![]() |
Edebiyat-ı Cedide (Servet-i Fünun) (1896-1901) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat-ı Cedide (Servet-i Fünun) (1896-1901)Edebiyat-ı Cedide (Servet-i Fünun) (1896-1901) Servet-i Fünun, daha önce Ahmet İhsan tarafından çıkarılan bir fen dergisidir ![]() ![]() Tanzimat’la birlikte başlayan edebiyatı Avrupa ruhu ve tekniği içinde yenileştirme hareketi, 1896-1901 yılları arasında, Servet-i Fünun dergisi etrafında, Recaizade önderliğinde toplanan yeni nesille ikinci bir hamle yapmıştır ![]() Bu nesli Ali Ekrem, Cenap Şahabettin, Süleyman Nazif, Mehmet Rauf, Tevfik Fikret, Hüseyin Cahit, Ahmet Hikmet, Faik Ali, Celâl Sahir, Hüseyin Suat oluşturur ![]() ![]() Dönem, 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Servet-i Fünuncu ve Edebiyat-ı Cedideciler denilen grup, Fransız edebiyatının özelliklerini büyük ölçüde Türk edebiyatına adapte etmeye çalışmışlardır ![]() ![]() Tanzimat döneminde başlayan ve benimsenen, dildeki yabancı unsurları ayıklayarak sade Türkçe'ye geçiş hareketi bu devirde durmuş, Arapça ve Farsça kelimelere yeniden itibar edilmeye başlanmıştır ![]() Tanzimatçıların birinci dönem sanatçıları, sanat toplum içindir prensibini benimserken, Servet-i Fünuncular ise Tanzimat’ın ikinci dönemindeki gibi sanat sanat içindir prensibi ile hareket etmişlerdir ![]() Topluluğun üslûbu süslü ve sanatlı; ruh ve ifade tarzı ise Avrupai'dir ![]() Şiirde aruz vezni kullanılmakla birlikte, nazım şekillerinde ve konularda büyük yenilikler yapılmıştır ![]() ![]() ![]() Fransız şiirinden alınan sone ve terza-rima gibi şekiller ve serbest müstezat çokça kullanılmıştır ![]() Kafiyede kulak kafiyesi benimsenmiştir ![]() Romanda ve hikâyede batılı anlamda başarılı örnekler verilmiştir ![]() Romanda tahlile ve teferruata yer verilmiş, modern kısa hikayenin ilk örnekleri bu dönemde şekillenmiştir ![]() Roman ve hikâyede olaylar ve kişiler tamamen İstanbul'a, seçkin tabakaya aittir ![]() Romanda realizmden, şiirde parnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir ![]() Bu dönemde gazetenin yerini dergiler almıştır: Servet-i Fünun, Malûmat, Mektep, Mütalâa, Hazine-i Fünun, Resimli Gazete ![]() ![]() ![]() Şiir, roman, hikâye, tiyatro, tenkit ve hatırat türlerinde başarılı eserler veren Servet-i Fünun temsilcilerinin en tanınmışları, Şiirde Tevfik Fikret, Cenap Şehabettin, Süleyman Nazif; Roman ve hikâyede Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın, Ahmet Hikmet Müftüoğlu'dur ![]() Servet-i Fünun edebiyatına katılmayarak gene batılı anlayışla eserler verenler arasında Ahmet Rasim hatırat türü ile, Hüseyin Rahmi Gürpınar İstanbul'u anlatan romanları ile yeni Türk edebiyatını desteklemişlerdir ![]() Servet-i Fünun dergisinin 1901’de kapatılmasıyla topluluk da dağılır ![]() Dönemin Sanatçıları Tevfik Fikret (1867-1915) Recaizade ve Hamit’in tesiriyle batılı şiire yönelmiştir ![]() Servet-i Fünun’un şiirdeki en önemli temsilcisidir ![]() İlk şiirlerinde ferdî konuları (aşk, acıma, hayal kırıklığı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatının bu ikinci döneminde dinlere de cephe alır, kutsal olan her şeye karşı çıkar, hatta İstanbul'a dahi küfreder (Sis) ![]() Fikret, aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır ![]() ![]() İlk dönemde dili oldukça ağırdır ![]() Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır ![]() ![]() ![]() “Şermin”, onun çocuklar için ve heceyle yazdığı şiirlerden oluşan bir eseridir ![]() Eserleri: Rübab-ı Şikeste, Halûk’un Defteri, Rübabın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksanbeşe Doğru Cenap Şahabettin (1870-1934) Servet-i Fünun’un Tevfik Fikret’ten sonra en önemli şairidir ![]() Asıl mesleği doktorluktur ![]() ![]() Şiirde kelimeleri müzikal değerlere göre seçerek kullanır ![]() Dili oldukça ağırdır ![]() ![]() ![]() Serbest müstezadı çok kullanmıştır ![]() Aynı şiirde birden fazla aruz kalıbı kullanmıştır ![]() Aşk ve tabiat değişmez konularıdır ![]() Sanatı, sanat, hatta güzellik için yapmıştır ![]() Bolca semboller kullanmış, tabiatla iç dünyanın kompozisyonunu çizmiştir ![]() Düz yazıları da vardır: Hac Yolunda, onun gezi yazısıdır ![]() Suriye Mektupları ve Avrupa Mektupları da gezi türündedir ![]() Diğer nesirleri: Evrak-ı Eyyam, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Tiryaki Sözleri (kendi vecizeleri) Tiyatro eserleri: yalan (dram), Körebe (komedi) Halit Ziya Uşaklıgil (1867-1945) Servet-i Fünun’un roman ve hikâyede en ünlü edebiyatçısıdır ![]() Süslü, sanatlı ve ağır bir dili ve üslûbu vardır ![]() Batılı anlamdaki ilk romanları yazmıştır ![]() Realizmden etkilenmiştir ![]() Romanlarında aydın kişileri anlatır ![]() ![]() ![]() Hikâyelerinde Anadolu hayatına ve köy ve kasaba yaşayışına, romanlarında yalnız İstanbul'a yer verir ![]() Anı ve mensur şiir türünde eserleri de vardır ![]() Romanları: Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar, bir Ölünün Defteri, Ferdi ve Şürekası, Sefile ![]() ![]() ![]() Hikâyeleri: İzmir Hikâyeleri, hikâye-i Sevda, Kadın Pençesi, Onu Beklerken, Aşka Dair ![]() ![]() ![]() Hatıraları: Saray ve Ötesi, Kırk Yıl, Bir Acı Hikâye Mehmet Rauf (1875-1931) Servet-i Fünun romanının ikinci önemli ismidir ![]() Roman, hikâye ve tiyatro türünde eserleri vardır ![]() Romantik duyguları, hayalleri ve aşkları işlemiştir ![]() ![]() ![]() Romanlarında psikolojik tahlillere önem vermiştir ![]() Dili sadedir ![]() En önemli eseri Eylül’dür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romanları: Eylül, Ferda-yı Garam, Genç Kız Kalbi, Define, Son Yıldız, Kan Damlası ![]() Hikâyeleri: Son Emel, Bir Aşkın Tarihi, Üç Hikâye, Hanımlar Arasında, Menekşe ![]() “Siyah İnciler” ise mensur şiirlerinden oluşur ![]() Dönemin Bağımsız İsimleri Hüseyin Rahmi Gürpınar (1864-1944) Roman ve hikâye türünde eserleri vardır ![]() Natüralizmin temsilcisidir ![]() Sade bir dil kullanmıştır ![]() Tipleri yetiştikleri çevreye göre konuşturur ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul'un iç mahallelerinin günlük hayatını hikâye ve karikatürize der ![]() ![]() Gözleme ve tasvire önem verir ![]() Romanlarında sosyal tenkide de yer verir ![]() ![]() Şık ve Şıpsevdi adlı romanlarında batı hayranlığını konu edinir ![]() Romanları teknik olarak zayıftır ![]() ![]() ![]() Eserleri: Şık, İffet, Tesadüf, Şıpsevdi, Mürebbiye, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Gulyabani, Cadı, Kesik Baş, Kadınlar Vaizi, Tünelden İlk Çıkış ![]() Ahmet Rasim (1864-1932) Ahmet Mithat tarzını devam ettirmiştir ![]() Pek çok konuda ve türde eserleri vardır ![]() Bütün hayatını gazeteciliğe adamıştır ![]() Makale ve fıkra yazmış; çeviriler yapmıştır ![]() Türkçesi yerli ve temizdir ![]() Hayatın komik ve ibret verici yanlarıyla ilgilenmiştir ![]() Roman ve hikâyelerinde İstanbul'a, özellikle Beyoğlu’na ait konular işlemiştir ![]() ![]() Günlük hayattan renkli ve fotoğraf zevkiyle kesitler sunmuştur ![]() 130’dan fazla eseri vardır ![]() Roman ve hikâyeleri: İlk Sevgi, Güzel Eleni, Endişe-i Hayat, İki Günahsız Sevda, İnceleme, makale, fıkra, hatıra: Gülüp Ağladıklarım, Muharrir Bu Ya, Şair-Muharrir-Edip, Şehir Mektupları Aynı zamanda 65’e yakın şarkısı olan bir bestekârdır ![]() |
![]() |
![]() |
|