|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
human, insan, kaynakları, management, resources, yönetimi |
![]() |
İnsan Kaynakları Yönetimi (Human Resources Management) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnsan Kaynakları Yönetimi (Human Resources Management)İnsan Kaynakları Son zamanlarda insan kaynakları, tüm dünyada ve Türkiye’de profesyonel anlamda oluşmaya başladı ![]() ![]() ![]() Bilgi çağını yaşıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Teknolojiyle olan ilişkisi -Yabancı dil/ler -Gelişim (Okul+Kişisel) -Analitik Düşünce -Motivasyon -Zor şartlara uyum sağlayabilmek -Sosyal Yaşam Burada kilit olan kelime “Gelişim” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşe alımlarda insan kaynakları iş tanımlamaları yaparken işe alınan elemanları mülakattan da geçiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çalışanların kuruluş içinde eğitimi, motivasyonu, strese karşı korunumlar gibi bir çok konu yine insan kaynaklarını gündeme getiriyor ![]() ![]() ![]() İş hayatında mutlu olmayan çalışan, özel hayatında da mutlu olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Uygun işe uygun insan” sözü günümüzün en önemli ilkesi oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan; bir işletmede verimliliğin, etkinliğin ve rasyonelliğin en önemli ve ümit verici unsurudur ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İnsan Kaynakları Yönetimi (Human Resources Management) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnsan Kaynakları Yönetimi (Human Resources Management)Bölüm 1 İnsan Kaynakları ve Yönetimi 1 ![]() “İnsan Kaynakları Yönetimi”, insan kaynakları ihtiyaçlarının değerlendirildiği, giderildiği, işe alınan personelden en iyi verimin alınabilmesi için gerekli teşvik ve çalışma ortamının sağlandığı bir süreç olup, diğer işletme fonksiyonları olan üretim, pazarlama ve finans gibi örgüt amaçlarının gerçekleşmesine katkıda bulunan bir işletme fonksiyonudur ![]() ![]() ![]() İnsan kaynakları yönetimi, sadece personeli işe alma, işten çıkarma, ücret ödeme ve işçi-işveren ilişkilerini düzenleme görevlerini yapmaz; aynı zamanda diğer temel işletme fonksiyonları gibi yönetimin öngördüğü görev ve sorumlulukları da yerine getirir ![]() ![]() İnsan Kaynakları Yönetim Süreci aşağıdaki aşamalardan oluşur: 1) İş Analizlerinin Yapılması 2) İnsan Kaynakları Planlaması 3) İş Başvurularının Alınması 4) Personel Seçiminin Yapılması 5) Eğitim ve Geliştirme 6) Performans Değerlemesi 7) Kariyer Planlaması 8) Ücret Yönetimi 9) Çalışma İlişkileri 10) İşçi sağlığı ve İşçi Güvenliği 11) İşçi – İşveren İlişkileri 2 ![]() İKY’nin başlıca sorumluluğu, İKY sürecinde yer alan görevleri yerine getirmektir ![]() ![]() ![]() ![]() İKY, bu görevini yerine getirirken iki amacı kendisine ilke edinir: 1) Amaç : İşletmede görev yapan insanların bilgi , yetenek ve becerilerini rasyonel şekilde kullanarak işletmeye olan katkılarını maksimum düzeye çıkarmaktır ![]() 2) Amaç: İşletmede görev yapan insanların işten doyum sağlamalarına katkıda bulunmaktır ![]() İnsan kaynakları yönetimi, bu iki amaca birlikte ulaşabildiği takdirde çağdaş bir görünüm kazanacaktır ![]() ·İnsan kaynağından yararlanma ·İnsan kaynağını motive etme veya isteklendirme ·İnsan kaynağını koruma İnsan kaynağından yararlanma; İş analizleri, İK planlaması, iş başvurularının alınması, personel seçimi, eğitim ve geliştirme, performans değerlemesi, terfi, iş değiştirme, işten çıkarma vb ![]() ![]() İnsan kaynağını motive etme veya isteklendirme; işle çalışan arasındaki uyumsuzlukları ortadan kaldırma, parasal ve parasal olmayan menfaatler; görüşme, danışma, kariyer planlaması ve yönetime katılma gibi bireyin örgütün başarısına katkısını arttıran çeşitli faaliyetleri içerir ![]() İnsan kaynağını koruma ise işyeri çalışma koşullarını iyileştirme, iş güvenliği ve iş güvencesi gibi insan kaynağının sosyal varlığını koruyan faaliyetleri kapsar ![]() İKY, aşağıdaki amaçları gerçekleştirmek suretiyle işletmenin örgütsel verimliliğine katkı sağlar ![]() ·Örgüt amaçlarına ulaşabilmesine yardımcı olmak ![]() ·Personelin beceri ve yeteneklerini en etkin ve verimli şekilde kullanarak istihdam edilmelerini sağlamak ![]() ·İyi eğitilmiş ve motive edilmiş personel tedarik etmek ![]() ·Personelde iş doyumu ve kendini tamamlama ihtiyaçlarını arttırmak ·İş yaşamının kalitesini (Quality of work life) geliştirerek devamlı çalışmayı arzu edilir hale getirmek ![]() ·İKY politika ve uygulamalarını tüm çalışanlara aktarabilmek, onlarla bu amaçla iletişim kurmak ![]() ·İş ahlakı ve sosyal sorumluluk konularında yardımcı olmak ![]() ·Bireylerin, grupların, işletmenin ve toplumun karşılıklı çıkarlarını dikkate alan değişim yönetimini gerçekleştirmek ![]() 3 ![]() Temel İKY faaliyetlerini aşağıdaki şekilde altı grupta toplamak mümkündür ![]()
![]() Birçok işletmede İnsan kaynakları yönetimi faaliyetleri iki grup tarafından yerine getirilir ![]() ·İnsan kaynakları yönetici ve uzmanları ·Birim yöneticileri( Bölüm müdürleri, genel müdür yardımcıları) İKY faaliyetleri, bu iki grup tarafından birlikte ve koordineli şekilde yürütülmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Sistem teorisi yaklaşımı: İKY daha geniş bir sistem olan örgüt içerisinde bir alt sistem olarak yer almaktadır ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Genel olarak ekonomik, sosyal kültürel, siyasi ve idari çevre koşulları ile işletmenin yapı ve işleyişi ile yoğun bir etkileşim içerisindedir ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() İKY faaliyetlerini etkileyen çevre faktörleri dış ve iç çevre faktörleri olarak iki gruba ayrılır: a) Dış Çevre Faktörleri: Yasa ve mevzuat, toplum, sendikalar, teknoloji, ekonomi, işgücü piyasası, müşteriler, pay sahipleri ve rakip kurumlardır ![]() b) İç Çevre Faktörleri: Vizyon, misyon ve amaçlar, politikalar, yönetim anlayışı, örgüt kültürü ve çalışma kalitesidir ![]() Bu anlamda vizyon ve misyon belirlemek son derece önemlidir; çünkü ileri dönük olarak kurulacak tüm stratejik hedefler ve planlar bunların doğrultusunda ortaya konacaktır ![]() Politikalar: Bir kurumun yönetiminin, amaçların daha iyi şekilde başarılması için örgütün her fonksiyonel alanda politikalar belirlemesi gereklidir ![]() ·Personele emin ve güvenli bir iş ortamının sağlanması, ·Personelin teşvikini sağlayıcı sistemlerin geliştirilmesi, ·Boş kadroların öncelikle iç kaynaklardan doldurulması, ·Periyodik olarak bütün personelin eğitime tabi tutulması vb ![]() Örgüt Kültürü: Örgüt kültürü örgütte paylaşılan değerlerdir ![]() ![]() ·Örgüt üyeleri için bir tanıtım, özdeşleşme hissi oluşturmak ·Bireyin kendisi dışında bir “şeye” bağımlılığını sağlamak ·Sosyal sistem dengesini güçlendirmek ·Davranışları yönlendiren bir mantık aracı olmak Kaynak: blogcu ![]() |
![]() |
![]() |
|