|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bayram, sabahı, süleymaniyede, tahlili, şiiri |
![]() |
Süleymaniyede Bayram Sabahı Şiiri Ve Tahlili |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Süleymaniyede Bayram Sabahı Şiiri Ve Tahlili![]() SÜLEYMANİYEDE BAYRAM SABAHI Artarak gönlümün aydınlığı her saniyede Bir mehabetli sabah oldu Süleymaniye'de Kendi gök kubbemiz altında bu bayram saati, Dokuz asrında bütün halkı, bütün memleketi Yer yer aksettiriyor mavileşen manzaradan, Kalkıyor tozlu zaman perdesi her an aradan ![]() Gecenin bitmeğe yüz tuttuğu andan beridir, Duyulan gökte kanad, yerde ayak sesleridir ![]() Bir geliş var! ![]() ![]() ![]() ![]() Hava boydan boya binlerce hayaletle dolu ![]() ![]() ![]() Her ufuktan bu geliş eski seferlerdendir; O seferlerle açılmış nice yerlerdendir ![]() Bu sukünette karıştıkca karanlıkla ışık Yürüyor, durmadan, insan ve hayalet karışık; Kimi gökten, kimi yerden üşüşüp her kapıya, Giriyor, birbiri ardınca, ilahi yapıya ![]() Tanrının mabedi her bir tarafından doluyor, Bu saatlerde Süleymaniye tarih oluyor ![]() Ordu-milletlerin en çok döğüşen, en sarpı Adamış sevdiği Allah'ına bir böyle yapı ![]() En güzel mabedi olsun diye en son dinin Budur öz şekli hayal ettiği mimarının ![]() Görebilsin diye sonsuzluğu her yerden iyi, Seçmiş İstanbul'un ufkunda bu kudsi tepeyi; Taşımış harcını gazileri, serdarıyle, Taşı yenmiş nice bin işcisi, mimarıyle ![]() Hür ve engin vatanın hem gece, hem gündüzüne, Uhrevi bir kapı açmiş buradan gökyüzüne, Taa ki geçsin ezeli rahmete ruh orduları ![]() ![]() Bir neferdir bu zafer mabedinin mimari ![]() Ulu mabed! Seni ancak bu sabah anlıyorum; Ben de bir varisin olmakla bügün mağrurum; Bir zaman hendeseden abide zannettimdi; Kubben altında bu cumhura bakarken şimdi, Senelerden beri ru'yada görüp özlediğim Cedlerin mağfiret iklimine girmiş gibiyim ![]() Dili bir, gönlü bir, imanı bir insan yığını Görüyor varliğının bir yere toplandığını; Büyük Allah'ı anarken bir ağızdan herkes Nice bin dalgalı Tekbir oluyor tek bir ses; Yükselen bir nakaratın büyüyen velvelesi, Nice tuğlarla karışmış nice bin at yelesi! Gördüm ön safta oturmuş nefer esvaplı biri Dinliyor vecd ile tekrar alınan Tekbir'i Ne kadar saf idi siması bu mu'min neferin! Kimdi? Banisi mi, mimarı mı ulvi eserin? Taa Malazgirt ovasından yürüyen Türkoğlu Bu nefer miydi? Derin gözleri yaşlarla dolu, Yüzü dünyada yiğit yüzlerinin en güzeli, Çok büyük bir iş görmekle yorulmuş belli; Hem büyük yurdu kuran hem koruyan kudretimiz Her zaman varlığımız, hem kanımız hem etimiz; Vatanın hem yaşıyan varisi hem sahibi o, Görünür halka bu günlerde teselli gibi o, Hem bu toprakta bugün, bizde kalan her yerde, Hem de çoktan beri kaybettiğimiz yerlerde ![]() Karşı dağlarda tutuşmus gibi gül bahçeleri, Koyu bir kırmızılık gökten ayırmakta yeri ![]() Gökte top sesleri var, belli, derinden derine; Belki yüzlerce şehir sesleniyor birbirine ![]() Çok yakından mı bu sesler, cok uzaklardan mı? Üsküdar'dan mı? Hisar'dan mı? Kavaklar'dan mı? Bursa'dan, Konya'dan, İzmir'den, uzaktan uzağa, Çarpıyor birbiri ardınca o dağdan bu dağa; Şimdi her merhaleden, taa Beyazıd'dan, Van'dan, Aynı top sesleri birbir geliyor her yandan ![]() Ne kadar duygulu, engin ve mübarek bu seher! Kadın erkek ve çocuk, gönlü dolanlar, yer yer, Dinliyor hepsi büyük hatıralar rüzgarını, Çaldıran topları ardınca Mohaç toplarını ![]() Gökte top sesleri, bir bir, nerelerden geliyor? Mutlaka her biri bir başka zaferden geliyor: Kosva'dan, Niğbolu'dan, Varna'dan, İstanbul'dan ![]() ![]() Anıyor her biri bir vak'ayı heybetle bu an; Belgrad'dan mı? Budin, Eğri ve Uyvar'dan mı? Son hudutlarda yücelmiş sıra-dağlardan mı? Deniz ufkunda bu top sesleri nerden geliyor? Barbaros, belki, donanmayla seferden geliyor! ![]() ![]() Adalar'dan mı? Tunus'dan mı, Cezayir'den mi? Hür ufuklarda donanmış iki yüz pare gemi Yeni doğmuş aya baktıkları yerden geliyor; O mübarek gemiler hangi seherden geliyor? Ulu mabedde karıştım vatanın birliğine ![]() Çok sükür Tanrıya, gördüm, bu saatlerde yine Yaşıyanlarla beraber bulunan ervahı ![]() Doludur gönlüm ışıklarla bu bayram sabahı ![]() YAHYA KEMAL BEYATLI SÜLEYMÂNİYE’DE BAYRAM SABAHI ŞİİRİNİN TAHLİLİ Yahya Kemal’in Süleymâniye’de Bayram Sabahı adlı şiiri, bütünüyle şairin bir bayram sabahı yaşadığı duyguları tasvir ve terennüm etmektedir ![]() Bu şiirde geçen ve kendi şiir kitabına isim olan “kendi gök kubbemiz” hem Süleymâniye camii hem de Türk vatanıdır ![]() Yahya Kemal, Aziz İstanbul eserinde kendisine bu şiiri ilham eden Süleymâniye Camii’ni şöyle anlatıyor: “Milletimizin en büyük abidesi olan Süleymâniye'de kaderin her cihetten mehîb ve güzel tecellisini görmemek muhaldir ![]() ![]() ![]() Süleymâniye ölçüsünde bir sanat eseri olan Süleymâniye’de Bayram Sabahı şiirinde Yahya Kemal, milletine hissettirmek istediği “millî romantizmi” en yüksek seviyede ifade etmiştir ![]() ![]() Millî romantizm, milletlerin dilde, sanatta ve kültürde kendilerine gelmeleri, kendilerini bulmaları kısaca kendi milli varlıklarının farkına varmaları demektir ![]() ![]() ![]() Yahya Kemal her şeyi milleti açısından ve milletine göre düşünen bir millî şairimizdir ![]() Cihan vatandan ibarettir itikadımca deyişi bundandır ![]() Yahya Kemal, Süleymaniye’de Bayram Sabahı şiirinin sadece bir bayram namazı kılmaktan ve bayram namazı tasvirinden ibaret olmadığını, bu toplanmanın tarihî, millî, dinî değerlendirmesini şöyle ifade ediyor: “Süleymaniye’de Bayram Sabahı, dinî olmaktan ziyade millî bir şiirdir ![]() ![]() ![]() Süleymaniye’de Bayram Sabahı, Müslüman Türkler’in senede iki defa, öz mimarileri içinde birleşmelerini terennüm eder ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük şair, bu şiirinde Türklüğün yeni fethettiği topraklardaki ruh ve zevk macerasını anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() Yahya Kemal’in şiirinde bilhassa Osmanlı tarihi vardır ![]() ![]() Süleymâniye’de Bayram Sabahı’nda, tarihî bir hadise ve sınırlı bir mekân anlatılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süleymâniye ile ilgili tarihî vesikalar elbette bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir neferdir bu zafer mâbedinin mimârı deyişi bunun ifadesidir ![]() Şair bu adsız Türk askeri düşüncesi içinde Süleymâniye’de bayram namazı kılarken, asker kıyafetli birini görür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şairin bu düşünce ve anlayışına göre, Malazgirt’ten Anadolu’nun fethine yürüyüp vatanı kuran asker ile bu camiin banisi ve mimarı aynı cevherin değişik görünüşlerinden başka bir şey değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan Süleymâniye, serdarından askerine, mimârından işçisine kadar bir ortak ruhun el birliği ile ortaya koyduğu bir eser olarak görülmektedir ![]() Çok değişik açılardan değerlendirilebilecek olan bu şiir, birbiriyle ilgili din, tarih, millet, sanat, vatan, fert-millet ilgisi gibi çeşitli unsurları bir araya getiren derin ve zengin manalı bir şiirdir ![]() Din Yahya Kemal, dinin insanla insan ve insanla Allah arasında ilgi kurması özellikleri üzerinde durmakla beraber, dinin bilhassa millet hayatındaki önemi üzerinde durmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dili bir, gönlü bir, imanı bir insan yığını Görüyor varlığının bir yere toplandığını mısraları bunun ifadesidir ![]() Büyük Allah’ı anarken bir ağızdan herkes Nice bin dalgalı Tekbîr oluyor tek bir ses mısralarında kuvvetle hissediyoruz ![]() Şairimiz, dinin millet hayatındaki birleştirici rolünün yanında, millet varlığını devam ettirici rolünü unutmamıştır ![]() ![]() ![]() Kendi gök kubbemiz altında bir bayram saati Dokuz asrında bütün halkı bütün memleketi Yer yer aksettiriyor mavileşen manzaradan mısralarında bu görüş alabildiğine derin bir anlayışla dile getiriliyor ![]() ![]() Ulu mâbed seni ancak bu sabah anlıyorum; Ben de bir vârisin olmakla bugün mağrûrum: Bir zaman hendeseden âbide zannettimdi: Kubben altında bu cumhûra bakarken şimdi, Senelerden beri rü’yada görüp özlediğim Ceddlerin mağfiret iklimine girmiş gibiyim Bu mısralar, Yahya Kemal’in gençlik macerasını ve rücu hislerini itiraftan başka bir şey değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarih Şiirde, tarih duygusu ve şuuru da büyük yer tutmaktadır ![]() ![]() Birinci bölümde bu millet ve vatan için asırlarca canlarını feda eden şehitlerin ruhları, Süleymâniye camiine yaşayanlarla beraber namaz kılmaya geliyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü bölümde camide toplanan cemaatin Tekbîr alışını tasvir eden şair, âdeta eski akıncıların sesini duyar gibi oluyor: Yükselen bir nakaratın büyüyen velvelesi Nice tuğlarla karışmış nice bin at yelesi! Bu mısralarda bayram namazında alınan Tekbir sesleriyle akıncı naraları birbirine karışıyor ![]() ![]() ![]() Millet Şiirde millet, “dili bir, gönlü bir insan yığını” olarak tarif ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ordu milletlerin en çok döğüşen, en sarpı Adamış sevdiği Allah’ına bir böyle yapı ![]() Sanat Türk milleti ordu-millet olmakla beraber, sanat sahasında da ince bir zevk ve ruh sahibi olduğunu eserleriyle göstermiştir ![]() ![]() En güzel mâbedi olsun diye en son dinin Budur öz şekli hayal ettiği mimarinin Süleymâniye gibi bir mimarî şaheseri, “nice bin işçi ve mimar” kafa ve gönül birliği edip el ele vererek “taşı yenmişler” ve öyle meydana getirmişlerdir ![]() ![]() Yahya Kemal Süleymâniye’nin ifade ettiği ruh ve imanı âdeta bize tercüme edip duyurmaya çalışırken, bu büyük mimarî şaheserin ufuktaki görünüşünü de unutmaz ![]() ![]() ![]() Vatan Süleymâniye’de Bayram Sabahı şiirinde vatan, din, tarih, millet ve sanata bağlı bir varlık olarak görünür ![]() Birinci bölümde vatan, “kendi gök kubbemiz” altındadır ![]() İkinci bölümde vatan, “hür ve engin” olma vasıflarını taşır ![]() ![]() Dördüncü bölümde vatan, Malazgirt’ten bu yana bu toprakları vatan yapan Türk-İslam cevherinin taşıyıcısı “mü’min nefer” ile birleştirilmiştir ![]() Hem büyük yurdu kuran hem koruyan kudretimiz, Her zaman varlığımız, hem kanımız hem etimiz, Vatanın hem yaşayan varisi hem sahibi o, Görünür halka bu günlerde teselli gibi o ![]() ![]() Şiirin diğer kısımlarında da bayram sabahı atılan toplarla, tarihî zaferler birleştirilerek âdeta bir vatan coğrafyası çizilmekte; coğrafyanın vatan oluşu ifade edilmektedir ![]() Fert ve Millet Yahya Kemal, tarih anlayışına bağlı olarak bu şiirinde fertte milleti görür ![]() ![]() ![]() Ulu mâbede karıştım vatanın birliğine, Çok şükür Tanrı’ya gördüm, bu saatlerde yine Yaşayanlarla beraber bulunan ervâhı ![]() Doludur gönlüm ışıklarla bu bayram sabahı Yahya Kemal, bir bayram sabahı, yine bir bayram namazında, millete ve vatanın birliğine karışma duygusunu Aziz İstanbul adlı eserinde yer alan, Ezansız Semtler yazısında çok duygulu bir üslûpla anlatır ![]() |
![]() |
![]() |
|