Prof. Dr. Sinsi
|
Şüpheli Gıdalar - Şüpheli Gıdaları Yemek
Şüpheli Gıdalar - Şüpheli Gıdaları Yemek
Sual: İçinde domuz yağı olma ihtimali olan gıdaları yemek caiz midir?
CEVAP
Bazı kimseler; piyasadaki gıda maddelerinde domuz yağı ve meşrubatlarda alkol olabilir, kasaptaki et besmelesiz kesilebilir düşüncesiyle vesveseye kapılıyorlar
İmam-ı Gazali hazretleri buyurdu ki:
Haram olma şüphesi olan şeylerden de sakınmalı; çünkü hadis-i şerifte, (Şüphelilerden sakınan, dinini, ırzını korumuş olur Şüphelilerin etrafında dolaşan, harama düşebilir) buyuruldu; fakat yiyecek ve içeceklerde şüphe edip yememek, takva değil, vesvesedir Mesela dinimiz, (Haram olduğu bilinmeyen şeyleri yiyin) buyurur [Belki o haramdır; ama biz bilmediğimiz için günah olmuyor ] (Haram olduğu bilinmeyenleri yemeyin) buyurmuyor Çünkü bunu her zaman tespit etmek imkânsızdır Resulullah efendimiz bir müşrikin, Hazret-i Ömer de, bir Hıristiyan’ın [belki de necis olan] testisinden abdest almıştır Eshab-ı kiram, gayrimüslimlerin verdiği suları içerler, onların sattığı et, peynir gibi gıdaları alırlardı Hâlbuki pis, necis olan şeyleri yemek haramdır Kâfirler ise ekseriya pis olur Elleri, kapları şaraplı olur Hayvanı Besmelesiz keserler Eshab-ı kiram, bunlara rağmen, necis olduğunu kesin bilmedikleri için, vesvese etmeyip, bu çeşit gıdaları yerlerdi (İhya)
İmam-ı Kastalani hazretleri buyurdu ki:
(Peygamber efendimiz, Hayber’de, eshab-ı kiramla bir Yahudinin zehirli kebabından bir lokma yedikten sonra, (Bu et, bana zehirli olduğunu söyledi) buyurup başka yemedi ve son hastalığında, (Hayber’de yediğim zehirli etin acısını hâlâ hissediyorum) buyurdu ) [b]
Resulullah efendimiz, bir Yahudinin ekmeğini ve tereyağlı yemeğini temiz mi diye sormadan yedi Bu domuz yağı mı, koyun yağı mı, ekmeğin hamuru su ile mi, yoksa şarap ile mi yoğruldu diye sormadı Müşrik kadının su kabından abdest aldı Bunlar, araştırmanın gerekmediğine birer delildir (Berika)
İmam-ı Rabbani hazretleri buyurdu ki:
(Kâfirlerin vücutları değil, inançları pistir Kur’an-ı kerimde, (Ehl-i kitabın [Yahudi ve Hıristiyanın] pişirdiklerini [ve kestiklerini] yemek helaldir) buyuruldu (Maide 5)
Kâfirlerle alış-veriş eden Müslümanları pis bilmemeli, bunların yiyecek ve içeceklerinden sakınmamalı! Bu hâl, ihtiyat değil, bu halden kurtulmak ihtiyattır ) [Mektubat 3/22]
Kâfirler, gıdalarımıza necaset katabilecekleri gibi, zehir de katabilirler Nitekim Yahudi yemeğe zehir katmıştır Peygamber efendimiz de, araştırmadan o yemeği yemiştir Çünkü necis olduğu bilinmeyen şeyleri yememek takva değil, vesvese olur Dinimiz de vesveseden kaçmayı emretmektedir (Hadika)
Dinimizde, “Bir şeyin helal olması için delil aranmaz, haram olması için delil aranır” kaidesi vardır Necis olduğuna bir delil bulunmazsa, temiz kabul edilir (Usul-i Pezdevi)
Margarin, sucuk, meşrubat ve diğer gıdaların içine necaset katılsa, fakat katıldığı bilinmese yemek caiz olur Bilmek, ya bizzat görmekle veya adil Müslümanların necaset katıldığını biz gördük demeleriyle anlaşılır Katılıyormuş demekle haram olmaz (Eşbah)
Sabunlara da domuz yağı katılabilir Fakat necasetli yağ ve domuz yağı sabun yapılınca, şarap sirkeye dönünce temiz olur Bütün kimyevi değişmeler böyledir (Tahtavi)
Gıda maddelerine hile yapılabilir Fabrikada içine çeşitli necasetler katılabilir Yahut ihmal yüzünden necaset karışabilir Reçelin, pekmezin içine fare düşüp ölebilir İmalatçı, kazanı dökmeyebilir Meşrubatlara konan esans, alkolde eritilebilir Bunun gibi çeşitli necaset karışabilir Fakat içinde necaset olduğu kesin olarak bilinmeyen bütün gıda maddeleri temiz kabul edilir, yenmesi günah olmaz (Tahrir)
Gıdalarda ve E listeli katkı maddelerinde domuz kökenli yağ, et yazmıyorsa yenmesinde mahzur yoktur, yazıyorsa yenmez
|