![]() |
5 Yaş |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 5 YaşMOTOR GELİŞİMİ * İnce bir çizgi üstünde kolaylıkla yürüyebilir, * Çevik bir biçimde parmak uçlarında koşabilir, * Ayak değiştirerek sıçrayabilir, * Hareketleri müziğin ritmine uygundur, * Tek ayağı ile 2-3m öteye sıçrayabilir, * Dizlerini bükmeden öne eğilip parmak uçlarına dokunabilir, * Örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven yapabilir, * Büyük gözlü iğnelere ipliği kendi başına geçirir ve gerçek anlamda (birkaç ilmik) dikiş dikebilir, * Yazıp çizerken, resim yaparken, kalemleri ve boya fırçalarını ustaca kullanabilir, ALGISAL GELİŞİMİ * Konuşması oldukça akıcıdır,dil bilgisi kurallarına uyan ifadeler içerir, * Ezbere şiir okumaktan ya da çocuk şarkıları, çeşit çeşit tekerlemeler söylemekten hoşlanır, * Kendine öykü okunması veya anlatılması çok hoşuna gider, sonradan kendi başına öyküyü tam ayrıntılarıyla oyununda canlandırır, * Somut isimleri nesneyi kullanarak tanımlar, * Şaka, fıkra, bilmece ve tekerleme gibi söz oyunlarından zevk alır, DİL GELİŞİMİ * 5 yaşındaki çocuk hep konuşmak ister, * Yetişkinler gibi uzun cümleler kurmaya çalışır, * Bilgisini arttırmak için sorular sorar, * Dil bilgisi kurallarına uygun konuşur, * Her şeyin ‘neden’ ve ‘niçin’i ile ilgilenir, * Söylemek istediğini dile getirmeden önce düşünür,sonra söyler, SOSYAL BECERİLERİ * Ellerini, yüzünü yıkayıp kurulayabilir ama bedeninin diğer bölümlerini yıkarken yardıma ihtiyaç duyar, * Genelde daha aklı başında ve bağımsızdır; daha kontrollü ve duyarlı bir yaklaşım içindedir, * Kendi başına giyinip soyunabilir, * Düzenli ve temiz olması gerektiğini kavrayabilir ancak yine de sürekli olarak anımsatılmalıdır, * Grup oyunlarını tercih eder, * Ev dışında daha mutlu olur, * Arkadaşlarını kendi seçer, * Yetişkinler ve kendinden büyükler yerine yaşıtlarıyla birlikte olmaktan hoşlanır, * Saati ve saatin güniük programla ilişkisini anlayabilir, BİLİŞSEL GELİŞİMİ * 2-7 yaşları arasındaki bu bilişsel gelişim evresindeki çocukların büyük bölümü ayrıntıları dikkate almadan genel olarak algılar ve ilişkisiz obje ve kavramları bütünleştirebilir, * 5 yaş çocuğu her şey arasında her türlü ilişkiyi kurabilir, * Parçayla bütünü aynı zamanda düşünemez, * Zihinsel kıyaslama yapamazlar, * Eylemlerinde, düşüncelerinde, bakış açılarında benmerkezlidir, Toplumsal yönelim tam biçimini ancak 7-8 yaşlarında alır * İşlem öncesi çocuk, başkalarının görüşüyle; dünyanın ne olduğunu düşünmez, * Mantık henüz gelişmemiştir, * Her şeyi kendine göre değerlendirdiği bu düşünce çağında çocuk ‘bazı’ ve ‘hepsi’ ayrımını yapamaz, |
![]() |
![]() |
|