|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çocuk, dikkat, edilmesi, eğitiminde, gereken, hususlar |
![]() |
Çocuk Eğitiminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocuk Eğitiminde Dikkat Edilmesi Gereken HususlarÇocuk psikolojisinde ailelerin çocuk eğitimi konusunda dikkat etmesi gereken bazı hususlar vardır ![]() ![]() GÜNLÜK YAŞAM İŞLEVLERİ KONUSUNDA EĞİTİME BAŞLAMADAN ÖNCE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Çocuklarınıza günlük yaşam becerileri kazandırmayı kolaylaştırmak içinizlenmesi gereken bazı yol ve yöntemler vardır: Eğitim süresi 8-10 hafta olmalıdır ![]() ![]() Çocuğunuzun ve sizin yorgun olmadığınız ,çocuğunuzun uykusuz olmadığı ve sakin olduğu zamanları seçmek uygun olacaktır ![]() Eğitim yapılan süre mutlaka günün aynı zamandilimine gelmeli (hergün 10-11 ve 16-17 arası gibi ), çocuğun dikkatinidağıtmayacak bir ortam olmalı ( çevrede diğer çocuklar oynamamalı , fazla eşyaolmamalı , TV , Radyo-teyp çalışmamalıdır) dır ![]() Çocuğunuza mümkün olduğunca yakın veotururken aynı yükseklikte olunuz ![]() ![]() ![]() Size bakmasını sağlayınız , bakmıyorsaçenesini hafifçe çevirip bakmasını sağlayınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onun anlayabileceği şekilde kısa ve basitcümlelerle konuşunuz (Ali kalk , bardağı tut vb gibi) ![]() ![]() Öğretilecek her işlevi bir kaç kezyineleyiniz ![]() ![]() İstediğiniz bir beceri için sadece çabagösterse bile ödüllendiriniz ![]() ![]() Çocuğunuzun olumlu bir davranışına sevinmekona sarılmak aferin ne güzel yaptın şeklinde sözlü ifade de ödüldür ![]() ![]() ÖZ BAKIM BECERİLERİ EL YIKAMA Çocuğunuzunrahatça elini yıkayabilmesi için lavabonun boyuna uygun olması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun elini tutarak çeşmeyi açınız ![]() Ellerini ellerinizin arasına alarak akansuyun altına tutunuz ![]() Elini tutarak sabunu almasını sağlayınız ![]() Bir eliyle sabunu tutrupu, diğer elinizleçocuğunuzun eline sabuna sürtüp köpürmesini sağlayınız ![]() Elini sabunluğa götürüp sabunu bıraktırınız ![]() Çocuğunuzun iki ileni birbirine sürterekköpürmesini sağlayınız ![]() Suyun altında ellerini yıkayınız ![]() ![]() Ellerini tutarak çeşmeyi birlikte kapatınız ![]() Faaliyete direnmiyorsa ödüllendiriniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başarabilirseyine baştan sırayla 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buarada yardıma gereksinim olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek yardımediniz, bu şekilde basamakları sondan başa doğru sıralayarak başarabiliydrsa"ellerini yıka" diyerek faaliyeti yapmasını bekleyiniz ![]() ![]() YÜZ YIKAMA Elyıkama faaliyetlerini öğrendikten sonra hemen arkasından öğretilmelidir ![]() İŞLEM BASAMAKLARI Çocuğunuzun elini tutarak birlikte çeşmeyiaçınız ![]() Ellerini köpürtmesini sağlayınız ![]() Ellerini köpürttükten sonra sabunu bırakınız ![]() Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elinibileklerinden tutunuz, dairesel hareketlerle ağız ve yanaklarını sabunlayınız ![]() Bölgeyi köpürtünüz ![]() Ellerini ellerinizle tutarak önce sabunluellerinizi durumatınız ![]() Elini bir suya, bir yüzüne götürerek yüzünüdurulayınız ![]() Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp,son basamakta ellerinizi çekerek onun yapmasını söyleyiniz ![]() Başarabilirsetekrar 7 ![]() ![]() ![]() Başarabilirseyine baştan sırasıyla 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buarada yardıma gereksinimi olursa dirseklerinden hafifçe yönlendirerek yardımedeniz ![]() ![]() ![]() EL DURULAMA Büyükbir havlu ve lavaboya yetişebilmek için tabure kullanınız ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun bir elini tutarak havlununarkasına koyunuz ![]() Diğer elinin içini (avucunu) havlu ileovuşturunuz ![]() Elinin tersini (üst kısmını) havlu ileovuşturunuz ![]() Kurulanan eliyle havlunun bir tarafındantutturunuz ![]() Diğer elinin içini havlu ile ovuşturunuz ![]() Elinin tersini de havlu ile ovuşturarakkurulatınız ![]() Son basamağa kadar faaliyeti birlikte yapıp,son basamakta ellerinizi çekerek ( 6 ![]() ![]() Başarabilirsetekrar baştan 5 ![]() ![]() ![]() ![]() Başarabilirseyine baştan sırasıyla 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Basamaklarıbu şekilde yapmayı başarabiliyorsa "ellerini kurula" diyerek faaliyetiyapmasını bekleyiniz ![]() Herbasamakta başarı durumuna göre ödüllendiriniz ![]() YÜZ KURULAMA Lavabonunüzerinde ayna ve yetişebilmek için tabure bulundurunuz ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun arkasında durarak her iki elinikavrayınız ve havluyu birlekte alttan tutunuz ![]() Ellerinizi çocuğunuzun yüzüne yaklaştırarakhavluyu yüzüne kapatınız ![]() Yumuşak hareketlerle bastırıp çekmesinisağlayınız ![]() Kurulama işlemi bitince elini tutarakbirlikte havluyu yerine asınız ![]() Son basamağa kadar faaliyeti birliikte yapıp,son basamakta ellerinizi çekerek (4 ![]() ![]() Başarabilirlersetekrar baştan 3 ![]() ![]() Gerekirse,dirseğinden tutup yönlendirerek yardım ediniz ![]() ![]() DİŞ FIRÇALAMA Küçükve fazla sert olmayan bir diş fırçası kullanınız ![]() ![]() ![]() Kendiniaynada görebilmesi için çocuğunuzu bir tabureye çıkartınız ![]() ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun elini tutup birlikte musluğuaçınız ![]() Sol eline diş macununu almasını sağlayınız ![]() Diğer eliyle diş macununun kapağınıaçtırınız, musluğun kenarına koydurunuz ![]() Çocuğunuzun elini tutarak diş fırçasınıalınız ve ıslatınız ![]() Macunu diş fırçasına sıkmasını sağlayınız ![]() Lavabonun kenarına macunu bıraktırınız ![]() Elinden sıkıca kavrayarak daireselhareketlerle, önce dişlerin ön yüzeylerini, sonra arka taraflarını olacakşekilde yukarıdan aşağıya doğru fırçalatınız ![]() Diş fırçasını suyun altında çalkalatıpbıraktırınız ![]() Avucunuzun içine alarak (veya bardakla)ağzına su alıp çalkalamasını sağlayınız ![]() Diş macunu kapatıp kaldırmasını sağlayınız ![]() Ellerini kurulatınız ![]() Son basamağa kadar (11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yinebaşarabilirse sıra ile başa doğru yardımları azaltarak geliniz ![]() ![]() ![]() ![]() SAÇ TARAMA Buişleme başlamadan önce çocuğunuzun saçını ortadan veya yandan ayırınız ![]() ![]() ![]() ![]() Kızçocuklarnıda süslü saç tokaları ile faaliyeti cazip hale getirebilirsiniz ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun arkasında durunuz ![]() ![]() ![]() Her fırçalamasının (taramanın) ardından elinitutarak saçlarını eli ile düzeltmesini sağlayınız ![]() İşlemi tekrarlayınız ![]() Faaliyete katılıyorsa " saçını ne güzeltaradın, çok güzel (yakışıklı) oldun" şeklinde ödüllendiriniz ![]() Faaliyetison basamağa kadar birlikte yaparak, son basamakta ellerinizi çekiniz ve onunyapmasını sağlayınız ![]() Başarabilirseyine sondan başa doğru gelerek yapmasını söyleyiniz ve gerekirse destekleyiniz ![]() ![]() Herbasamağı bağımsız olarak yapabiliyorsa saçını fırçalamasını( taramasını)söyleyiniz ve ödüllendiriniz ![]() BARDAKTAN SU İÇME Çocuğunuzakendi başına su içmeyi öğretebileceğiniz en uygun zaman onun susamış oyduğuzamandır ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuz bardağı eliyle kavrasın, siz deüzerinden tutarak ağzına götürünüz ![]() Bardağı hafifçe eğerek suyu içmesinisağlayınız ![]() İçtikten sonra bardağı masaya koyunuz ![]() Sizir yardımınızla bu basamaklarıgerçekleştirebiliyo rsa, su içme becerisini yapabiliyor demektir ![]() Suyuiçtikten sonra ellirinizi çekiniz ve bardağı masaya kendi koyması için izinveriniz ![]() Daha sonra elinizi bardakla masa arasındaki yarı yolda çekiniz, çocuğunuzbardağı masaya koysun ![]() Ellerinizi suyu içer içmez çekiniz ve bardağı masaya koymasını sağlayınız ![]() Çocuğunuz bardağı ağzına götürünce elinizi çekiniz, suyu içip bardağı masaya koysun ![]() Çocuğunuz bardağı ağzına götürmeden ellerinizi çekiniz ve böylece yardımıazalta azalta kendi başarıncaya kadar bunu sürdürünüz ![]() Başarınca ödüllendiriniz ![]() YEMEK YEME Çocuğunuzabu faaliyeti kaşık, çatal, bıçağı bir bütün halinde kullanacak şekildeöğretiniz ![]() Öncetabağa lokma lokma yemek koyunuz ![]() ![]() ![]() ![]() Buişleme çocuğunuzun aç olduğu bir saati ve sevdiği yiyecekleri seçerekbaşlamalısınız ![]() ![]() ![]() Eğerolaya küçük aksilikler çıkartarak tepki gösteriyorsa görmezden geliniz, devamederse işlemi erteleyiniz ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuz kaşık ya da çatalı kavradıktan sonrasiz de bileğinden kavrayınız ![]() Yiyeceği tabaktan alınız ![]() Kaşık ya da çatalı çocuğunuzun ağzınagötürünüz ![]() Kaşık ya da çatalı tekrar birlikte tabağagetirip hareketi yineleyiniz ![]() Çocuğunuz faaliyete direnmiyorsa uygunşekilde ödüllendiriniz ![]() ![]() ![]() PANTOLON GİYME Belilastikli ve bol bir pantolon (eşofman) kullanınız ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun pantolonunu kalçasına kadar çekipellerini pantolonun üzerine koyarak beline kadar çekmesini sağlayınız ![]() Çocuğunuzun pantolonunu dizlerine kadarçekip, ellerini pantolonun üzerine koyarak önce kalçasına, sonra beline kadarçekmesini sağlayınız ![]() Çocuğunuzun pantolununu her iki ayak bileğinekadar çekip, ellerini pantolonunun üzerine koyarak dizlerine, kalçasına veoradan da beline kadar çekmesini sağlayınız ![]() Çocuğunuzun pantolonunun bir ayağına geçirip,elleri ile tutturarak diğer ayağına geçirmesini, diz, kalça ve beline kadarçekmesini sağlayınız ![]() Çocuğunuzun pantolonunu önünde tutarakayaklarını geçirip beline kadar çekmesini sağlayınız ![]() Pantolonunun hazırlayıp giymesini söyleyiniz ![]() Her basamağı birkaç kez denedikten sonrabayarınca ödüllendiriniz ![]() PANTOLON ÇIKARMA Çocuğunuzayakta iken pantolonu dizlerine kadar indirip, bir yere oturttuktan sonra birayağından pantolonu çıkartınız, ellerini pantolonun üzerine koyarak diğerayağını çıkarmasını sağlayınız ![]() Çocuğunuz ayakta iken pantolonu dizlerine kadar kadar indirip, bir yereoturttuktan sonra bir ayağından çıkartmasına yardım ediniz ![]() ![]() Çocuğunuz ayakta iken dizlerine kadar pontolununu indirip, ayaklarındankendisinin çıkartmasını söyleyiniz ![]() Çocuğunuz dizden aşağıya sizin yardımınız olmadan pantolonunu çıkarabiliyorsayardımı azaltınız ![]() ![]() Her basamaktan sonra başarı durumuna göre ödüllendiriniz ![]() KAZAK (FANİLA) GİYME Kazak,fanila veya eşofman üstünün çok sıkı olmaması gerekir ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun karşısında durarak, her ikikolunu kazağın kollarnıdan geçiriniz ![]() ![]() ![]() Çocuğunuzun her iki kolunu kazağınkollarından geçiriniz ve kollarını başının üzerine kaldırmasını sağlayınız ![]() ![]() Çocuğunuzun her iki kolunu kazağınkollarından geçirin, giymesini söyleyerek başından geçirmesine ve kazağını ikiyanından aşağıya çekmesine yardımcı olunuz ![]() Kazağı tek kolundan geçirip, diger kolunugeçirmesini, başından aşağıya doğru giymesini sağlayınız ![]() Kazağı yatağın üzerine seriniz ![]() ![]() ![]() Her basamağı 4 - 5 kez yapabiliyorsa birsonraki basamağa geçiniz ![]() ![]() KAZAK (FANİLA) ÇIKARMA Herbasamağı 4-5 kez yineleyiniz ![]() ![]() İŞLEM BASAMAKLARI: Çocuğunuzun kazağını boynuna kadar sıyırıpbaşını çıkarmasını sağlayınız ![]() Çocuğunuzun kazağının bir kolunu çıkaranakadar sıyırıp diğer kolunu ve boynundan yukarısını çıkarmasını sağlayınız ![]() Çocuğunuzun kazağını kollarına kadar sıyırıp,her iki kolundan ve başından çıkarmasını sağlayınız ![]() Çocuğunuza kazağını çıkarmasını söyleyiniz vegerekirse yardım ederek çıkarmasını sağlayınız ![]() Her basamağın sonunda "aferin ne güzelbaşardın" diyerek sözel olarak ödüllendiriniz ![]() |
![]() |
![]() |
|