![]() |
Davranış Kontrolü- Problem Davranış İçin Kriterler? (Okul Öncesi Egitim) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Davranış Kontrolü- Problem Davranış İçin Kriterler? (Okul Öncesi Egitim)Davranış Kontrolü- Problem Davranış İçin Kriterler? � Bir davranışı problem davranış olarak değerlendirmek için bazı kriterleri göz önünde bulundurmamız gerekir: 1 ![]() � Bazı davranışlar gelişimin bir gereğidir ve engellenmemelidir ![]() ![]() 2 ![]() � Çocuk davranışın normal - istenen halini yapmasını bilmiyor olabilir ![]() ![]() 3 ![]() � Örneğin çocuk sürekli bir şey fırlattığı için ders yapılamıyor veya sınıfta gezindiği için ders dinleyemiyor ![]() 4 ![]() � Kafasını bir yere vurma, saç çekme, ısırma ![]() 5 ![]() � Örnek; Çocuk kapıdan çıkarken sürekli ayaklarını yere vurur ve bağırır ![]() ![]() 6 ![]() � Evin duvarına resim yapmak anne için bir problem olurken, baba için bir yaratıcılık olabilir ![]() Uygulama Prosedürü 1 ![]() � Yaptığımız tanım düzeltilmesi gereken davranışın ne olduğuna, hangi koşullarda ortaya çıktığına ilişkin bilgi vermelidir ![]() � Genel ifadeden çok, somut bir şekilde ifade edilmelidir ![]() � Hırçın , yaramaz gibi ifadeler herkes için farklı anlamlara gelir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() � Her davranışın bir anlamı vardır ve her davranış bir şeye hizmet eder ![]() ![]() 3 ![]() � Davranış kaydedilirken davranış özelliği dikkate alınır ![]() ![]() � Sıklık: günde 20 defa kardeşine tükürdü ![]() � Süre: banyoya girdiğinde ellerini 30 dk yıkıyor ![]() � Yer: babaanneye gidildiğinde banyoda sürekli sabunla oynuyor 4 ![]() ![]() Davraniş Değiştirme � Yapılan davranış analizine bağlı olarak davranışın öncesinde ve sonrasında neler olduğuna bakıldıktan sonra davranışın özelliğine bağlı olarak bir yöntem belirlenir ![]() � Ya davranış ortaya çıkmadan önce yada davranış ortaya çıktıktan sonra bir şeyler yapılır ![]() � davranış değiştirme yöntemi uygularken şu noktalara dikkat edilmelidir: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() Davraniş Değiştirme Teknikleri 1- Çevresel Düzenleme � Yapılan davranış analizi sonucunda bir ön uyaranın davranışı başlattığı görülürse davranışı başlatan uyaran ortadan kaldırılır ![]() ![]() 2 ![]() � Uygun olmayan davranışı kararlı bir şekilde gözardı etmektir ![]() ![]() Uygulama İlkeleri: 1-Bu teknik, davranış dikkat çekmeye yönelikse uygulanmalıdır ![]() 2-Teknik, davranışın her meydana gelişinde kararlı bir şekilde uygulamalıdır ![]() 3-Görmezden gelmenin uygulanmaya başlanmasıyla uygun olmayan davranışın sayısında artış görülebilir ![]() ![]() 4-kimin dikkatini çekmeye yönelikse o kişi tekniği mutlaka uygulamalıdır ![]() ![]() 5-Davranışın ortaya çıkmadığı durumda öğrenci ödüllendirilm 3 ![]() 3 ![]() ![]() � Çocuğun belli ve sınırlı bir zaman süresi içerisinde pekiştirildiği bir ortamdan alınıp pekiştireçlerin olmadığı bir ortama konulmasıdır ![]() ![]() ![]() � 3-a-1 ![]() ![]() ![]() � 3-a-2 ![]() ![]() ![]() � Uygulama İlkeleri: 1-Uygulama süresi 2-3 dakika arasında olmalıdır ![]() 2-Dil düzeyine göre çocuğa açıklama yapılmalıdır ![]() 3-Ev ortamında uygulanması durumunda yetişkinin bulunduğu yere yakın bir oda yada bir köşe gibi belli bir yer seçilmeli ve bu yer uygulama süresince değiştirilmemelidir ![]() 4-Çocuk mola yerine götürülürken istenmeyen başka davranışlar yapabilir ![]() ![]() 5-Belirlenen sürenin sonunda çocuğun hoşlandığı ortama geri dönmesi sağlanmalıdır ![]() � 3 ![]() ![]() � Çocuk istenmeyen bir davranış sergilediğinde verilen pekiştirecin geri çekilmesidir ![]() � Bu yöntemin uygulanması için bireyin elinde daha önce edindiği yitirilecek bir pekiştirecinin bulunması gereklidir ![]() 4 ![]() � Azaltılmak istenen davranışın yol açtığı çevresel etkilerin aşırı şekilde düzeltilmesidir ![]() � iii ![]() ![]() ![]() ![]() � iii ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|