![]() |
Dinden Dönme mi, Sinerji mi? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinden Dönme mi, Sinerji mi?BİR FREUD VE KOHUT KARŞILAŞTIRMASI Dinden Dönme mi, Sinerji mi? Michael Franz Basch Çeviren: Pınar Koçak Pek çok psikanalist için Kohut'un Freud psikanalizinden ayrılışı kendilik psikolojisi olarak bilinen sunuşu (Kohut, 1971) ile değil; bize sık sık söylediği gibi, bildiği kadarıyla, kendince en önemli katkısı olan 'İçebakış, Eşduyum ve Psikanaliz' (1959) ile daha önce başlamıştı ![]() ![]() Bu yazı 1957'de Chicago Psikanaliz Enstitüsü'nün kuruluşunun 25 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TARİHSEL GELİŞİM Freud nörozlarla çalışmaya gerçekten rastlantı eseri başlamıştır (Jones, 1953) ![]() ![]() ![]() O günlerde pek çok doktor, anatomik bir temel bulunamayan hayali sorunlarının üstesinden gelebilmeleri için hastaların sağduyusuna seslenmek ve istençlerini kullanmalarını emretmek suretiyle nörozları iyileştirmekteki yetersizlikleriyle engellenmiş olarak, nörotikleri sıkıntıları hakkında suçlamakta ve daha fazla ilgiyi haketmeyen temaruzcular ya da düzenbazlar olarak gözden çıkartmaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak Freud açıkça bu önyargılara boyun eğmemekteydi ve beyin hasarına uğramış olmaktan çok uzak olan hastalarının, eğer bir şey varsa da, ortalama zekanın üzerinde olduklarını çok geçmeden gördü ![]() ![]() ![]() ![]() Charcot'nun çalışmasını keşfettikten sonra Freud, Charcot'nun hipnotik araştırma yöntemini diğer bir öğretmeni olan Joseph Breuer'den duymuş olduğu örseleyici duygusal anıların katartik boşaltımı ile birleştirdi ![]() ![]() DÜŞÜNCE OLUŞUMU PSİKANALİTİK KURAMININ KÖKENLERİ Genel bir bilimsel psikoloji kurma hedefi Freud'u ilkin Andersson'un (1962) 'beyin mitolojisi' olarak adlandırdığı 'Bilimsel Bir Ruhbilim Projesi' (Freud, 1895a)ni ortaya çıkartmaya ve daha sonra da bunu anatomik olmayan zihinsel aygıtın (Basch, 1975b, 1976a, 1983a) çeşitli uyarlamalarına dönüştürmeye girişmesine yol açtı ![]() ![]() Bütün bu beynin işlev görmesi ve düşünce işlemlenmesi modellerini neyin işlemsel yaptığını anlamak için Freud'un psikolojik yazılarının çeşitli koleksiyonlarına hiç dahil edilmemiş Afazi Üzerine (Freud, 1891) adlı çalışmaya geri dönmeliyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şunun vurgulanması gerekir ki yukardaki varsayımların hiçbiri bilindiğinin aksine psikanalitik kuramın bir parçası değildirler ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dinden Dönme mi, Sinerji mi? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinden Dönme mi, Sinerji mi?GÜDÜLENMENİN PSİKANALİTİK KURAMININ KÖKENLERİ Freud'un insan güdülenmesini açıklayan kuramını anlamak için bunun da bir varsayım olduğunu ve klinik gözlemlerinden ortaya çıkmasından değil de bu gözlemlerini açıklama girişimi ile diğer alanlardan türetilmiş olduğunu anlamak gerekir ![]() ![]() ![]() Freud'un ilgisini çeken nörotik fikirlerin gücüydü- sağduyunun üstesinden gelebiliyorlardı ve başka bir anlamda kusursuz bir biçimde sağlıklı bir kişiyi tam olarak felç edebiliyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu en ilksel, bütün olarak görüşe dayanan ve uzun zaman önce aksi kanıtlanmış fikir, Freud'un içgüdü kuramının ve cinselliğin bütün güdülenmelerin temeli olduğu fikrinin temelidir ![]() Freud başlangıçta iki temel içgüdü ya da dürtü1 olduğunu ileri sürdü: kendini koruyucu ve türü koruyucu ya da cinsel ![]() ![]() ![]() ![]() Freud davranışın güdülenmesinde cinsel temel varsayımının doğruluğunu zihninde oluşturduktan sonra bunu çeşitli şekillerde değiştirdi; böylelikle haz-hoşnutsuzluk ilkesi olarak da bilinen güdülenmede gerilimin azaltılması kuramı ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1Dürtü ya da Almanca trieb, içgüdünün değişmiş bir biçimidir ![]() ![]() ![]() cezalandırılmak yerine ödüllendirilecek çalışma ve oyun ile cinsel enerjiye vekaleten çıkış yolları bulmaktan geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani Freud'un tasarladığı, bir depo (beyin) içinde biriken temel bir güç kaynağı (cinsellik) olan ve basınç çok yükseldiğinde boşaltılması gereken bir zihinsel makineydi ![]() ![]() ![]() ![]() Freud'un kendisi, dürtüler ve içgüdülerle ilgili kuramlarının klinik bulgularını açıklama tarafına çekilmiş biyolojik tahminler olduğunu gizlemeksizin açıklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dinden Dönme mi, Sinerji mi? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinden Dönme mi, Sinerji mi?PSİKANALİTİK KURAMIN KÖKENİ Psikanaliz; Freud (1) erişkin nörotik hastalarının ilerletilmiş anılarının aslında çocukluk düşlemleri olduğunu; (2) daha sonraki davranışı etkilemesi söz konusu olduğunda, psişik gerçekliğin dış gerçeklik kadar belirgin olduğunu; ve (3) hastanın arzuladığı ya da korktuğu çocukluk düşlemlerini şimdiki duruma yansıtmak suretiyle erişkin gerçekliğine dönüştürme çabasının doktor ve hasta arasındaki ilişkide kendisini gösteren sürekliliği olan bir süreç olduğunu anladığında araştırmacı bir yöntem olmaya başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Psikanalitik kuramın sorunu psikanalitik yöntemin en azından en başta çok iyi işe yaramasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geriye bakıldığında, tabii ki, bu çeşit sonuçlar 'non sequitur'dur (birbirini izlemez)ÇN ![]() ![]() ![]() Psikanalitik metapsikoloji (Basch, 1973) olarak adlandırılan açıklayıcı kuramın temelini oluşturan, gelişimin psikanalitik görüşü, genel psikolojiyle ilgili beş koşula dayanır ![]() Beyin ya da zihinsel aygıtın amacı, yaşamın korunmasıyla en fazla uygun olacak düzeyde uyarandan kaçınmak ya da en azından en düşük düzeye indirgemektir ![]() Düşünce gelişimi doğrusaldır; çocuğun kendilik ve dünyayı anlaması daha az karmaşık olmakla birlikte temel olarak erişkinlerde bulunan aynı algı ve biliş ilkelerine dayanmaktadır ![]() Düşüncenin yoğunluğu -duygulanım bileşeni- kendisini bir arzuya iliştiren ve davranış üzerindeki etkisini belirleyen ileri sürülmüş bir 'psişik enerjinin' niceliğiyle belirlenir ![]() Konuşmanın gelişimi düşünceden öncedir ve düşünce için gereklidir ![]() Gerçek düşünce, sözel mantıkla denktir ve duyusal, resimli görüntülerin daha karmaşık ve sonradan kazanılmış kelime imgeleriyle birleşmesi yoluyla olası hale gelir (Basch, 1983a) ![]() Bugün biliyoruz ki bu ileri sürülen koşulların her biri yanlıştır ![]() ![]() ![]() ![]() PSİKANALİTİK KURAMIN UYGULANMASININ GENİŞLETİLMESİ Psikanalistlerin nörozlar dışında şimdi narsisistik kişilik ve davranış bozukluğu olarak adlandırdığımız nedenlerden sıkıntı çeken hastaları her zaman olmuştur ![]() ![]() Çok çaresiz ve sıradan yaşamı sürdüremeyen hastaları sağaltıma almaktan kaçınamayız öyle ki onlar için analitikle eğitici etki birleştirilmelidir; hatta çoğunluk için bile zaman zaman ortaya çıkan durumlarda hekim bir öğretmen ya da akıl hocasının yerine geçmek zorunda kalır ![]() ![]() ![]() Benzer şekilde Freud (1937) terapötik analiz olarak adlandırılanın tersine karakter analizi gerektiren hasta grubunu analiz etmenin zorluklarına değinmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bu çeşit müdahaleler psikanaliz için tatminkar olmaktan her zaman uzak olmuştur, çünkü diğer psikoterapilerin aksine psikanaliz için temel olan, aktarımın yönetilmesi değil, incelenmesi ve çözümlenmesidir ![]() ![]() Kohut'a keşiflerinde, önyargılarını bir yana koyup kendisini dinlemesi için bir hastanın ısrarı yol gösterici olmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kohut'un aktarımın ödipal yönlerini değil de sürekli olarak diğer yönlerini araştırması yıllar içinde onu klasik psikonörotik hastanın analizinin temelinde ileri sürüleni genişleten ve katkı sağlayan bir gelişim kavramına yönlendirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kohut erken gelişimin üç temel gereksinimini ayrıştırmıştır1) Yeterliliğin geçerlilik kazanması ve onaylanması; (2) bebek ya da çocuğun üstesinden tatminkar bir biçimde gelebilmesi için yeterliliğini aşan gerilim ya da gerginlik zamanlarında korunması ve desteklenmesi; (3) bir yakını tarafından bir insan olarak kabul edilmesi ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dinden Dönme mi, Sinerji mi? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinden Dönme mi, Sinerji mi?2Bütün bir kendilik gelişimi bakış açısından analitik hastaların gelişimine bakmanın pratik ve klinik sonuçları Kohut (1971, 1977, 1978, 1984), Strozier (1985), Elson (1987), ve Goldberg (1978, 1988) tarafından ayrıntılandırılmıştır ![]() ![]() ![]() Ayna Aktarımı Papousek ve diğer çocuk araştırmacılarının deneylerinin gösterdiği gibi bir bebek için hiçbir şey davranışı ile çevredeki olaylar arasındaki rastlantısal ilişkileri kurmak kadar pekiştirici olamaz ![]() ![]() ![]() İdealleştirme Aktarımı Hayran olunan güçlü bir kişilikle işbirliği yoluyla gerekli olduğunda güçlendirilmek ve korunmak için duyulan karşılıksız kalmış bir arzu, idealleştirme aktarımına yol açar ![]() ![]() ![]() Öteki Ben Aktarımı Bir terapi ilişkisinde yer alan kişiler arasındaki aynılık ya da tanıdıklık bağını kabul eden bir yanıt gereksinimi öteki ben aktarımı olarak adlandırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şunun vurgulanması gerekir ki, Kohut ile aktarımın tanımının değişmiş olmasına rağmen, ele alınışı değişmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçlarını ve ortaya çıkma biçimlerini tanımaya hazırlanmamız için Freud bize psikonörotiğin cinselleştirilmiş aktarım çabalarına bizi hazırlayacak bir kuramsal çerçeve vermiş olmasına rağmen, diğer kendiliknesnesi aktarımlarının etkisi için bu geçerli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benzer şekilde, Kohut'un ayna aktarımları olarak adlandırılan deneyimine dayanan klinik genellemeleri, bizi hastanın büyüklenmeciliğiyle ve analistle kaynaşma gereksinimiyle nesnel olarak uğraşmaya hazırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinin psikanaliz yapıp yapmadığını saptama ölçütleri, hastanın iyileşmesi ve gelişmesinin öncelikle hastanın analiste olan aktarımıyla ortaya konulan patolojisine dayanıp dayanmadığıdır; aktarım, hastanın kendisini anlama düzeyini arttırmak için yorumlanır ve hasta üretken bir yaşam sürebilsin diye önceden bozuk işlev gösteren yapıların onarılacağı ya da kusurlu yapıların güçlendirileceği noktaya doğru derinlemesine çalışılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dinden Dönme mi, Sinerji mi? |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinden Dönme mi, Sinerji mi?KOHUT VE METAPSİKOLOJİ Kohut'un çalışmasının kapsamı, metapsikoloji olarak adlandırılan psikanalizin açıklayıcı kuramı için psikanalitik uygulanmada olduğu kadar önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kohut'un çalışması, Freud'un yönteminin, bulmayı umduklarının daima çıkageleceği dairesel bir kendini geliştiren kehanet olduğunu söyleyenlerin iddialarını çürütür ![]() ![]() Psikanalitik kuramın yeniden gözden geçirilmesinin gerekliliği bir süredir açıkça bilinmekteydi, ama analistler klinik çalışmalarına zararlı olabileceğini hissettikleri bir risk almaktansa kendilerini diğer bilimlerden yalıtmayı yeğleyerek, bu gereklilikleri kabul etmekte isteksiz olmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Epistemoloji ve bilimsel bir kuram oluşturulması anlamında, yıllar önce terk ettiği yola psikanalitik kuramı, Kohut'un geri yerleştirdiğinin açık hale getirilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SONUÇ Kohut'un çalışması psikanalitik kurumla henüz bütünleşmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendilik psikolojisi, psikolojinin ayrı ya da yeni bir biçimi değil, geleneksel psikanalitik uygulamanın daha çok bir uzantısıdır ve bu uygulama için düzelticidir ![]() ![]() ![]() ![]() Daha fazla sayıda analist Kohut'un aktarımının boyutlarını ilkin kendi analizlerinde, daha sonra da hastalarının analizinde anladıkça, psikanalitik düşüncede varolan ikilik kaybolacaktır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dinden Dönme mi, Sinerji mi? |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinden Dönme mi, Sinerji mi?KAYNAKÇA Andersson, O ![]() ![]() Bokforlaget/Norstedts ![]() Basch, M ![]() ![]() ![]() 1:39-52 ![]() ![]() ------(1975a), Toward a theory that encompasses depression: A revision of existing causal hypotheses in psychoanalysis ![]() ![]() ![]() ![]() T ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1975b), Perception, consciousness, and Freud's 'Project ![]() Psychoanalysis, 3:3-19 ![]() ![]() ------(1976a), Theory formation in Chapter VII: A critique ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1976b), The concept of affect: A re-examination ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 777 ![]() ------(1977); Developmental psychology and explanatory theory in psychoanalysis ![]() Annual of Psychoanalysis, 5:229-263 ![]() ![]() ------(1981), Selfobject disorders and psychoanalytic theory: A historical perspective ![]() ![]() Amer ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1983a), Some theoretical and methodological implications of self psychology ![]() Future of Psychoanalysis, ed ![]() ![]() ![]() pp ![]() ![]() ------(1983b), The concept of self: An operational definition ![]() to the Self, ed ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1988), Understanding Psychotherapy: The Science Behind the Art ![]() ![]() Breuer, J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Detrick, D ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elson, M ![]() ![]() ![]() ![]() Freud, S ![]() ![]() ![]() ![]() -------(1891), On Aphasia, tr ![]() ![]() ![]() ![]() -------(1895a), Project for a scientific psychology ![]() ![]() ![]() ------(1895b), On the grounds for detaching a particular syndrome from neurasthenia under description "anxiety neurosis ![]() ![]() ![]() ------(1900), The interpretation of dreams ![]() ![]() ![]() ------(1914), On narcissism: An introduction ![]() ![]() ![]() ------(1915a), The unconscious ![]() ![]() ![]() ------(1915b), Instincts and their vicissitudes ![]() ![]() ![]() ------(1919), Lines of advance in psycho-analytic therapy ![]() ![]() ![]() ------(1923), The ego and the id ![]() ![]() ![]() ------(1933), New introductory lectures on psycho-analysis ![]() ![]() ![]() ------(1937), Analysis Terminable and Interminable ![]() ![]() ![]() ------(1940), An outline of psychoanalysis ![]() ![]() ![]() Goldberg, A ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1988), A Fresh Look at Psychoanalysis ![]() ![]() Jones, E ![]() ![]() ![]() ![]() Kohut, H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1971), The Analysis of the Self ![]() ![]() ------(1977), The Restoration of the Self ![]() ![]() ------(1978), The Search for the Self, ed ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1979), The two analyses of Mr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ------(1984), How Does Analysis Cure? ed ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ------ Wolf, E ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Langer, S ![]() ![]() ![]() ![]() Papousek, H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Piaget, J ![]() ![]() ![]() ![]() Strozier, C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wolf, E ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|