06-26-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Anaokuluna başlayan çocuk
Çocuğunuzun bireyselleşmeye adımı olan anaokuluna alışma sürecinde nelere dikkat etmeniz gerektiğini biliyor musunuz?Anaokuluna alışma dönemi bazı çocuklar için çok sancılı geçmektedir Çocuğun ilk güven duyduğu obje annedir, sonrasında baba ve bakımı ile ilgilenen anneanne, dede, hala gibi kişilerdir Alıştığı kişilerden sonra başka insanlara güvenmek, dış dünyaya açılmak çocuk için zor bir süreç olacaktır Bu sürecin zor geçtiğini en çok gözlemlediğimiz aile yapıları aşırı koruyucu - kollay
türlü izin vermemektedir Büyüyen her çocuk bireyselleşmek için çaba gösterir, çevresini merak eder, dokunur, yürümek için çaba gösterir ve yürür; yürüyerek ulaşabildiklerinin sayısı artar ve daha çok merakı artar, istediklerini yapmak için sizinle inatlaşır ve kendini ortaya koyar Tüm bunlar çocuk için bir bireyselleşme çabasıdır
Çocuğun anaokuluna başlama sürecinde sadece çocuk değil, annenin de duygusal olarak hazır olması gerekir Çocuğun ayrılırken duygusal olarak annenin üzüntü ve kaygısını hissetmesi anaokuluna uyum sürecini zorlaştırmaktadır Çoğunlukla karşılaştığımız durum annelerin çocuklarının ağlamalarına dayanamadıkları noktada onları anaokulundan alma davranışı göstermeleridir Bu tutum çocuğun gelişimi için oldukça tehlikeli bir durumdur Bu nedenle annenin duygusal olarak bu kısa süreli ayrılık sürecine hazır olması ya da iki tarafın ayrılık anksiyetesi yaşamaması için kurum psikologu ile birlikte hareket edilmesi gerekir
Anaokulu öncesinde uyum sürecini kolaylaştırmak için oyun grupları oldukça yararlı olmaktadır Kısa sürelerle başlayan ayrılıklar zamanla daha uzun sürelere yayılmakta ve çocuğun endişesini azaltmaktadır
Anne ? babanın çocuğun içinde bulunduğu yaş itibariyle ayrılık kavramına zihinsel olarak hazır olmadığının farkında olması gerekir ?Sadece 1 saat oyna sen ben hemen geleceğim? ya da ?Eve kadar gidip geleceğim? ifadesini bir yetişkin gibi algılayamaz; ?Annem beni bırakıp gitti, bir daha gelmeyecek? olarak algılar ve yoğun endişe yaşar Bu nedenle anaokuluna uyum sürecinde ilk günlerde annenin de okulda kalması yararlı olacaktır Çocuk anneyle aynı sınıfta durma ihtiyacı duyuyorsa o oyun oynarken anne bir köşede kitap, dergi, vs okuyabilir Zamanla uzaklaşma ve güven çalışmalarına devam edilmesi yararlı olacaktır Annesinin okulda olduğunu hisseden çocuk kendini daha rahat hissederek oyunlara katılacak ve birlikte olduğu öğretmenine, arkadaşlarına güven duyacaktır Anne ve öğretmen birlikte hareket etmeli ve zamanla anaokulundaki gereksinimlerin karşılanması anneden öğretmene geçmelidir Öğretmenine güven duyan bir çocuk zamanla annenin yokluğundan kaygı duymayacak, okula ve arkadaşlarına uyum sağlayarak sağlıklı bir sosyalleşme süreci geçirmiş olacaktır
Uzun süre okula adapte olamayan ve yoğun kaygılar yaşayan bir çocuğun anaokuluna gitme konusunda zorlanmaması gerekir Çocuğun duygularının ve okulla ilgili düşüncelerinin çok iyi algılanması gerekir Bu çocuk için travmatik bir olay olabilir ve farklı psikolojik problemler yaşamasına zemin hazırlayabilir Bu çocuğun henüz okul yaşamına hazır olmadığını gösterir Böyle bir durumda bir uzmanla hareket edilmesi daha sağlıklı olacaktır
|
|
|