye bağıran Memnones, onları yüreklendirmek için mızrağını havaya kaldırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Alalalái! Sonra öne atıldı; önce hızlı adımlarla, sonra koşarak ilerlemeye başlayınca adamları da ona yanıt verdiler: Alalalái! Cephe düzenini bozmadan komutanlarının arkasından giden askerlerin ayakları toprağa değdikçe, müthiş bir demir ve bronz gürültüsü duyuluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() İskender, kılıcı al kana boyanmış Spithridates'in öfkeyle sağ yanında savaştığını gördü, dev Rheonıithres onun solunu korumaya almıştı; bunun üzerine atını o yana sürdü ![]() Bunun üzerine Spithridates de atını Kral'a doğru sürüp kılıcını sallamaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() Kalkanı, darbeyi bir noktaya kadar engelleyebildi; balta metali yardı, keçesini kesip kafa derisine çarptı; bunun üzerine artık atıyla yere düşmüş olan Kral'ın başından fişkıran kanlar yüzüne akmaya başladı ![]() ![]() ![]() Sonra Kral, alanda başıboş koşan bir ata atlayıp tekrar kalabalığın içine daldı ![]() ![]() Perslerin süvarileri cesurca savaştılarsa da, giderek içeri dalan Uç Birliği yüzünden dağılmaya başladılar; Makedonların hafif süvarileri de yanlara doğru dalga dalga yayılmaya başlamışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra Pers süvarileri kaçmaya başlayınca hetairoi'ler Thessalialılar, Trakyalılarla Triballilerin hafif süvariler onların peşine düştüler ![]() ![]() Alalalái! diye bağırıp mızraklarını uzatarak öne atıldılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle olunca Makedon piyadeler de toparlanıp ön cepheden mızraklar fırlatmaya başladılar ![]() ![]() Güneş ovayı ışınlarıyla aydınlattığı zaman cesetler yerde üst üste yığılmıştı ![]() ![]() ![]() İskender! İskender! İskender! diye coşkuyla bağırıyorlardı ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiHititler Hititler'in Anadolu'ya göç tarihleri kesin olarak bilinmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() MÖ II ![]() ![]() Assurlu tüccarlarla birlikte gelişen bir başka ve çok önemli olgu ise, MÖ II ![]() ![]() ![]() ![]() Koloni Çağı'nı izleyen Eski Hitit (M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başkentleri: Hattuşa Anadolu'da ilk kez organize devlet kuran Hititleri'in başkenti olan Boğazköy (Hattuşa), dağlık-engebeli bir arazi kurulmuş olup Çorum,a uzaklığı 82 km'dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehirde Asurlu tüccarların ticaret yaptıkları "karum" denilen bir pazar yeri bulunmaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehrin güney kısmını teşkil eden "yukarı şehir"; M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hellenistik çağda ise Boğazköy; büyükçe bir yerleşim alanı olmaktan öte gidememiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() COĞRAFYA Küçük Asya'ya İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konya'nın Halkapınar ilçesine bağlı Aydınkent köyü yakınında İvriz Kaya Kabartması, Kayseri'nin Develi ilçesine bağlı Gümüşören köyündeki Fraktin Anıtı gibi Hatti kalıntılarının yanı sıra Gaziantep'in İslahiye ilçesindeki Zincirli Höyük, Karkamış, Adana'nın Kadirli ilçesindeki Karatepe gibi geç Hitit beyliklerine ait kalıntılar da görülmeye değer ![]() ![]() KÖKENLERİ İndo-German kökenli Hititlerin tarih sahnesine çıkıp İsa'nın doğumundan 20 yüzyıl önce KüçükAsya topraklarında yaptığı işlerde, İsa'nın doğumunda 20 yüzyıl sonrasının insanları bizler için de ibret alınacak çok şey bulunur ![]() Bunu henüz kesinlikle öğrenemediğimiz gibi, geldikleri zaman asıl adlarının da ne olduğunu bilmiyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BOĞAZKÖY (HATTUŞAŞ) Orta Anadolu'da küçük bir şehrin İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1834'te Texier, Boğazköy harabelerini görmüş, Hattusas'ı tanımıştı, ve 1907'de Winckler Hattusas'ın Hitit İmparatorluğun başkenti olduğunu tanıtladı Medeniyetlerin yoğrulduğu bir kazandı Anadolu, Hattusha da tam ortasındaydı onun ![]() ![]() ![]() ANADOLU'NUN DİLİ Hattuşa'da bulunan belgeler, Anadolu'da aynı dönemde (İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır hiyerogliflerinden tamamen farklı olan bu biçimde heceler hatta kelimeler tek bir işaretle temsil edilebiliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() BİN TANRILAR TOPRAĞI Antikçağın pek çok toplumunda olduğu gibi Hiitlerin de çok tanrılı inanç sistemleri vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her şehrin bir baştanrısı, her kralın bir koruyucu tanrısı vardı ![]() ![]() ![]() ![]() KADEŞ SAVAŞI Mısır'ın üstünlüğünü yeniden kurmakta olağanüstü atılımlara girişen II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısırlıların hafif ve sürücü dışında yalnızca bir savaşçının binebileceği arabalarına karşı, Hititlerin daha ağır ve sürücü dışında iki savaşçı taşıyabilen arabaları vardı ![]() ![]() ![]() KRONOLOJİ Kralların egemenlik sürelerini gösteren tarihler Dr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teşup: Boğa, Hititlerin en büyük tanrısı Teşup'un kutsal hayvanı ve simgesiydi ![]() ![]() Hitit Mimarisi Hitit Krallığı mimarisi, eski Doğu Yapı Sanatı içinde, hem Batı Anadolu, hem de Mezopotamya mimarlığından ayrılan, önemli ve kendine özgü bir gelişim gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yandan karşılıklı canlı bit ticaret, öte yandan komşu ülkelerle belirgin bir kültür ilişkisi kurulmuş olmasına karşın, mimarlık alanında karşılıklı etkilenme çok kısıtlı bir ölçüde gerçekleşmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün, 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu höyük üstünde İç Anadolu'nun Son Tunç Çağına ilişkin şimdiye dek bilinen tek sarayı kazılarak ortaya çıkarılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Kültepe'deki temelleri bulunmuş bir yapının sağlam köşe çıkmaları, yapı ustalarının anıtsal yapı kurma yeteneğini kanıtlamaktadır ![]() ![]() ![]() En eski tabakalarındaki mimarlık Batı Anadolu bölgesi kapsamı içine giren Beycesultan'da hem Girit mimarlığı hem de yukarıda adı geçen ve daha geç döneme tarihlenen Hitit sistemleriyle bir dizi benzerlik gösteren bir saray bulunmaktadır (Tabaka V) ![]() ![]() ![]() Yapıların kurulmasında ahşap önemli bir yer tutmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kenemden Boğazköy ve Alacahöyük'de saraylar bilinmektedir, ancak bunlar daha sonra Büyük Krallık dönemindeki geniş yapı girişimleri sırasında geniş ölçüde yıkılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ve 13 ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki Büyükkale ile kentin en alt terası arasında 14 ![]() ![]() ![]() ![]() Biraz değişik bir yapıda olmakla birlikte, buna benzer daha eski bir poterneye Alişar'da, daha sonra da Korucutepe, Alacahöyük ve Büyükkaya tepesinde (Boğazköy) ve ayrıca Kuzey Suriye'deki birkaç savunma sisteminde rastlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlann duvarı ya büyük taş bloklarından çokgen oluklu örülmüştür ya da kesme taş olarak tabakalanmıştır; iki çeşidin birbirine karıştığı da görülür ![]() ![]() ![]() Büyük Hitit Krallığı saraylar da bu konuda benzer kanıtlar vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Dış görünüşleri bakımından birbirlerinden kesinlikle ayrılmaları ise, yapı ustalarının katı yapı kurallarına bağlı kalmadıklarının yeterli bir kanıtıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Kült odalarından oluşan grup tüm yapının içinde belirgin olarak ayrılır ![]() ![]() ![]() Temiz bir işçilikle yerleştirilmiş ![]() ![]() ![]() Kütlesel temel döşekleri üstünde bugün de görüldüğü gibi, bu çıkıntılar kerpiç duvar boyunca dama kadar yükselmekteydi ![]() ![]() ![]() Bu tür duvarların ayrıntılı biçimi konusunda kanıtlar azdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eflatunpınar anıtı bir kaynak kutsal yeridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karkanuş'tan iki örnekte görüldüğü gibi, tapınak yapısında Kuzey Suriye'nin küçük tek odalı sisteminin geleneği sürdürülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hilaninin kapalı biçimi, genişlemeyi olanaksız kılıyordu, ancak birkaç Hilaninin birleştirildiği büyük yapılar vardır ![]() ![]() ![]() Bu sistemde, Karatepe'de elverişsiz arazide olduğu gibi, kapı odasının kulelerden uzağa çekildiği de görülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Kuzeydeki 2 ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler Tarihiİasos Kalıntılar, Milas'a 18 kilometre uzaklıkta yer alan Kıyıkışlacık Köyü'nde bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Güllük Körfezi'nin kenarında yer alan köy, karşı sahildeki komşularının aksine sakin bir yerleşim yeri ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Anadolu kıyılarındaki en başarılı arkeolojik çalışmalardan biri olan Iasos araştırmaları Charles Texier ile başlamış, Profesör Doro Levi'nin ardından Profesör Clelia Laviosa tarafından sürdürülmüştür ![]() ![]() Dış Surlar İlk çağ kentinin biraz dışından başlayan ve yaklaşık 1,5 kilometre devam eden surlar, tamamlanamamış bir ön savunma düzenine aittir ![]() Bouleuterion Agoranın güneyinde dikdörtgen biçiminde bir yapıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tiyatro Çevresi büyük boy taşlarla harçsız olarak yapılan tiyatro çok eğimli bir bölüm üzerine yapılmıştır ![]() ![]() Balık Pazarı İlk kazı çalışmaları sırasında kentin biraz dışında yer alan bu yapının, eski dönemde balık ticareti için yapılan bir Pazar olduğu düşünülmüştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YUNUSLU ÇOCUK Tarihçi George Bean'in ''Karia'' adlı kitabında yazdığı; ''Büyük İskender'in ilgisini çeken bir başka İasoslu da, yunus tarafından sevilmek gibi bir şansa sahip olan erkek çocuktu'' satırları, İasos halkının denizle ve balıkçılıkla nasıl bütünleştiğini daha iyi anlatıyor ![]() ![]() Olay, İasos'ta ki erkek çocukların gimnazyumda çalıştıktan sonra denizde yıkanmaları geleneğinin sürdüğü günlerde yaşanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla ilgili anlatılan bir efsanede şöyledir: Bir yunus balığı, annesinin kucağında dolaşan Hermiyas'ı denize çağırır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler Tarihiİskenderiye Amatör dalgıçların yıllardır bildikleri, sık sık dalış yaptıkları bir bölgeydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onlar gözlerine inanamamışlardı; suyun dibinde bir tarih yatıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır hükümeti, ilk önlem olarak binlerce metreküp çimento bloku dökerek bölgeyi küçük bir limana dönüştürdü ve böylece dalgaların etkisini ortadan kaldırdı ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdiye kadar bu bölgeden çıkarılan parça sayısı 34 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir grup arkeolog, bu iki bin parçanın büyük bir çoğunluğunun Fener'e ait olduğunu iddia ederken, Jean Yves Empereur, bu 2000 parçadan sadece 20 tanesinin Fener'in orijinal parçası olabileceğini söylüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Çıkarılan bu parçaların İskenderiye Feneri'yle hiçbir ilgisi olmadığını iddia edenler de var ![]() ![]() ![]() ![]() Abdül Halim Nureddin iddiasını şöyle destekliyor: Bir kere, bugüne kadar yapılan sualtı kazılarında üzerinde Yunanca yazı bulunan tek bir kaya ya da heykel parçasına rastlanmış değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İster İskenderiye Feneri'ne ait olsun ister olmasın, şu ana kadar denizin dibinden çıkarılanlar her açıdan tarihi bir öneme sahip ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İskenderiye sualtı kazıları, şu anda iki Fransız şirketi tarafından finanse ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir yükün altından da ne Mısır Hükümeti, ne de kazılan finanse eden Fransız firmaları kalkabilecek durumda İskenderiye ve çevresi, Mısır'da en önemli bölgeyi oluşturduğundan, bölgeyi anlatmaya buradan başlayacağım ![]() ![]() ![]() ![]() İskender, önceleri basit bir kasaba olan bölgeyi ve konumunun avantajlarını gördüğünde, kenti liman bölgesinde güçlendirerek, buraya bir kent kurmaya karar verir ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak, işaretleye çekleri sokak sayısı artar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etesian, "yıllık" anlamındadır) yaz mevsimi, İskenderiyeliler'in en rahat ettikleri zamandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu mevsimde, kuzeyden ve denizden esen Etesian rüzgarından dolayı (Mısır musonları bütün yaz kuzey Kentin planı, "chlamys"e benzer (Makedonyalılara özgü pelerin ya da Yunanlılar'ın kullandıkları askeri manto): Uzun kesimi iki yandan denize açıktır, kısa kenarlar ise kıstaklardır ve bunların bir tarafı denize, diğer tarafı göle değmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burası kralların ve İskender'in gömülü olduğu yerdir; Ptolomaios'a göre, erken davranan Perdikas onun canını alıp bedenini Babil'den Mısır'a getirdiğinde, kentin artık orıa kalacağını düşünerek büyük bir ihtirasla yürüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Girişteki Büyük Liman'ın sağ tarafında ada ve Pharos Kulesi (İskenderiye Feneri) yer alır ![]() ![]() ![]() İskenderiye Feneri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapımına M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün kullandığımız "fener", "far" kelimeleri bu adanın isminden geliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kulenin ikinci katını oluşturan merkez gövde ise sekizgen biçimindeydi ve 34 metre yüksekliğe sahipti Asıl fener görevini gören üçüncü kat ise bir silindiri andırıyordu ![]() ![]() ![]() Fenerin içinde ta tepeye kadar çıkan taş bir merdiven bulunuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fenerin ateşinin ışığı, çeşitli aynalarla artırılıyordu ![]() ![]() ![]() Ancak, o dönemde fenerin sadece gemileri kayalıklardan uzak tutmak için inşa edildiğini söylemek çok zor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1000 yıl kadar kullanıldığı sanılan bu gökdeleni daha sonra depremler sallamaya başlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son olarak M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Medeniyetler Tarihi |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medeniyetler TarihiHaçlı Seferleri Hıristiyan Avrupa'nın XI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XI ![]() ![]() ![]() ![]() Kudüs'ün Türkler eline düşmesi batıda büyük şaşkınlık yarattı ![]() ![]() ![]() Batı için amaç Müslüman dünyasına karşı saldırıya geçmekti ![]() ![]() ![]() ![]() Kutsal Toprak Pierre l'Ermite adında basit bir rahip Avrupa'yı dolaşarak fakir halkı ayaklandırdı; zengin doğu ülkelerinin hayalini onların gözlerinde canlandırdı ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine bu işin ancak düzenli askeri birliklerle başarılabileceği anlaşıldı ![]() ![]() ![]() Sonucu bakımından başarılı olan bu Birinci Haçlı Seferi sonunda Ortadoğu'da birtakım devletler ve derebeylikler kuruldu: Kudüs Krallığı, Antakya, Urfa, Trablus ve Kıbrıs, Mora, Atina v ![]() ![]() ![]() ![]() Kudüs'ü de, kendi yerlerini de çok geçmeden kaybettiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki Uygarlık Arasında Bir Köprü 1096-1270 arasında, 174 yıl içinde Hıristiyanlar Türklere karşı 8 büyük askerî sefer düzenledi ![]() ![]() ![]() Son Haçlı Seferi'ni düzenleyen Fransa kralı Saint-Louis 1270'te Tunus önlerinde öldü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların Haçlı Seferi 1212 yılında binlerce çocuk, genç mürşitlerin yönetiminde Güney Fransa'nın yolunu tuttu ![]() ![]() ![]() Marsilya'da bazı tacirler bundan yararlanarak genç hacıları gemilerle Mısır'a götürüp köle olarak sattılar ![]() ![]() Haçlılardan Avrupa'ya Kalan Miras Flamalı mızrak, kundaklı yay, trampet ve borazan, arma, kayısı, karpuz, yabanî sarımsak hep Haçlıların Kutsal Ülke'den getirdikleri yeniliklerdi ![]() ![]() Birinci, İkinci ve Üçüncü Haçlı Seferleri ![]() ![]() ![]() ![]() Papa Urbanus II'nin öncülüğüyle başlayan Birinci Haçlı Seferi sonunda, 1099'da Kudüs'ün alınışı: resmin solunda ünlü rahip Pierre l'Ermite, ortada Kudüs krallık tacını giymiş olan Godefroi de Bouillon ![]() (Solda) Fransa kralı Genç Louis VII ile Germanya kralı Konrad III'ün İstanbul'a girişleri görülüyor ![]() ![]() (Sağda) Fransa kralı Saint-Louis'in Dimyat'a girişi (1249) ![]() |
![]() |
![]() |
|