06-25-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Çok Silindirli Motorlar - Çok Silindirli Motorlar Hakkında Bilgi
Silindirlerin düzenine göre çok çeşitli motor yapı şekilleri vardır ( Motorların Sınıflandırılması şablonunda silindir birleştirme şekkillerine göre motorlar satırından ayrıntılı bilgi alınabilir) Silindirler DIN 73021’e uygun bir şekilde ifade edilir Silindirlerin sayılmasına güç çıkışının karşı tarafından başlanır Boksör motorlarda ve V tipi motorlarda güç çıkışının karşı tarafından soldaki silindirden başlanır ve sıra takip edilir Genelde 4 zaman ilkesine göre çalışırlar 2 zaman ilkesine göre çalışan tipleri de mevcuttur Hava veya su ile soğutulan çeşitleri vardır
Silindir sayıları
İki silindirli motorlar
Çok Silindirli Motorlar - Çok Silindirli Motorlar Hakkında Bilgi
Otomobil motorlarında çok az kullanılırlar Örneğin DAF firması Hollandada ürettiği otomobillerde yatık I tipi subap mekanizmasına sahip bir motor kullanmıştır Genelde hava soğutmalı olup 2 zaman prensibine göre çalışan motorlardır
Üç silindirli motorlar
Buji ile veya sıkıştırma ile ateşlemeli , 2 zamanlı veya 4 zamanlı olabilirler Hyundai Accent Admire 1,5 CRDI model otomobiller sıralı 3 silindirli , dizel , su soğutmalı 1500 cc hacminde motorlara sahiptirler Bir diğer 3 silindirli motor da VW Polo 1 4 TDI marka araçta bulunmaktadır 1422 cc hacmindeki Turbo beslemeli motor 4000 d/d de 75hp güç 2200 d/d de 195 Nm Tork üretebilmektedir
Dört silindirli motorlar
En çok kullanılan silindir sayısıdır Çeşitli kombinasyonlarda (buji ile ateşlemeli, su soğutmalı v tipi – sıkıştırma ile ateşlemeli , sıralı , su soğutmalı –buji ile ateşlemeli , boksör , hava soğutmalı gibi ) yapılabilirler
- Volkswagen kaplumbağa : Buji ile ateşlemeli , benzinli , boksör , hava ile soğutmalı
- Ford Taunus : Buji ile ateşlemeli , v tipi , su ile soğutmalı , benzinli
- Hyundai Accent Era CRDI : Sıkıştırma ile ateşlemeli , mazotlu , sıralı , su ile soğutmalı
- Mazda 3 1
6 : Üstten çift egzantrikli , zincir tahrikli , benzin püskürtme sistemli ve değişken emiş kontrol üniteli
Altı silindirli motorlar
Avrupada genelde kullanılmayan ağırlıklı olarak ABD’de ürtilen otomobillerde kullanılan motorlardır Sıralı veya V tipinde yapılabilirler
Sekiz silindirli motorlar
Genelde eski otomobillerde kullanılmıştır Sıralı tiplerinin boyu çok uzun olduğundan ve otomobillerin ön kısmının uzamasına sebep olduğundan motor parçalarının dengelenmesi problemlerinden ötürü genelde V tipinde yapılırlar
Oniki ve Onaltı silindirli motorlar
Genellikle deniz vasıtalarında , lokomotiflerde ve sanayi işlerinde kullanılan motorlardır Otomotiv sektöründe ise otobüs ve kamyonlarda kullanılmasına rağmen spor otomobillerde kullanılan tipleri de vardır Ferrari 12 silindirli motorları bazı modellerinde kullanırken , Bugatti Veyron modelinde 16 silindirli bir motor kullanmıştır Silindir birleştirme şekillerine göre dengeleme probleminden ötürü sıralı tip kullanılmamaktadır V tipi , boksör tipi , iki sıralı yıldız , yıldız , W tipi , üç sıralı X veya sıra halinde X tipi olarak yapılırlar
Kaynaklar
- Benzin Motorları (kitap) , Milli Eğitim bakanlığı Yayınları , İbrahim Özdamar – Bilal Yelken , 1986 baskısı
- Motorlu Taşıt Tekniği (kitap) , Milli Eğitim bakanlığı Yayınları , Wilfried Staudt , 1995 baskısı , Yayın hakkı : Friedr
Vieweg & Sohn Braunschweig / Wiesbaden
|
|
|