|  | Edebiyat Terimleri Sözlüğü - N |  | 
|  06-24-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Edebiyat Terimleri Sözlüğü - NNAKARAT Şiirlerde bendlerin sonunda tekrarlanan mısra veya mısralar  Bu bölüm, anlam bakımından her bendi şiirin ana duygusuna bağlar  Şiirin, nakarat bölümlerinde ifade olunan duygu ve düşünce etrafında gelişmesini sağlar  Nakarat, halk şiirinde bağlama veya kavuştak diye bilinir  Sözlü musiki eserlerinde aynı söz ve ezgi ile tekrar edilen bölüm de nakarattır  NÂME Mektup, kitap, risâle, ferman gibi anlamlar taşıyan Farsça bir kelime  Eskiden kitap türü olarak çok kullanılmıştır  Kıyafetnâme, kâbnâme, Hamzanâme gibi  Resmi nitelikteki kağıt ve mektuplar da nâme diye bilinirdi  NÂT Hazreti Muhammed’i övmek için yazılan şiirler  NAZIM Dizelerden oluşan vezinli ve kafiyeli anlatım şekli  Kelime, “dizmek, ipliğe inci dizmek” anlamlarını taşır  Nazımda sadece anlam değil, seslerin musikisi de önemlidir  Akılda kolay kaldığı için ezberlenmesi istenen bilgilerin çoğu bu yolla ifade edilir  En küçük birim dizedir (mısra)  Ayrıca beyit, kıta, bend gibi nazım birimleri de vardır  Şiirler de nazım şeklinde yazılır, ancak her nazım, şiir değildir  NAZİRE Bir şairin şiirine başka bir şair tarafından aynı şekil, vezin, kafiye ve redifle yazılan şiir  Divan edebiyatı nazım türüdür  Kelime Arapça “eş, değer” anlamlarındaki nazir’den gelir  Nazire yazma, tanzir, tanzir etme diye anılır  Nazire geleneği Türk edebiyatına İran edebiyatından geçmiştir  İranlı şairler nazireye cevâb adını verirler  Alay ve şaka yollu yazılmış nazirelere tezhil veya hezl denir  Örnek: Fuzûlî’nin gazeli Hayret ey büt sûretin gördükte lâl eyler meni Sûret-i hâlim gören sûret hayâl eyler meni Mihr salmazsın mana rahm eylemezsin munca kim Sâye tek sevdâ-yı zülfün pây-mâl eyler meni Za’fı tâli mân-i tevfik olur her nice kim İltifâtın ârzû-mend-i visâl eyler meni Men gedâ şahâ yâr olmak yok ammâ neyleyem Ârzû ser-geşte-i fikr-i muhâl eyler meni Tir-i gamzen atma kim bağrım deler kanım döker Akd-i zülfün açma kim âşüfte-hâl eyler meni Dehr vakf etmiş meni nev-res civanlar aşkına Her yeten meh-veş esîr-i hatt u hâl eyler meni Ey Fuzûlî kılmazsam terk-i tarîk-i aşk kim Bu fazilet dâhil-i ehl-i kemâl eyler meni Fuzûlî Nedim’in Fuzuli’nin bu gazeline yazdığı nazire: Bûs-ı la’lin şöyle sîr-âb-ı zulâl eyler beni Kim gören âb-ı hâyât içmiş hayâl eyler beni Şâire söz bulmağa minnet yok amma neyleyim Âh kim hâyret seni gördükçe lâl eyler beni Sevdiğim câm-ı meye hâcet nedir la’l-i lebin Bir şeker handeyle mest-i bî mecât eyler beni Bağda zülf ü ruhun andıkça bu kimdür deyü Sünbül ü gül birbirinden sûal eyler beni Nükhet-î zülfünle geldikçe nesîm-i nev-bâhar Turra-i sünbül-sıfat âşüfte-hâl eyler beni Nâ-tüvânım şöyle çeşmin hasetinden kim gehî Sâye-i müjgân-ı âhü pây-mâl eyler beni Gerdişin gördükçe sâkî-mülâyım meşrebin Arzû ser-geşte-i fikr-i muhâl eyler beni Hasret-i çeşminle ben hâk-i siyâh olsam dahi Baht âhir sürme-i çeşm-i gazâl eyler beni Güldürür ya ağlatır ya lütf eder yâhud itâb Hâsılı neylerse ol ruhsâr-ı âl eyler beni Arz-ı hâlim çok efendim hak-i pây devlete Lütfun ammâ bî-niyâz-ı arz-ı hâl eyler beni Ben kulun lâyık değildir aslına ammâ yine İltifâtın ârzü mend-i visâl eyler beni Gûyyâ bilmez efendim bende-i dîrinesin Kim Nedîmâ bu mudur deyü suâl eyler beni Nedîm NESİR Duygu, düşünce ve hayallerin dilgilgisi kurallarına uygun cümleler içinde anlatılması şeklindeki edebi eser  Edebiyatın iki anlatım yolundan biridir  Diğeri nazımdır  Nesirde aklın kontrolü altında duygu, düşünce ve hayallere yer verilir  Nazımdan daha geç doğmuştur  Düşüncelerin fadesi için nazımdan çok daha zengin imkanlara sahiptir  Hikaye, roman, tiyatro, masal, hatırat, makale, sohbet, deneme, gezi yazısı, biyografi gibi edebiyat türlerinde hep nesir kullanılır  Nesrin en küçük birimi tek başına bir anlam ifade eden cümledir  Nesir, kullanılan üslûba göre sade nesir, orta nesir ve süslü nesir olmak üzere çeşitlere ayrılır  NİDA Divan edebiyatımızda bir sanat türü  Şairin korku, sevinç, şaşkınlık, acı, ızdırap, öfke gibi pekiştirilmiş, duygu ve düşüncelerini okuyucuya hissettirebilecek şekilde işlemesi  Çokluk “ey!, hey!, vay!” gibi ünlemlerle seslenilir  Tekrîr ve teşhis sanatlarıyla birlikte kullanılır  Örnek: Ey mi’delerin zehr-i tekazası önünde Her zilleti bel’eyleyen efvâf kadide; Ey fazl-ı tabiatle en âmâde ve mün’im Bir fıtrata makrûn iken aç, âtıl ve âkim Her ni’meti, her fazlı, hep esbâb-ı rehâyı Gökten dilenen züll-ı tevekkül ki… Mürâyî | 
|   | 
|  | 
|  |