Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > Bunları Biliyor Musunuz ?

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
becerileri, etkili, iletişim

Etkili iletişim becerileri

Eski 06-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Etkili iletişim becerileri



Etkin iletişimin önündeki engeller

ð Korkularımız

ð Önyargılarımız

ð Duyarsızlığımız

ð İsim takma merakımız (etiketleme)

ð Kendimize güvensizliğimiz

ð Alınganlığımız

ð Sürekli kendimizi öne çıkarma merakımız (Ben-merkezciliğimiz)

Dinleme becerisi kazanma

- Hangi tür bilgileri dinleriz? Neden?

- Etkili ve doğru dinlemenin kuralları

Herkes iletişim içindedirİletişim kurmamak olanaksızdır

- Nasıl mesaj veririz Mesaj bilinci oluşturma

İletişim kurarken ister istemez içinde yaşadığımız kültürün etkisinde kalırız

İnsan karşısındakinden neler bekler?

Duygusal banka hesabına altı yatırım

Çevrenizde olumlu izlenim oluşturmak için nasıl davranmalısınız?


İnsanları

anlama becerisi; insanın sahip olabileceği

en büyük değerdir

Ne söyleyeceğimizi ve


* Bunu ne zaman söylemenin daha uygun olacağına bilmek,

* Nerede söylemenin doğru olduğuna karar vermek,


* En iyi nasıl söyleneceğini düşünmek,


* Olayları basitçe anlatabilmek,

* Akıcı bir dille ve karşımızdaki kişiyle göz kontağı kurarak konuşabilmek,

* Dikkati yoğunlaştırmak ve verdiğimiz mesajların alınıp alınmadığını fark edebilmektir


İletişimlerimiz neden sağlıksız hale dönüşüyor Neden sağlıklı iletişimler kuramıyoruz?


ETKİN İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER

ð Korkularımız

ð Önyargılarımız

ð Duyarsızlığımız

ð İsim takma merakımız (etiketleme)

ð Kendimize güvensizliğimiz

ð Alınganlığımız

ð Sürekli kendimizi öne çıkarma merakımız (Ben-merkezciliğimiz)


Korkularımız

- Yeni durum ve insanlardan

- Yanlış şeyler söylemekten

- Alaya alınmaktan

- Başkalarının gözünde aptal görünmekten

- Eleştirilmekten


Önyargılarımız

Önyargısız olmak mümkün mü?


Duyarsızlığımız

İnsanlar onları ne kadar umursadığınızı bilmedikçe ne kadar bildiğinizi umursamazlar


Başkalarının duygu ve düşüncelerini dikkate almayıp, sürekli kendi yaptıklarımız, kendi durumumuz ya da kendi duygularımızla ilgilendiğimizde insanlarla olan iletişimimizde aksama olur

Ben-merkezciliğimiz


Ben merkezci biriyle konuşmakta olan kişi kendini önemsiz hatta varlığı dikkate alınmıyor gibi hisseder Böylece sağlıklı iletişim gerçekleşmez

İletişim iki tarafın karşılıklı yer aldığı bir süreçtir

KARŞIMIZDAKİNİ DİNLEME BECERİSİ

?Herkes konuşmak istiyor, bazıları düşünmekte istiyor ama hiçkimse dinlemek


HANGİ TÜR BİLGİLERİ DİNLERİZ ? NEDEN ?

KİŞİ, SÖYLENEN ŞEYİN İLGİNÇ, ÖNEMLİ VE YARARLI OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜĞÜ ZAMAN DİNLER

Raymond BAUER ve arkadaşları;


Alıcının gelen mesajlardan ?işine geleni aldığını? keşfettiler

HER BİLGİNİN BİR ÖNEMİ VARDIR HER BİLGİ BİZDE KÜÇÜK VEYA BÜYÜK BİR DEĞİŞİKLİK YAPAR VE HER BİLGİ MUTLAKA BİZE BİR ŞEYLER KATAR


ONUN İÇİN HER FİKRİ VE BİLGİYİ DİNLEYİN !

BU BİLGİ

NEREDE KULLANILIR, NE İŞE YARAR

DİYE DÜŞÜNÜN ??


ETKİLİ VE DOĞRU DİNLEMENİN

KURALLARI

F Yapmakta olduğunuz işi bir tarafa bırakın Biri bir şey anlatırken başka bir şeyle meşgul olmayın, başka şeyler düşünmemeye çalışın

F Diğer düşüncelerinizi geri plana itin; dikkatinizi konuşmacının ne söylediğine verin Konuya, olaya konsantre olun

Konuşmacının gözlerine bakın

F Konuşan kişiye doğru biraz eğilin

F Konuya ilişkin değerlendirme yapmadan önce, mesajın tamamlandığından emin olun Hemen sonuca varmayın ve onu peşinen yargılamayın

Kendini beğenmiş biri güzel şeyler anlatamaz mı?


F Başınızı sallayarak veya anlattıklarını kendi kelimelerinizle tekrar ederek konuşanı cesaretlendirin

Anlatılanları kendi kelimelerinizle tekrarlamanız dikkatinizi söylenenlere vermenizi sağlar Aynı zaman da ?Ben seni dinliyorum, sana değer veriyorum ve seni anlamaya çalışıyorum? mesajı verir

F Sorular sorarak konuya açıklık kazandırın

?Çok mu üzüldün??

?Her zaman mı böyle yapar?

F Dinlerken kulaklarınız kadar gözlerinizi de kullanın Yüz ifadeleri

F Çok kızdığınız ya da şaşkınlığa uğradığınız durumlarda bile önce gerçekte ne söylendiğini anlamaya çalışın Kendinizi konuşanın yerine koyup, empati gösterin

Dinlerken kendinize şunu sorun; ?Onun yerinde ben olsaydım ne düşünürdüm ne yardım??

F Anlamadığınızda yorum yapmayın, gerekirse doğrudan sorun


ÖZETLE:

Göz iletişimi sağlayarak, sorular sorarak, başınızı sallayarak, konuşmacının söylediklerini özetleyerek, (konuşulanlara dayanarak) bir şeyler ekleyerek, dinlemenizi engelleyecek telefonlara ve diğer engellere izin vermeyerek konuşmacıyı ?gerçekten dinlediğinizi? onu ve söylediklerini önemsediğinizi belli edin


İletişim kurmamak imkansızdır Herkes iletişim içindedir


İki insan birbirinin farkına vardığı anda iletişim başlar


Boyumuzla (Yüksekliğin gücü)

- Yüzümüzle

- Sesimizle

- Bedenimizle

- Oluşturduğumuz ortamlarla


sürekli mesaj veriyoruz


?KENDİMİZİ NASIL YANSITTIĞIMIZ? ÇOK ÖNEMLİDİR


?KENDİMİZ HAKKINDA SÖZCÜKLERİN ASLA VEREMEYECEĞİ MESAJLAR VERİRİZ?







VERILEN MESAJLAR

KARŞIMIZDAKİ ÜZERİNDE TÜM ETKİYİ BU ÜÇ KANALDAN BIRAKIRIZ

SÖZ : ------

SES TONU : ------

BEDEN DİLİ : ------


HANGİSİ NE KADAR ETKİYE SAHİPTİR?


HAREKET VE YÜZ İFADELERİMİZİN

KULLANDIĞIMIZ SÖZCÜKLERDEN SEKİZ

KAT DAHA GÜÇLÜ OLDUĞUNU BİLİYOR MUYDUNUZ?


SÖZ : % 7

SES TONU : % 35

BEDEN DİLİ : % 58

(Dikkat Vücudunuz konuşuyorA Şerif İZGÖREN)



İnsanlar ne dediğinize değil, ne yaptığınıza bakar


NE SÖYLEDİĞİNİZ DEĞİL, NASIL SÖYLEDİĞİNİZ ÖNEMLİDİR?

J TSCHOHL

SÖZ VE DAVRANIŞLARIMIZDA

MESAJLAR SAKLIDIR


1- KABUL

2- REDDETME

3- UMURSAMAMA

İletişim kurarken ister istemez içinde yaşadığımız kültürün etkisinde kalırız


Kültür; insan gruplarının dünyayı anlama ve yorumlamadaki ortak tarzıdır


Gözlere bakma -japonlar

Kendini övme


?Allah büyüklük taslayan her zorbanın kalbini mühürler? ( Mümin 35 )


?İnsanları küçümseyip yüz çevirme, yer yüzünde böbürlenerek yürüme Allah kendini beğenip övünen hiç bir kimseyi şüphesizki sevmez?

( Lokman 18 )

?Üç şey helak edicidir:

Kişinin kendini beğenmesidir?


İNSAN KARŞISINDAKİNDEN NELER BEKLER?

F İnsan ilişkilerinin temelinde karşılıklı sevgi ve saygının yattığını unutmayın

F İnsanları oldukları gibi kabul edin, değiştirmeye çalışmayın

F Kendinize ve başkalarına seçim hakkı tanıyın Baskı ve zorlamalardan kaçının

F İnsanların övgü ve onay beklediklerini unutmayın

F Hatalı olduğunuzda özür dilemekten çekinmeyin

F Hatalı olduğunuzda özür dilemekten çekinmeyin

F İnsanlara yardım edin ve onlara size yardım etme fırsatı verin

F İyi bir dinleyici olun

F Kırıcı ve kaba olmaktan kaçının Daima nazik olun

F Kendinizi geliştirmeye açık olun

F Kendinize özen gösterin


DUYGUSAL BANKA HESABINA ALTI YATIRIM


İki kişi arasındaki ilişki duygusal banka hesabı olarak düşünülebilir:

1 Kişiyi anlama

2 Küçük şeylere dikkat etme

3 Verilen sözü tutma

4 Beklentileri açıklığa kavuşturma

5 Kişisel bütünlük gösterme

6 Hata yapınca özür dileme


ÇEVRENİZDE OLUMLU İZLENİM OLUŞTURMAK İÇİN

NASIL

DAVRANMALISINIZ?

İçten ve açık olun


BELİRSİZ MESAJLAR VERMEYİN

Yöneliş


Daima konuştuğunuz veya sizinle konuşan insana dönük durun


Dinlediğinizi Gösterin


Karşınızdaki konuşurken sık sık başınızı hafifçe aşağı-yukarı hareket ettirerek onu dinlediğinizi ve anladığınızı hissettirin


Dokunmaktan Kaçınmayın




Musafaha edin ki kalplerdeki kin gitsin, hediyeleşin ki, birbirinize sevgi doğsun ve aradaki düşmanlık bitsin

Muvatta Hüsnül Hulk 16


Sahiplenmek için de dokunmayı kullanırız


- Kalabalık yerde erkekler ve kadınlar eşlerine karşı nasıl davranır?


- Yeni bir araba alan nasıl poz verir?





Tebessümü Unutmayın


GÜLER YÜZLÜ OLUN



Nezaketli olmayı ihmal etmeyin


NAZİK OLUN


Ses tonunuzu iyi ayarlayın



SESİNİZİ NASIL KULLANDIĞINIZIN VE SES TONUNUZUN FARKINDA OLUN




İFADE ETMEK İSTEDİĞİNİZ DUYGULARINIZI ORTAYA KOYACAK DURUŞ SERGİLEYİN

Jestleri Unutmayın


Ellerinizi cebinizde tutmaktan ve kollarınızı kavuşturmaktan, ellerinizle ağzınızı örtmekten kaçının


Konuşurken Gözlere Bakın



GÖZ TEMASINI İHMAL ETMEYİN


Otururken

- Ayaktaysanız, dik durun


- Oturuyorsanız sandalye ve koltuğunuzu tam olarak doldurun ve arkanıza yaslanın


Birisiyle konuşurken ve birisi doğrudan sizinle konuşurken öne eğilin ve ilginizi gösterin


"Çevrenizden Göreceğiniz İtibar ve Saygı, Kendinize Gösterdiğiniz Özen Kadardır"

- GİYİMİNİZE DİKKAT EDİN

(Dış görünüş)

?Doğru giyinin, önemli görünün karşılığını her zaman alırsınız?








ALINTIDIR



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.