Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
caiz, izni, nikah, olmadan, velinin, yapmak

Velinin izni olmadan nikah yapmak caiz mi?

Eski 06-24-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Velinin izni olmadan nikah yapmak caiz mi?



Şahitler huzurunda dini nikah yapmak caizdir Ancak resmi nikah olmadan dini nikah yapılmasını uygun görmüyoruz Özellikle kadının dini ve dünyevi hukukunun korunması açısından dini nikahın yanında resmi nikahın da yapılmasını gerekli buluyoruz

Nitekim Osmanlı Aile Hukuku kararnamesinde de mahalle kadısına kayıt yaptırılmayan nikahların geçersiz sayılacağı ifade edilmiş ve resmi nikah üzerinde ısrarla durulmuştur

Yalnız kalınca günah işlemiş olmamak için dini nikahı tercih ediyorlar Halbuki daha sonra telafisi çok zor durumlarda kalabiliyorlar

Bir kadın ve erkek aileden haberli veya habersiz şahitler huzurunda nikahlansalar karı koca sayılacaklarından erkek boşamadan kadın başkasıyla evlenemez Bu açıdan çok tehlikelidir Nitekim bize bu konuda onlarca soru geliyor "Ben bir erkekle dini nikah kıydırmıştım O beni boşamıyor ne yapayım" " Ben dini nikahtan boşanmadan başkasıyla evlendim Zina sayılır mı" gibi tüyler ürperten pek çok problemle karşılaşıyoruz Bu açıdan her ne kadar gizli olarak şahitler huzurunda nikahlanmak caiz ise de sonunda telafisi imkansız olaylar olabiliyor Bu nedenle resmi nikah olmadan dini nikah yapılmasını asla doğru bulmuyoruz

Velinin izni olmadan nikah yapmak caiz mi?

İslâm hukukuna göre nikâhın sahih olması için bazı şartlar vardır Bu şartlardan birisi de evlenecek olan kadının velisi durumunda olan kişinin izninin ve rızasının alınmasıdır Bu mesele Hanefî mezhebi dışında kalan üç mezhebe göredir Velinin izni, Mâlikî ve Şafiî mezhebine göre nikâhın bir rüknü, Hanbelî mezhebine göre ise şartıdır Her üç mezhebe göre kadının velisinin izni alınmadıkça yapılan nikâh sahih olmaz, bâtıldır

Hanefî mezhebine göre ise henüz bulûğ çağına ermemiş kız çocuklarının, kendini idare edemeyecek durumda aklen noksan olanların ve bunakların velilerinin izni olmadan nikâhları caiz olmaz Bunların dışında kalan kadınlar, velilerinin izni olmadan da evlenip nikâh akdedebilirler Çünkü nikâhta kadının ifadesi muteberdir

Bu fıkhî bir hüküm olmakla beraber, gerek İslâmî bir âdet, gerekse ailevi bir âdâb olarak velinin izin ve rızasının alınması en doğru olanı ve isabetlisidir Zaten bazı istisnalar dışında kızın evliliğinde velisinin iznine müracaat edilmekte, önce o muhatap alınmaktadır Daha sonra kızın rızası da alınırsa nikâh akdine başlanmaktadır

Hanefî mezhebi dışındaki üç mezhebe göre nikâhın rüknü olan veli, "mücbir veli" durumundadır Sırasıyla baba, dede; ana-baba bir erkek kardeş mücbir veli olurlar Bakire olan kızın nzası olmasa da esas itibariyle bunlar kızı evlendirebilirier Fakat, her ne kadar bu hüküm mutlak gibi görünüyorsa da, birtakım istisna ve şartlan vardır Meselâ şu beş şart mevcutsa kızın velisinin izni alınmadan, sâdece kendisinin muvafakati ile nikâh akdedilir Bu şartlar şunlardır:

1 Veli ile kız arasında herhangi bir şekilde düşmanlık varsa,
2 Kız ile damat adayı atasında bir düşmanlık varsa,
3 Damat adayı kıza mehir veremeyecek durumda fakir ise,
4 Mehr-i misil veremeyecek kadar maddî durumu müsait değilse,
5 Adam âmâ veya yaşlı ise

Bu gibi durumlarda veli selâhiyetini kullansa da yapılan nikâh sahih olmaz Çünkü kadının zor durumda olacağı, büyük bir huzursuzluk ve geçimsizlik içine gireceği baştan bellidir Halbuki nikâhtaki esas maksat, eşlerin birbirinden memnun olarak yaşamaları, aile yuvasının dünyada iken bir saadet merkezi mahiyetinde bulunmasıdır

Şafiî mezhebine göre, bir kıza denk ve uygun bir erkek talip olur, kız da arzu eder, fakat velisi evlendirmeye yanaşmaz mâni olursa, sorumlu sayılacağı gibi, veli olmaktan da düşer Yine kıza denk ve uygun bir erkek talip olur, kız da razı olursa, fakat yine velisi (babası) bazı bölgelerimizde (bilhassa Şark vilâyetlerimizde) olduğu gibi fazla başlık talebinde bulunduğu takdirde mücbir veli olamaz, velayetine itibar edilmez Artık velinin izninin şartı aranmaz Mümkün olursa kız o talipli
ile evlendirilir Veli mâni olursa büyük bir vebal altına girmiş olur işte başlık belâsının yaygınlaştığı vilâyetlerimizde bu mahzurlu durumlar sık sık görülmekte, kızın velisi de, "velayet" selâhiyetini kullanarak bazı günahların ve huzursuzlukların doğmasına sebep olmaktadır2

Nikâhta velinin izninin şart koşulması mezhepler arasında farklı olmakla beraber, bölgenin ve ailenin kendi şartlan ve âdetleri açısından önemlidir Öyle zamanlar olur ki, kız tecrübesizliğinden, ilk anda bazı hususları tam düşünemediğinden, velilerinin memnuniyetsizlikle rine rağmen diretir, isteyen bir erkekle nikahlanırlar

Fakat ileride pişman olacaklarını, kocasının kendisine denk olmadığını görür ve bir huzursuzluktur gider

Böyle durumlarda velinin müsaadesini, rızasını almak hem bir İslâmî vecibedir, hem de büyüklere edep ve terbiyeye uygundur Fakat bazı anlar da olur ki, yukarıda bîr miktar sözünü ettiğimiz gibi, pekçok bakımdan kızla erkek birbirlerine denk olduğu, fikren ve mizaç itibariyle birbirleriyle uyuşabilecekleri mümkünken, babanın bazı peşin fikirleri öne sürerek mâni olması halinde, onun rızasının bağlayıcı olmaması daha isabetli olacaktır Bu durumda zaten Hanefî mezhebine göre nikâh caiz olduğundan ona tâbi olarak hareket edilir

1 Hukuk-i islâmiye ve Istılâhat-ı Fıkhiyye Kamusu, 2: 55-8
2 el-Ümm, 5: 20; Şafiî ilmihali, s 443

“GİZLİ DİNİ NİKAH YAPTIRMAK” DOĞRU OLUR MU?

Zaman zaman kapıldığı öfkelerle pişman olacağı şeyler yapan bir adam Efendimize gelerek sormuştu:
– Beni Cennete ***ürecek bir iş haber ver ki onu yapayım da Cennete gideyim!
Efendimizin cevabı çok kısa ve net oldu:
– Öfkeni yen, öfkene uyma, sana yeter!
Evet, öfke basite alınacak bir hal değildir Nitekim öfkesini yenemeyen adam, tetiğe basar; bir insanı gözünü kırpmadan öldürüverir Bundan sonrası ise ömür boyu pişmanlıktır
Öfkenin bu türlü sonucundan dolayıdır ki Efendimiz sık sık ikazlarda bulunur:
– Öfkene uyma, öfkeni yen, öfkeni yut, öfkeye ***üren tahrikten uzak dur, şayet cennete ***ürecek bir amel sahibi olmak istiyorsan! diyerek çevresine uyarılarda bulunmuştur
Sonucu mutlaka pişmanlık olan öfke konusunda bilinmesi gereken en mühim nokta, öfkenin tek çeşit olmamasıdır
Bazıları öfkeyi sadece sinirsel bir ******ten ibaret zannederler
Halbuki öfkenin bir de cinsel tahrik sonucu duyulanı vardır ki, bu türlü cinsel öfke, tetiği çekip de gözünü kırpmadan adam öldürten sinirsel öfkeden daha korkunç sonuçludur
Hatta cinsel öfkenin sinirsel öfkeden çok daha korkunç sonuçlar vereceğinden dolayıdır ki Efendimiz bu öfkeye sebep olacak tahrikçi görüntü ve çevrelerden uzak durmayı, mahremiyet sınırlarını aşmamayı, taşmamayı tenbih buyurmuş, bu konudaki ikazlarından birinde de şöyle çarpıcı bir uyarıda bulunmuştur:
– Cinsel duyguları ayaklanan insan, aklının ya tümünü ya da üçte ikisini yitirmiş insan gibidir Yani her türlü riski göze alacak hale gelir, cinsel duyguları kabarıp isyana yönelen insan
Evet tek ve tenha yerlerde iki yabancının göz göze, yüz yüze gelmesi, cinsel öfkenin yavaş yavaş kabarmasına zemin teşkil etmesi demektir Önce masumca sohbetler, sonra el tutuşup tokalaşmalar, derken bir zaman gelir ki cinsel öfkenin kabarmış dalgaları tarafları sürükleyip ***ürmeye başlar Olmayacak şeyleri olur hale getirmeye bile yönelirler Tıpkı telefondaki kızcağızın çare arayışları gibi
Bir kızcağız telefonun öbür ucundan soruyordu:
– Okuldaki arkadaşımla gizli dini nikah yapmak istiyoruz, ne dersiniz?
Tepkili cevabım sert oldu herhalde
– Ben, dedim, intiharın her türlüsüne karşıyım Hayatının baharında bir genç kızın ailesinden habersiz gizli nikahla hayatını baştan riske sokması, büyük ihtimalle bir intihar gibidir Erkek için aynı derecede olmasa da kız için sonuç bundan başkası değildir
– Çaresi yok mu bunun? diye üsteledi kızcağız
– Var, dedim Hem de çok kolay
Heyecanlandı:
– Lütfen onu söyleyin hemen
– Resmi nikahla evlenmek Böylece kendini ve aileni büyük bir yıkıma uğramaktan kurtarmak
– Ama şu anda buna imkan yoktur Ne ailem buna razı olur, ne de bizim okul ve yaş durumumuz buna müsaittir
– Demek hem yaş, hem okul, hem de aile durumu müsait olmadığı halde, siz yine de gizlice dini nikahla evlenmeye cesaret edebiliyorsunuz Bu acelenin sebebi ne ola ki?
– Uzun zamandır birlikte arkadaşlık etmekteyiz Birbirimize çok alıştık Önümüzdeki bu manileri düşünemez hale geldik sanki Dini nikah yaptırmayı göze alıyoruz artık
Evet cinsel öfkeye girecek kadar mahremiyet sınırlarını aşıp da yabancıyla yüz yüze göz göze yaşamaktan kaçınmamak, işte böyle sonucu düşünemez hale getirir tarafları Ömür boyu pişmanlık duyacakları hatayı göze aldırır Sadece kendilerini değil ailelerini de perişan hale sokarlar
Kaldı ki, Şafiiye göre, velinin izni olmadan dini nikah yapılamaz
Hanefi’de de, taraflar denk değilse velinin itiraz edip ayırma hakkı vardır
Bunlardan başka resmi nikahtan önce dini nikah yapmak da kanunen yasaktır artık
Ama bütün bu engelleri cinsel öfkeye kapılanlar düşünemezler ki!

Selam ve dua ile



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.