Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
islam’da, örtünme

İslÂm’da ÖrtÜnme

Eski 06-24-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İslÂm’da ÖrtÜnme







İSLÂM’DA ÖRTÜNME


Bir savaş sonrasında Ümmü Hallâd isminde bir kadın Hz Peygamber'in (sav) yanına geldi Yüzü dahil her tarafı kapalıydı Savaşa giden çocuğunu soruyordu Çocuğu şehid olmuştu Haberini alınca, edebini ve halini hiç bozmadı Ashaptan biri kadının bu haline şaşırdı ve kadına,

"Allah Resûlü'ne gelmiş şehid düşen çocuğundan bu halde haber mi soruyorsun?" dedi Bunu duyan kadın,

"Çocuğumu kaybettiysem hayâmı da kaybetmedim ya!" dedi

(Ebû Davud, Cihâd, 8)


Örtünme Nedir?

Dinimizde erkeğin ve kadının avret yerlerini örtmesi konusu tartışma götürmeyecek derecede açık, kesin ve şekli bilirli bir hükümdür Fakat son zamanlarda değişik sebeplerle tartışma konusu yapılmaya başlanmıştır Biz de bu konudaki şüpheleri gidermek için bu temel farzın ne olduğunu değişik yönleri ile ele alacağız


Örtünme Farz Bir Emirdir

Avret yerlerini örtmek farzdır Bu konudaki ilâhî emir kesindir Bu emir her mümine verilmiştir ve kıyamete kadar geçerlidir Yüce Allah namaz gibi örtünmeyi de kesin hükme bağlamış, bunu insanların keyfine ve tercihine bırakmamıştır Örtünme şekli, şahsa ve duruma göre az çok değişse de hüküm değişmez Böyle olması rahmettir O, aynı zamanda örtünmenin bir insan, aile ve cemiyet için ne kadar gerekli olduğunu da göstermektedir


Akıllı olup bulûğa eren her erkek ve kadın emredilen yerlerini örtmekle yükümlüdür Erkek ve kadına göre avret bölgelerinin nereler olduğu aşağıda açıklanacaktır


Örtünme, Kur'an ve Sünnet’te açıkça emredilmiş, kimlerin ne zaman, nerede, ne şekilde örtüneceği bildirilmiştir Bütün İslâm âlimleri örtünmenin farz olduğu konusunda görüş birliği içindedir


Örtü âyeti indikten sonra bütün müslüman kadınlar bu emri istenen şekilde uygulamaya başlamışlardır Son asır hariç, hiçbir devirde müslüman kadının örtünmesi tartışma konusu yapılmamıştır


Örtünme bir âdet değil ibadettir Âdet olduğu için örtünenler de vardır Fakat her mümin kadın, örtünün yüce Allah'ın emri olduğunu bilerek örtünmeli, böylece âdeti ibadete çevirmelidir


Kur'an ve Sünnet’te örtü için ölçüler verilmiş fakat tek tip kıyâfet belirlenmemiştir Bunun için her kadın, verilen ölçülere uymak şartıyla maddî imkânına, iş durumuna, iklim ve çevre şartlarına göre bu emri yerine getirebilir


Yüce Allah erkeklere şu emri vermiştir:


"Mümin erkeklere söyle: Gözlerini harama bakmaktan çeksinler ve ırzlarını korusunlar Bu, kendileri için daha temizdir" (Nûr 24/30)


Yüce Allah kadınlara da şöyle emretmiştir:


"Mümin kadınlara da söyle: Gözlerini haramdan sakınsınlar Irzlarını korusunlar Görülmesi tabii olan yerler hariç ziynet yerlerini açmasınlar Baş örtülerini yakalarının üzerine kadar salsınlar Ziynet yerlerini izin verilenler dışında kimseye göstermesinler Bir de ayak bileklerine taktıkları gizli süsler bilinsin diye ayaklarını yere vurmasınlar Ey müminler, (önceki kusurlarınızdan dolayı) hepiniz Allah'a tövbe edin Böylece korktuğunuzdan emin, umduğunuza nâil olursunuz" Nûr 24/31


Elmalılı Hamdi Yazır (rah) meşhur tefsirinde der ki:


“Bu âyette emredilen şudur: Kadınlar başlarını, saçlarını, kulaklarını, boyunlarını, gerdanlarını ve göğüslerini açık tutmayıp anlatıldığı gibi güzelce örtünsünler Bunun için onu temin edecek baş örtüsü kullansınlar Cahiliye (İslâm öncesi) kadınları da hiç baş örtüsü kullanmaz değillerdi Fakat yalnız enselerini bağlar veya arkalarına bırakırlar, yakaları önden açılır, gerdanları ve gerdanlıkları açık olurdu, ziynetleri görünürdü


İslâm önce açıklığı yasaklamıştır Sonra, kadınların başlarını örtüp başörtülerini yanları ve göğüsleri üzerine sarkıtmasını emretmiştir Böylece sadece tesettürün farz oluşu değil, aynı zamanda onun ne şekilde olacağı da gösterilmiştir Kadın edep ve nezaketinin en güzel ifadesi bundadır


Kadınlara örtüyü emreden ikinci âyet şudur:


"Ey peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına söyle, evlerinin dışına çıkarken cilbâblarını (dış elbiselerini) üzerlerine alsınlar Bu, onların tanınması ve incitilmemesi için en uygunudur Allah çok affedici ve çok esirgeyicidir" Ahzâb 33/59


Cilbâb, bütün bedeni örten elbiseye denir Kadınların vücutlarını tamamen örttükleri her türlü elbise cilbâb yerine geçer

Örtünmenin farz olduğu ikinci yer mescid ve namazdır Bu konuda âyette şöyle buyrulmuştur:


"Ey âdemoğulları! Her mescide (namaza) gelişte elbiselerinizi giyin (avret yerlerinizi örtün)" A‘râf 7/31


Âyetteki hüküm, Kâbe'de yapılan tavafı ve namaz için mescide gelmeyi de içine alır Buradaki ziynetten maksadın "elbise ve giysi" olduğu belirtilmiştir Böylece İslâm namaz ve tavaf gibi ibadetlerde avret yerlerinin örtülmesinin farz olduğunu bildirmiştir


Hz Peygamber (sav) örtünme ile ilgili âyetlerin tefsirini yapmış ve onların nasıl uygulanacağını göstermiştir Bu konuda çeşitli hadisler vardır Biz ikisini nakledeceğiz:


Hz Âişe (rah) anlatır:


Bir gün Hz Ebû Bekir’in kızı Esmâ ince bir elbise ile Resûlullah'ın (sas) huzuruna girmişti, Hz Peygamber ondan yüz çevirdi ve şöyle buyurdu:


"Ey Esmâ! Kadın erginlik çağına ulaşınca onun şu yüzü ve elleri hariç diğer yerlerinin görülmesi helâl değildir" Ebû Davud, Libâs, 31


Diğer bir hadiste şöyle buyrulmuştur:


"Allah Teâlâ erginlik çağına girmiş bir kadının namazını başörtüsüz kabul etmez" Ebû Davud, Salât, 84


Örtünmenin Hedefi


Örtünmeden maksat edeptir Edebin hedefi insanı terbiye etmek ve ona şeref vermektir Örtü ve edep içindeki insan sürekli ibadet halindedir, rahmet altındadır; kulluk yapmaktadır ve sevap almaktadır Edepli insan hem günahlardan korunur hem de ateşten Sonuç yüce Allah'ın rızâsıdır Onun bir kulundan razı olmasından daha büyük hangi saâdet vardır?


İnsandaki edep ve hayâ duygusu örtünmeyi gerektirir Ancak mümin erkek ve kadınların örtünmede asıl gayesi yüce Allah'ın rızâsını kazanmaktır Çünkü Allah Teâlâ'nın emir ve yasaklarına uymak bir ibadettir Namaz ve oruç gibi ibadetleri emreden yüce Allah ibadetin içinde ve dışında örtünmenin şekil ve sınırlarını da belirlemiştir


Bazıları, örf ve âdetinden dolayı örtünür Örtünmenin yüce Allah’ın farz bir emri olduğunu bilmez Bu kadınlar örtünün farz olduğunu bilip bundan sonra Allah’ın emrini yerine getirmek için örtünmeye devam etmelidir


Bazıları örtüyü bir süslenme aracı olarak kullanırlar Değişik desen ve modellerdeki kıyâfetlerle kendilerini daha cazip bir hale getirir, dikkat çeker, çekmek isterler Bu yanlıştır Helâl değildir


Örtünmenin ibadet olması için şunlara dikkat etmelidir:


1 Örtünme ile yüce yaratıcının emrine yerine getirmeye niyet etmeli ve O'nun rızâsı için giyilmelidir

2 Örtü dinimizin öğrettiği ölçülerde olmalıdır


Kadın örtünmekle ayrıca kocasının hakkını koruduğunu, nikâh akdine vefa gösterdiğini ve böylece büyük bir hayır yaparak sevap aldığını bilmelidir


Örtünme İşinde Kocaya Düşen Sorumluluk


Evli kadınların örtünmesinden başlarındaki kocaları sorumlu olduğu gibi, kız çocuklarının evleninceye kadar örtünme ile ilgili problemlerinden de birinci derecede babası sorumludur Çocukla uzun süre birlikte olan, onun eğitim ve terbiyesiyle yakından ilgisi bulunan anne de ikinci derecede sorumlu olur Âyette şöyle buyrulur:


"Ey iman edenler! Yakıtı insanlar ve taşlar olan cehennem ateşinden kendinizi ve ailenizi koruyun" Tahrîm 66/6


Ateşten korumanın ancak iman ve edeple olacağı bildirilmiştir


Şu hadislerin uyarısı da önemlidir:


"Sizin hepiniz birer çobansınız ve hepiniz yönettiğiniz kişilerden sorumlusunuz Erkek ailesinin çobanıdır ve kıyamet gününde onlardan sorumlu olacaktır Kadın da kocasının evinden ve çocuklarından sorumludur" Buhârî, Ahkâm, 1


"Çocuğunun senin üzerinde hakkı vardır" Müslim, Sıyâm, 182



Örtünme Emanettir


Her farz gibi örtü de yüce Allah'ın bir emanetidir Kadın ve erkeğe örtüyü yüce Allah emanet etmiştir Onu koruyanı Allah dünyada fitneden, âhirette ateşten korur Onu ihmal eden hesaba çekilir ve kendisine, "Niçin avret yerlerini yabancıların yanında açtın?" diye sorulur Bunun hesabını vermek kolay değildir

Namus, erkek ve kadın için imandan sonra en büyük emanettir


Mümin namusunu korumak için can verse şehid olur; cenneti bulur Kadın kocasının, koca da kadınının namusudur Biri diğeri için elbise yapılmıştır Birbirlerini örterler, süslerler, korurlar, tamamlarlar


Tedavi gibi bir zaruret yokken evinin dışında, yabancıların yanında örtüsünü çıkaran bir kadın, iki kimseye vefasızlık yapmış olur Biri vücudun sahibi yüce Allah, diğeri de nikâh emanetini taşıyan kocası Sonra bu kadın kendisi başta olmak üzere herkese zarar vermiş olur


Koca medeniyet zannedip kadınından örtü perdesini açmasını istese bile kadın Allah için açmamalıdır Allah korusun, şeytana uyulup örtü açılırsa ortaya güzellikler değil, bir sürü çirkinlikler çıkar Yüce yaratıcımız bu konuda hepimizi şöyle uyarmaktadır:


"Ey âdemoğulları! Sakın şeytan ilk anne babanız Havva ile Âdem'e yaptığı gibi (haram şeyleri süsleyerek) sizi de fitneye düşürmesin Şeytan onların ayıp yerlerini göstermek için elbiselerini çıkartıp cennetten çıkmalarına sebep oldu" A‘râf 7/27


"Ey âdemoğulları! Sizin için çirkin yerlerinizi örtecek ve giyip süsleneceğiniz elbiseler yarattık (Onlarla örtünün Şunu da unutmayın ki) takvâ elbisesi daha hayırlıdır" A‘râf 7/26


Örtünme Emniyettir


Örtü bir emniyettir Örtüyü giyen de gören de emniyette olur Örtülü bir kadınla karşılaşan kimsenin gözü ve gönlü haramdan korunur Örtünen de vebalden kurtulur Bir kötü işi yapmamak gibi ona sebep olmamak da farzdır Dinimiz, kötü işlerden önce ona giden yolları da kapatmıştır Bunun için zina gibi en çirkin işe düşülmesin diye, bir sürü tedbir almıştır Bunların başında örtünme gelmektedir


Örtünen kadın önce kendisini koruma altına almış olur Sonra kendisine bakan yabancı kimseyi nefsinin vesvesesinden ve kötü düşüncelerinden kurtarır Bu durumda şeytan istese de kalbi bozmaya yol bulamaz Böylece örtü, harama karşı bir siper olur Onu giyen sevap aldığı gibi, örtüye hürmet eden de sevap alır


Örtü hem güzelliği hem de çirkinliği örter Örtü ile kadın güzelliğin âfetinden korunduğu gibi, çirkinliğin de ezikliğinden kurtulur


Örtü ile kadınlar arasında zengin-fakir, zayıf-şişman, kültürlü-kültürsüz ayırımı ortadan kalkar; herkes sade bir örtü içinde müslüman kadın olarak tanınır Böylece zengin gözüküp şımarma ve fakir bilinip utanma tehlikesi olmaz


Mümin için kalp Cenâb-ı Hakk'ın nazar ettiği özel bir mahaldir Orası ilâhî aşkın bulunduğu, tadıldığı ve meyvelerinin alındığı yerdir Bunun için devamlı temiz ve huzurlu olması gerekir Yoksa yüce aşk tadılamaz; insan ağzına koyduğu aş tadıyla kalır


Velîlerden Şiblî hazretlerine (ks), "Mümin erkeklere söyle gözlerini haramdan sakınlar" âyetinin mânası nedir?" diye sorulduğunda şöyle demiştir:


"Bunun mânası şudur: Onlara söyle; baş gözlerini haramdan, kalp gözlerini de Allah'tan gayri şeylerden çeksinler"


Göz gönüle açılan bir penceredir Kalp ehli için göz ve bakışlar çok önemlidir Yüce Allah'a âşık bir mümin için en önemli iş gönlünü ve gözünü haramdan korumaktır Dünya ehli bunu anlamaz


Şeytanın erkeğe karşı en birinci silâhı kadındır; avlamak istediğini onunla vurur Şeytan örtü içindeki kadınla hedefine kolay ulaşamaz Bunu bilir ve kadını örten elbiseyi çıkartmak için bin türlü vesvese verir Bunu tek olarak başaramazsa, insan şeytanlarından yardım ister Bunun için yüce Peygamberimiz (sav) kadınları şöyle uyarmıştır:


"Kadın örtülmesi gereken bir varlıktır Kadın dışarı çıktığı zaman şeytan ona gözünü diker (onu günaha nasıl alet edeceğini hesap eder)" Tirmizî, Radâ, 18


Bazıları, örtünen kadınların içinde nice kötü kadınların bulunduğunu, örtünün onlara bir fayda vermediğini söyler Böyle kadınlar bulunabilir Örtü ona bir fayda vermese de ona bakan ve örtülü olduğu için haramdan korunan kimselere fayda verir Örtülü olup kötülük niyetinde olan bir kadın ancak onu yakından tanıyanlara ve kendisi gibi kötülük peşinde olanlara zarar verir


Ancak iyi niyetli bir kadın açık olsa ve bu şekilde dışarı çıksa, hiç kimseye zarar verme derdi de olmasa, o bu pozisyonu ile kendisine kötü niyetle bakana zarar verir, kötü niyetli olana kapı açmış olur Kendisi hiç harama bulaşmadan evine dönse bile, kendisine kötü niyetle bakıp harama düşen bir sürü insan bulunur Sebebi de bu kadın olur

Bu nedenle örtü, kadın ve erkek için her yönden emniyettir O, iyilere de kötülere de fayda verir Yüce Allah örtünmenin faydasını anlatırken şöyle buyurmuştur:

"Mümin kadınlara söyle örtünsünler; çünkü bu, onların tanınması ve incitilmemesi için en uygunudur" Ahzâb 33/59



Örtünme Dinî Bir Alâmettir


Allah için giyilen örtü kalpteki imanın ve edebin alâmetidir Bunun için örtüye bürünen mümin kadın bu iman ve edebi korumak için elinden geleni yapmalıdır

Kur'an ve Sünnet’e göre yapılan örtünme İslâm dininin alâmetidir müslüman kadın örtüsü ile tanınır, bilinir ve ona göre tavır alınır Bu örtü, bütün müminlerin ortak emanetidir Örtüyü giyen de onu gören de örtüye dinin öğrettiği edebe göre davranmalıdır Örtüyü dünya menfaatleri için kullananlar ve onun şerefini zedeleyenler mesul olurlar


İnsanı hayvandan ayıran en önemli farklardan biri de utanmadır Buna hayâ denir Hayâ kadının en kıymetli sermayesi ve en güzel süsüdür Bir kadın hayâsını korumak için hayatını verse değer; çünkü hayâ gidince elde etten ve kemikten başka bir şey kalmaz

Örtü edebe, edep cennete götürür Yüce Allah örtüsünü ve edebini koruyan erkeklerle kadınlara affını, cennetini ve cemâlini müjdelemiştir Ahzâb 33/35

Bu müjdeye ulaşanlara ne mutlu!



Örtünmenin Sınırı


Örtünmenin amacı bakılması haram olan yerleri kapatmaktır Bu yerler kadınlarda el ve yüz dışında bütün bedenidir Zor durumda ayaklar için de ruhsat vardır Kadın namazda veya yabancı erkeklerin yanında eli ve yüzü hariç bütün bedenini örtmelidir Örtü altından sarkan saçların da örtülmesi gerekir


Başın yüz kısmı hariç, diğer bütün yerleri örtülmelidir İç elbise üzerine giyilen dış örtü ayak topuklarına kadar inmelidir Kollar da el bileklerine kadar kapalı olmalıdır

El ve yüzün namazda ve namaz dışında örtülmesi gerekmez Ayaklar için de ruhsat vardır fakat zaruret yoksa örtülmesi daha güzeldir Ayakların açık kalması hacetten kaynaklanınca, bir günah olmaz


Nitekim, "Kadınlar süslerini (yabancı erkeklere) açmasınlar" Nûr 24/31 âyetinde "kendiliğinden görünen yerler müstesnadır" ifadesiyle bedenden bazı yerlerin açık kalabileceğine işaret edilmiştir


Âyetlerdeki emre bakılınca örtünmede kadın için iki parçalı bir giysi şekli ortaya çıkar Birincisi saç, boyun ve göğüsleri örten ve omuzlara doğru yakaların üstüne salınan baş örtüsü; ikincisi ise dış giysidir



Dış giysi de iki şekilde olabilir:


1 Baş örtüsünün üstünden, bedeni aşağıya kadar örten büyük parça giysi

2 Baş örtüsünün altında boyundan aşağı topuklara kadar örten dış giysi


Örtünmenin gayesi, avret yerlerini örterek kendini ve karşıdakini haramdan korumaktır Bunun için önemli olan giyilen elbiselerin parçası değil, özelliğidir Şimdi bu özellikleri kısaca açıklayacağız



Kadının Elbisesinde Ölçü


Elbise İnce ve Dar Olmamalı


Kadının dış elbisesinin sık dokunmuş ve altını göstermeyen kalınlıkta olması gerekir Cildin rengini gösterecek derecede ince olan giysi ile kadın örtülmüş sayılmaz Bu yüzden derinin beyazlığı veya kırmızılığı belli olan elbise ile namaz geçerli olmaz ve bununla örtünme gerçekleşmez Eğer giysi kalın olmakla birlikte uzvu belli ederse ve hacmi ortaya koyarsa, bu çirkin görülmekle birlikte namaz geçerli olur Şâfiîler’e göre vücut hatlarını belli eden böyle bir dar giysi ile namaz kılmak kadınlar için mekruhtur, erkeklerin de dar giysiyi terketmesi daha uygundur


Kadın buna dikkat etmelidir Giysinin geniş ve altını göstermeyen nitelikte olması gereklidir Hz Ebû Bekir’in kızı Esmâ'nın (r ah) ince giysilerle Peygamber Efendimiz’in yanına gelince Allah Resûlü ondan yüz çevirerek onu şöyle uyarmıştır:


"Bir kadın erginlik çağına girdiğinde onun elleri ve yüzü dışında bir yerinin yabancı erkeklerin yanında açması helâl olmaz" Ebû Davud, Libâs, 31


Hz Peygamber'e (sav) Mısır yapımı bir elbise hediye edilmişti Resûl-i Ekrem Efendimiz (sav) onu Hz Üsâme'ye (ra) verdi O da hanımına verdi Resûlullah (sav) elbiseyi Hz Üsâme'nin üzerinde göremeyince, ne yaptığını sordu; o da hanımına verdiğini söyledi O zaman Hz Peygamber (sav),


"Eşine söyle, altına bir gömlek giysin Çünkü vücut şeklinin ortaya çıkmasından korkarım" Ahmed, Müsned, 5/205 buyurdu Zira elbisenin kumaşı sık dokunmuş olmakla birlikte altını belli edecek derecede ince idi


Âlimler bu hadisin açıklamasında şöyle demiştir:


"Bu hadise göre, kadınların bedenlerini vücut hatları belli olmayacak şekilde bir giysi ile örtmeleri gerekir Avret yerini örtmek için bu şarttır Giysinin altına ayrıca bir gömlek giyilmesinin emredilmesi, onun ince olması ve vücut hatlarını göstermesi yüzündendir"


Şu hadis-i şerif de ince elbisenin tehlikesini haber vermektedir:


"Ümmetimin son dönemlerinde öyle kadınlar çıkar ki onlar görünürde giyinmişlerdir, fakat (elbiselerinin inceliği, darlığı ve kısalığından) çıplak hükmündedirler Onlar saçlarını toplayıp öyle şekil verirler ki başları deve hörgücüne benzer Onlar cennete giremez ve cennetin kokusunu bile alamazlar" Müslim, Libâs, 125



Baş Örtüsünde Ölçü


Baş örtüsü, başı tamamen örtmelidir Bu örtü, kadının bütün saçlarını, boyun ve göğüs kısımlarını örtecek ve bunlardan hiçbir şey göstermeyecek şekilde olmalıdır

Başa örtülen şeyin maddesi ve şekli kadının maddî durumuna, yaşadığı iklime, alıştığı örfe ve çalıştığı işe göre değişik olabilir Maksat, örtülmesi gereken yerleri örtmektir

Başörtüsünde dikkat edilecek bir önemli husus, kadının saç şeklini ve modelini belli etmemesidir Hz Peygamber (sav), bazı kadınların başlarını örttüğü halde, örtü altındaki saçlarına verdikleri tuhaf şekiller yüzünden lânete uğradıklarını, Ahmed, Müsned, 2/223 bu şekilde kıldıkları namazların bile kabul edilmediğini haber vermiştir Bezzâr, Müsned, nr 3015


Hz Âişe'nin (rah) huzuruna altını gösteren ince başörtülü bir gelin getirilmişti Onu şöyle uyardı:


"Nûr sûresine inanan bir kadın bunu örtünmez"


Başa örtülen şey, sırf erkeklere ait bir giysi olmamalıdır Bir de diğer bâtıl din veya görüşlerin özel alâmeti olan giysilerden sakınmalıdır


Örtü ile de güzellik gösterisinde bulunmak, dikkat çekmek ve şehveti tahrik etmek mümkündür Hatta kadın bazan cazibeli bir örtü içinde daha dikkat çekici olabilir Örtü bunlara alet edilmemelidir


Örtü bir ibadettir İbâdet Allah rızâsı için yapılmalıdır Örtü edebince yapılırsa ibadet olur; yoksa âfete dönüşür

Bir kadının kötü niyetli de olsa örtülü olması, iyi niyeti olup açık gezmesinden daha hayırlıdır


Semerkand Araştırma Merkezi

CUMA SOHBETLERİ

Semerkand Yayınevi nin Büyük Katkılarıyla



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.