![]() |
Edebiyat Sözlüğü |
![]() |
![]() |
#1 |
dehşet
|
![]() Edebiyat Sözlüğü-A- ABSOLUTİZM Mutlakçılık ![]() ![]() AÇIK HECE Türkçe sözcüklerde sesli harf ile belirtilen kısa heceler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÇIKLAMA Edebi bir eseri geniş okuyucu kitleleri için anlaşılabilir hale getirmek için yapılan yazılı çalışmalar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÇIKLIK Bir metinde belirtilmek istenen duygu ve düşüncelerin kolay, anlaşılır, herhangi bir ek yoruma açıklamaya gerek kalmadan kavranılabilir olmasıdır ![]() ADAPTE Herhangi bir dilde yazılmış bir eseri, başka bir dile yer ve kişi adlarını değiştirerek, olayları örf ve adet, duyuş ve düşünüş bakımından aktarıldığı dili konuşanların hayatına uygulamak yöntemli serbest çeviri tarzıdır ![]() ![]() ![]() ADAPTASYON Farklı türde bir eserin (roman, öykü, anı gibi), sahne veya sinemaya uyarlanması ya da farklı türde bir eserden (roman, destan, öykü gibi) farklı bir edebi eser (örneğin oyun) meydana getirilmesidir ![]() AED Eski Yunanlılarda şiirlerini lirle söyleyen saz şairlerine verilen ad ![]() AFROZİM Çeşitli konularda mutlak bilinmesi gereken ana özellikleri kısa, açık ve anlaşılır bir biçimde anlatma sanatı ![]() ![]() AĞIZ Bir anadilin herhangi bir şivesi içinde var olan söyleyiş farkıdır ![]() ![]() ![]() AHREB ve AHREM Rubai vezinlerinin ana ölçüsüdür ![]() ![]() AHSENÜ’L KASAS Kıssaların, hikayelerin en güzeli ![]() ![]() AKD Ü HALL Düğümleme ve çözülme ![]() ![]() AKICILIK Sözcük ve cümlelerin dile takılmadan kolayca okunabilmesi için anlatılmak istenen düşüncenin rahatlıkla anlaşılır şekilde ifade edilmesi ![]() ![]() ![]() AKROSTİŞ Bir şiirde dizelerin ilk harflerinin yukarıdan aşağıya doğru sıralandığında anlamlı bir sözcük meydana getirmesi ![]() ![]() ![]() Örneğin: Varolan bir sen, bir ben, bir de bu bahar Elden ne gelir ki? Güzelsin, gençliğin var Dünyada aşkımız ölüm gibi mukaddes İnan ki bir daha geri gelmez bu günler Âlemde bu andır bize dost esen rüzgar Cahit Sıtkı Tarancı Şiirin dizelerinin ilk sözcükleri alt alta okunduğunda "VEDİA" ismi çıkıyor ![]() AKS, AKİS Bir cümlede, bir dizede iki sözcüğün ya da sözcük topluluklarının yerleri değiştirilerek yapılan söz sanatı ![]() ![]() ![]() ![]() Aks-i tam, cümle ya da dizenin anlamlı iki parçası kalıp halinde yer değiştirir, ekleme ve çıkarma yapılmaz ![]() Mümkün değil Hudâyı bilmek de bilmemek de Mâtem görünür şâdi şâdi görünür mâtem Aks-i nakıs, Cümle ya da dizelerde anlamlı sözcük topluluklarının yerlerinin bazı ekleme ve çıkarmalar yaparak değiştirilmesi yöntemidir ![]() Hayran oluyor kudretine, sun’una insan Hayran oluyor kudretine, sun’una hayran İsmail Safa Gelse der-gâhına ikrâm görürler küremâ Kürema dergehine gelse görürler ikrâm Ziya Paşa AKSAN Vurgu demektir ![]() ![]() AKS-İ MÜFRED Bir sözcükteki harflerin sondan başa doğru alınması halinde yine anlamlı bir sözcüğün meydana gelmesidir ![]() ![]() AKSİYON Bir edebi eserde olguların akışıdır ![]() ![]() ALAKA İlgi ![]() ![]() ![]() ![]() -A- ALEGORİ Bir düşüncenin canlı bir varlık olarak anlatılması ![]() ![]() ![]() ALİTERASYON Şiir ya da düzyazıda bir uyum yaratmak amacıyla aynı sesleri taşıyan sözcükleri sık sık ve art arda tekrarlamak ![]() Seherlerde seyre koyuldum semayı, deryayı Tevfik Fikret Karşı yatan karlı kara dağlar kayıptır ![]() Dede Korkut ANA DUYGU Bir düşünceden çok bir duyguyu dile getirmek, okuyucu ya da dinleyiciye hissettirmek, onların benliğinde yaşatmak amaçlı yazı ya da konuşmaların öne çıkarmak istediği asıl duyguyu anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANA FİKİR Belirli bir konuda yazılmış eserlerin temelini oluşturan ve okuyucuya verilmek istenen asıl düşünce ![]() ANAGRAM Bir sözcükteki harfleri kullanarak başka bir sözcük kurmak ![]() ![]() ![]() ![]() ANAKRONİZM Meydana geliş tarihi kesin olarak bilinen bir olayı yaşadığı zaman belli olan bir kişiyi, değişik bir tarihte gerçekleşmiş ya da yaşamış gibi gösterme ![]() ![]() ![]() ANALİZ Bir bütünü parçalarına ayırarak detaylı inceleme ![]() ![]() ![]() ANEKDOT Bir edebi eserde anlatılan bir olayın başlı başına ayrı bir bütünlük gösteren parçasıdır ![]() ![]() ANJANBMAN Şiirde cümlelerin bir dize ya da beyitte bitmeyip diğer dize, beyit veya bendlere kaymasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Geçen akşam eve geldim ![]() Seyfi Baba Hastalanmış, yatıyormuş ![]() - Nesi varmış acaba? - Bilmeyiz, oğlu haber verdi geçerken bu sabah ![]() - Keşke ben evde olaydım ![]() ![]() ![]() ettim ![]() Bir fener yok mu, verin ![]() ![]() ![]() sopam? Kız çabuk ol ![]() ![]() ![]() Gecikirsem kalırım beklemeyin ![]() yol Hem uzun, hem de bataktır ![]() ![]() ![]() Mehmed Âkif ANLAM Her sözcüğün anlattığı düşünce ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANLATIM Duygu ve düşüncelerin sözlü ya da yazılı ifadesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANTOLOJİ Gerçek sanat eseri değerindeki örneklerin bir araya getirildiği derleme yapıtlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANTONİM Ters anlamlı sözcükler ![]() ![]() APOSTROF Kesme işareti ![]() ![]() ARAÇSIZ ÜSLUP Bir fikri, bir duyguyu söyleyenlerden doğrudan doğruya aktarmak ![]() ![]() ARKAİZM Bir dilin eskimiş sözcüklerini ya da cümle kuruluşlarını kullanarak edebi eser yaratma ![]() ![]() ASALET Edebi eserlerde terbiye dışı, çirkin, bayağı, müstehcen ve galiz sayılan sözcüklerden kaçınmak ![]() ![]() ![]() ASKI Halk edebiyatında saz şairleri aralarındaki şiir yarışmalarında kazananlara verilmek üzere duvara tüfek, kılıç, heybe, saz gibi şeyler asardı ![]() ![]() ÂYÎNE Sözcük anlamı aynadır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
dehşet
|
![]() B- BAB Bir edebi eserin düzenlenmesinde, konuların ele alınıp işlenmesine göre ayrıldığı bölümlerden en geniş olanı ![]() BÂDE Üzüm şarabı ![]() ![]() BAHR-I TAVÎL Vezinli, kafiyeli uzun nesir cümlelerden kurulan Divan edebiyatı nazım türü ![]() ![]() ![]() BALAD Üç uzun bir kısa bendden oluşan Batı edebiyatı nazım türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BASİTNAME Divan edebiyatında yalın Türkçe ile yazılmış gazeller ![]() ![]() ![]() Düşdi bu gönlüm sana hey sevdüğüm N’ola yakışsan bana hey sevdüğüm Çün seve geldi seve gider seni Bu gönül önden sona hey sevdüğüm Ayruluk derdi bana bir bun durur Kim döyer imdi buna hey sevdüğüm Turmadım uçmak diler gönlüm kuşı Yüce köşkünden yana hey sevdüğüm Yüzüni gözler güzel bu uyüzden ay Giceler kalur tana hey sevdüğüm Ağzını öpmek ana ol kim senün Söğme yok yire ana hey sevdüğüm Cânı dahi bir kez ana hey sevdüğüm Edirneli Nazmi BEDÎ Sözü, kulağa hoş gelecek ve ruha heyecan verecek şekilde güzelleştirme yollarını gösteren bilim ![]() ![]() Sözle ilgili sanatlar (Sanayi-i lafziye): Cinas, iştikak, seci, kalp, tedvir, aks, teddil, tasri, tarsi gibi ![]() Anlamla ilgili sanatlar (Sanayi-i mâneviye): İlhan, tevriye, tenasüp, mübalağa, leff ü neşr, tensik, mügalata-i mâneviye, tecahül-i ârif, hüsn-i ta’lil, tezat, istifham, rücu, tekrir, telmin, insal-i mesel, istidrak, tevcih, iktibas gibi ![]() BELÂGAT Düzgün ve yerinde söz söyleme sanatı ![]() ![]() BERÂAT-I İSTİHSAL Sözün başında eserde anlatılanları belirten sözcük ya da söyleyişler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BERCESTE Öz, güzel, latif, ince anlamlı, kolayca hatırlanan, yapısı sağlam dize ya da beyit ![]() ![]() ![]() Uyduk dil-i divâneye dil uydu hevâya Ruhi Su uyur düşmen uyur hasta-i hicrân uyumaz Şeyh Gâlib Çeşmini gördüm unutdum derdi de dermânı da Şeyh Gâlib Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi Muhibbî (Kanuni) Şîrler pençe-i kahrımda olurker lerzân Beni bir gözleri âhûya zebun etdi felek II ![]() BERDAR Asılmış, darağacına çekilmiş ![]() ![]() Ayağı yire mi basar zülfine ber-dâr olanun Zevk ü şevk ile virür cân ü seri döne döne Necati Dâr olam gerdâr olam ber-dâr olam mansûr olam Yunus Emre BEZM Sohbet, muhabbet, içki meclisi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BİLADİYE Beldeleri konu edinen edebi eserler ![]() ![]() ![]() BOZLAK Halk edebiyatımızda bir ezgi türü ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
dehşet
|
![]() -C- CEM’İYYET Birbirine uygun veya birbirine karşıt anlamlı sözcükleri bir arada bulundurma ![]() ![]() CEVAZ-Î EDEBÎ Sözcüğü vezne uydurmak amacıyla bazı değişikliklerle kullanılması, hecelerin, seslerin ucun ya da kısa okunması şeklinde yapılan yanlışları hoş karşılama ![]() ![]() CEZÂLET Söyleyişleri kulağa sert gelen sözcükleri tanımlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saflar düzüp hücum hücum edilecek hayl-i düşmene Dehşet âsimân u zemîn pür-figân olur Evc-i havâda çekâçâk ı tigden Âvaz-ı ra’d u sâika reh-gümkünân olur Nef’i CÖNK Halk edebiyatı ürünlerinin yazıldığı defterler ![]() ![]() ÇAPRAZ KAFİYE Dörder mısralı bendlerle kurulan nazım şekli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hâfız’ın kabri olan bahçede bir gül varmış Yeniden her gün açarmış kanayan rengiyle Gece, bülbül ağaran vakte kadar ağlarmış Eski Şîrâz-ı hayâl ettiren âhengiyle Yahya Kemal Beyatlı (Rindlerin Ölümü) |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
dehşet
|
![]() -D- DANDİZM Yapmacık üslup ![]() ![]() DARAYAK Âşık edebiyatında kafiye olma olasılığı düşük sözcükler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DARB-I MESEL Meydana gelen bir durumu, olayı bir örnekle anlatmakta kullanılan kalıplaşmış, anlamlı sözler ![]() ![]() DEKANLIK Edebiyatı soysuzlaştırdıkları öne sürülen sanatçı ya da akımlara verilen isim ![]() ![]() DELÂLET Söz ile anlam arasındaki bağlantı ![]() ![]() Sözle alakalı olmayan delâlet (gayr-i lafzi delâlet): Bu da ikiye ayrılır: Delâlet-i vaz’iyye: Sözcükle anlamı arasında sözle ilgili olmayan çağrışıma dayalı bir bağlantı vardır ![]() ![]() Delâlet-i akliye: Parçanın bütünü, eserin yayıncısını, kainatın Allah’ı anımsatması gibi ![]() Sözle alakalı delâlet (Lafz-ı delâlet): Bu da üçe ayrılır: Delâlet-i mutabıkiye (Uygunluk): Sözün, ifade ettiği şeyin bütününü ifade etmesi ![]() ![]() Delâlet-i tazammuniye: Sözün ifade ettiği şeyin bir bölümünü ifade etmesi ![]() ![]() Delâlet-i iltizamiye: Sözün kendi anlamı için gerekli olan bir başka anlamda kullanılması ![]() ![]() DEVR ya da DEVİR Tasavvufa göre, yaratılış (madde) ve sona eriş (mead) arasındaki safhaları anlatan sistem ![]() ![]() DEVRİYE Tasavvuf edebiyatında devr konusunu işleyen şiirler ![]() DEYİM Çoklukla gerçek anlamlarının dışında bir anlam taşıyan kalıplaşmış sözler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DEYİŞ Türk halk edebiyatında hece vezniyle söylenen şiirler ![]() ![]() ![]() DEYİŞME Halk edebiyatında âşıkların karşılıklı şiir söylemesi ![]() ![]() ![]() ![]() Merhabalaşma, giriş bölümüdür ![]() ![]() İkinci bölümde âşıklar kendi ustalarının şiirlerinden örnekler söyler ![]() Tekerleme bölümü denilen üçüncü bölüm asıl deyişme bölümüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Söz söyleyememe durumuna "lebdeğmez" denir ![]() ![]() ![]() Şenlik: Şöhretin vezir payında Rütbesiyle şana layık Oturuşun o duruşun Hem sultana hana layık Feryadî: Sefa geldin gözüm üzre Olsam mihmana layık Şeyhülislam, sadrazam Doğru Al’Osman’a layık Şenlik: Seninle oldum taaşşuk Gözlerime geldi ışık Duymadım sen kime aşık Dillerin Kur’an’a layık Feryadî: Bu düşkün gönlüm açarsın Selim Sırat’ı geçersin Kevser ırmaktan içersin Olasan cihana layık Şenlik: Kul şenliği eder hürmet Rikabın kıldım ziyaret Sana nasip olsun cennet Huriye gılmana layık Feryadî: Sefil Feryadî göresen Meram maksûda eresen Sancak altında durusan Habîb-i Rahman’a layık DİBÂCE Çoklukla mensur, bazen de mazmun eserlerin başında yer alan ve eserin yazılış nedeni ile içeriğini açıklayan başlangıç kısmı ![]() ![]() DİPNOT Yazarın yararlandığı kaynakları ve alıntıları metnin geçtiği yerlerde belirtmesi ![]() DİYALOG İki kişinin karşılıklı konuşmasını tanımlayan Yunanca sözcük ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÖRTLEME Halk edebiyatımızda dört dizelik kıtalardan meydana gelen nazım şekillerinin genel adı ![]() DÖŞEME Türk halk hikayelerinin başında geçen seçili sözler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DRAMATİK Sahnede canlandırılmak üzere yazılmış eserlerin ortak adı ![]() DURAK Hece vezniyle yazılmış şiirlerde dizelerin belli bölümlere ayrıldığı yerler ![]() ![]() DÜBEYT İki beyit anlamındadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
dehşet
|
![]() -E- EDA Söz ve yazıdaki ifade şekli, uslup tarzı, anlatış yolu ![]() ![]() EDEB-İ KELÂM Acı, hoş olmayan, ayıp, çirkin, kaba veya uğursuz sayılan şeyleri kendi adlarını söylemeden başka sözle ifade etmek ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Ölen birisi hakkında "ölüm" yerine "Rahmet-i Ralman’a kavuştu", "sizlere ömür", işi elinden alındığını bildirmek üzere "Affedildiniz" denmesi gibi ![]() 2 ![]() ![]() Bir şeb ki Sarâ-yı Ümmehânî Olmuşdu o mâhın âsumânî Giydikleri âftâb-ı temmûz İçtikleri şûle-i cihan-sûz 3 ![]() ![]() EDİSYON KRİTİK Eleştirel basım ![]() ![]() ![]() EFSANE Tabiatüstü özellikler gösteren kişilerin hayatlarının ve olayların anlatıldığı hikayeler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efsaneler şöyle ayrılır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Türk efsanelerinde kahramanlık, fedakarlık, cesaret, ahlaki davranışlar, sosyal düzene bağlılık, Ahlah’ın kudretine iman, doğruluk, cömertlik, samimiyet gibi konular yer alır ![]() ![]() EGLOG Çoban şiiri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EKLEKTİZM Felsefede uyuşabilir tezleri toplayıp uyuşamayanlarını bir yana bırakma eğilimini, edebiyatta ise birbirine aykırı çeşitleri bağdaştıran geniş sınırlı zevki ifade eder ![]() ELFİYE Binlik karşılığıdır ![]() ![]() ![]() ELGAZ Bilmece anl***** gelen lügaz kelimesinin çoğulu ![]() ELİFNÂME Genellikle mısra başlarındaki kelimelerin ilkharflerinin alt alta elif’den ye’ye kadar alfabetik tarzda devam etmesi ile meydana gelen şiir ![]() ![]() ![]() EMOSYANALİZM Sanat ve edebiyat eserlerinde duyguya önem veren estetik anlayış ![]() EMPRESYONİZM Nesneyi doğrudan doğruya tasvir ve analiz etme yerine, onun uyandırdığı duyguları anlatma yolu ![]() ![]() ![]() Empresyonistler dış dünyanın kendi içlerinde bıraktığı izlenimi dile getirirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ENTİMİZM İçtencilik ![]() ![]() ![]() ENTONASYON Cümlede heceler, kelimeler ve daha büyük anlamlı gruplar üzerindeki seslerin alçalıp yükselmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EPİFONEM Bir sözlü ya da yazılı eserde anlatılanların hikmetli bir sözle son bulması ![]() EPİGRAF Bir yapının özelliklerini belirten ve genellikle bir plaka üzerine binanın ön yüzüne iliştirilen yazıya (kitabe) bir kitabın, bir kitabı meydana getiren bölümlerin başına konan, o kitapta veya bölümdeki yazılanları özetler mahiyette sözler, şiir parçaları, atasözleri, vecizeler ![]() EPİGRAM Eski Yunan’da mezar taşlarına yazılan kısa ve epik nazım şekli ![]() ![]() EPİZOT Hikaye, roman veya şiirde ana konuya bağlı ikinci derecede olay; müzikte temaları birbirinden ayıran serbest yazılmış bölümler; tiyatroda bir aksiyona (harekete) katılmış ikinci derecede bir aksiyon; Yunan trajedisinin unsurlarını meydana getiren diyaloglu bölümlerin her biri ![]() ![]() EPOPE Kahramanlık konusunu işleyen uzun şiirler ![]() ![]() ESREM Aruzdaki fe’ülün cüzünden fe ve n’yi kaldırıp ûlu yerine getiren fa’lü cüzü ![]() EŞHAS Şahıs kelimesinin çokluğu ![]() ![]() EŞTER Aruzdaki mefa’ilün cüzünden m ve y harflerinin kaldırılıp yerine getirilen fâ’ilün cüzü ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
dehşet
|
![]() -F- FABL Hayvanlar, bitkiler ve cansız nesneler arasında geçtiği hayal edilen öğretici masallar ![]() ![]() ![]() ![]() FALNAME Fal ile ilgili kitap ![]() ![]() ![]() Falnameler çokluk manzum yazılırlar ![]() ![]() ![]() Kur’a taşları veya bir kağıt üzerine çizilmiş noktalar ve noktaların meydana getirdiği şekilleri konu edinen kur’a falları daha çok Hz ![]() ![]() ![]() FASIL Ayırma, bölme ![]() ![]() Mevsim mânâsına da gelir ![]() ![]() Tiyatro oyunlarında perde anlamında kullanılır ![]() Türk sanat musikisinde bir defada çalınan aynı makamdan parçaların tam***** denir ![]() FASİH Dilin bütün kaidelerine uyularak doğru, güzel ve açık şekilde konuşup yazılması, ifadenin anlam ve âhenk bakımından kusursuz olması ![]() FESÂD-I TELİF Söz veya yazıda anlamın anlaşılmayacak kadar karışık olması ![]() FESAHAT Sözün ses ve anlam kusurlarından kurtarılması yolları ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() FİKSİYON Bir sanat eserinde uydurularak bulunmuş şey ![]() ![]() ![]() ![]() FİKTİF İtibari, gerçek olmayan, var sayılan demektir ![]() ![]() ![]() ![]() FRAGMATİZM Parçacık diye adlandırılabileceğimiz bir edebiyat akımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() FUAYE Tiyatro salonlarında, perde arasında oyuncuların ve seyircilerin dinlenmesi için ayrılan yer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
dehşet
|
![]() -G- GALAT Yanlış anl***** gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında çokluk olan evlat, eşkıya, evrak kelimelerinin evlatlar, eşkıyalar, evraklar şeklinde tekrar çokluk yapılarak kullanılması gibi ![]() "Galat-ı meşhur, lügât-ı fasîhten evlâdır" sözüyle yanlış kullanılan yerleşmiş kelimelerin tercih edilebileceği belirtilir ![]() Genellikle latife, alay isteği ile bir kelimeyi şekil, üslûp ve anlam bakımından dildeki kullanışına aykırı kullanmaya galat-ı tahakkumi veya kıyasa muhalefet denir ![]() GARABET Dilden düşmüş veya çok az kullanılıp henüz ayılmamış kelimelerin kullanılmasıyla meydana gelen fesahat bozukluğu ![]() ![]() Bu durum eski edebiyatta çok ortaya çıkardı ![]() ![]() Söylendikleri zaman uygun olan, ancak bugün terkedilmiş sözler garib-i hüsn, hiçbir devirde benimsenmemiş sözler de garib-i kubh diye adlandırılır ![]() Bir mecburiyet karşısında kullanılan garip kelimelere muvafık, zorunluluk olmadan kullanılanlara ise muhalif denir ![]() GEÇİŞ İki parafraf arasında bir düşünceden diğerine geçilirken bu fikirlerin bağlanması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GEZMECE Aşıkların yolculukta uğradıkları yerleri anlatan methiyeli veya taşlamalı deyişler ![]() ![]() ![]() ![]() GİRİZGÂH Kasidelerin nesip bölümünden sonra medhiye bölümüne geçerken söylenen beyit veya beyitler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GNOMİK Anlamlı sözleri nazımla anlatan manzum türü ![]() GRAMER Bir dili meydana getiren ses, sözcük yapılışı, sözcük haznesi, anlam değişmeleri, cümle kuruluşu gibi unsurları inceleyip kurallara bağlayan dil bilgisi ![]() ![]() GÜLDESTE Seçme manzum ya da nesir yazılarının toplandığı dergi ![]() ![]() GÜNLÜK Bir kişinin düşüncelerini, duygu ve gözlemlerini günü gününe yazdığı ve o günün tarihini koyduğu yazılar ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
dehşet
|
![]() -H- HÂBNAME Bir olay, bir kişiyle ilgili düşünceleri sanki rüyada görmüş gibi anlatarak yazılmış eserler ![]() ![]() ![]() HÂCİB İki ya da daha fazla kafiyeli olan manzumelerdeki bazı sözcük ya da sözcükler ![]() ![]() ![]() Âlem esir-I dest-I meşiyyet değil midir Âdem zebun-I penç-I kudret değil midir Avnî HÂFIZ-I KÜTÜB Kitapları koruyan kişi ![]() ![]() HANE Divan ve halk edebiyatında dörtlüklerden kurulu nazım türlerinin her bir dörtlüğü ![]() HASASET Sözcük anlamı cimrilik ![]() ![]() ![]() HAŞİYE Bir metnin altına ya da kenarına konuyla ilgili açıklayıcı bilgiler yazmak ![]() ![]() ![]() HAŞV ya da HAŞİV Yazıda gereksiz söz bulunması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahd ü peyman, bey ü füruhi, ceng ü harb, etraf ü cevanib, feth ü küşad, ferid ü yekta, ilm ü irfan, medh ü sitayiş, sehl ü asan, vak ü zaman ![]() ![]() ![]() Şeyh Galib’in şu beyti haşvin açık bir örneğidir: Var mı hele söylenmedik söz Kalmış mı meğer denilmedik söz Haşv müfsid ve gayr-i müfsid olmak üzere ikiye ayrılır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() Bir beytin iki mısrasının baş ve son parçaları arasında bulunan parçalara da haşiv denir ![]() HATIRAT Bir kimsenin kendi hayatını, yaşadığı devrede gördüğü veya duyduğu olayları anlattığı yazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() HAYFA "Yazık, eyvah!" anlamlarına gelen bu kelime Arap harfleri ile bir kelime, noktalı, bir kelime noktasız düzenlenen yazıların adıdır ![]() ![]() HÂYÎDE Ağızdan ağıza dolaşmış, herkes tarafından kullanılmış, çok duyulmuş söz ![]() ![]() Hâyîde edâya sanma kim el Bir kerre daha demişler evvel Şeyh Galib HAZF "Giderme, kaldırma" anl***** gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİCVİYE Kişilerin veya toplumun kötü yönlerini, kusurlarını, gülünç durumlarını alaylı bir dille ortaya koyan manzum yazılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİKMET Doğadaki nesnelerin mahiyetini, asıllarını anlatan bilgi, ahlaki ve öğüt verici sözdür ![]() ![]() ![]() HİLYE Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİTABET Söz söyleme sanatı ![]() ![]() HÜSN-İ TA’LİL Anlamla ilgili edebi sanat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aceb bi bağ kenârında dursa lâle hacil Ki lâlezâr-ı cemâlinde hûr u zârındır Ahmet Paşa (Lale bağ kenarında utungaç dursa şaşılır mı? Çünkü o lale bahçesine benzeyen yüzünün güzelliği yanında senin bir düşkünündür ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
dehşet
|
![]() İ- İBDA Yaşanılan dönemin sanat anlayışı içinde olağanüstü bir eser yaratma ![]() ![]() ![]() İBHAM Bir edebi eserde isteyerek ve bilinçli olarak yapılan kapalılıktır ![]() ![]() ![]() Nasıl istersen öyle dinle, bakın: Dalların zirvesindeyiz ancak Yarı yoldan ziyade yerden uzak Yarı yoldan ziyade mâha yakın Ahmed Haşim İCAZ Bir düşünceyi çok az sözcükle özlü bir şekilde anlatmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir pâreye bini âferinin Pâpûşu atıldu Gevherî’nin Ziya Paşa Şair burada "papucu dama atıldı’yı "papucu atıldı" diye kısaltmış ![]() İcaz, cümle çıkarılarak yapılırsa icaz bi’l cümel adını alır ![]() "Ahmet ders çalışsaydı…" Burada "başarılı olacaktı" cümlesi çıkarılmış ![]() Tazammum yoluyla icaz: İfadeden sözcük ve cümle atılmadan yapılan icazdır ![]() ![]() İcaz bi’t-takdîr: Amaç az sözcükle anlatılırken ihatalı anlam da çıkar ![]() ![]() İvaz bi’l-kasr: Hiçbir sözcük atılmadan anlamca zengindir ![]() ![]() İDGAM Birbirine yakın iki harfi tek yazarak vurgulu okumak ![]() ![]() İDİL Eski Yunan şiirinde mitolojik, epik ve pastoral şiirlerin genel adı ![]() ![]() İDMAC Sözcük anlamı sıkıştırmak ![]() ![]() ![]() Sadrında seni eyleye Hak dâim ü bâki Hep âlemin etdikleri şimdi bu duâdır Nedim Şair sadrazama dua ediyor ama bu duanın herkes tarafından yapıldığını belirterek övgü içinde övgü yapıyor ![]() İFRAT Bir sıfatı aşırı ölçüde şiddetlendirmektir ![]() ![]() İGARE Bir şairin şirinin bir başka şair tarafından benimsenmesi anlamındaki sirkat’ın türü ![]() ![]() ![]() Rıza Tevfik’in 1925’te yazdığı Cüniye başlıklı şiirin ilk dörtlüğü: O gece ne kadar güzeldi kâinat Havvâda bir safâ cereyânı vardı Dağlardan taşlardan taşıyordu hayat Guyibâr-I aşkın fezeyânı vardı Nihal Atsız’ın 1933’te yazdığı Dün Gece başlıklı şiirin ilk dörtlüğü: Dün gece ne kadar güzeldi âlem Göklerin şanlı bir mehtâbı vardı Sevdânın topraktan taştığı bu dem Günâh-I aşkın da sevabı vardı İHAM Anlamla ilgili edebi sanat ![]() ![]() ![]() Sahn-ı çemende durma saalınsun sabâ ile Azâdedir nihâl bugün berg ü bârdan Bakî ("Fidan bugün yaprak ve bardan kurtulup serbet kaldı, artık bahçenin ortasında rüzgarla salınsın ![]() ![]() ![]() ![]() İHTİRA Daha önce hiçbir şairin kullanmadığı sözcük, deyim ve üslupları tanımlar İHTİSAR Bir düşüncenin az sözle anlatılmasıdır ![]() ![]() ![]() İKMAL Bir cümledeki anlamı, ardından gelen cümleyle tamamlamak ![]() ![]() Merd olan kizbe tenezzül etmez Zillet-i kizbe tahammül etmez Nabî İKSAR Kusur sayılan sanatlardandır ![]() ![]() ![]() İKTİBAS Anlamı güçlendirmek için söze ayet ve hadisler katılmasıyla yapılan sanat ![]() ![]() Zalimlere bir gün dedirtir kudret-i Mevlâ "Tallahi lekad âsereke’llahü aleyna" Ziya Paşa (Yusuf Suresi ayet 91: Tanrı hakkı için Allah seni bize üstün kıldı ![]() İLMAM Bir şairin, başka bir şairin şiirini biraz değiştirerek sahiplenmesi ![]() Şâdî-i vuslat niçin tahammîl-i nâz eyler bana Rind-i şâdî-düşmenim ben gam niyâz eyler bana Nâil-î Kadîm Tiğ-ı istisnâ çekip gamzen ne nâr eyler bana Afet-i aşkın kazâ arz-ı niyâz eyler bana Namık Kemal İLTİFAT Sözü konuyla ilgili bir başka yöne çevirme şeklindeki edebi sanat ![]() ![]() İLTİZAM Şiirde kafiyeyi sağlayan ya da düzyazıda "seci" olarak kullanılan sözcükten önce gelen ve kafiye ile aynı sayıda harf içeren benzer sözcükler kullanarak yapılan sanattır ![]() İNSİCAM Sözün düzgün, tutarlı ve birbirine bağlanak söylenmesi ![]() ![]() İNŞA Divan edebiyatında edebi sanatlarla yüklü, süslü düzyazılara verilen isim ![]() ![]() ![]() İNTİHAL Başkasına ait eserlerden parçalar alıp kendisininmiş gibi gösterme ![]() ![]() ![]() Sirkat-ı şi’r edene kat’i zeban lâzımdır Böyledir şer-i belâgatle fetâvâ-yı sühan ![]() İRSAL-I MESEL Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek: Tok olanlar bilemez çektiğini aç kalanın Sırtı pek kimseye ahvâl-i şita yaz görülür Samî İSTİDRAD Uygun bir yerde konu dışında bir şey anlatmak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İSTİDRÂK Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Ali Paşa’nın Girit’teki başarısızlığını dile getiren Ziya Paşa’nın Zafernâme’sinden alınan şu beyitler bu sanatın en güzel örneklerinden ![]() Bârek-Allah zehî kevkebe-i âlel’al Levhaş-Allah, aceb nusret-i feyz ü ikbâl! Hak bu kim görmedi ağaz edeli devre elek Böyle bir tefh ü zafer böyle şükûh ü iclâl ![]() ![]() ![]() Lerze saldı feleğe nâre-i "Hayyâk Allah" Râşe verdi küre’yi gulgule-i "Ya Müteâl" Kimseler olmadı bu feth-i mübîne mazhar Ne Skender ne Hülâgâ ne Sezar ü Anibal ![]() Âferin himmetine âsaf-ı âli-kadrin, Oldu şâyeste-I tevfik-i Cenâb-I Müteâl Girid’I aldı geri himmet-i seyf ü kalemi Hakkına gelmiş iken dâiye-i istiklâl Devleti eyledi bir öyle belâdan âzâd Yoksa pek müşkil olurdu şu zamânda ahvâl ![]() ![]() ![]() İhtiyar eyledi bu kışda şu müşkil seferi, Yoksa kim etmiş idi kendisini istiskâl! 2 ![]() ![]() ![]() Dehrde anlamayup bilmediği varsa meğer Tama’u buğz u nifak u hased u gadr u sitem Nabî |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
dehşet
|
![]() K- KALB Sözle ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Mûr gibi emrine kılmış itâat halk-ı Rûm Râm olupdur nitekim Mûsâ’ya ey şeh şihr-i mâr Sururî Kadim Mûr: Karınca, Rûm: Anadolu, Râm: İtaat etme, Mâr: Yılan anl***** gelir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Tahlîsine yok mu duâcı Câniler içinde kaldı Nâcî Muallim Naci Câni: Katil, Nâci: Şairin adı ![]() KARAVELLİ Asıl hikaye arasına katılan küçük, müstakil hikayeler ![]() ![]() ![]() ![]() KAT’ Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dağın çilesi dolmaz, Bu dağın çilesi solmaz, Bu dağ bir ![]() ![]() ![]() Sus şair, Hepsini demek olmaz! Halide Nusret Zorlutuna KATAR Halk edebiyatında alt alta sıralanan dörtlüklerin hepsine birden katar denir ![]() KAYABAŞI Halk edebiyatımızda bir koşma türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KELAM-I KİBAR Ulu söz demektir ![]() ![]() KEREM HAVALARI Saz, bağlama, bozuk düzenler eşliğinde özel bir ezgiyle söylenen türkülerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KESİK Halk edebiyatımızda hece sayısı 7 ve 8 olan şiirlerin genel adı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
dehşet
|
![]() L- LÂEDRİ Arapça sözcük anlamı "bilmiyorum" demek ![]() ![]() LEBDEĞMEZ İçinde "dudak sessiz harfleri" (yani b, f, m, p, v) diye tanımlanan harfler bulunmayan sözcüklerle yazılmış şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarik-i aşka gir ehl-i Hüdâ ol Gönül gel layık-i her itilâ ol Dilersen dehrde âzâde serlik Gurur-i câhı terk eyle gedâ ol Cidâl-i kîl ukale yok nihâyet Ricalû’llah ile hâl-âşina ol Çekil izzetle uzlet gûşesine Azîz ol derd-î şöhretten cûda ol Dokunmaz leb lebe Remzi okurken Dehân-i dil-bere nükte nümâ ol Ahmet Remzi Dede (Sadece son beyitte dudak sessiz harfleri var) LİRİK ŞİİR Din, doğa, aşk, özlem, gurbet, vatan, ölüm gibi konularda kişisel duygulanımların dile getirildiği, çoşkulu bir anlatımın kullanıldığı şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
dehşet
|
![]() M- MAKLUB Harfleri tersten sıralandığında yine aynı sözcük çıkan sözcükler ![]() ![]() MAZMUN Bir dizenin bir ifadenin taşıdığı ve onlardan herkesin anladığı gerçek ya da mecaz anlama, asıl anlamı yanında taşıyan bir isme, bir atasözüne, âyete, hâdise, olaya, bir şeyi onun özelliklerini çağrıştıracak sözcük ya da sözcük gruplarının veya dizelerin içine yerleştirmeye mazmun denir ![]() Çıhma yârim giceler ağyar te’nından sakın Sen meh-i evc-i melâhatsin bu noksândır sana Fuzulî (Sevgilim, gece yarıları dışarı çıkma, yabancıların ayıplarından sakın ![]() ![]() Fuzuli’nin bu beytinde sevgili, güzelliğin doruğundaki aya benzetiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEKTUP Birbirinden uzakta bulunanların haberleşmesini sağlayan bir yazı türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MELHAME Divan edebiyatında gelecek olayları anlatan nazım ya da nesir eserlerin ortak adı ![]() MENKUT Divan edebiyatında sözcüklerinin tümü noktalı harflerden oluşan şiirler ![]() MENSURE (Mensur şiir) Duygu, düşünce, yaşam ya da hayalleri şiir inceliğinde anlatan düzyazı türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MESEL Atasözleri, öğretici, ahlaki özellikleri bulunan küçük hikayelerdir ![]() -M- MEŞTÜR Divan edebiyatında dört cüzlü (yani 4 mefâ’ilün 4 müstef’ilün) ile yazılmış vezinleri ikişer cüze indirerek yazılmış şiirlerdir ![]() MONOGRAFİ Bir kişi ya da bir konu ile ilgili özel bir görüşle yazılmış incelemeler ![]() ![]() MONOLOG Tek kişinin konuşması, tiyatro oyunlarında kahramanlardan birinin sahnede kendi kendine yaptığı uzun konuşmaların tamamı ![]() ![]() MUAMMA Başta Esmâ’yı Hüsnâ (Allah’ın doksan dokuz güzel ismi) olmak üzere konusu insan ismi olan manzum bilmeceler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bende yok sab-ü sükun sende vefadan zerre İki yoktan ne çıkar fikr edelim bir kerre Nâbi MUAŞŞER Onar mısralık bendlerle kurulan musammatlar ![]() ![]() MUCEM Arap alfabesindeki noktalı harfler ![]() ![]() ![]() MUHAMMES Beş mısralık bendlerden oluşan divan edebiyatı nazım şekli ![]() ![]() ![]() MUKABELE Aralarında tezat ve karşıtlık bulunan kelime, tamlama ve sözleri birarada kullanmak ![]() Safa-yı aşkın dide gamınla pürnem Bir evde ayş u şâdî bir evde ye’s ü mâtem (Safa ile gam, ayş u şâdi ile ye’s u mâtem arasında karşıtlık bulunmasına rağmen birarada kullanılmıştır ![]() -M- MUKATTA Arap alfabesinde kendisinden sonra gelen harfle bitişmeyen harfler (elif, dal, zel, rı, ze, vav) kullanılarak söylenen söz ![]() MUKTEZA-YI HÂL Uslûpta zamana, yere, duruma ve hitâp edilen kişilere göre dili ayarlama, sözün söylendiği yerin, zamanın gerçek ve gereklerine uygun olması ![]() ![]() MURAFAKAT Üslûbun, ele alınan konuya göre düzenlenmesi, dile getirilen düşünce, duygu ve hayallare uygun düşmesine, üslûp ile içerik arasında bir ilişki kurulması ![]() ![]() MURASSA Nesirde iki ibarenin, nazımda ise iki mısranın kelimelerinin sayıca denk, karşılıklarıyla vezin ve kafiye bakımından birlik olması ![]() Şâh melekût arş-pâye Mâh-ı ceberût perş-sâye Şeyh Gâlib MUSARRA Mısraları birbiri ile kafiyeli olan beyitler ![]() ![]() ![]() ![]() MUTABAKAT Anlatım içinde kullanılan kelime ve deyimlerin içeriğe uygun seçilmesi ![]() ![]() MUVAFAKAT Kelimenin anlamla, kelimenin vezinle, kelimenin kelimeyle, anlamın vezinle, anlamın anlamla uygunluğu ![]() MUVAZENE Nesirde seci, nazımda kafiye yerindeki sözcüğü yalnız vezin bakımından eşit olması ![]() Münderic nüsha-i zâtında kemâlat-i vücûd Mündemic tıynet-i pâkinde havass-i icâd Nâdî (Münderic ve mündemic kelimeleri arasında muvazene vardır ![]() -M- MÜLEMMA Bir şiirin bazı mısraları, bölümleri veya bir mısranın bazı sözcüklerin değişik dillerde yazılması ![]() ![]() ![]() Eyyüha’r-rağibûne fi’l-evkat! Edrikûhâ fe-mâ madâ kad fât ![]() Fevt-i fursat me-kün çü vakt-i safâst, Ki besî hestder-cihân âfât ![]() İrdi bir dem ki behcetinden anın Sekiz Uçmâğ’a döndü Altı Cihât ![]() İş ke-mâ âşe âşikun va’lem! Tâvet in-nefsü tâbet il-evkat ![]() MÜNAKKAHİYET Gereksiz sözlerden arındırılmış özlü ifade, konuyu gerektiği kadar işleme; anlamlı sözcükler arasında eşitlik bulunması ![]() MÜNŞEÂT Mensur yazı veya mektupların bir araya getirdiği dergiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÜNŞÎ Sanatlı düzyazı yazan kişiler ![]() ![]() MÜNTEHABÂT Seçilmiş şeyler ![]() ![]() MÜSTEŞRİK Doğulu milletlerin tarih, din, dil, edebiyat ve kültürlerini araştırıp inceleyen Batılı bilginler ![]() ![]() MÜŞAARE Karşılıklı şiir söyleme ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() -M- MÜŞAKELE Birden fazla anlamı olan sözcüklerin art arda gelecek şekilde, iki anlamı ile kullanılması, birinin söylediği bir sözü bir başkasının değişik anlama gelmek üzere tekrarlaması ![]() ![]() ![]() "Tezer Yine mi kanmıyorsunuz sözüme Ne için bakmıyorsunuz yüzüme Beni bir kere okşasanız ne çıkar? Melik Sen çıkarsın ![]() ![]() ![]() Abdülhak Hâmid Tarhan MÜTAKARRİN Kafiyeleri birbirinin peşinden gelen ve iki kafiyeli olan şiir ![]() Hangi âkıl der ki ancak râh-i gülşenden geçin Bir de gafiller şu nâilgâh-i şîvenden geçin Muallim Naci MÜTEKERRİR Murabba, muhammes, müseddes gibi nazım şekillerinde bendlerin sonlarında tekrarlanan mısra veya beyitler ![]() MÜTELEVVİN Divan edebiyatında bir beytin okunuşu sırasında küçük bir değişiklikle veznin bir başka vezne çevrilmesi ![]() MÜZDEVİC Murabba, muhammes, müreddes benzeri nazım şekillerinde bendlerin sonundaki mısraların birinci bend ile kafiyeli olması |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
dehşet
|
![]() N- NAKARAT Şiirlerde bendlerin sonunda tekrarlanan mısra veya mısralar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NÂME Mektup, kitap, risâle, ferman gibi anlamlar taşıyan Farsça bir kelime ![]() ![]() ![]() ![]() NÂT Hazreti Muhammed’i övmek için yazılan şiirler ![]() NAZIM Dizelerden oluşan vezinli ve kafiyeli anlatım şekli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NAZİRE Bir şairin şiirine başka bir şair tarafından aynı şekil, vezin, kafiye ve redifle yazılan şiir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NESİR Duygu, düşünce ve hayallerin dilgilgisi kurallarına uygun cümleler içinde anlatılması şeklindeki edebi eser ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NİDA Divan edebiyatımızda bir sanat türü ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
dehşet
|
![]() -O- OTOBİYOGRAFİ Bir kimsenin kendi hayatını yazdığı eser ![]() ![]() OTOGRAF Yazarın kendi el yazısı ![]() ![]() OTTOVA RİMA Sekiz mısralı bir nazım şekli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (MAKBER’den) Bu makberdir o bâba makdem, Bilmem ne duyar girince, adem? Sûzişlerimin budur esâsı Hep şüphelerin bu en fenâsı Benlik acebâ kalır mı ol dem? Sönmüş erimekte o nûr-i dîdem ![]() Ben gözler idim bu hâli ey yâr Senden daha çok zaman akdem ![]() ![]() ![]() Abdülhak Hâmid OZAN Kopuzla türkü söyleyen en eski Türk şairleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖNSÖZ Eserin niçin ve ne amaçla yazıldığını belirtmek için kitabın başına eklenen yazı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
dehşet
|
![]() -P- PARAGRAF Bir fikrin işlendiği yazı bölümü ![]() ![]() ![]() PASTORAL Çoban ve kır hayatını, köylerdeki yaşayış şeklini anlatan şiir ![]() ![]() ![]() ![]() PELTEKNÂME Kekeleme şiiri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bu bugün gö gö gördüm yü yü yüzün dilberâ Ba ba baktım gö gö gönlüm oluptur ziyaâ Di di dilim pe pe peltek sö sö söyler zebanımı Ne ne ne derse de de desin dimesin tek sana Abdi İmam PLOT Roman, hikaye, tiyatro gibi eserlerde, baştan sona devam eden hareketlerin yapısı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() POETİKA Şiir üzerine düşüncelerin ve teorilerin bütünü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PROZODİ Kelimelerin taşıdıkları seslerin değerlerine ve hecelerin taşıması gereken seslere göre söylenmesi ![]() ![]() devam edecek |
![]() |
![]() |
|