06-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kur'ân-ı Kerim'den Tefe'ül Edip, Ebcedini Hesaplamak Caiz midir?
Kur'ân-ı Kerim'den Tefe'ül Edip, Ebcedini Hesaplamak Caiz midir?
Caiz değildir, hattâ yerine göre büyük bir vezir de sayılabilir Taşköprülüzade'nin Mevzûatü'l-Ulûm adlı eserinin Cifr maddesinde şöyle denmektedir: Ebced, bu ümmetin başında Hz Ali'ye verilmiş Sonra da Ehl-i Beyt'ten gelen bir zat bunu bilecek Bu açıdan, mülhemûndan olmayanların ebced hesaplarına girmemeleri gerekir Yoksa, günah işlemiş olabilirler Ama, ölüm ve doğum tarihlerine ebced düşürmede mahzur yoktur
Ebcedin aslı vardır ve doğrudur, tarihen de sabittir Fakat, bazı meseleler vardır ki, -bazı müşabih hadîsler, ebced ve cevşen gibi- hakikat oldukları halde, nakledenlerinden dolayı zamanla zaafa uğramışlardır Eğer kuvvetli kişiler rivayet etselerdi, diğerleri gibi onlar da iştihar edecekti Biz öyle şeylere inanıyoruz ki, ebced onun yanında çok basit kalır Kaldı ki, ebcede inanmamanın getirip götüreceği bir şey de yoktur
Cevşen'e gelince: Sünnî kaynaklarda Cevşen'den bahsedilmiyor, Ama, İmam-ı Gazali, İmam-ı Şazelî ve Bediüzzaman gibi kametlerin tasdik ettikleri bir meselede temkinli olmamız, hiç olmazsa sükut etmemiz gerekmez mi? Hz Ali'ye ait meseleleri nakledenlerin çoğunun Şii olması, bu rivayetleri toptan reddetmemizi gerektirmez İbn-i Hadid, Nehcu'l-Belaga şerhinde çok önemli şeyler naklediyor; o söyledi diye, kötünün yanında iyi şeyleri de reddedemeyiz ya! Önemli olan, sünnet-i sahihanın kıstas kabul edilmesidir
Evet, önemli olan, bu tür meselelerde, Ehl-i Sünnet'in prensiplerine ters düşülmesidir Yani, Sünnet'e muhalif şeyler var mı, yok mu ona bakılmalıdır
Cevşen'in bazı parçaları Hakim'in Müstedrek'inde var Cevşen'in bize gelmesi Zeynel Abidin ile başlıyor ve ehl-i beyt imamları ile geiyor Cevşen'de ehl-i sünnet akidesine aykırı tek şey bulamazsınız
|
|
|