![]() |
Türk Reel Sektörünün Çöküşü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Reel Sektörünün Çöküşü1 ![]() Özellikle 1995 yılından itibaren AB Gümrük Birliği’nin getireceği büyük fırsatlar hayali ile(!) sektörümüze verilen 50 Milyar US$'ı aşan yatırım teşvikleri (Ek: 1-2) kapsamında ve son 20 yıldır yapılan büyük entegre ve altyapı yatırımlarımız ile Tekstil ve Konfeksiyon sektörümüz AB'nin en büyük iplik, dokuma ve boya-terbiye ve konfeksiyon kapasitesine sahip olmuştur ![]() ![]() AB Tekstil ve Konfeksiyon Sektörü toplam AB istihdamının sadece % 3,6 ‘sını sağlarken(Kaynak: Eurostat), AB bu sektörü gözden çıkarma lüksüne sahiptir ![]() ![]() ![]() Türkiye’miz 100 Milyar US$’ı aşan Tekstil ve Konfeksiyon yatırımlarını özellikle AB menşeli makine ve teçhizatlar ile yapmakta iken, AB ile olan Dış Ticaret Hacmi(EK: 4-5) sürekli Türkiye’mizin aleyhine gelişmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AB kendi tekstil ve konfeksiyon sektörünü ABD, NAFTA(Meksika) ve Uzakdoğu ülkeleri gibi haksız rekabete karşı korumak istemediği için, tekstil ve konfeksiyon sektörüne yönelik menşe ve gümrük kurallarını aşırı serbest olarak belirlemiş, bununla da yetinmeyerek 20 ülkeyi aşan yeni Serbest Ticaret/Serbest Kota(AB-Meksika, AB-Kuzey Afrika, AB-Çin, vb ![]() ![]() Halbuki ABD dahil tüm Üçüncü Dünya Ülkeleri kendi tekstil ve konfeksiyon sektörlerini yüksek gümrük vergileri ve tarife dışı engeller ile korur iken(Ek: 7), AB ise bu sektörü sadece kendi milli çıkarlarını gözeterek gözden çıkardığından dünyanın en düşük gümrük vergilerini uygulamaktadır ![]() ![]() Aslında AB’nin bu tek taraflı stratejisini Türkiye, aşağıdaki Gümrük Birliği Anlaşması kapsamında yer alan açık hükmünü kendi milli çıkarlarına ve DTÖ kurallarına göre artık gecikmeden uygulayarak ülkemizin bu hayati sektörlerini gözetme şansına sahiptir; AB İle Gümrük Birliği Kararı’nın 63 ![]() le Teyid Edilen Katma Protokolün 60 ![]() “Türk ekonomisi’nin bir faaliyet sektörünü veya dış mali istikrarını tehlikeye düşürecek ciddi bozukluklar ortaya çıkar veya Türkiye’nin bir bölgesinin ekonomik durumunun bozulması şeklinde güçlükler belirlenirse, Türkiye gerekli tedbirleri alabilir ![]() Tekstil ve Hazır Giyim İhracatçıları Birliği Brüksel Temsilciliği’nin D ![]() ![]() Serbest Ekonomi’nin en büyük savunucusu ABD bile kendi pazarını Uzakdoğu’nun, özellikle Çin’in haksız rekabetine karşı korumakta kesin kararlıdır ![]() TEXTILES China’s protocol package will include a provision drawn from a 1997 bilateral textiles agreement, which permits U ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak: Reuters, 24 May 2000 2- AB’nin TEKST İL- KONFEKSİYON SEKTÖRÜ STRATEJİSİ AB kendi tekstil ve konfeksiyon sektörünü ABD, Meksika ve Uzakdoğu ülkeleri gibi haksız rekabete karşı korumak istemediği için, tekstil ve konfeksiyon sektörüne yönelik menşe ve gümrük kurallarını aşırı serbest olarak belirlemiş, bununla da yetinmeyerek 20’yi aşkın Üçüncü Dünya Ülkesi Serbest Ticaret/Serbest Kota anlaşmalarını da Türkiye’nin hayati çıkarlarını tamamen gözardı ederek tek taraflı yapmaktadır(Ek: 6) ![]() AB’nin Üçüncü Dünya Ülkeleri ile yaptığı ve yapmakta olduğu STA’lar ve mevcut AB Tekstil / Konfeksiyon Serbest Dolaşım Menşe Kuralı(Basit işlemlerin yeterli olması) AB’nin kendi Tekstil ve Konfeksiyon sektörünü gözden çıkardığının açık bir göstergesidir ![]() AB bunlarla da yetinmeyerek, Türkiye’nin görüşünü ve onayını almadan AB-Meksika Serbest Ticaret Anlaşması’ndan NAFTA “Yarn Forward” menşe kuralını da kabul ederek, Türkiye’de üretilen tekstil ve konfeksiyon ürünlerinin Meksika’ya AB üzerinden gümrüksüz ve kotasız girmesini engellemiş, fakat Meksika tekstil ve konfeksiyon ürünlerinin Türkiye’ye AB üzerinden rahatça girebilmesine göz yummuştur ![]() AB ileri teknoloji ürünlerinin ve hizmetlerinin, Üçüncü Dünya ülkelerine rahat girebilmesi(Market Access) için ABD’nin ve diğer ülkelerin aksine kendi Tekstil ve Konfeksiyon sektörünü önceden Üçüncü Dünya Ülkeleri’ne hediye etmektedir ; “Yararsız hediye vermedik, herşey karşılıklı vermeye dayanmaktadır ![]() ![]() 3- AB DIŞ TİCARETİ AB’nin toplam tekstil ithalatı 1995-2000 döneminde %24,95’lik bir artışla 2000 yılında 17,914 Milyar ECU, tekstil ihracatı ise aynı dönemde %38,19’luk bir artışla 2000 yılında 3,861Milyar ECU olarak gerçekleşmiştir(Ülke dağılım grafiği Ek: 9) ![]() ![]() ![]() AB’nin toplam hazır giyim ithalatı 1995-2000 döneminde %66,95’lik bir artışla 2000 yılında 51,600 Milyar ECU, hazır giyim ihracatı ise aynı dönemde %39,58’lik bir artışla 2000 yılında 16,654 Milyar ECU olarak gerçekleşmiştir(Ülke dağılım grafiği Ek: 10) ![]() ![]() ![]() Yine AB Tekstil ve Konfeksiyon İthalatında Tedarikçi Ülkeler dağılım grafiklerinde(Ek: 9-10) görüleceği üzere, Doğu Avrupa ülkelerinden Romanya, Polonya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti, Slovakya ve Akdeniz ülkelerinden Tunus, Fas gibi ülkelerin tedarik boyutlarının inanılmaz tırmanışı AB’nin tekstil ve konfeksiyon yatırımlarını özellikle Doğu Avrupa ve Kuzey Afrika ülkelerine kaydırdığının ve Türkiye’yi dışladığının açık bir göstergesidir ![]() 4- AB - GÜMRÜK BİRLİĞİ’NDE MEVCUT DURUM Gümrük Birliği’ne giriş sonrası AB’ye ihracat ciromuz beş yılda kayda değer bir artış kaydetmemiş, aksine ihraç birim fiyatlarımız sürekli çok büyük oranlarda ucuzlamıştır ![]() (Ek :5/5A) Gümrük Birliği’ne giriş sonrası AB’den ithalatımız ise beş yılda ortalama % 177 artmış ve gümrük birliği sadece AB lehine çalışmıştır ![]() Türkiye – AB dış ticaret dengesi gümrük birliği beklentilerimize rağmen 1995’ten bu güne kadar sürekli %200’lere varan oranlarda aleyhimize gerçekleşmiştir ![]() AB Tekstil ve Konfeksiyon Sektörü için Üçüncü Dünya Ülkeleri’ne yönelik uyguladığı sıfır/sıfıra yakın gümrük ve serbest kota stratejisi ile Türkiye’yi Uzakdoğu ve Doğu Avrupa ülkelerinin haksız rekabetine teslim etmiş ve Türkiye’nin AB’ye yönelik tekstil ve konfeksiyon ihracatı miktar olarak artarken, birim fiyatların sürekli düşmesine ve sektörümüzün sürekli zararına satış yapmasına yol açmıştır(Ek: 12-13-14) Türkiye’yi adeta sıfır maliyetle, sembolik karşı yükümlülüklerini bile yerine getirmeden iç pazarına dahil edip, tüm dış ticaret politikalarını kontrol eder duruma gelmekle, AB yönünden bir sorun kalmamış, aksine talebi ve bağımlılığı hızla artan pazarımızın tüm imkanları Brüksel’in önüne serilmiştir ![]() Üçüncü Dünya Ülkeleri’nden hem AB’ye hem de ülkemize yönelik haksız ithalatın arttığı ve ihracatın aynı seviyelerde kaldığı bir tablo ile, 10 yıllık bir perspektif içinde bile Türkiye’ye yer vermeyen AB ile ticaretimiz, mevcut Gümrük Birliği çerçevesinde belirsiz bir süre içinde asla yürütülemez ![]() ![]() ABde ortalama 20 ![]() ![]() ![]() (Ek: 15-16) Gümrük Birliği üyesi olmamıza rağmen AB ülkemize pamuk ipliği ihracatımızda bile asgari fiyat uygulamasını talep etmekte, çoğu gıda ve tarım ürünlerimize sınırlama uygulamakta (Ek: 17), benzer uygulamaları ise ne yazık ki Kuzey Afrika, Doğu Avrupa, Orta Asya ve Suriye gibi ülkelere uygulamamaktadır ![]() AB Gümrük Birli 5- TÜRKİYE’NİN HASSAS SEKTÖRLERİ(EMEK-YOĞUN) STRATEJİSİ İÇİN ÖNERİLER I ![]() Tekstil ve Konfeksiyon sektörümüz, Türkiye’nin %25 istihdamını, %40 ihracatını ve %20 milli gelirini sağlamaktadır ![]() ![]() ![]() Türkiye, AB’nin Çin ve benzeri ülkeler ile yapacağı Serbest Kota ve Serbest Ticaret Anlaşmalarına tekstil, konfeksiyon ve benzeri emek yoğun ürünlerinin dahil edilmesine resmi makamlarımızca AB nezdinde engel olmalıdır ![]() ABD AB’ne tekstil ve konfeksiyon ürünlerinde kota uygulamamaktadır ![]() ![]() Türkiye AB’nin üçüncü dünya ülkeleri ile yaptığı ve Türkiye’nin ekonomik ve sosyal çıkarlarına aykırı olan ve sadece AB’nin çıkarlarını koruyan STA’ların karşısında AB Gümrük Birliği Karma Protokolünün 60 ![]() ![]() AB’ nin Üçüncü Dünya Ülkeleri’ne uyguladığı Gümrük Vergi Oranları ABD’nin bile çok altındadır ![]() ![]() AB’nin Doğu Avrupa(Pan-Avrupa) ve Kuzey Afrika ülkeleri ile yaptığı ve yapacağı Serbest Ticaret Anlaşmaları’na Türkiye’nin doğrudan katılımı AB nezdinde sağlanmalıdır ![]() II ![]() Türkiye mevcut AB Tekstil ve Konfeksiyon Menşe Kurallarını mutlaka NAFTA benzeri “Yarn Forward” kuralına bağlanmasını sağlamalıdır ![]() sağlanmalıdır ![]() AB mevcut Gümrük Birliği kapsamında Türkiye’nin ekonomik ve sosyal çıkarlarını gözardı etmeye devam ederse, mevcut haliyle ülkemize hiçbir faydası olmayan AB Gümrük Birliği’nin diğer AB Aday Ülkelerinde olduğu gibi, bir Serbest Ticaret Anlaşmasına (STA) dönüştürülmesi, AB Ulusal Programı taahhütlerimizi koruyarak, resmi makamlarımızca gündeme getirilmelidir ![]() AB’li tekstil ve konfeksiyon yatırımcılarının Türkiye’de ortaklık ve yatırım yapmalarını tercih etmeleri için gerekli yatırım, kredi, istihdam ve vergi indirimi teşvik mekanizmaları AB Brüksel ve Ankara nezdinde sağlanmalıdır ![]() SONUÇ : Yukarıdaki haklı nedenler ışığında, AB ile dış ticaretimizde şimdiye kadar hiç olmazsa emek-yoğun sektörlerde avantaj sağlamamız gerekirken, AB’nin hiç danışma gereği bile duymadan sadece kendi milli çıkarlarına göre Üçüncü Dünya Ülkeleri ile uygulamakta olduğu tek taraflı serbest ticaret politikası sürekli ülkemizin aleyhine gelişme göstermiştir ![]() ![]() EKLER: Tüm Sektörler Bazında Yatırım Teşvik Tablosu Yatırım Teşvik Grafiği Türkiye Tekstil Sektörü Kurulu Kapasite Cetveli Tüm Sektörler Türkiye İthalatı Tablosu 4A) Tüm Sektörler Türkiye İthalatı Grafiği Tüm Sektörler Türkiye İhracatı Tablosu 5A) Tüm Sektörler Türkiye İhracatı Grafiği AB’nin Son Dönemde Yaptığı Anlaşmalar Tablosu Dünya Ülkeleri Gümrük Tarife Oranları Türk Tekstil ve Hazır Giyim İhr ![]() ![]() AB Tekstil İthalatında 1995-2000 Tedarikçi Ülke Değişimleri AB Hazır Giyim İthalatında 1995-2000 Tedarikçi Ülke Değişimleri Türkiye – AB Dış Ticareti Grafiği Türkiye’den AB’ye Tekstil ve Konfeksiyon İhracatı Tablosu Türkiye’den AB’ye Tekstil İhracatı Grafiği 13A)Türkiye Elyaf / İplik İhracatı Grafiği 13B)Türkiye Mensucat İhracatı Grafiği Türkiye’den AB’ye Konfeksiyon İhracatı Grafiği Tekstil Ürünlerinin Dünya Pazarlarında İthalat Uygulamaları Tablosu Dünya Pazarları Market Access Tablosu Dünya Pazarları Market Access Tablosu Türkiye’den AB’ye Pamuk İpliği Asgari İhraç Fiyatları Tablosu Hazırlayanlar: Bülent Başer (Türkiye Tekstil Sanayii İşverenleri Sendikası) Dr ![]() Atilla Bağçuvan (Akdeniz Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Üyesi) |
![]() |
![]() |
|